Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gevaarlijker dan ALQAEIDA!! 3000 à 4000 doden in NL (https://forum.politics.be/showthread.php?t=41058)

filosoof 25 september 2005 16:05

Gevaarlijker dan ALQAEIDA!! 3000 à 4000 doden in NL
 
[size=2]MOCHT ALQAEIDA DIT OP ZIJN GEWETEN HEBBEN ZOU EUROPA TE KLEIN ZIJN...[/size]
[size=1]Maar nu is er "NIETS aan de hand...in ons land"[/size]

[size=6]Meer doden door diesel[/size]
(AD 5-12-2003) Door de schadelijke uitlaatgassen van dieselmotoren sterven jaarlijks zo'n 4000 Nederlanders. Dit aantal neemt snel toe, nu de verkoop van diesels met 50 procent is gestegen. De auto-industrie maakt dan ook haast met roetfilters die de luchtvervuiling beperken.
Haast je langzaam?

Het hoe en waarom van het roetfilter
Dieselmotoren zijn verreweg de zuinigste motoren en stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren, maar ze hebben één manco. Ze worden verdacht van het veroorzaken van longaandoeningen en problemen met hart en bloedvaten. Verantwoordelijk hiervoor zijn de fijne roetdeeltjes ('fijn stof'), die ontstaan bij de verbranding van dieselolie.

Jaarlijks wordt in Nederland zo'n 50 miljoen kilo fijn stof de lucht in geblazen. Vooral ouderen en kinderen zijn er gevoelig voor. Het inademen van deze deeltjes kan leiden tot ontstekingen van de luchtwegen, astma en bronchitis. Ook kan het stof via de longen het centraal zenuwstelsel aantasten en zelfs longkanker tot gevolg hebben.

[size=4]In Nederland sterven jaarlijks 3000 tot 4000 mensen vroegtijdig[/size] door het zogeheten 'fijn stof'. De dieselmotoren, waarvan de verkoop in de afgelopen zeven jaar met bijna 50 procent is toegenomen, worden in belangrijke mate hiervoor verantwoordelijk gesteld. ,,De cijfers lopen op nu de dieselmotor steeds populairder wordt'', zegt Jan Fransen van de Stichting Natuur en Milieu.

,,Het aantal dieselkilometers stijgt fors en hoewel de grotere stofdeeltjes de laatste jaren zijn geëlimineerd door de verbeterde dieseltechniek, is de veronderstelling dat de allerfijnste deeltjes juist het grootste gevaar vormen. De gevaren van fijnstof zijn jarenlang onderschat.'' Volgens Fransen is niet alleen het aantal doden zorgwekkend. ,,Ook de levenskwaliteit van honderdduizenden mensen met een verminderde longfunctie of astmatische aandoeningen holt achteruit.''

Ook Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit van Utrecht, concludeert dat het stijgende aantal dieselmotoren heeft geleid tot meer roetdeeltjes en dus meer schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid: ,,Al is het natuurlijk wel zo dat de dieseltechniek de afgelopen jaren al veel milieuvriendelijker is geworden.''

De unit-manager van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten, J.W. Erisman, erkent eveneens dat jaarlijks een significant aantal mensen sterft aan luchtverontreining en dat diesels daarin een groot aandeel hebben. ,,Elke dieselmotor extra betekent meer fijn stof en dus meer schade aan mens en milieu. Want de roetdeeltjes zijn niet alleen schadelijk voor mensen, maar dragen ook bij aan het broeikaseffect.''

De deskundigen zijn het erover eens dat voor dieselmotoren dezelfde milieunormen zouden moeten gelden als voor benzinemotoren. Pas in 2010 lijkt dat te gebeuren, wanneer de nieuwe milieunormen (Euro-5) van kracht worden.

Onderzoekers en de milieubeweging zijn grote voorstanders van het roetfilter, een Franse vinding die de schadelijke deeltjes grotendeels elimineert. Het Franse PSA-concern (Peugeot/Citroën) biedt ze al vier jaar lang aan. Die pioniersrol heeft het bedrijf lang niet de aandacht opgeleverd die het verdiende, want vooral Duitse merken deden er tot voor kort uiterst geringschattend over.

