Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Leerkrachten moeten lessen in het Frans geven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=41030)

Nick_ 25 september 2005 00:10

Leerkrachten moeten lessen in het Frans geven
 
De VLD wil dat leerlingen meer in contact komen met vreemde talen. Daarom moeten ze onder meer aardrijkskunde in het Frans, Engels of Duits krijgen. Daarmee gaan de liberalen lijnrecht in tegen de visie van de socialistische minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke. Hij vindt niet dat je in een andere taal moet lesgeven wanneer kansarme, allochtone leerlingen niet eens voldoende met het Nederlands overweg kunnen ...

Bron: De Standaard, 24 september 2005.

Vreemde talen zijn onontbeerlijk in een degelijke opleiding. Maar moet het op deze manier?

zorroaster 25 september 2005 00:39

Vlaanderen is pas uit het vicieuze cirkeltje van de "geleerde" elite en de "ongeletterde" massa geraakt toen het haar onderwijs volledig vernederlandste. Mijn overgrootvader is van boerenzoon opgeklommen tot arts, maar dat was een uitzonderlijke prestatie voor die tijd. Hoeveel andere getalenteerde arbeiderskinderen en boerenzoons hebben hun weg niet versperd gezien door de absurde taaleisen (alleen Frans) in het hoger onderwijs?

Als wij willen dat allochtonen en jongeren uit achtergestelde milieu's de kans krijgen een hogere opleiding te volgen, moeten we hen niet om de oren slaan met bijkomende taalbarrières voor mensen die zelfs al met het Nederlands moeite hebben.

StevenNr1 25 september 2005 00:41

Seg, er wordt al Frans gesproken tijdens de Franse les hé, zal wel genoeg zijn zeker.
Om nu even op mijzelf te betrekken, ik was geboeid door aardrijkskunde en behaalde voor dat vak steeds uitstekende resultaten (al zeg ik het zelf). Moest dat mooie vak nu in het Frans gegeven zijn, ik had er niet meer naar omgekeken, vier uur per week afzien is al meer dan genoeg, tis niet omdat die dat thuis met un chichi-madamme (alhoewel Greet...) allemaal klappen, dat wij da ook moeten hé. (Niet tegenstaande dat de kennis van de Franse taal wel onontbeerlijk en zeer handig is :))

Nick_ 25 september 2005 00:45

Beter onderwijs op het vlak van vreemde talen kan volgens mij door in het huidige onderwijs gewoon nóg een extra tandje bij te steken. Dit moet zeker mogelijk zijn, als ik mij mijn Franse lessen in het secundair onderwijs herinner. :-o

Daarenboven denk ik dat vakken geven in een vreemde taal niet bevorderlijk is voor de interesse en resultaten in die vakken.

kelt 25 september 2005 06:44

Het zou goed zijn dat de politiek het onderwijs voor een jaartje of 10 met rust laat........

Groot-Links 25 september 2005 07:18

Goh VLD is precies ferm op weg om even krankzinnige ideeën uit te vinden als Groen.

Als je buist op Frans kan je dus in de toekomst ook wel aardrijkskunde, biologie, ... vergeten.

PAJOT 25 september 2005 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het zou goed zijn dat de politiek het onderwijs voor een jaartje of 10 met rust laat........

Inderdaad. De grootste oorzaak van het verlies van kwaliteit van ons onderwijs is te wijten aan de incontinuïteit van het beleid. Leraars en scholen hebben zich nog niet ingewerkt in de vorige hervormingen of één of ander demokratisch gemandateerde foefelaar meent zich onsterfelijk te moeten maken met het doorvoeren van nieuwe hervormingen. Beter tien jaar wachten en het gevoerde beleid evalueren.

