Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Proud to be a Belgian (https://forum.politics.be/showthread.php?t=40241)

van Maerlant 12 september 2005 19:31

Proud to be a Belgian

Vandaag zagen we in de les engels iets over patriotisme in Ierland. In dat kader moest iedereen zeggen of ze trots waren Belg te zijn.
Het antwoord was bijna altijd ja, maar aan de redenen waarom scheelde iets.

Enkele voorbeeldjes.
1. I'm proud to be a Belgian because we have such a strong economy.
Probleem: De Waalse economie is 2X niets waard. Hun BNP is zo laag het maar kan, en de werkloosheid viert er hoogtij.

2. I'm a patriot because I'm proud of the fact that Belgians know so many languages.
Probleem: De Waalse kinderen leren geen andere talen, omdat het Waalse onderwijs nodig gereorganiseerd moet worden, aangezien het op niets trekt.
De Vlamingen kennen echter wel hopen talen.

Wat is dus het gevolg? Mijn klaskameraden zijn er trots op Vlaming te zijn, aangezien ze enkel Vlaamse karakteristieken konden opnoemen.
Spijtig dat ze het zelf niet beseffen...

PS: Zelfs de enige Waalse in mijn klas vond het schandalig dat de Waalse scholen zulk een abominable opleiding verschaffen.

lofems 12 september 2005 19:49

[quote=van Maerlant]
2. I'm a patriot because I'm proud of the fact that Belgians know so many languages.
Probleem: De Waalse kinderen leren geen andere talen, omdat het Waalse onderwijs nodig gereorganiseerd moet worden, aangezien het op niets trekt.
De Vlamingen kennen echter wel hopen talen.[quote]

Daar geef ik je volledig gelijk in! Maar alles moet gezegd worden: er zijn veel Franstalige gezinnen aan de taalgrens die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen om later bv meer kansen te hebben etc. En zij voeden hun kinderen op hun beurt dan weer verder op in het Nederlands Dit is dan ook weer een positieve noot he.

De rest is zoals gewoonlijk weer flauwe Vlaams nationalistische propaganda/gezever...

tomm 12 september 2005 20:13

[quote=lofems][quote=van Maerlant]
Citaat:

Daar geef ik je volledig gelijk in! Maar alles moet gezegd worden: er zijn veel Franstalige gezinnen aan de taalgrens die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen om later bv meer kansen te hebben etc. En zij voeden hun kinderen op hun beurt dan weer verder op in het Nederlands Dit is dan ook weer een positieve noot he.

De rest is zoals gewoonlijk weer flauwe Vlaams nationalistische propaganda/gezever...
Nog toe te voegen is dat de kennis van het Nederlands er wel degelijk op vooruit gaat, zeker in Brussel maar ook in Wallonië. En mensen voelen zich in de eerste plaats Belg, daar moeten flaminganten natuurlijk een uitleg voor vinden, want het past niet in hun visie.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by tomm on 12-09-2005 at 21:13
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Nog toe te voegen is dat de kennis van het Nederlands er wel degelijk op vooruit gaat, zeker in Brussel maar ook in Wallonië. En mensen voelen zich in de eerste plaats Belg, daar moeten flaminganten natuurlijk een uitleg voor vinden, want het past niet in hun visie.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Nog toe te voegen is dat de kennis van het Nederlands er wel degelijk op vooruit gaat, zeker in Brussel maar ook in Wallonië. En mensen voelen zich in de eerste plaats, daar moeten flaminganten natuurlijk een uitleg voor vinden, want het past niet in hun visie.[/size]
[/edit]

C uit W 12 september 2005 20:33

De kennis van het Nederlands gaat er inderdaad op vooruit.
Ze kunnen niet anders, 't wordt buigen of barsten :mrgreen:

Jong N-VA'er 12 september 2005 20:44

Eindelijk zien de Walen dan eens het licht...

vercetti 12 september 2005 21:09

Heeft er iemand niet eens zo'n lieke gemaakt van: Potverdikke it's great to be a belgian?

C uit W 12 september 2005 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
Heeft er iemand niet eens zo'n lieke gemaakt van: Potverdikke it's great to be a belgian?

Ja, een engelsman :p

panzer 13 september 2005 08:44

Inderdaad, Mister John :lol: Zo'n ééndagsvlieg die één keer de media heeft gehaald. Zijn five minutes of fame zijn echter over. Net zoals die van België!;-)

Everytime 13 september 2005 09:08

Citaat:

"De Walen leren geen andere talen", "De Walen zijn lui", enz............... Enkel en alleen stereotypes. Niets anders.

Knuppel 13 september 2005 09:15

Citaat:

Citaat:

Zelfs de enige Waalse in mijn klas vond het schandalig dat de Waalse scholen zulk een abominable opleiding verschaffen.

