Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Er gaat te veel geld naar lege bussen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=41049)

Gertj3 25 september 2005 14:03

Er gaat te veel geld naar lege bussen
 


Citaat:

Er gaat te veel geld naar lege bussen

zo 25/09/05 - Te veel bussen van De Lijn rijden leeg of bijna leeg. Dat zegt Vlaams parlementslid Annick De Ridder (VLD) in Het Nieuwsblad op Zondag.

Annick De Ridder heeft zware kritiek op het beleid van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, die volgens haar te veel geld geeft aan de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Onlangs nog trok die het budget van De Lijn op met 132 miljoen euro.




(foto Belga)



"Waanzinnige bedragen", noemt De Ridder dat, "waarvan parlement en burger op zijn minst mogen eisen dat ze efficiënt en doelgericht worden besteed." Volgens haar is dat echter niet het geval.

Het principe van de basismobiliteit -voor iedereen een bushalte dicht bij de deur- wil ze niet in twijfel trekken, maar de invulling ervan vertrekt volgens haar veel te veel vanuit de aanbodzijde. "Maar wat indien in deze of gene buurt geen mens behoefte heeft aan de bus?"

In bepaalde gevallen vindt De Ridder het beter te werken met dienstencheques voor taxi's. Dat is volgens haar ook beter voor het milieu dan lege bussen te laten rondrijden. "Ecologisch is het beter op dunne trajecten over te schakelen op zo proper mogelijke auto's."



"Debat niet versmallen tot de bus"

Het openbaar vervoer is voor De Ridder niet zaligmakend. "Heeft Van Brempt al eens gepeild naar de frustraties van de mensen die niet zonder auto kunnen? ... Voor hen wordt helemaal niets gedaan", fulmineert ze.

Ze wil naar eigen zeggen geen pleidooi houden voor Koning Auto, maar vindt dat de slinger nu veel te veel in een richting gaat. Het debat over mobiliteit mag niet worden versmald, vindt ze.



Van Brempt veegt kritiek van tafel

Vlaams minister Kathleen Van Brempt weerlegt de kritiek op haar beleid.



(foto VRT)



"De Lijn screent geregeld al haar buslijnen", zegt Van Brempt. Als een vaste buslijn te weinig passagiers trekt, wordt die vervangen door een belbus, die alleen op aanvraag rijdt.

Desnoods kan de belbus ook worden vervangen door een openbaar-vervoers-wagen.

Voor het systeem van dienstencheques is Van Brempt niet te vinden, wegens te duur. Ze is wel voor een nauwere samenwerking met de taxibedrijven.




Dat er soms lege bussen rondrijden zal ik niet ontkennen vooral in het weekend merk ik dat hier in de regio!

Belbussen heeft wel zijn nut ik heb daar al een paar keer gebruikt van gemaakt en als je ziet dat er in het weekend weinig volk zit op zo een grote lijn bus denk ik toch wel dat het beter zou zijn om belbussen in te leggen op bepaalde uren

Maar de ridder spreekt hier ook denk ik in naam van de taximaatschappijen die blijkbaar concurentie ondervinden

Vlaanderen Boven 25 september 2005 14:05

Fuck, meestal wanneer ik de bus pak zit hij veel te vol. Voor mij mogen er op spitsuren best wat extra bussen worden ingelegd.

Gertj3 25 september 2005 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Fuck, meestal wanneer ik de bus pak zit hij veel te vol. Voor mij mogen er op spitsuren best wat extra bussen worden ingelegd.

In het weekend valt dat hier wel op maar ja het zal altijd iets zijn e

Jaani_Dushman 25 september 2005 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder (VLD)
Ecologisch is het beter op dunne trajecten over te schakelen op zo proper mogelijke auto's.

Daar krijg ik het dus van!! Wees tenminste eerlijk en geef toe dat de bussen toeveel kosten, zodat je die belastingsverlaging niet kan doorvoeren. Maar liever gaat onze liberale Ridder de hypocriet uithangen, door zogezegd bezorgd te zijn over de natuur.

Gertj3 25 september 2005 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Daar krijg ik het dus van!! Wees tenminste eerlijk en geef toe dat de bussen toeveel kosten, zodat je die belastingsverlaging niet kan doorvoeren. Maar liever gaat onze liberale Ridder de hypocriet uithangen, door zogezegd bezorgd te zijn over de natuur.

