![]() |
Fier om Belg te zijn ?
21/09 "Acht op tien Belgen is fier Belg te zijn"
Ruim 80 procent van de Belgen is er volgens een enquête in opdracht van Reader's Digest fier op Belg te zijn. Het tijdschrift liet in juli 690 Belgen ondervragen naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van België. Bijna de helft van de ondervraagden wil in geen enkel ander land liever wonen dan in België. Voorts voelen de ondervraagden zich in de eerste plaats Belg (35%), meer dan inwoner van een bepaalde stad (20%) of gewest (17%). De friet wordt als het Belgische symbool bij uitstek beschouwd, maar in het buitenland wordt België volgens de de ondervraagden vooral met chocolade geassocieerd. Figuren als Rubens, Brel, Simenon en Horta zetten België internationaal op de kaart, geven de antwoorden op de enquête aan. Ik ben benieuwd hoe de vlaamsgezinden dit verklaren. Nu, ik zou mij eerder Limburger en dan pas Belg noemen, maar toch.....het is niet de eerste enquete die deze trend aantoont. |
Bizaar dat er nog geen reactie is van onze beminde "België-Barsters". Waarschijnlijk staan ze nog met hun bakkes vol tanden en zoeken ze verwoed naar een tegenzet, in de trend van "onderzoek door linkse rukkers" alleen maar bij "immigranten" e.d.
Wie is de eerste ? |
Readers Digest zal de enquete enkel in het Frans gedaan. Meer moet je daar niet achter zoeken.
|
haaaaa, wat een zalige stilte tussen al het communautair geweld in dit subforum ...
|
Hoe 'wij' wat verklaren?
Als de vraag was 'ben je fier om Belg te zijn, ja of nee?' denk ik wel dat er zelfs veel Vlaamsgezinden ja zouden zeggen, Vlaanderen maakt nu eenmaal deel uit van België. Zelf zou ik het niet doen, maar dan eerder omdat ik het idioot vind om 'fier' te zijn op je nationaliteit (net alsof je er iets aan kon doen) dan uit Vlaamse overtuiging. Dat er genoeg mensen zijn die zich Belg zouden voelen, dat kan ik best geloven. Net zoals er veel mensen naar Big Brother keken. |
Citaat:
|
Ik zeg niet dat alleen idioten fier zijn op hun nationaliteit (dan zou ik bijna alle flaminganten idioot noemen).
Maar hoe kun je nu fier zijn op je land terwijl je niets te maken hebt met zijn succes? En zeker bij iets doms als een voetbal- of tenniswedstrijd. Newsflash: het is een professionele speelster die toevallig hetzelfde vodje bezit (als ze het al niet hebben ingeruild voor dat van fucking Monaco), jij hebt de match niet zelf gewonnen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Citaat:
Och, ik ben die enquêtes spuugzat. Laat ons gewoon eens een referendum houden, we zullen het dan wel weten. |
Citaat:
|
Citaat:
Ben jij fier op Vlaanderen en zo ja, wat heb jij te maken met haar success ? |
Citaat:
Maar ok, als je graag klaarkomt op deze peiling is dat jouw goed recht. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Aan Geertje: Ja, 't zal dat wel zijn.:roll: Weer eens geven de peilingen ons gelijk.;-) Men kan er ook van uitgaan dat dit het percentage is dat België wil behouden. En dat is een bevestiging van vorige peilingen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Ik voel me een fiere Waalse Belg ? Guess wie van ons twee het meeste koppijn heeft ? |
Citaat:
Vooral als je allerlei onzinnige conclusies gaat trekken zoals Tarek hier doet: "aangezien slechts 17% van de Belgen zich inwoner voelt van zijn gewest, is 83% fier om Belg te zijn". Zelf ben ik niet fier om Belg te zijn. Maar ik voel mij evenmin fier om Vlaming te zijn. Alsof Vlamingen beter zouden zijn dan anderen... Ik ben Vlaming, en het maakt mij niet uit of die nu beter zijn dan de Fransen, Duitsers of Bretoenen. |
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
Als iedereen uw mening deelt, waarom haalt u dan nog geen half procent? (en kom aub niet af met die 'mediaboycot' van u :roll: ) |
Ik wil niet dat België splitst. Maar om nu te zeggen : ik ben fier om Belg te zijn dat is toch wat te ver gezocht. Als ik ergens fier om ben is het om iets dat ik gepresteerd heb en niet om iets waar ik van geboorte in gebold ben.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be