De Duitse autolobby beweerde in eerste instantie dat PSA's oplossing niet zou functioneren. Ook toen een onafhankelijke duurtest van de ADAC aantoonde dat het filter wél werkt, gingen de Duitsers niet overstag. Zelfs niet toen een rapport aantoonde dat invoering van roetfilters in Duitsland jaarlijks 14.400 sterfgevallen zou helpen voorkomen.

Pas tijdens de afgelopen autobeurs IAA in Frankfurt capituleerde de Duitse auto-industrie. Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen presenteerden plotseling met trots hun roetfilters in verschillende stadia van ontwikkeling. Mercedes heeft daarbij de interessantste techniek in huis. Waar bij de PSA-motoren nu nog een speciale stof aan de diesel moet worden toegevoegd om het filter te laten functioneren, ontwikkelde Mercedes-Benz een filter dat zonder toevoegingen werkt.

Vooralsnog willen de Duitse fabrikanten de filters alleen bij grotere auto's installeren, omdat deze relatief meer roetdeeltjes uitstoten. Een verzoek van de VDA, het verbond van de Duitse autoindustrie, aan de Fransen om voor kleinere modellen andere oplossingen te zoeken, werd op 19 juni van dit jaar in Parijs gehonoreerd. Maar op de IAA in Frankfurt werd die overeenkomst prompt verbroken. Daar presenteerde Peugeot een 1,6 liter grote dieselmotor met roetfilter, die in de kleine Peugeot 206 moet debuteren. Het lijkt een voorbode van een nieuwe generatie kleine auto's met filter.

,,Het roetfilter staat aan de vooravond van een doorbraak, vergelijkbaar met die van de katalysator'', zegt C. Boutens van de Rai. ,,Het lijkt erop dat een aantal auto's de eisen van 2005 (Euro-4, red.) niet zal halen zonder filter. En daarna staat de Euro-5 al voor de deur, waarvoor veel meer merken een filter nodig zullen hebben.'' Of een auto met roetfilter een hogere inruilwaarde heeft, durft Boutens niet te zeggen. ,,We weten het gewoon niet. Wel is het zo dat auto's nu nog amper op hun milieuvriendelijke technologie worden uitgezocht.''

De roetfilters kunnen niet de uitstoot van stikstofoxyden (NOx) voorkomen. Behalve fijne roetdeeltjes stoten dieselmotoren nog steeds te veel NOx uit, de hoofdveroorzaker van smog. Volgens cijfers van het Franse ministerie van milieuzaken was de hoeveelheid smog afgelopen zomer boven een groot deel van Europa royaal boven het niveau dat nog als gezond wordt beschouwd. Door de ongeremde groei van het aantal dieselmotoren zal dit niveau volgens het Franse ministerie de komende jaren steeds vaker en langduriger worden overschreden. WAAR blijven die roetfilters in België? WIE heeft er een op zijn diesel, op zijn huisbrandschouw? Wanneer worden ze eindelijkverplicht, zoals de catalyzator?
(dat was in 2003) Japan verbood al lang geleden dieselmotoren in steden)

[size=3]De kritische mobilist 2003[/size]
http://www.dekritischemobilist.nl/dies0312.htm
(er zijn bronnen genoeg die dezelfde, al lang gekende, conclusie vermelden)
Juist eens diesel + kanker in Google intikken in enkele talen...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by filosoof on 25-09-2005 at 17:10
Reason:
--------------------------------

[size=2]MOCHT ALQAEIDA DIT OP ZIJN GEWETEN HEBBEN ZOU EUROPA TE KLEIN ZIJN...[/size]
[size=1]Maar nu is er "NIETS aan de hand...in ons land"[/size]

[size=6]Meer doden door diesel[/size]
(AD 5-12-2003) Door de schadelijke uitlaatgassen van dieselmotoren sterven jaarlijks zo'n 4000 Nederlanders. Dit aantal neemt snel toe, nu de verkoop van diesels met 50 procent is gestegen. De auto-industrie maakt dan ook haast met roetfilters die de luchtvervuiling beperken.
Haast je langzaam?