Ze moet de belangen verdedigen van de taxichauffeurs e

De schoofzak 25 september 2005 15:07

Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
Doch ik vrees dat ze ook nogal stroef werken daar: voorbeeldje: ooit al eens een belbus gezien die een gewone grote bus is, en die tijdens de spits zou kunnen ingezet worden als gewone bus? Neen, dat moeten speciale busjes zijn ...
Ik zie ook zeer veel volle bussen: ge moet eens kijken naar de speciale nachtbussen tijdens de Gentse feesten. Daar is tenminste ingespeeld op de behoeften van de klant ...
Ook in Antwerpen met de grote werken aan de ring, heeft men blijkbaar eens deftig nagedacht ....
Benieuwd of ze op dezelfde weg zullen blijven: inspelen op tijdelijke behoeften vb. bij bepaalde werken, evenementen ...

En dat vld-mens stelt ook maar weinig in de plaats: checks die om te drukken en omwillen van de nodige administratieve kontrole tegen misbruik (onze aard, niewaar, de overheid een voetje lichten) meer kosten dan hetgeen wij zouden moeten bijdragen ...
Dat mens beseft het zelf niet: ze wil een moderne vorm van een fietsplaten-taks invoeren (weten jullie nog: de metalen taksplaat aan je fiets, ieder jaar een ander kleurtje ...)

chris k 25 september 2005 15:10

Vlaams minister Kathleen Van Brempt weldra uit de politiek...voorzitster bij de lijn?

cashflow 25 september 2005 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k
Vlaams minister Kathleen Van Brempt weldra uit de politiek...voorzitster bij de lijn?

dan wordt het wel dringen, want daar zit al een socialist. En bij de NMBS hebben ze het ook voor het zeggen.

De sossen zijn goed bezig met de staat te koloniseren.

Gertj3 25 september 2005 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
Doch ik vrees dat ze ook nogal stroef werken daar: voorbeeldje: ooit al eens een belbus gezien die een gewone grote bus is, en die tijdens de spits zou kunnen ingezet worden als gewone bus? Neen, dat moeten speciale busjes zijn ...
Ik zie ook zeer veel volle bussen: ge moet eens kijken naar de speciale nachtbussen tijdens de Gentse feesten. Daar is tenminste ingespeeld op de behoeften van de klant ...
Ook in Antwerpen met de grote werken aan de ring, heeft men blijkbaar eens deftig nagedacht ....
Benieuwd of ze op dezelfde weg zullen blijven: inspelen op tijdelijke behoeften vb. bij bepaalde werken, evenementen ...

volledig mee eens

Belbussen zou de ideale oplossing zijn op plaatsen waar je weet dat er vandaag weinig volk zal opstappen

want je moet er naar bellen om gebruik te maken van deze bus en als niemand belt dan moet hij niet uitrijden ook dus weeral geld gespaard

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
En dat vld-mens stelt ook maar weinig in de plaats: checks die om te drukken en omwillen van de nodige administratieve kontrole tegen misbruik (onze aard, niewaar, de overheid een voetje lichten) meer kosten dan hetgeen wij zouden moeten bijdragen ...
Dat mens beseft het zelf niet: ze wil een moderne vorm van een fietsplaten-taks invoeren (weten jullie nog: de metalen taksplaat aan je fiets, ieder jaar een ander kleurtje ...)

ik denk dat een taxi meer zal kosten of ne belbus ben het niet zeker maar vermoed het toch want taxi"s zijn echt niet goedkoop de paar keren dat ik er gebruik van gemaakt hebt heb ik serieus in mijne portemenéé mogen tasten

Corcovado 25 september 2005 15:21

Om maar effe een voorbeeld te geven uit dé stad der gratis vervoer. Vanop de grote markt in Hasselt rijdt er elke 5 min' een bus van de grote markt naar het station, dat maar maximum een paar honderd meters verder gelegen is. Wie neemt deze bus? De ouderen of gehandicapten? Neen het is voornamelijk de schoolgaande jeugd. Goed gedaan Stevaert ! En zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven van het sossenbeleid in Hasselt.

Gertj3 25 september 2005 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Corcovado
Om maar effe een voorbeeld te geven uit dé stad der gratis vervoer. Vanop de grote markt in Hasselt rijdt er elke 5 min' een bus van de grote markt naar het station, dat maar maximum een paar honderd meters verder gelegen is. Wie neemt deze bus? De ouderen of gehandicapten? Neen het is voornamelijk de schoolgaande jeugd. Goed gedaan Stevaert ! En zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven van het sossenbeleid in Hasselt.

ik ben mindervalid en maak wel gebruik van de lijn

dus steve heeft dat idd goed gedaan

kelt 25 september 2005 15:54

Moeilijk verhaal natuurlijk.....