Everytime 13 september 2005 09:22

Volgens mij had die Waalse geen andere keuze dat te zeggen om problemen te vermijden.

Bad Attila 13 september 2005 12:16

Citaat:

Plus de "écoles d'immersion" (taalbadscholen) die ze in Brussel en in Wallonië opgestart hebben om de kennis van het Nederlands zo vroeg mogelijk aan te leren.
Oeps, ik was vergeten dat Bart De Wever dit een absuriteit vindt (zie Terzake vorig weekeinde)... :oops:

panzer 13 september 2005 12:34

[quote=Everytime][quote=lofems]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant

"De Walen leren geen andere talen", "De Walen zijn lui", enz............... Enkel en alleen stereotypes. Niets anders.

Inderdaad, cliché, stereotiep, waar...

van Maerlant 13 september 2005 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Volgens mij had die Waalse geen andere keuze dat te zeggen om problemen te vermijden.

Ik vrees van niet. Ze zat in mijn groep en zei dat tegen mij alvorens ik het betoog schreef.

ossaert 13 september 2005 15:54

Citaat:

Ik heb hetzelfde ook al meegemaakt: twee Waalse studenten van de UCL die hun beklag deden over het flagrante gebrek aan inzet van hun leerkrachten Nederlands... Als die al niet geïnteresseerd waren, hoe moet je je leerlingen dan enthousiast krijgen? Los daarvan denk ik wel dat het beeld van de 'Vlaming-die-zijn-talen-kent' en de 'Waalse talenanalfabeet' dan misschien wel enige grond heeft (er is een verschil), maar dat het voor een aanzienlijk deel ook gewoon een (zelf)beeld is dat wordt gecreëerd...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by ossaert on 13-09-2005 at 16:54
Reason:

Citaat:

Ik heb hetzelfde ook al meegemaakt: twee Waalse studenten van de UCL die hun beklag deden over het flagrante gebrek aan inzet van hun leerkrachten Nederlands... Als die al niet geïnteresseerd waren, hoe moet je je leerlingen dan enthousiast krijgen? Los daarvan denk ik wel dat het beeld van de 'Vlaming-die-zijn-talen-kent' en de 'Waalse talenanalfabeet' dan misschien wel enige grond heeft (er is een verschil), maar dat het voor een aanzienlijk deel ook gewoon een (zelf)beeld is dat wordt gecreëerd...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik heb hetzelfde ook al meegemaakt: twee Waalse studenten van de UCL die hun beklag deden over het flagrante gebrek aan inzet van hun leerkrachten Nederlands... Als die al niet geïnteresseerd waren, hoe moet je je leerlingen dan enthousiast krijgen? Los daarvan denk ik wel dat het beeld van de 'Vlamingen-die-zijn-talen-kent' en de 'Waalse talenanalfabeet' dan misschien wel enige grond heeft (er is een verschil), maar dat het voor een aanzienlijk deel ook gewoon een (zelf)beeld is dat wordt gecreëerd...[/size]
[/edit]

van Maerlant 13 september 2005 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ik heb hetzelfde ook al meegemaakt: twee Waalse studenten van de UCL die hun beklag deden over het flagrante gebrek aan inzet van hun leerkrachten Nederlands... Als die al niet geïnteresseerd waren, hoe moet je je leerlingen dan enthousiast krijgen? Los daarvan denk ik wel dat het beeld van de 'Vlaming-die-zijn-talen-kent' en de 'Waalse talenanalfabeet' dan misschien wel enige grond heeft (er is een verschil), maar dat het voor een aanzienlijk deel ook gewoon een (zelf)beeld is dat wordt gecreëerd...

Veel Walen willen wel talen leren. Het is de schuld van de incompetente Waalse regering dat het onderwijs daar niet op peil gebracht wordt.

Patriot! 13 september 2005 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Veel Walen willen wel talen leren. Het is de schuld van de incompetente Waalse regering dat het onderwijs daar niet op peil gebracht wordt.

U deelt onze analyse.

Uw oplossing is de Walen afstoten. De onze is: de Walen verlossen van hun incompetente regering.

ossaert 13 september 2005 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
U deelt onze analyse.

Uw oplossing is de Walen afstoten. De onze is: de Walen verlossen van hun incompetente regering.

... en er een al even incompetente, beter: impotente Belgische tegenover plaatsen?

Knuppel 13 september 2005 16:11

Citaat:

... en er een al even incompetente, beter: impotente Belgische tegenover plaatsen?

Maar neen!
De bub gaat van Belgique een droom van een democratie maken!

Bad Attila 13 september 2005 16:11

Citaat:

Bah neen, ik heb een beter idee: laten we Vlamingen (een coalitie CD&V-SP.a bijvoorbeeld) in de Waalse regering zetten. Ze zullen de problemen in Wallonië op twee weken tijd wel oplossen. 8)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be