PAJOT 25 september 2005 08:03

Wat betreft het voorstel : af te wijzen. De reden waarom werd reeds uitvoerig beschreven en is korrekt. Het zou zonde zijn dat kinderen minder zouden presteren / gedesinteresseerd zouden raken in vakken omdat ze onderwezen worden in een andere taal, terwijl ze in hun moedertaal wel zouden slagen. Blijkbaar speelt in de hoofden van bepaalde politici de idee dat we van alle nederlandstalige Belgen twee- of meertalige Ubermenschen moeten maken. Op zich is dat een schone gave, maar die leert men niet aan in het onderwijs. Het onderwijs kan hoogstens een basis meegeven, een taak die ze overigens gedurende een lange periode met verve heeft vervuld. Tweetaligheid krijgt men mee van thuis uit of leert men uit zichzelf, door zelfstudie. Als de mogelijkheid zich voordeed zou ik mijn kinderen bijvoorbeeld van bij het begin naar een Franstalige school sturen, ook al ligt dat onterecht nogal gevoelig in Vlaanderen ...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by radicaal on 25-09-2005 at 09:07
Reason:
--------------------------------

Wat betreft het voorstel : af te wijzen. De reden waarom werd reeds uitvoerig beschreven en is korrekt. Het zou zonde zijn dat kinderen minder zouden presteren / gedesinteresseerd zouden raken in vakken omdat ze onderwezen worden in een andere taal, terwijl ze in hun moedertaal wel zouden slagen. Blijkbaar speelt in de hoofden van bepaalde politici de idee dat we van alle nederlandstalige Belgen twee- of meertalige Ubermenschen moeten maken. Op zich is dat een schone gave, maar die leert men niet aan in het onderwijs. Het onderwijs kan hoogstens een basis meegeven, een taak die ze overigens gedurende een lange periode met verve heeft vervuld. Tweetaligheid krijgt men mee van thuis uit of leert men uit zichzelf, door zelfstudie. Als de mogelijkheid zich voordeed zou ik mijn kinderen bijvoorbeeld van bij het begin naar een Franstalige school sturen, ook al ligt dat onterecht nogal gevoelig in Vlaanderen ...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by radicaal on 25-09-2005 at 09:06
Reason:
--------------------------------

Wat betreft het voorstel : af te wijzen. De reden waarom werd reeds uitvoerig beschreven en is korrekt. Het zou zonde zijn dat kinderen minder zouden presteren / gedesinteresseerd zouden raken in vakken omdat ze onderwezen worden in een andere taal, terwijl ze in hun moedertaal wel zouden slagen. Blijkbaar speelt in de hoofden van bepaalde politici de idee dat we van alle nederlandstalige Belgen twee- of meertalige Ubermenschen moeten maken. Op zich is dat een schone gave, maar die leert men niet aan in het onderwijs. Het onderwijs kan hoogstens een basis meegeven, een taak die ze overigens gedurende een lange periode met verve heeft vervuld. Tweetaligheid krijgt men mee van thuis uit of leert men uit zichzelf. Als de mogelijkheid zich voordeed zou ik mijn kinderen bijvoorbeeld van bij het begin naar een Franstalige school sturen, ook al ligt dat onterecht nogal gevoelig in Vlaanderen ...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Wat betreft het voorstel : af te wijzen. De reden waarom werd reeds uitvoerig beschreven en is korrekt. Het zou zonde zijn dat kinderen minder zouden presteren / gedesinteresseerd zouden raken in vakken omdat ze onderwezen worden in een andere taal, terwijl ze in hun moedertaal wel zouden slagen. Blijkbaar speelt in de hoofden van bepaalde politici de idee dat we van alle nederlandstalige Belgen twee- of meertalige Ubermenschen moeten maken. Op zich is dat een schone gave, maar die leert men niet aan in het onderwijs. Het onderwijs kan hoogstens een basis meegeven, een taak die ze overigens gedurende een lange periode met verve heeft vervuld. Tweetaligheid krijgt men mee van thuis uit of leert men uit zichzelf. Als de mogelijkheid zich voordeed zou ik mijn kinderen zeker naar een Franstalige school sturen, ook al ligt dat onterecht nogal gevoelig in Vlaanderen ...[/size]
[/edit]

Raven 25 september 2005 08:23

Waarom is het vereist dat je Frans of Duits moet leren?