Het hoe en waarom van het roetfilter
Dieselmotoren zijn verreweg de zuinigste motoren en stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren, maar ze hebben één manco. Ze worden verdacht van het veroorzaken van longaandoeningen en problemen met hart en bloedvaten. Verantwoordelijk hiervoor zijn de fijne roetdeeltjes ('fijn stof'), die ontstaan bij de verbranding van dieselolie.

Jaarlijks wordt in Nederland zo'n 50 miljoen kilo fijn stof de lucht in geblazen. Vooral ouderen en kinderen zijn er gevoelig voor. Het inademen van deze deeltjes kan leiden tot ontstekingen van de luchtwegen, astma en bronchitis. Ook kan het stof via de longen het centraal zenuwstelsel aantasten en zelfs longkanker tot gevolg hebben.

[size=4]In Nederland sterven jaarlijks 3000 tot 4000 mensen vroegtijdig[/size] door het zogeheten 'fijn stof'. De dieselmotoren, waarvan de verkoop in de afgelopen zeven jaar met bijna 50 procent is toegenomen, worden in belangrijke mate hiervoor verantwoordelijk gesteld. ,,De cijfers lopen op nu de dieselmotor steeds populairder wordt'', zegt Jan Fransen van de Stichting Natuur en Milieu.

,,Het aantal dieselkilometers stijgt fors en hoewel de grotere stofdeeltjes de laatste jaren zijn geëlimineerd door de verbeterde dieseltechniek, is de veronderstelling dat de allerfijnste deeltjes juist het grootste gevaar vormen. De gevaren van fijnstof zijn jarenlang onderschat.'' Volgens Fransen is niet alleen het aantal doden zorgwekkend. ,,Ook de levenskwaliteit van honderdduizenden mensen met een verminderde longfunctie of astmatische aandoeningen holt achteruit.''

Ook Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit van Utrecht, concludeert dat het stijgende aantal dieselmotoren heeft geleid tot meer roetdeeltjes en dus meer schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid: ,,Al is het natuurlijk wel zo dat de dieseltechniek de afgelopen jaren al veel milieuvriendelijker is geworden.''

De unit-manager van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten, J.W. Erisman, erkent eveneens dat jaarlijks een significant aantal mensen sterft aan luchtverontreining en dat diesels daarin een groot aandeel hebben. ,,Elke dieselmotor extra betekent meer fijn stof en dus meer schade aan mens en milieu. Want de roetdeeltjes zijn niet alleen schadelijk voor mensen, maar dragen ook bij aan het broeikaseffect.''

De deskundigen zijn het erover eens dat voor dieselmotoren dezelfde milieunormen zouden moeten gelden als voor benzinemotoren. Pas in 2010 lijkt dat te gebeuren, wanneer de nieuwe milieunormen (Euro-5) van kracht worden.

Onderzoekers en de milieubeweging zijn grote voorstanders van het roetfilter, een Franse vinding die de schadelijke deeltjes grotendeels elimineert. Het Franse PSA-concern (Peugeot/Citroën) biedt ze al vier jaar lang aan. Die pioniersrol heeft het bedrijf lang niet de aandacht opgeleverd die het verdiende, want vooral Duitse merken deden er tot voor kort uiterst geringschattend over.

De Duitse autolobby beweerde in eerste instantie dat PSA's oplossing niet zou functioneren. Ook toen een onafhankelijke duurtest van de ADAC aantoonde dat het filter wél werkt, gingen de Duitsers niet overstag. Zelfs niet toen een rapport aantoonde dat invoering van roetfilters in Duitsland jaarlijks 14.400 sterfgevallen zou helpen voorkomen.

Pas tijdens de afgelopen autobeurs IAA in Frankfurt capituleerde de Duitse auto-industrie. Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen presenteerden plotseling met trots hun roetfilters in verschillende stadia van ontwikkeling. Mercedes heeft daarbij de interessantste techniek in huis. Waar bij de PSA-motoren nu nog een speciale stof aan de diesel moet worden toegevoegd om het filter te laten functioneren, ontwikkelde Mercedes-Benz een filter dat zonder toevoegingen werkt.

