Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Amerikanen hebben geen cultuur? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4098)

TomB 24 juni 2003 19:36

Een vaak gehoord argument is dat Amerikanen geen cultuur hebben. Cultuur is echter weeral zo'n groot woord.

De Amerikanen hebben geen cultuur, maar ondertussen draagt iedereen in Europa jeans, gaan we met z'n allen naar hollywoodfilms kijken en stappen we af en toe een fast food keten binnen, als we dan thuis komen bulkt het van de Amerikaanse series -of afkooksels daarvan- op TV. Voor de rest praten we allemaal een mondje Engels, is de Amerikaanse muziek zeer sterk vertegenwoordigd op de radio, zelfs de reklames voor waspoeders zijn naar Amerikaans model met de American dream als image. Joske van achter de hoek draagt trouwens graag een trainingsbroek die tot op zijn knieen hangt, samen met een gouden ketting en een omgekeerd Base-ball klakske. Zijn jongere broertje is zich vandaag in een pretpark, naar Amerikaans model, aan het amuseren.

Moet het meer artsy fartsy zijn? Het aanbod aan shows op Broadway doet de Champs Elysees verbleken en het nachtleven in Miami is vergelijkbaar met dat van Barcelona. Ik woon in een provinciestadje even groot als Leuven, je kan hier met 20 man komen en allemaal naar een verschillende culturele happening gaan en alle dagen iets nieuws te zien krijgen.

Kortom, grote architecten, composers, artiesten, designers en andere kunstenaars etc. De VS heeft ze allemaal.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het statement: Amerikanen hebben geen cultuur. Een vooroordeel is dat gegroeid is uit het feit dat die mensen een andere etiquette hebben die voor sommigen als 'barbaars' kan aanzien worden. (zoals bv. het eten met de vork in de rechterhand)

Het wordt tijd om dit vooroordeel de wereld uit te helpen.

Johan C. 24 juni 2003 20:23

Ik ben een tegenstander van het Amerikaans imperialisme en hun buitenlandse politiek. Maar ze hebben inderdaad wel cultuur! Dit ontkennen is gewoon dom en achterlijk.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 20:25

Ze hebben cultuur, alleen niet zo groot als die van Europa.

TomB 24 juni 2003 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw

'groot' is een subjectieve term in cultuuropzicht. Er is meer verscheidenheid en historiek in Europa, als het dat is wat u bedoelt.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

'groot' is een subjectieve term in cultuuropzicht. Er is meer verscheidenheid en historiek in Europa, als het dat is wat u bedoelt.

Dat bedoel ik en hierdoor kunnen we ook beter andere culturen verstaan.

::Marginaal:: 24 juni 2003 20:44

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Amerikanen hebben zeer zeker cultuur. Er komen zeer goeie cultuurproducten uit dat land, vooral op muziek-en filmvlak. Op filmvlak heb ik de indruk dat men geen zo'n complexen heeft over volkscultuur als hier in Europa. Het mooie aan de VS is dat er zoveel verschillende elementen in de cultuur zitten. De smeltkroes is op cultureel vlak zeker geen slecht ding :). Bij ons spreekt men nog over de Vlaamse cultuur, sommigen zien op basis daarvan een Vlaams volk ;), maar eigenlijk is dat redelijk statische en conservatieve cultuur. Het is goed dat we zo'n geschiedenis hebben en dat we die willen begrijpen en respecteren, maar we zijn te vaak geneigd om ter plaatse te blijven trappen. Amerikanen kunnen creatiever zijn, juist omdat ze minder gebonden zijn aan historische noties van cultuur.

Als ik eerlijk moet zijn ben ik erg blij met de Amerikaanse invloed. Ik heb het gevoel dat deze een grote openheid heeft gegeven aan onze volkscultuur.

Ali 24 juni 2003 21:05

Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O zeg dat nog eens?

::Marginaal:: 24 juni 2003 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O zeg dat nog eens?

chauvinistische en xenofobe Europa (met strak nationalistisch verleden) vs semi-multiculturele VS ? Wie denk je zal het best andere culturen begrijpen?

Vlaanderen_onafhankelijk 24 juni 2003 21:34

Dat komt denk ik vooral omdat de meesten niet verder kijken dan 1794. Ze denken 'Huppa, de handtekening onder het akkoord en daar is het land.' Klopt misschien wel min of meer, maar het volk was er natuurlijk al veel eerder.

Ik denk (let vooral op die woorden) dat de hedendaagse cultuur van de VS begonnen is met de Mayflower, de waarden en gebruiken die toen heersten, heersen er nu nog min of meer.

Natuurlijk bestaat Europa al langer dan de VS en daardoor is het vrij misleidend voor velen. Men spreekt ook van het 'oude continent' en het 'nieuwe continent'
De gekende Europese cultuur gaat verder terug dan die van de VS, maar in feite waren er ook al altijd mensen op het Amerikaanse continent, lang voor Columbus er zijn eerste voetstappen zette.

Tja, het blijft dus vreselijk subjectief, hoe je het ook draait of keert. De bij ons -en overigens ook bij de Amerikanen- gekende historie gaat veel verder terug dan die van de VS, dat is een feit, maar om daarom te stellen dat de VS geen cultuur hebben...

De VS liggen technologisch voor op ons zodat heel wat producten eerst bij hun komen, en dan bij ons. Al vraag ik me persoonlijk wel af of je op het vlak van bijvoorbeeld McDonalds al van cultuur kan spreken?

Mustapha 24 juni 2003 22:01

's morgens opstaan en naar de wc gaan is ook cultuur...

::Marginaal:: 24 juni 2003 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

your point being?

Mustapha 24 juni 2003 22:06

cultuur is alles.
over cultuur kan m'n niet discussieren.

Ali 24 juni 2003 22:07

Citaat:

en daarna zonder zich te wassen aan een gezond ontbijt beginnen waarbij men overvloedig winden laat en er nog mee lachen ook.

vlaamse cultuur zeggen ze dan :roll:

TomB 24 juni 2003 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:

en daarna zonder zich te wassen aan een gezond ontbijt beginnen waarbij men overvloedig winden laat en er nog mee lachen ook.

vlaamse cultuur zeggen ze dan :roll:

U begeeft zich in vreemde bevolkingslagen.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 23:42

Dat Amerika een smeltkroes zou zijn, is natuurlijk ook onzin.

TomB 24 juni 2003 23:47

Citaat:

Dat Amerika een smeltkroes zou zijn, is natuurlijk ook onzin.

Laat ons zeggen dat het een andere smeltkroes als Europa is. Discriminatie wordt hier veel harder door de maatschappij verworpen als 'slecht'. Mensen zoals de KKK vormen kleine minderheden, een Vlaams Blok situatie is ondenkbaar.

Vlaamse Leeuw 24 juni 2003 23:48

Maar toch werden zwarten in de jaren '50 en '60 serieus gediscrimineerd.

TomB 24 juni 2003 23:58

Citaat:

De revolutie van MalcolmX en Martin Luther Kong heeft ervoor gezorgd dat dat inmiddels lang vervlogen geschiedenis is. Kinderen worden op school gebrain-washed om niet te discrimineren op basis van de grondwet.

Dat is uiteraard wel dezelfde grondwet die het volgende stelt: A well regulated militia, being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed. ;)

filosoof 25 juni 2003 00:08

Citaat:

Daarvoor ook...

Vlaamse Leeuw 25 juni 2003 00:09

Jaja, maar waren er toen niet de hevigste rellen. In LA en zo ...?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be