Als toekomstig industrieel Ing. informatica, ben ik niets met beide van die talen

Bhairav 25 september 2005 08:44

Misschien goed, dat helpt het gebrek aan discipline vooruit: school word kutter dan het al kut was...

Nick_ 25 september 2005 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Waarom is het vereist dat je Frans of Duits moet leren?

Als toekomstig industrieel Ing. informatica, ben ik niets met beide van die talen

Ik denk dat je één van de weinigen bent wat dit betreft.

circe 25 september 2005 09:49

Citaat:

Hij vindt niet dat je in een andere taal moet lesgeven wanneer kansarme, allochtone leerlingen niet eens voldoende met het Nederlands overweg kunnen ...
Wat voor een kutopmerking is dat nu weer? Dat allochtonen eerst zelf hun kleutertjes eens in het Nederlands opvoeden alvorens ze naar school te sturen.

Er zijn verschillende pro's en contra's voor dit VLD voorstel, maar het afschieten omdat arme allochtoontjes eerst zelf hun nederlands moeten kunnen aanleren is wel een beetje vergezocht.
Straks moeten alle kindertjes het eerste studiejaarke driemaal herhalen tot hun allochtone medeleerlingetjes eindelijk op het juist niveau Nederlands zitten! En dan zijn ze allemaal gelijk hé Frank?

Firestone 25 september 2005 09:52

Ik heb vanaf het eerste studiejaar twee talen moeten leren, en dat viel best mee.

Of de formule die de VLD voorstelt de beste is weet ik niet, maar dat het niveau wat taalkennis betreft omhoog moet lijkt me een evidentie. En daar begint men best vroeg mee.

Jan van den Berghe 25 september 2005 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Waarom is het vereist dat je Frans of Duits moet leren?

Als toekomstig industrieel Ing. informatica, ben ik niets met beide van die talen

Dat moet ik dan toch wel tegenspreken. Als ik zie hoe een collega-leraar van me die werkzaam is aan een VTI sukkelt met de Duitse handleidingen bij allerlei freesmachines en andere toestellen voor metaalbewerking, dan denk ik dat Duits weldegelijk een belangrijke taal is in die branche. En neen, voor die toestellen zijn er geen Engelse handleidingen beschikbaar. Alles is in het Duits.

Nick_ 25 september 2005 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe
Straks moeten alle kindertjes het eerste studiejaarke driemaal herhalen tot hun allochtone medeleerlingetjes eindelijk op het juist niveau Nederlands zitten! En dan zijn ze allemaal gelijk hé Frank?

Ik denk persoonlijk niet dat allochtone kinderen met een grote achterstand t.o.v. autochtone kinderen aan het eerste leerjaar starten. Vooral niet als ze al enkele jaren kleuter'onderwijs' hebben 'gevolgd'.

Jan van den Berghe 25 september 2005 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Ik heb vanaf het eerste studiejaar twee talen moeten leren, en dat viel best mee.

Of de formule die de VLD voorstelt de beste is weet ik niet, maar dat het niveau wat taalkennis betreft omhoog moet lijkt me een evidentie. En daar begint men best vroeg mee.

Pedagogisch is dat voorstel een volledige ramp. Blijkbaar weten de indieners ervan niet wat er in de ontwikkeling van een kind zich twee taalfases voordoen. Er is de taalontwikkelingsfase tijdens welke men ieder kind heel gemakkelijk meerdere talen gelijkertijd kan laten aanleren (spelenderwijs, zonder enige moeite). Die fase komt echter tot een einde op de leeftijd waarop het kind naar de kleuterschool gaat. Begint men dan met tweetalig onderwijs, dan is de kans reëel dat het kind twee talen door elkaar gaat gooien, omdat de taalontwikkelingsfase reeds voorbij is. Dit verklaart dan ook waarom kinderen van allochtonen blijven sukkelen met het Nederlands (en vaak hun eigen huistaal slecht spreken), daar ze vanaf die fase werden geconfronteerd met een andere taal. Dit is geen goede zaak dus. Na de taalontwikkelingsfase is het noodzakelijk dat een kind systematisch en dus beredeneerd een taal zich eigen gaat maken (d.i. in aparte lessen). Enkel dan is een goede taalontwikkeling mogelijk. Pas wanneer dan de basis is gelegd kan de leerling/student lessen/colleges in een andere taal aan, waarop dan ook een grotere ontwikkeling van z'n/haar talenkennis kan gebeuren.