Vooralsnog willen de Duitse fabrikanten de filters alleen bij grotere auto's installeren, omdat deze relatief meer roetdeeltjes uitstoten. Een verzoek van de VDA, het verbond van de Duitse autoindustrie, aan de Fransen om voor kleinere modellen andere oplossingen te zoeken, werd op 19 juni van dit jaar in Parijs gehonoreerd. Maar op de IAA in Frankfurt werd die overeenkomst prompt verbroken. Daar presenteerde Peugeot een 1,6 liter grote dieselmotor met roetfilter, die in de kleine Peugeot 206 moet debuteren. Het lijkt een voorbode van een nieuwe generatie kleine auto's met filter.

,,Het roetfilter staat aan de vooravond van een doorbraak, vergelijkbaar met die van de katalysator'', zegt C. Boutens van de Rai. ,,Het lijkt erop dat een aantal auto's de eisen van 2005 (Euro-4, red.) niet zal halen zonder filter. En daarna staat de Euro-5 al voor de deur, waarvoor veel meer merken een filter nodig zullen hebben.'' Of een auto met roetfilter een hogere inruilwaarde heeft, durft Boutens niet te zeggen. ,,We weten het gewoon niet. Wel is het zo dat auto's nu nog amper op hun milieuvriendelijke technologie worden uitgezocht.''

De roetfilters kunnen niet de uitstoot van stikstofoxyden (NOx) voorkomen. Behalve fijne roetdeeltjes stoten dieselmotoren nog steeds te veel NOx uit, de hoofdveroorzaker van smog. Volgens cijfers van het Franse ministerie van milieuzaken was de hoeveelheid smog afgelopen zomer boven een groot deel van Europa royaal boven het niveau dat nog als gezond wordt beschouwd. Door de ongeremde groei van het aantal dieselmotoren zal dit niveau volgens het Franse ministerie de komende jaren steeds vaker en langduriger worden overschreden. WAAR blijven die roetfilters in België? WIE heeft er een op zijn diesel, op zijn huisbrandschouw? Wanneer worden ze eindelijkverplicht, zoals de catalyzator?
(dat was in 2003) Japan verbood al lang geleden dieselmotoren in steden)

[size=3]De kritische mobilist 2003[/size]
http://www.dekritischemobilist.nl/dies0312.htm
(er zijn bronnen genoeg die dezelfde, al lang gekende, conclusie vermelden)
Juist eens diesel + kanker in Google intikken in enkele talen...[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by filosoof on 25-09-2005 at 17:09
Reason:
--------------------------------

[size=2]MOCHT ALQAEIDA DIT OP ZIJN GEWETEN HEBBEN ZOU EUROPA TE KLEIN ZIJN...[/size]
[size=1]Maar nu is er "NIETS aan de hand...in ons land"[/size]

[size=6]Meer doden door diesel[/size][/font]
(AD 5-12-2003) Door de schadelijke uitlaatgassen van dieselmotoren sterven jaarlijks zo'n 4000 Nederlanders. Dit aantal neemt snel toe, nu de verkoop van diesels met 50 procent is gestegen. De auto-industrie maakt dan ook haast met roetfilters die de luchtvervuiling beperken.
Haast je langzaam?

Het hoe en waarom van het roetfilter[/font]
Dieselmotoren zijn verreweg de zuinigste motoren en stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren, maar ze hebben één manco. Ze worden verdacht van het veroorzaken van longaandoeningen en problemen met hart en bloedvaten. Verantwoordelijk hiervoor zijn de fijne roetdeeltjes ('fijn stof'), die ontstaan bij de verbranding van dieselolie.

Jaarlijks wordt in Nederland zo'n 50 miljoen kilo fijn stof de lucht in geblazen. Vooral ouderen en kinderen zijn er gevoelig voor. Het inademen van deze deeltjes kan leiden tot ontstekingen van de luchtwegen, astma en bronchitis. Ook kan het stof via de longen het centraal zenuwstelsel aantasten en zelfs longkanker tot gevolg hebben.

