Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   bange bekrompen schijt-vlamingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=40738)

Mitgard 21 september 2005 09:03

bange bekrompen schijt-vlamingen

We zijn zelfs bang van gehandicapten

Liever geen mindervalide of bejaarde buren
Vlamingen voelen zich steeds meer bedreigd door migranten. Dat is een van de opmerkelijke resultaten van de jaarlijkse enquête van de Vlaamse administratie bij 1.500 Vlamingen. Nog opvallend is onze onverschilligheid ten opzichte van zorgbehoevende mensen: we hebben liever geen gehandicapten als buren.

De Administratie Planning en Statistiek (APS) van de Vlaamse Gemeenschap ondervraagt elk jaar 1.500 Vlamingen over een waaier van onderwerpen. Uit de enquête, die onderzocht werd an de KUL, blijkt dat we ons zich sinds 1998 steeds meer bedreigd voelen door vreemdelingen.

Ook zorgbehoevende mensen maken we liever niet van dichtbij mee: als Vlamingen zelf hun buren kiezen, dan zullen dat geen gehandicapten zijn. Mentaal gehandicapten hangen helemaal onderaan die lijst, net erboven staan fysiek gehandicapten zoals blinden, en zorgbehoevenden zoals bejaarden.

Terwijl Vlamingen tussen 1991 en 1998 een steeds positiever beeld kregen van migranten, gaat dat de jongste jaren weer de andere kant uit. Ongeveer 26 procent van de Vlamingen vertrouwde migranten in 2004 over het algemeen niet, terwijl dat in 1998 slechts 23 procent was. De stelling ,,Moslims zijn een bedreiging voor onze cultuur en gebruiken'' wordt door 41 procent van de Vlamingen onderschreven, een tiende meer dan in 1998.

Socioloog Mark Elchardus van de VUB wil voorzichtig omgaan met deze cijfers. ,,De groep verzuurden is zeker toegenomen'', zegt hij. ,,Al wil dat niet zeggen dat elke Vlaming nu hardvochtig is. Mensen die enkel de tv als venster op de wereld hebben, zijn achterdochtiger. Daar worden bepaalde 'grote verhalen' over dé economie en dé migranten gebracht. Burgers met een goed verenigingsleven staan verdraagzamer in de wereld: zij hebben meer contacten en zien met eigen ogen dat de maatschappij zo slecht nog niet is. Het grote enthousiasme van vele organisaties en clubs stemt mij positief.''

Het is ook zo dat maar liefst zestig procent van de Vlamingen Turken en Marokkanen vriendelijke mensen vinden, zodra ze persoonlijk kennis met hen maken.(MAR/HWD) blz. 2

----------------------------------------------

:lol:

wat een fier volk zeg.
kom, we gaan wat trommelen en vendelrukken op de ijzerwake...
tegen de migranten, de gehandicapten, de zieken, de walen en al de rest wat ons bedreigt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 21-09-2005 at 10:12
Reason:
--------------------------------

Vlamingen voelen zich steeds meer bedreigd door migranten. Dat is een van de opmerkelijke resultaten van de jaarlijkse enquête van de Vlaamse administratie bij 1.500 Vlamingen. Nog opvallend is onze onverschilligheid ten opzichte van zorgbehoevende mensen: we hebben liever geen gehandicapten als buren.

De Administratie Planning en Statistiek (APS) van de Vlaamse Gemeenschap ondervraagt elk jaar 1.500 Vlamingen over een waaier van onderwerpen. Uit de enquête, die onderzocht werd an de KUL, blijkt dat we ons zich sinds 1998 steeds meer bedreigd voelen door vreemdelingen.

Ook zorgbehoevende mensen maken we liever niet van dichtbij mee: als Vlamingen zelf hun buren kiezen, dan zullen dat geen gehandicapten zijn. Mentaal gehandicapten hangen helemaal onderaan die lijst, net erboven staan fysiek gehandicapten zoals blinden, en zorgbehoevenden zoals bejaarden.

Terwijl Vlamingen tussen 1991 en 1998 een steeds positiever beeld kregen van migranten, gaat dat de jongste jaren weer de andere kant uit. Ongeveer 26 procent van de Vlamingen vertrouwde migranten in 2004 over het algemeen niet, terwijl dat in 1998 slechts 23 procent was. De stelling ,,Moslims zijn een bedreiging voor onze cultuur en gebruiken'' wordt door 41 procent van de Vlamingen onderschreven, een tiende meer dan in 1998.

