![]() |
Brusselse migranten en het nederlands
Hoewel die misschien op het eerste gezicht een topic voor 'binnenland' ofzo lijkt, hoort hij wel degelijk hier thuis.
Het is mij reeds verschillende malen opgevallen dat migranten (arabieren, italianen,...) in het grootste deel van Vlaanderen Nederlands spreken (vaak zelfs met een accent van de streek waar ze wonen, zeer typerend is Limburg). In Brussel leren migranten echter geen nederlands. Men moet zich maar eens afvragen waarom. Mensen die in Brussel wonen, leren frans. Vlamingen worden door veel (ik zeg niet alle) franstalige brusselaars als 'Smerige Vlaming' betestempelt. In Brusselse eetgelegenheden wordt personeel gezocht die 'Tweetalig of ééntalig frans' zijn. Waarom moeten migranten in Brussel dan de moeite doen om nederlands, dat als een minderwaardige taal van achterlijke boeren wordt beschouwd, te leren? Zullen taalcursussen succes kennen, als men met het nederlands toch niet kan doen? |
Citaat:
Migranten in Brussel doen gewoon geen moeite om iets of wat Nederlands te spreken. Immigranten die verder willen geraken in hun leven, hogerop willen geraken daarentegen, beschouwen Nederlands helemaal niet als een minderwaardige taal van de achterlijke boeren. Integendeel, zij trekken weg uit Brussel en gaan juist het Nederlands leren om meer kansen te krijgen, aan werk te geraken et cetera. |
Vind ik dus ook. Kinderen van migranten krijgen veel meer kansen in het leven wanneer ze naar nederlandstalige scholen buiten Brussel gestuurd worden. Waarom die mensen geen kans op een goed bestaan geven door voor speciale voorzieningen en informatie te zorgen dicht bij huis? Op die manier zullen ook de anderen veel sneller naar het nederlands grijpen.
|
Laat die 3e-wereldlanders toch het Frans.
Het Vlaams wordt zo nog de taal van de elite daar..[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Zolang ze niet begrijpen dat ze door kennis van het Nederlands meer kansen zullen krijgen, zal dit probleem blijven bestaan. Men kan enkel de taalcursussen blijven aanmoedigen en het verspreiden van plakkaten in het Nederlands aanmoedigen.
|
Trouwens, op de hogeschool krijg ik de komende jaren de kans om Engels, Frans en Duits te leren. Dit naast het Nederlands maakt al 4 talen.
En dan ben ik van plan later nog Spaans en Italiaans te leren. Ook Chinees, mocht dat nodig zijn. |
Citaat:
Zo zie je maar hoe veelzijdig we zijn op gebied van talen. |
Als ik zou imigreren en ik kom in een tweetalig land en ik woon in een regio waar het grote deel van de mensen een voor mij bekende taal spreken, dan zou ik ook geen moeite doen om die andere taal te leren
|
Voila. Zelf de communisten geven mij gelijk.
Het nederlands moet in brussel gepropageerd worden als belangrijkste landstaal, de welke het ook is. |
Ze wordt immers gesproken door meer dan 6 miljoen en heeft dus in dit land de overhand. Plus het is de taal van de economisch meest welvarende regio van dit land.
|
Citaat:
|
Het zijn niet alleen de migranten die het nederlands negeren in Brussel, ook nederlandstalige inwijkelingen doen er duchtig aan mee.
Anderzijds is het zeer moeilijk om tweetalig personeel te vinden voor winkels, horeca of ziekenhuizen. Aan wie de blaam voor zulke toestanden, de burgers of zij die ze zogenaamd vertegenwoordigen ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2. Die migranten komen vaak uit Marokko, Algerije, enz.......... Landen waar men ook Frans spreekt. Zo simpel is het.8) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be