[size=4]In Nederland sterven jaarlijks 3000 tot 4000 mensen vroegtijdig[/size] door het zogeheten 'fijn stof'. De dieselmotoren, waarvan de verkoop in de afgelopen zeven jaar met bijna 50 procent is toegenomen, worden in belangrijke mate hiervoor verantwoordelijk gesteld. ,,De cijfers lopen op nu de dieselmotor steeds populairder wordt'', zegt Jan Fransen van de Stichting Natuur en Milieu.

,,Het aantal dieselkilometers stijgt fors en hoewel de grotere stofdeeltjes de laatste jaren zijn geëlimineerd door de verbeterde dieseltechniek, is de veronderstelling dat de allerfijnste deeltjes juist het grootste gevaar vormen. De gevaren van fijnstof zijn jarenlang onderschat.'' Volgens Fransen is niet alleen het aantal doden zorgwekkend. ,,Ook de levenskwaliteit van honderdduizenden mensen met een verminderde longfunctie of astmatische aandoeningen holt achteruit.''

Ook Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit van Utrecht, concludeert dat het stijgende aantal dieselmotoren heeft geleid tot meer roetdeeltjes en dus meer schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid: ,,Al is het natuurlijk wel zo dat de dieseltechniek de afgelopen jaren al veel milieuvriendelijker is geworden.''

De unit-manager van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten, J.W. Erisman, erkent eveneens dat jaarlijks een significant aantal mensen sterft aan luchtverontreining en dat diesels daarin een groot aandeel hebben. ,,Elke dieselmotor extra betekent meer fijn stof en dus meer schade aan mens en milieu. Want de roetdeeltjes zijn niet alleen schadelijk voor mensen, maar dragen ook bij aan het broeikaseffect.''

De deskundigen zijn het erover eens dat voor dieselmotoren dezelfde milieunormen zouden moeten gelden als voor benzinemotoren. Pas in 2010 lijkt dat te gebeuren, wanneer de nieuwe milieunormen (Euro-5) van kracht worden.

Onderzoekers en de milieubeweging zijn grote voorstanders van het roetfilter, een Franse vinding die de schadelijke deeltjes grotendeels elimineert. Het Franse PSA-concern (Peugeot/Citroën) biedt ze al vier jaar lang aan. Die pioniersrol heeft het bedrijf lang niet de aandacht opgeleverd die het verdiende, want vooral Duitse merken deden er tot voor kort uiterst geringschattend over.

De Duitse autolobby beweerde in eerste instantie dat PSA's oplossing niet zou functioneren. Ook toen een onafhankelijke duurtest van de ADAC aantoonde dat het filter wél werkt, gingen de Duitsers niet overstag. Zelfs niet toen een rapport aantoonde dat invoering van roetfilters in Duitsland jaarlijks 14.400 sterfgevallen zou helpen voorkomen.

Pas tijdens de afgelopen autobeurs IAA in Frankfurt capituleerde de Duitse auto-industrie. Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen presenteerden plotseling met trots hun roetfilters in verschillende stadia van ontwikkeling. Mercedes heeft daarbij de interessantste techniek in huis. Waar bij de PSA-motoren nu nog een speciale stof aan de diesel moet worden toegevoegd om het filter te laten functioneren, ontwikkelde Mercedes-Benz een filter dat zonder toevoegingen werkt.

Vooralsnog willen de Duitse fabrikanten de filters alleen bij grotere auto's installeren, omdat deze relatief meer roetdeeltjes uitstoten. Een verzoek van de VDA, het verbond van de Duitse autoindustrie, aan de Fransen om voor kleinere modellen andere oplossingen te zoeken, werd op 19 juni van dit jaar in Parijs gehonoreerd. Maar op de IAA in Frankfurt werd die overeenkomst prompt verbroken. Daar presenteerde Peugeot een 1,6 liter grote dieselmotor met roetfilter, die in de kleine Peugeot 206 moet debuteren. Het lijkt een voorbode van een nieuwe generatie kleine auto's met filter.

