Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Brusselse migranten en het nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=40312)

van Maerlant 13 september 2005 15:59

Brusselse migranten en het nederlands

Hoewel die misschien op het eerste gezicht een topic voor 'binnenland' ofzo lijkt, hoort hij wel degelijk hier thuis.
Het is mij reeds verschillende malen opgevallen dat migranten (arabieren, italianen,...) in het grootste deel van Vlaanderen Nederlands spreken (vaak zelfs met een accent van de streek waar ze wonen, zeer typerend is Limburg).
In Brussel leren migranten echter geen nederlands. Men moet zich maar eens afvragen waarom.
Mensen die in Brussel wonen, leren frans. Vlamingen worden door veel (ik zeg niet alle) franstalige brusselaars als 'Smerige Vlaming' betestempelt. In Brusselse eetgelegenheden wordt personeel gezocht die 'Tweetalig of ééntalig frans' zijn. Waarom moeten migranten in Brussel dan de moeite doen om nederlands, dat als een minderwaardige taal van achterlijke boeren wordt beschouwd, te leren?
Zullen taalcursussen succes kennen, als men met het nederlands toch niet kan doen?

lofems 13 september 2005 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Hoewel die misschien op het eerste gezicht een topic voor 'binnenland' ofzo lijkt, hoort hij wel degelijk hier thuis.
Het is mij reeds verschillende malen opgevallen dat migranten (arabieren, italianen,...) in het grootste deel van Vlaanderen Nederlands spreken (vaak zelfs met een accent van de streek waar ze wonen, zeer typerend is Limburg).
In Brussel leren migranten echter geen nederlands. Men moet zich maar eens afvragen waarom.
Mensen die in Brussel wonen, leren frans. Vlamingen worden door veel (ik zeg niet alle) franstalige brusselaars als 'Smerige Vlaming' betestempelt. In Brusselse eetgelegenheden wordt personeel gezocht die 'Tweetalig of ééntalig frans' zijn. Waarom moeten migranten in Brussel dan de moeite doen om nederlands, dat als een minderwaardige taal van achterlijke boeren wordt beschouwd, te leren?
Zullen taalcursussen succes kennen, als men met het nederlands toch niet kan doen?

Jah... Immigranten in Vlaanderen zijn bijna verplicht om Nederlands te leren willen ze functioneren in de maatschappij. Het probleem ligt daar, dat immigranten in Brussel en zelfs in de randgemeenten helemaal geen Nederlands nodig hebben om zich verstaanbaar te maken ed. Aan Frans hebben ze genoeg. En kiezen tussen Nederlands en Frans is voor een immigrant geen moeilijke keuze aangezien bv Frans de tweede voertaal is in Noord-Afrika of bv omdat het gebruik van Nederlands in Brussel volledig uit den boze is.
Migranten in Brussel doen gewoon geen moeite om iets of wat Nederlands te spreken. Immigranten die verder willen geraken in hun leven, hogerop willen geraken daarentegen, beschouwen Nederlands helemaal niet als een minderwaardige taal van de achterlijke boeren. Integendeel, zij trekken weg uit Brussel en gaan juist het Nederlands leren om meer kansen te krijgen, aan werk te geraken et cetera.

van Maerlant 13 september 2005 16:14

Vind ik dus ook. Kinderen van migranten krijgen veel meer kansen in het leven wanneer ze naar nederlandstalige scholen buiten Brussel gestuurd worden. Waarom die mensen geen kans op een goed bestaan geven door voor speciale voorzieningen en informatie te zorgen dicht bij huis? Op die manier zullen ook de anderen veel sneller naar het nederlands grijpen.

Levertraan 13 september 2005 17:36

Laat die 3e-wereldlanders toch het Frans.
Het Vlaams wordt zo nog de taal van de elite daar..[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Levertraan on 13-09-2005 at 18:36
Reason:
--------------------------------

Het Vlaams wordt zo nog de taal van de elite daar..[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Het Vlaams wordt zo nog de taal van de elite daar.[/size]
[/edit]

Jong N-VA'er 13 september 2005 18:43

Zolang ze niet begrijpen dat ze door kennis van het Nederlands meer kansen zullen krijgen, zal dit probleem blijven bestaan. Men kan enkel de taalcursussen blijven aanmoedigen en het verspreiden van plakkaten in het Nederlands aanmoedigen.