Het lijkt er inderdaad op dat tussen 9 uur smorgens en ,pakweg 16h00 snamiddags er,op onze kosten,aan dieselverstoken en slijtageverwekken van het rollend materieel van de lijn gedaan wordt.


Verbazingwekkend is ook dat de lijn nog steeds geen "autostradelijn" geprobeerd heeft?

Of is tussen Oostende en Brussel de Trein of de auto dan persé de enige optie?



Zie je,ik ben voor "De Lijn",maar niet werkende experimenten en "historische" buslijnen mogen gerust gedumpt worden,en er mogen nieuwe experimenten gedaan worden,er moet continue gezocht worden naar marktaandeel....

Kandidaat openbaar-vervoergebruikers moeten gevonden worden waar ze zitten....en dat is momenteel in de auto!

Corcovado 25 september 2005 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Moeilijk verhaal natuurlijk.....


Verbazingwekkend is ook dat de lijn nog steeds geen "autostradelijn" geprobeerd heeft?

In bepaalde steden bestaat dit wel. Vb vanuit Houthalen kan je een rechtstreekse bus nemen naar Antwerpen of Brussel.

kelt 25 september 2005 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Corcovado
In bepaalde steden bestaat dit wel. Vb vanuit Houthalen kan je een rechtstreekse bus nemen naar Antwerpen of Brussel.

Aha?

Vermoedelijk omdat er tussen Houthalen en Antwerpen en/of Brussel geen konkurrentie (meer) is met de NMBS?


Ik vrees dat dat het probleem is,de "openbare" vervoersvormen willen niet konkurreren met elkaar,gelukkig zijn ze wel al zo vriendelijk min of meer op elkaar aan te sluiten......

Corcovado 25 september 2005 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Aha?

Vermoedelijk omdat er tussen Houthalen en Antwerpen en/of Brussel geen konkurrentie (meer) is met de NMBS?

Nee daar is dus geen treinstation. Daarvoor zou je tot Hasselt moeten gaan.

filosoof 25 september 2005 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
Doch ik vrees dat ze ook nogal stroef werken daar: voorbeeldje: ooit al eens een belbus gezien die een gewone grote bus is, en die tijdens de spits zou kunnen ingezet worden als gewone bus? Neen, dat moeten speciale busjes zijn ...
Ik zie ook zeer veel volle bussen: ge moet eens kijken naar de speciale nachtbussen tijdens de Gentse feesten. Daar is tenminste ingespeeld op de behoeften van de klant ...
Ook in Antwerpen met de grote werken aan de ring, heeft men blijkbaar eens deftig nagedacht ....
Benieuwd of ze op dezelfde weg zullen blijven: inspelen op tijdelijke behoeften vb. bij bepaalde werken, evenementen ...

En dat vld-mens stelt ook maar weinig in de plaats: checks die om te drukken en omwillen van de nodige administratieve kontrole tegen misbruik (onze aard, niewaar, de overheid een voetje lichten) meer kosten dan hetgeen wij zouden moeten bijdragen ...
Dat mens beseft het zelf niet: ze wil een moderne vorm van een fietsplaten-taks invoeren (weten jullie nog: de metalen taksplaat aan je fiets, ieder jaar een ander kleurtje ...)

Zou het kunnen dat Van Hool en Jonckheere liever grote dure bussen verkopen, dan grote en kleine? Of dat de kleine bussen niet op maat gemaakt worden maar in serie, zodat De Lijn opgescheept zit met een bussenpark van enkel grote (dure) Van Hool- en Jonckheerebussen, ipv van diverse maten te hebben om flexibel te kunnen inzetten??
PS, je moet eens met een ltere vlucht op Zaventem landen: geen openbaar veroer naar Brussel meer vanaf 23:00, dus ben je eraan voor een taxi tegen nachttarief...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by filosoof on 25-09-2005 at 18:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
Doch ik vrees dat ze ook nogal stroef werken daar: voorbeeldje: ooit al eens een belbus gezien die een gewone grote bus is, en die tijdens de spits zou kunnen ingezet worden als gewone bus? Neen, dat moeten speciale busjes zijn ...
Ik zie ook zeer veel volle bussen: ge moet eens kijken naar de speciale nachtbussen tijdens de Gentse feesten. Daar is tenminste ingespeeld op de behoeften van de klant ...
Ook in Antwerpen met de grote werken aan de ring, heeft men blijkbaar eens deftig nagedacht ....
Benieuwd of ze op dezelfde weg zullen blijven: inspelen op tijdelijke behoeften vb. bij bepaalde werken, evenementen ...