,,Het roetfilter staat aan de vooravond van een doorbraak, vergelijkbaar met die van de katalysator'', zegt C. Boutens van de Rai. ,,Het lijkt erop dat een aantal auto's de eisen van 2005 (Euro-4, red.) niet zal halen zonder filter. En daarna staat de Euro-5 al voor de deur, waarvoor veel meer merken een filter nodig zullen hebben.'' Of een auto met roetfilter een hogere inruilwaarde heeft, durft Boutens niet te zeggen. ,,We weten het gewoon niet. Wel is het zo dat auto's nu nog amper op hun milieuvriendelijke technologie worden uitgezocht.''

De roetfilters kunnen niet de uitstoot van stikstofoxyden (NOx) voorkomen. Behalve fijne roetdeeltjes stoten dieselmotoren nog steeds te veel NOx uit, de hoofdveroorzaker van smog. Volgens cijfers van het Franse ministerie van milieuzaken was de hoeveelheid smog afgelopen zomer boven een groot deel van Europa royaal boven het niveau dat nog als gezond wordt beschouwd. Door de ongeremde groei van het aantal dieselmotoren zal dit niveau volgens het Franse ministerie de komende jaren steeds vaker en langduriger worden overschreden. WAAR blijven die roetfilters in België? WIE heeft er een op zijn diesel, op zijn huisbrandschouw? Wanneer worden ze eindelijkverplicht, zoals de catalyzator?
(dat was in 2003) Japan verbood al lang geleden dieselmotoren in steden)

[size=3]De kritische mobilist 2003[/size]
http://www.dekritischemobilist.nl/dies0312.htm
(er zijn bronnen genoeg die dezelfde, al lang gekende, conclusie vermelden)
Juist eens diesel + kanker in Google intikken in enkele talen...[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

[font=Arial][size=2]MOCHT ALQAEIDA DIT OP ZIJN GEWETEN HEBBEN ZOU EUROPA TE KLEIN ZIJN...[/size][/font]
[font=Arial][size=1]Maar nu is er "NIETS aan de hand...in ons land"[/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial][size=6]Meer doden door diesel[/size][size=6] [/size][/font]
[font=Arial](AD 5-12-2003) Door de schadelijke uitlaatgassen van dieselmotoren sterven jaarlijks zo'n 4000 Nederlanders. Dit aantal neemt snel toe, nu de verkoop van diesels met 50 procent is gestegen. De auto-industrie maakt dan ook haast met roetfilters die de luchtvervuiling beperken.[/font]
[font=Arial]Haast je langzaam?[/font]
<LI>[font=Arial]
Het hoe en waarom van het roetfilter[/font]<LI>[font=Arial]
Dieselmotoren zijn verreweg de zuinigste motoren en stoten minder CO2 uit dan benzinemotoren, maar ze hebben één manco. Ze worden verdacht van het veroorzaken van longaandoeningen en problemen met hart en bloedvaten. Verantwoordelijk hiervoor zijn de fijne roetdeeltjes ('fijn stof'), die ontstaan bij de verbranding van dieselolie.

Jaarlijks wordt in Nederland zo'n 50 miljoen kilo fijn stof de lucht in geblazen. Vooral ouderen en kinderen zijn er gevoelig voor. Het inademen van deze deeltjes kan leiden tot ontstekingen van de luchtwegen, astma en bronchitis. Ook kan het stof via de longen het centraal zenuwstelsel aantasten en zelfs longkanker tot gevolg hebben.

[size=4]In Nederland sterven jaarlijks 3000 tot 4000 mensen vroegtijdig[/size] [/font][font=Arial]door het zogeheten 'fijn stof'. De dieselmotoren, waarvan de verkoop in de afgelopen zeven jaar met bijna 50 procent is toegenomen, worden in belangrijke mate hiervoor verantwoordelijk gesteld. ,,De cijfers lopen op nu de dieselmotor steeds populairder wordt'', zegt Jan Fransen van de Stichting Natuur en Milieu.