Jong N-VA'er 13 september 2005 18:44

Trouwens, op de hogeschool krijg ik de komende jaren de kans om Engels, Frans en Duits te leren. Dit naast het Nederlands maakt al 4 talen.
En dan ben ik van plan later nog Spaans en Italiaans te leren. Ook Chinees, mocht dat nodig zijn.

lofems 13 september 2005 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Trouwens, op de hogeschool krijg ik de komende jaren de kans om Engels, Frans en Duits te leren. Dit naast het Nederlands maakt al 4 talen.
En dan ben ik van plan later nog Spaans en Italiaans te leren. Ook Chinees, mocht dat nodig zijn.

Ik zit in mijn laatste jaar op de middelbare school en reeds nu ken ik Engels, Frans, Latijn en Duits. Zelfs Spaans kan je bij ons volgen! Maar dat heb ik verlopig toch links laten liggen.
Zo zie je maar hoe veelzijdig we zijn op gebied van talen.

barney 13 september 2005 20:10

Als ik zou imigreren en ik kom in een tweetalig land en ik woon in een regio waar het grote deel van de mensen een voor mij bekende taal spreken, dan zou ik ook geen moeite doen om die andere taal te leren

van Maerlant 13 september 2005 20:15

Voila. Zelf de communisten geven mij gelijk.
Het nederlands moet in brussel gepropageerd worden als belangrijkste landstaal, de welke het ook is.

Jong N-VA'er 14 september 2005 10:51

Ze wordt immers gesproken door meer dan 6 miljoen en heeft dus in dit land de overhand. Plus het is de taal van de economisch meest welvarende regio van dit land.

Geertje 14 september 2005 11:35

Citaat:

Als je Nederlands kent heb je meer kansen op de arbeidsmarkt. Dit is een groot nadeel als je liever werkloos blijft, dus probeert men zich zo dom mogelijk te houden.

schaveiger 14 september 2005 11:52

Het zijn niet alleen de migranten die het nederlands negeren in Brussel, ook nederlandstalige inwijkelingen doen er duchtig aan mee.
Anderzijds is het zeer moeilijk om tweetalig personeel te vinden voor winkels, horeca of ziekenhuizen.
Aan wie de blaam voor zulke toestanden, de burgers of zij die ze zogenaamd vertegenwoordigen ?

van Maerlant 14 september 2005 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Het zijn niet alleen de migranten die het nederlands negeren in Brussel, ook nederlandstalige inwijkelingen doen er duchtig aan mee.
Anderzijds is het zeer moeilijk om tweetalig personeel te vinden voor winkels, horeca of ziekenhuizen.
Aan wie de blaam voor zulke toestanden, de burgers of zij die ze zogenaamd vertegenwoordigen ?

'Tweetalig of franstalig' personeel vragen druist in tegen de diskriminatie wetgeving.

schaveiger 14 september 2005 14:23

Citaat:

'Tweetalig of franstalig' personeel vragen druist in tegen de diskriminatie wetgeving.

Hou dan op met julie gezever.

Everytime 14 september 2005 14:44

Citaat:

1. Omdat Brussel vooral een Franstalige stad is.
2. Die migranten komen vaak uit Marokko, Algerije, enz.......... Landen waar men ook Frans spreekt.

Zo simpel is het.8)

Everytime 14 september 2005 14:46

Citaat:

Voila. Zelf de communisten geven mij gelijk.
Het nederlands moet in brussel gepropageerd worden als belangrijkste landstaal, de welke het ook is.

We zien wel dat je niet in Brussel leeft en dat je de Brusselse realiteit niet kent. Wat u wenst is maar een droom. Niets anders.

schaveiger 14 september 2005 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
We zien wel dat je niet in Brussel leeft en dat je de Brusselse realiteit niet kent. Wat u wenst is maar een droom. Niets anders.

Niet zo maar een gewone droom maar een nachtmerrie die ze dan nog zelf uitgelokt hebben.

van Maerlant 14 september 2005 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

Ik woon in de Rand, en kom zeer vaak in Brussel. Keer op keer word ik daar geconfronteerd met een ongelooflijk gebrek aan respekt voor het nederlands.

van Maerlant 14 september 2005 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Niet zo maar een gewone droom maar een nachtmerrie die ze dan nog zelf uitgelokt hebben.

dus de verfransing is de schuld van de Vlamingen? Wat een rare logika houdt u erop na...

schaveiger 14 september 2005 15:57

Citaat:

Ik woon in de Rand, en kom zeer vaak in Brussel. Keer op keer word ik daar geconfronteerd met een ongelooflijk gebrek aan respekt voor het nederlands.

Citaat:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be