En dat vld-mens stelt ook maar weinig in de plaats: checks die om te drukken en omwillen van de nodige administratieve kontrole tegen misbruik (onze aard, niewaar, de overheid een voetje lichten) meer kosten dan hetgeen wij zouden moeten bijdragen ...
Dat mens beseft het zelf niet: ze wil een moderne vorm van een fietsplaten-taks invoeren (weten jullie nog: de metalen taksplaat aan je fiets, ieder jaar een ander kleurtje ...)

Zou het kunnen dat Van Hool en Jonckheere liever grote dure bussen verkopen, dan grote en kleine? Of dat de kleine bussen niet op maat gemaakt worden maar in serie, zodat De Lijn opgescheept zit met een bussenpark van enkel grote (dure) Van Hool- en Jonckheerebussen, ipv van diverse maten te hebben om flexibel te kunnen inzetten??
PS, je moet eens met een ltere vlucht op Zaventem landen: geen openbaar veroer naar Brussel meer vanaf 23:00, dus ben je eraan voor een taxi tegen nachttarief...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
Doch ik vrees dat ze ook nogal stroef werken daar: voorbeeldje: ooit al eens een belbus gezien die een gewone grote bus is, en die tijdens de spits zou kunnen ingezet worden als gewone bus? Neen, dat moeten speciale busjes zijn ...
Ik zie ook zeer veel volle bussen: ge moet eens kijken naar de speciale nachtbussen tijdens de Gentse feesten. Daar is tenminste ingespeeld op de behoeften van de klant ...
Ook in Antwerpen met de grote werken aan de ring, heeft men blijkbaar eens deftig nagedacht ....
Benieuwd of ze op dezelfde weg zullen blijven: inspelen op tijdelijke behoeften vb. bij bepaalde werken, evenementen ...

En dat vld-mens stelt ook maar weinig in de plaats: checks die om te drukken en omwillen van de nodige administratieve kontrole tegen misbruik (onze aard, niewaar, de overheid een voetje lichten) meer kosten dan hetgeen wij zouden moeten bijdragen ...
Dat mens beseft het zelf niet: ze wil een moderne vorm van een fietsplaten-taks invoeren (weten jullie nog: de metalen taksplaat aan je fiets, ieder jaar een ander kleurtje ...)

Zou het kunnen dat Van Hool en Jonckheere liever grote dure bussen verkopen, dan grote en kleine? Of omdat de kleine bussen niet op maat gemaakt worden maar in serie, zodat De Lijn opgescheept zit met een bussenpark van enkel grote (dure) Van Hool- en Jonckheerebussen, ipv van diverse maten te hebben om flexibel te kunnen inzetten??[/size]
[/edit]

solidarnosc 25 september 2005 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cashflow
dan wordt het wel dringen, want daar zit al een socialist. En bij de NMBS hebben ze het ook voor het zeggen.

De sossen zijn goed bezig met de staat te koloniseren.

Mocht u een eerlijke analyse maken dan zou u zeggen dat de "socialisten" bezig zijn om het openbaar vervoer te liberaliseren terwijl de liberalen niet verder komen dan wat gelul over lege bussen. Bijna de helft van de lijnen van De Lijn worden nu al uitgebaat door pachters. De NMBS wordt volop klaargemaakt voor de liberalisering van het spoor. Binnen de 10 jaar zijn de spoorwegen in Franse, misschien Duitse handen. De MIVB wordt gerund als een privé bedrijf met het oog op een eventuele privatisering. Dit alles met, zoals u zegt, "socialisten" aan de top.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by solidarnosc on 25-09-2005 at 20:22
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cashflow
dan wordt het wel dringen, want daar zit al een socialist. En bij de NMBS hebben ze het ook voor het zeggen.

De sossen zijn goed bezig met de staat te koloniseren.

Mocht u een eerlijke analyse maken dan zou u zeggen dat de "socialisten" bezig zijn om het openbaar vervoer te liberaliseren terwijl de liberalen niet verder komen dan wat gelul over lege bussen. Bijna de helft van de lijnen van De Lijn worden nu al uitgebaat door pachters. De NMBS wordt volop klaargemaakt voor de liberalisering van het spoor. Binnen de 10 jaar zijn de spoorwegen in Franse, misschien Duitse handen. De MIVB wordt gerund als een privé bedrijf met het oog op een eventuele privatisering. Dit alles met, zoals u zegt, "socialisten" aan de top.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by solidarnosc on 25-09-2005 at 20:20
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cashflow
dan wordt het wel dringen, want daar zit al een socialist. En bij de NMBS hebben ze het ook voor het zeggen.