Socioloog Mark Elchardus van de VUB wil voorzichtig omgaan met deze cijfers. ,,De groep verzuurden is zeker toegenomen'', zegt hij. ,,Al wil dat niet zeggen dat elke Vlaming nu hardvochtig is. Mensen die enkel de tv als venster op de wereld hebben, zijn achterdochtiger. Daar worden bepaalde 'grote verhalen' over dé economie en dé migranten gebracht. Burgers met een goed verenigingsleven staan verdraagzamer in de wereld: zij hebben meer contacten en zien met eigen ogen dat de maatschappij zo slecht nog niet is. Het grote enthousiasme van vele organisaties en clubs stemt mij positief.''

Het is ook zo dat maar liefst zestig procent van de Vlamingen Turken en Marokkanen vriendelijke mensen vinden, zodra ze persoonlijk kennis met hen maken.(MAR/HWD) blz. 2

wat een fier volk zeg.
kom, we gaan wat trommelen en vendelrukken op de ijzerwake...
tegen de migranten, de gehandicapten, de zieken, de walen en al de rest wat ons bedreigt.[/size]

[size=1]After edit by Mitgard on 21-09-2005 at 10:04
Reason:

wat een fier volk zeg.
kom, we gaan trommelen en vendelrukken op de ijzerwake...
tegen de migranten, de gehandicapten, de zieken, de walen en al de rest wat ons bedreigt.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

wat een fier volk zeg.
kom, we gaan trommelen vendelrukken op de ijzerwake...
[/edit]

Bhairav 21 september 2005 09:13

Brrr, wat eng, al die lochtonen...

Mitgard 21 september 2005 09:19

ja, en het profitariaat!

VlaamseBelg 21 september 2005 09:42

Citaat:

Moslims zijn een bedreiging voor onze cultuur en gebruiken
Ik blijf het grappig vinden... Het niveau van de televisieprogramma's is nog nooit zo laag geweest, het verkeer nog nooit zo vervuilend of gevaarlijk, alle natuur moet wijken voor ons ingebeeld comfort, we stapelen onze kinderen op met superbacteriën en virussen, een leeggeroofde aarde, een gigantische economische put... in kort: een weinig aantrekkelijke toekomst.

Maar iemand van over de grens is een bedreiging. :-) :-)

Desiderius 21 september 2005 10:12

Het meest beangstigende is dat al dat schijtvolk nog mag gaan stemmen ook!
Bende debiele lobotomiepatiënten zijn het...

Chipie 21 september 2005 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Ik blijf het grappig vinden... Het niveau van de televisieprogramma's is nog nooit zo laag geweest, het verkeer nog nooit zo vervuilend of gevaarlijk, alle natuur moet wijken voor ons ingebeeld comfort, we stapelen onze kinderen op met superbacteriën en virussen, een leeggeroofde aarde, een gigantische economische put... in kort: een weinig aantrekkelijke toekomst.

Maar iemand van over de grens is een bedreiging. :-) :-)

In feite is dat idd onbegrijpelijk :roll:

Geertje 21 september 2005 10:45

Je vraagt je af bij wie ze deze enquete gehouden hebben :?

Volgens mij is dit gewoon een leugenachtige linkse rukker-enquete om het Vlaamse volk in diskrediet te brengen, en zo denken de linkse jongens dat ze daar dan volledig boven staan zoals een soort linkse ubermensch. :-)

Bhairav 21 september 2005 10:58

Het is tegenwoordig niet zo moeilijk meer om ubermensch te zijn.

napoleondegrote 21 september 2005 11:31

Doe deze enquête eens bij de Fransen, Duitsers, Nederlanders... , zou het resultaat zo verschillend zijn? Waarom zou dat een 'typisch Vlaams' fenomeen zijn?

En dat men minder vertrouwen heeft in vreemdelingen, zou dat misschien ook niet voor een groot stuk aan sommige vreemdelingen kunnen liggen? Aan de islamfascisten bijv.? Aan de Marokkaanse jeugdbendes die de boel verzieken?

Kortom, weeral de zoveelste kakenquête om wat sfeer te komen scheppen. En linkse rukker Elchardus spreekt natuurlijk heel braaf en politiek-correct van 'verzuurden'(lees:'mensen die het niet eens zijn met het heersende gelul over de veilige en gezellige samenleving').

Wreker 21 september 2005 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Het meest beangstigende is dat al dat schijtvolk nog mag gaan stemmen ook!
Bende debiele lobotomiepatiënten zijn het...

Kalm deVexille, kalm.

Bhairav 21 september 2005 11:52

Meeste mensen zijn komen nooit in contact met vreemdelingen. Toch hebben ze er schrik van. Samen gezellig schrik hebben rond het VB-kampvuur.
Wat een belachelijke massa.