Firestone 25 september 2005 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Pedagogisch is dat voorstel een volledige ramp. Blijkbaar weten de indieners ervan niet wat er in de ontwikkeling van een kind zich twee taalfases voordoen. Er is de taalontwikkelingsfase tijdens welke men ieder kind heel gemakkelijk meerdere talen gelijkertijd kan laten aanleren (spelenderwijs, zonder enige moeite). Die fase komt echter tot een einde op de leeftijd waarop het kind naar de kleuterschool gaat. Begint men dan met tweetalig onderwijs, dan is de kans reëel dat het kind twee talen door elkaar gaat gooien, omdat de taalontwikkelingsfase reeds voorbij is. Dit verklaart dan ook waarom kinderen van allochtonen blijven sukkelen met het Nederlands (en vaak hun eigen huistaal slecht spreken), daar ze vanaf die fase werden geconfronteerd met een andere taal. Dit is geen goede zaak dus. Na de taalontwikkelingsfase is het noodzakelijk dat een kind systematisch en dus beredeneerd een taal zich eigen gaat maken (d.i. in aparte lessen). Enkel dan is een goede taalontwikkeling mogelijk. Pas wanneer dan de basis is gelegd kan de leerling/student lessen/colleges in een andere taal aan, waarop dan ook een grotere ontwikkeling van z'n/haar talenkennis kan gebeuren.

Best mogelijk, maar vind u dan niet dat men met deze aparte lessen vroeg moet beginnen?
U zal toch niet ontkennen dat de kennis van het Frans bij de meeste Vlamingen te laag is (dat de Franstaligen het Nederlands nog slechter kennen is hierbij geen troost).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Firestone on 25-09-2005 at 11:03
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Pedagogisch is dat voorstel een volledige ramp. Blijkbaar weten de indieners ervan niet wat er in de ontwikkeling van een kind zich twee taalfases voordoen. Er is de taalontwikkelingsfase tijdens welke men ieder kind heel gemakkelijk meerdere talen gelijkertijd kan laten aanleren (spelenderwijs, zonder enige moeite). Die fase komt echter tot een einde op de leeftijd waarop het kind naar de kleuterschool gaat. Begint men dan met tweetalig onderwijs, dan is de kans reëel dat het kind twee talen door elkaar gaat gooien, omdat de taalontwikkelingsfase reeds voorbij is. Dit verklaart dan ook waarom kinderen van allochtonen blijven sukkelen met het Nederlands (en vaak hun eigen huistaal slecht spreken), daar ze vanaf die fase werden geconfronteerd met een andere taal. Dit is geen goede zaak dus. Na de taalontwikkelingsfase is het noodzakelijk dat een kind systematisch en dus beredeneerd een taal zich eigen gaat maken (d.i. in aparte lessen). Enkel dan is een goede taalontwikkeling mogelijk. Pas wanneer dan de basis is gelegd kan de leerling/student lessen/colleges in een andere taal aan, waarop dan ook een grotere ontwikkeling van z'n/haar talenkennis kan gebeuren.

