![]() |
EU-Grondwet begraven
Citaat:
|
BOLKESTEIN IS TERUG… TIJD OM IN ACTIE TE SCHIETEN!
Beste vrienden, Bedankt voor uw steun aan de petitie tegen het richtlijnvoorstel-Bolkestein! We hebben vandaag al meer dan 60.000 elektronische en 15.000 papieren handtekeningen binnengekregen. Als dit voorstel tot Europese richtlijn als zodanig wordt goedgekeurd, zou dat tot gevolg hebben dat alle diensten die geleverd worden binnen het Europa van de 25 als gewone economische producten worden beschouwd. Daardoor zouden voor essentiële sectoren als cultuur, onderwijs, gezondheidszorg en alle diensten die onder de nationale socialezekerheidssystemen vallen, dezelfde vormen van economische concurrentie kunnen gelden als voor goederen. Een dergelijke evolutie zou onvermijdelijk leiden tot een afbraak van de wettelijke pensioenstelsels en de socialezekerheids- en gezondheidszorgsystemen, ten voordele van privé-systemen. Tegelijk zou ze de deregulering van onze onderwijssystemen betekenen en het einde inluiden van elke vorm van culturele diversiteit. Bovendien zou de toepassing van de richtlijn tot gevolg hebben dat de werknemersrechten zoals die vastgelegd zijn in de nationale wetten van de EU-lidstaten op de helling komen te staan. BOLKESTEIN IS TERUG... Commissievoorzitter Barroso gaf indertijd te verstaan dat het richtlijnvoorstel stilletjes was afgevoerd. Daar is echter niets van aan: het is ondertussen opnieuw "binnengesmokkeld". Het Europees Parlement is er momenteel namelijk over aan het debatteren, en er lijkt geen sprake meer van te zijn om het te verwerpen of in te trekken. In verschillende parlementscommissies zijn tal van amendementen ingediend. Zo keurde de Commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken tijdens de vergadering van 11 juli 2005 een constructief rapport goed. En er zijn nog andere beslissende stemmingen op til. Zo is de stemming over het rapport van de Commissie Interne Markt gepland voor 04 of 05/10. Het plenaire debat in het Europees Parlement wordt verwacht tijdens de zitting van 24 tot 27 oktober in Straatsburg, maar komt er misschien pas later, gezien de complexe discussies. Vervolgens zullen onze respectieve regeringen hun standpunt bepalen met het oog op de Ministerraad "Concurrentie" op 28 en 29 november. Vandaar dat de signalen van het Europees Parlement van cruciaal belang zijn. TIJD OM IN ACTIE TE SCHIETEN! Kortom, we moeten dringend in actie schieten om te herinneren aan de actualiteit van het richtlijnvoorstel-Bolkestein en aan de eisen van het platform dat de petitie organiseerde. Alle initiatieven zijn daarbij welkom! Tot dusver zijn er twee initiatieven: 1° onze netwerken alarmeren: ze oproepen om de link naar de petitie zo massaal mogelijk te verspreiden, om nog meer individuele handtekeningen te verzamelen, en om officiële steun los te krijgen van nieuwe organisaties (momenteel 65…), kwestie van de elektronische mobilisatie te versterken! 2° de europarlementsleden aanspreken: een sterk signaal uitsturen naar onze respectieve parlementsleden, vooral naar de verschillende fractieleiders, om hen warm te maken voor de eisen van de petitie en de overeenkomstige amendementen. Het is daarbij de bedoeling hun rechtstreeks een e-mail te sturen, waarvan u hieronder een model vindt. Naar gelang de uitkomst van de debatten in het Europees Parlement zullen we nieuwe initiatieven lanceren. We houden u op de hoogte. Met progressieve groeten, Platform www.stopbolkestein.org E-mailmodel om te versturen naar de europarlementsleden: Geacht europarlementslid, Als burger maak ik me sterk zorgen over het richtlijnvoorstel-Bolkestein, dat de Europese dienstenmarkt volledig wil openstellen. Dit concept, waarbij alles vermarkt wordt, verontrust me enorm. Diensten aan personen zijn geen koopwaar. Diensten van algemeen belang, zoals onderwijs, cultuur, gezondheidszorg en de audiovisuele sector, mogen niet onder de heersende concurrentieregels vallen. Vandaar dat ik de petitie www.stopbolkestein.org heb ondertekend, waarvan u de eisen beslist zult willen lezen. Ik weet dat het Europees Parlement momenteel aan het discussiëren is over het richtlijnvoorstel en dat er heel wat amendementen op tafel liggen. Vandaar dat ik u verzoek om rekening te houden met de eisen van de petitie op het moment dat uzelf en uw fractie zich in de commissie en/of de plenaire vergadering moeten uitspreken over het onderwerp. Het is voor mij essentieel om garanties te krijgen over de toekomst van Europa en zijn sociaal model, en dus ook over uw standpunt over de richtlijn. Ik hoop dat uw stemgedrag mijn ongerustheid mildert en de afbraak van ons Europees maatschappijmodel verhindert. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be