Bad Attila 21 september 2005 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Meeste mensen zijn komen nooit in contact met vreemdelingen. Toch hebben ze er schrik van. Samen gezellig schrik hebben rond het VB-kampvuur.
Wat een belachelijke massa.

Tja, een geluk dat er nog gehandicapten en vreemdelingen rondlopen.
Anders zouden de mensen nog schrik krijgen van zichzelf... :?

Vlaanderen Boven 21 september 2005 12:02

Wat heeft dat van die gehandicapten nu met schrik te maken?

Eerlijk gezegd zou ik ook liever niet naast een mentaal gehandicapte wonen. Niet dat het me veel uitmaakt, maar als ik kan kiezen, waarom zou ik een mentaal gehandicapte willen? En ik heb een mentaal gehandicapte nicht, dus begin niet te zagen.

Apocalyps 21 september 2005 12:08

"... als Vlamingen zelf hun buren kiezen, dan zullen dat geen gehandicapten zijn. Mentaal gehandicapten hangen helemaal onderaan die lijst, net erboven staan fysiek gehandicapten zoals blinden, en zorgbehoevenden zoals bejaarden."

Wanneer worden deze gehandicapten, zorgbehoevenden en bejaarde mensen gearresteerd en gedoporteerd?

Bad Attila 21 september 2005 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven

Eerlijk gezegd zou ik ook liever niet naast een mentaal gehandicapte wonen. Niet dat het me veel uitmaakt, maar als ik kan kiezen, waarom zou ik een mentaal gehandicapte willen? En ik heb een mentaal gehandicapte nicht, dus begin niet te zagen.

Waarom niet?

Jampie 21 september 2005 12:14

Citaat:

Die 'HEB', moet dat niet 'BEN' zijn ?;-)

Stinkyweasel 21 september 2005 12:17

Citaat:

Niet dat het me veel uitmaakt, maar als ik kan kiezen, waarom zou ik een mentaal gehandicapte willen?

Beetje vreemde vragen ook. Alsof je je buren te kiezen hebt. Hoe westers :-P

Ik wil maar zeggen, de manier waarop je je vragen stelt vertelt soms meer over degene die ze heeft opgesteld dan over de ondervraagde zelf.[edit]
[size=1]After edit by Stinkyweasel on 21-09-2005 at 13:19
Reason:

Citaat:

Niet dat het me veel uitmaakt, maar als ik kan kiezen, waarom zou ik een mentaal gehandicapte willen?

Beetje vreemde vragen ook. Alsof je je buren te kiezen hebt. Hoe westers :-P

Ik wil maar zeggen, de manier waarop je je vragen stelt vertelt soms meer over degene die ze heeft opgesteld dan over de ondervraagde zelf.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Beetje vreemde vragen ook. Alsof je je buren te kiezen hebt. Hoe westers :-P[/size]
[/edit]

Khonnor 21 september 2005 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Je vraagt je af bij wie ze deze enquete gehouden hebben :?

Volgens mij is dit gewoon een leugenachtige linkse rukker-enquete om het Vlaamse volk in diskrediet te brengen, en zo denken de linkse jongens dat ze daar dan volledig boven staan zoals een soort linkse ubermensch. :-)

Oh ja, hoe was het ook weer? Hmmmm.....

... Just, het komt niet van het VB dus het zal wel slecht zijn.

Zielig hoor, heel zielig.

Khonnor 21 september 2005 12:27

Citaat:

1. Je hebt je buren niet te kiezen
2. Waarom? Schrik voor je eigen imago, of dat van de buurt?
3. Dus jij zou niet naast je nicht willen wonen.
4. tegenstrijdigheidje: "Niet dat het me veel uitmaakt" EN "ik wil liever niet naast een mentaal gehandicapte wonen"

Je hebt misschien een mentaal gehandicapte nicht maar voor mij ben je een bekrompen nicht.

Vlaanderen Boven 21 september 2005 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Waarom niet?

Waarom wel? Ik zou liefst af en toe een praatje willen slaan, of bijvoorbeeld op mijn buur kunnen rekenen om op mijn huis te passen als ik op vakantie ga. Ik zeg niet dat mentaal gehandicapten minderwaardig zijn, ik zeg zelfs niet dat ze die dingen niet zouden kunnen doen, maar het is niet hetzelfde.

Soit, zoals ik al zei, het maakt me niet echt veel uit, maar wees eerlijk, als je expliciet zou mogen kiezen, denk jij dan aan een mentaal gehandicapte als buur?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be