De sossen zijn goed bezig met de staat te koloniseren.

Mocht u een eerlijke analyse maken dan zou u zeggen dat de "socialisten" bezig zijn om het openbaar vervoer te liberaliseren terwijl de liberalen niet verder komen dan wat gelul over lege bussen. Bijna de helft van de lijnen van De Lijn worden nu al uitgebaat door pachters. De NMBS wordt volop klaargemaakt voor de liberalisering van het spoor. Binnen de 10 jaar zijn de spoorwegen in Franse, misschien Duitse handen. De MIVB wordt gerund als een privé bedrijf met het oog op een eventuele privatisering. Dit alles met "socialisten" aan de top.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cashflow
dan wordt het wel dringen, want daar zit al een socialist. En bij de NMBS hebben ze het ook voor het zeggen.

De sossen zijn goed bezig met de staat te koloniseren.

Mocht u een eerlijke analyse maken dan zou u zeggen dat de "socialisten" bezig zijn om het openbaar vervoer te liberaliseren terwijl de liberalen niet verder komen dan wat gelul over lege bussen. Bijna de helft van de lijnen van De Lijn worden nu al uitgebaat door pachters. De NMBS wordt volop klaargemaakt voor de liberalisering van het spoor. Binnen de 10 zijn de spoorwegen in Franse, misschien Duitse handen. De MIVB wordt gerund als een privé bedrijf met het oog op een eventuele privatisering. Dit alles met "socialisten" aan de top.[/size]
[/edit]

Geertje 26 september 2005 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3



Dat er soms lege bussen rondrijden zal ik niet ontkennen vooral in het weekend merk ik dat hier in de regio!

Belbussen heeft wel zijn nut ik heb daar al een paar keer gebruikt van gemaakt en als je ziet dat er in het weekend weinig volk zit op zo een grote lijn bus denk ik toch wel dat het beter zou zijn om belbussen in te leggen op bepaalde uren

Maar de ridder spreekt hier ook denk ik in naam van de taximaatschappijen die blijkbaar concurentie ondervinden

Lege bussen die rondrijden en dan beweren dat dit goed is moet ooit op een catastrofe uitlopen. Men heeft niet voor niets jarenlang de bussen afgeschaft. Het idee van de belbus is een goed idee, maar dient op bepaalde plaatsen bijsturing.

Noorman 26 september 2005 08:20

[quote=De schoofzak]Ik zie toch ook veel lege bussen.
Misschien moet er eens gepord worden aan de Lijn en aan de hoofdschuddende minister, om wat vlugger over te schakelen op belbussen.
QUOTE]

Mannekes en Meiskes,

Wat een oplossing, de belbus !!!!!
Prachtig gevonden van de minister !!

Je screent een buslijn en stelt vast dat er maar 2 man en een paardenkop opzit, dagelijks. Je grijpt kordaar in, je vervangt die bus door een belbus !!! 's Anderendaags rijdt diezelfde bus met diezelfde 2 man en die paardenkop exact dezelfde route, het enige verschil is dat de passagiers nu hebben moeten bellen !!

Belgische staat, tel uit je winst : 3 extra registraties bij een telefoonmaatschappij en de BTW op de hands-free kit van de paardenkop die met een gewoon toestel nooit die belbus gebeld krijgt !

De redding is nabij !

Noorman

Bart Bleyaert 26 september 2005 08:27

Het probleem van "de bussen" (zoals De Ridder hier aankaart), bestaat in alle sectoren van het openbaar vervoer, dus ook bij de treinen en de trams. Overvol openbaar vervoer als j�*j het nodig hebt, leeg openbaar vervoer als j�*j het niet nodig hebt.

De oplossing ligt hem er niet in om minder bussen te laten rijden, de oplossing ligt in het verstandig spreiden van het openbaar vervoer. Zeg nu zelf: een trein op een doordeweekse dag zal om middernacht wel minder mensen vervoeren dan om 17u 's avonds zeker? Nochtans worden nagenoeg even lange treinen ingezet... Hetzelfde voor de bussen: overdag rijden er in de meeste plaatsen 2 �* 5 per uur in dezelfde richting, wijl er op de piekuren even veel (weinig) rijden en er 's avonds nog steeds 1 �* 3 rijdt...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be