Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   8 op de 10 belgen is fier op zijn nationaliteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=40749)

Vision 21 september 2005 12:41

8 op de 10 belgen is fier op zijn nationaliteit

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MA21092005_010

Bij een enquête door R. Digest bij 690 man :D .

voicelesscharlie 21 september 2005 12:46

690 man.:lol:

Vlaanderen Boven 21 september 2005 12:48

Bestaat al in ander forumonderdeel.

Geertje 21 september 2005 12:52

Als je de resultaten bekijkt zie je heel duidelijk in welk landsdeel de enquete grotendeels gehouden is. De top drie van muzikanten spreekt hierbij boekdelen.

mulder7 21 september 2005 12:56

De ene enquête volgt de andere opiniepeiling in versneld tempo op, en ze zijn allemaal in een bepaalde ideologische richting geöriënteerd. Een hoop wantrouwen is dus gerechtvaardigd. Ik hou het dan ook liever bij de verkiezingen ;-) .

Everytime 21 september 2005 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Als je de resultaten bekijkt zie je heel duidelijk in welk landsdeel de enquete grotendeels gehouden is. De top drie van muzikanten spreekt hierbij boekdelen.

Ah ja? Helmut Lotti heeft meer success in Vlaanderen dan in Wallonië.

Geertje 21 september 2005 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ah ja? Helmut Lotti heeft meer success in Vlaanderen dan in Wallonië.

Ik ken weinig Vlamingen die Jacques Brel gaan kiezen als beste muzikant.

Ik zou eerder Koen Wauters of Raymond van het Groenwoud kiezen. Het zal alweer een enquete van twijfelachtig allooi geweest zijn.

Anna List 21 september 2005 13:28

zeker bijhouden voor de volgende konkinklijke speech !

eigeeltje 21 september 2005 13:29

Citaat:

Ik zou eerder Koen Wauters of Raymond van het Groenwoud kiezen. Het zal alweer een enquete van twijfelachtig allooi geweest zijn.

Brel is artiest die het aan beide zijden van de taalgrens goed doet. In tegenstelling tot de andere twee.

Everytime 21 september 2005 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Brel is artiest die het aan beide zijden van de taalgrens goed doet. In tegenstelling tot de andere twee.

Inderdaad!!! Op de franstalige kant is Koen Wauters meer bekend door zijn jaarlijkse deelname aan Parijs-Dakar dan door zijn muzikale carrière met Clouseau.

Hans1 21 september 2005 13:47

Citaat:

Ja, ja, behalve de enquêtes van de Vlaemsche gemeenschap, zeker?:?

Lof der Zotheid 21 september 2005 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vision
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MA21092005_010

Bij een enquête door R. Digest bij 690 man :D .

690 man! Ooit al eens van representativiteit gehoord?!

Vision 21 september 2005 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
690 man! Ooit al eens van representativiteit gehoord?!

Hoeveelheid heeft niets met representativiteit te maken. Hoe groter de hoeveelheid, hoe correcter, maar het is niet omdat de steekproef klein is dat ze niet representatief is.

Anna List 21 september 2005 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje

wat bewijst dat belgië uit twee van elkaar vervreemde bevolkingen bestaat ...
of kan u zo vlotjes 5 waalse auteurs/zangers/atleten opnoemen ?

Lof der Zotheid 21 september 2005 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vision
Hoeveelheid heeft niets met representativiteit te maken. Hoe groter de hoeveelheid, hoe correcter, maar het is niet omdat de steekproef klein is dat ze niet representatief is.

Dat is relatief. 690 mensen op 10 miljoen is absoluut niet representatief. het is goed mogelijk dat één stad een bepaalde mening heeft, en een andere stad een andere.

Patriot! 21 september 2005 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus
Dat is relatief. 690 mensen op 10 miljoen is absoluut niet representatief. het is goed mogelijk dat één stad een bepaalde mening heeft, en een andere stad een andere.

Ooit al van stratificatie of randomisering gehoord? :roll: Ongetwijfeld niet.

Patriot! 21 september 2005 14:44

Belangrijk ook is dit op te merken: "De Belgische volksaard

Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische ,,volksaard'' de belangrijkste factor is die ons als Belgen bindt (42 procent). Op de tweede plaats komt onze vaderlandse geschiedenis (38 procent), gevolgd door het koningshuis (34 procent) en de prestaties van Belgische sporters (30 procent).

Op de vraag wat die ,,volksaard'' inhoudt, antwoordt 73 procent dat de Belg geboren wordt met de spreekwoordelijke baksteen in de maag. Daarnaast ziet de Belg zichzelf bovenal als levensgenieter (46 procent), die vermaard is voor zijn meertaligheid (38 procent) en zijn bereidheid tot het sluiten van compromissen (36 procent). Voor 35 procent van de ondervraagden is ook het ontduiken van belastingen een typisch Belgische karaktertrek."

Het is dus niet meer te ontkennen: de Belgische Volksaard bestaat.

Stinkyweasel 21 september 2005 14:49

Zolang België niemand op de maan heeft gedropt, geen natuurparken met krokodillen, slangen en olifanten herbergt en die boertige driekleur niet vervangt door een grafisch veel mooiere vlag, zie ik nie meteen een reden om trots te zijn op mijn "belg zijn".

Voor de rest is het hier wel aangenaam leven, dat wel.

1handclapping 21 september 2005 14:50

Als je jezelf niet graag ziet is er iets mis

Waarom zou men niet fier zijn op de eigen identiteit ?
Europeaan, Beneluxer, Belg, Vlaming, Antwerpenaar, Deurnedistrictsbewoner
(zuidelijk Deurne wel te verstaan !) Unitaswijker .. en ik ben er fier op !

Geboren in Hamburg één van de mooiste steden ter wereld - voorouders enerzijds afkomstig uit de Elzas, anderzijds van Blankenberge..

3de generatie (niveau kleinkinderen) hebben vloedverwanten van Zuid Amerika,
Afrika en Azië ... om maar te zeggen dat de wereld een dorp is...

Kennissen in deze stad/district/wijk met roots van Chili tot Nahodka en die mensen mogen daar ook gerust trots op zijn...

Diegenen die één of ander facet van hun identiteit zouden willen ontkennen,
dat zijn ongelukkige mensen.. als Vlaming heb je oa. deel aan "de belgische identiteit" dat gedeelte "opgeven" is bijna hetzelfde als een been laten afzetten ... of niet misschien ?

Lof der Zotheid 21 september 2005 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ooit al van stratificatie of randomisering gehoord? :roll: Ongetwijfeld niet.

Zeker. Maar juist dat werkt een niet-representatieve omvraag in de hand. Het feit dat 80% van 690 mensen er fier op zijn Belg te zijn wil absoluut niets zeggen over de resterende 10 miljoen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be