Best mogelijk, maar vind u dan niet dat men met deze aparte lessen vroeg moet beginnen?
U zal toch niet ontkennen dat de kennis van het Frans bij de meeste Vlamingen te laag is (dat de Franstaligen het Nederlands nog slechter kennen is hierbij geen troost).[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Pedagogisch is dat voorstel een volledige ramp. Blijkbaar weten de indieners ervan niet wat er in de ontwikkeling van een kind zich twee taalfases voordoen. Er is de taalontwikkelingsfase tijdens welke men ieder kind heel gemakkelijk meerdere talen gelijkertijd kan laten aanleren (spelenderwijs, zonder enige moeite). Die fase komt echter tot een einde op de leeftijd waarop het kind naar de kleuterschool gaat. Begint men dan met tweetalig onderwijs, dan is de kans reëel dat het kind twee talen door elkaar gaat gooien, omdat de taalontwikkelingsfase reeds voorbij is. Dit verklaart dan ook waarom kinderen van allochtonen blijven sukkelen met het Nederlands (en vaak hun eigen huistaal slecht spreken), daar ze vanaf die fase werden geconfronteerd met een andere taal. Dit is geen goede zaak dus. Na de taalontwikkelingsfase is het noodzakelijk dat een kind systematisch en dus beredeneerd een taal zich eigen gaat maken (d.i. in aparte lessen). Enkel dan is een goede taalontwikkeling mogelijk. Pas wanneer dan de basis is gelegd kan de leerling/student lessen/colleges in een andere taal aan, waarop dan ook een grotere ontwikkeling van z'n/haar talenkennis kan gebeuren.

Best mogelijk, maar vind u dan niet dat men deze aparte lessen dan vroeg moet beginnen?
U zal toch niet ontkennen dat de kennis van het Frans bij de meeste Vlamingen te laag is (dat de Franstaligen het Nederlands nog slechter kennen is hierbij geen troost).[/size]
[/edit]

CHW 25 september 2005 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat moet ik dan toch wel tegenspreken. Als ik zie hoe een collega-leraar van me die werkzaam is aan een VTI sukkelt met de Duitse handleidingen bij allerlei freesmachines en andere toestellen voor metaalbewerking, dan denk ik dat Duits weldegelijk een belangrijke taal is in die branche. En neen, voor die toestellen zijn er geen Engelse handleidingen beschikbaar. Alles is in het Duits.

Om een handleiding te lezen moet je wel niet vloeiend kunnen spreken. Is dat niet op te lossen door in die studierichtingen enkele uren technisch Duits (of Frans) te geven?

Jan van den Berghe 25 september 2005 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Best mogelijk, maar vind u dan niet dat men met deze aparte lessen vroeg moet beginnen?
U zal toch niet ontkennen dat de kennis van het Frans bij de meeste Vlamingen te laag is (dat de Franstaligen het Nederlands nog slechter kennen is hierbij geen troost).

Neen, dergelijke lessen zijn een hinderpaal in de ontwikkeling van het kind. Slechts in het hoger onderwijs zijn dergelijke voorstellen nuttig, daar de student zich dan al een basis heeft eigen gemaakt van de collegetaal (in de meeste gevallen Engels).

Waarom neemt de kennis van het Frans af? Heel eenvoudig: Frans wordt door de leerlingen ervaren als een taal waar ze gewoonweg niets meer mee kunnen doen. Ze leven immers in een wereld die Nederlands- en Engelstalig is. Frans is voor de jongeren even vreemd als Russisch of Deens. Op dit ogenblik is het immers zo dat de taalgrens ook een sociologische grens is geworden. Frans past niet in de leefwereld van de jongeren. Daarom wordt het door hen ook als ballast ervaren en neemt de inspanning af om het te studeren. Voor het Engels is dat niet het geval: leerlingen komen er dagelijks mee in contact (muziek, films, internet, media), hebben door reizen en uitwisselingen ervaren dat het nuttig is. Het is gewoonweg een sociologische evolutie.

Jan van den Berghe 25 september 2005 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Om een handleiding te lezen moet je wel niet vloeiend kunnen spreken. Is dat niet op te lossen door in die studierichtingen enkele uren technisch Duits (of Frans) te geven?

Frans is nutteloos, daar bijna niets wat het technische aangaat in het Frans is opgesteld. Engels is nuttig, maar zeker ook Duits. Heel veel hoogtechnologische machines worden in Duitsland vervaardigd en krijgen Duitse handleidingen mee.

Het zou inderdaad goed zijn technisch Duits aan te leren. Bij mijn weten gebeurt dat aan de hogere technische instituten (Oostende, Eeklo, Gent).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be