,,Het aantal dieselkilometers stijgt fors en hoewel de grotere stofdeeltjes de laatste jaren zijn geëlimineerd door de verbeterde dieseltechniek, is de veronderstelling dat de allerfijnste deeltjes juist het grootste gevaar vormen. De gevaren van fijnstof zijn jarenlang onderschat.'' Volgens Fransen is niet alleen het aantal doden zorgwekkend. ,,Ook de levenskwaliteit van honderdduizenden mensen met een verminderde longfunctie of astmatische aandoeningen holt achteruit.''

Ook Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit van Utrecht, concludeert dat het stijgende aantal dieselmotoren heeft geleid tot meer roetdeeltjes en dus meer schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid: ,,Al is het natuurlijk wel zo dat de dieseltechniek de afgelopen jaren al veel milieuvriendelijker is geworden.''

De unit-manager van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten, J.W. Erisman, erkent eveneens dat jaarlijks een significant aantal mensen sterft aan luchtverontreining en dat diesels daarin een groot aandeel hebben. ,,Elke dieselmotor extra betekent meer fijn stof en dus meer schade aan mens en milieu. Want de roetdeeltjes zijn niet alleen schadelijk voor mensen, maar dragen ook bij aan het broeikaseffect.''

De deskundigen zijn het erover eens dat voor dieselmotoren dezelfde milieunormen zouden moeten gelden als voor benzinemotoren. Pas in 2010 lijkt dat te gebeuren, wanneer de nieuwe milieunormen (Euro-5) van kracht worden.

Onderzoekers en de milieubeweging zijn grote voorstanders van het roetfilter, een Franse vinding die de schadelijke deeltjes grotendeels elimineert. Het Franse PSA-concern (Peugeot/Citroën) biedt ze al vier jaar lang aan. Die pioniersrol heeft het bedrijf lang niet de aandacht opgeleverd die het verdiende, want vooral Duitse merken deden er tot voor kort uiterst geringschattend over.

De Duitse autolobby beweerde in eerste instantie dat PSA's oplossing niet zou functioneren. Ook toen een onafhankelijke duurtest van de ADAC aantoonde dat het filter wél werkt, gingen de Duitsers niet overstag. Zelfs niet toen een rapport aantoonde dat invoering van roetfilters in Duitsland jaarlijks 14.400 sterfgevallen zou helpen voorkomen.

Pas tijdens de afgelopen autobeurs IAA in Frankfurt capituleerde de Duitse auto-industrie. Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen presenteerden plotseling met trots hun roetfilters in verschillende stadia van ontwikkeling. Mercedes heeft daarbij de interessantste techniek in huis. Waar bij de PSA-motoren nu nog een speciale stof aan de diesel moet worden toegevoegd om het filter te laten functioneren, ontwikkelde Mercedes-Benz een filter dat zonder toevoegingen werkt.

Vooralsnog willen de Duitse fabrikanten de filters alleen bij grotere auto's installeren, omdat deze relatief meer roetdeeltjes uitstoten. Een verzoek van de VDA, het verbond van de Duitse autoindustrie, aan de Fransen om voor kleinere modellen andere oplossingen te zoeken, werd op 19 juni van dit jaar in Parijs gehonoreerd. Maar op de IAA in Frankfurt werd die overeenkomst prompt verbroken. Daar presenteerde Peugeot een 1,6 liter grote dieselmotor met roetfilter, die in de kleine Peugeot 206 moet debuteren. Het lijkt een voorbode van een nieuwe generatie kleine auto's met filter.

,,Het roetfilter staat aan de vooravond van een doorbraak, vergelijkbaar met die van de katalysator'', zegt C. Boutens van de Rai. ,,Het lijkt erop dat een aantal auto's de eisen van 2005 (Euro-4, red.) niet zal halen zonder filter. En daarna staat de Euro-5 al voor de deur, waarvoor veel meer merken een filter nodig zullen hebben.'' Of een auto met roetfilter een hogere inruilwaarde heeft, durft Boutens niet te zeggen. ,,We weten het gewoon niet. Wel is het zo dat auto's nu nog amper op hun milieuvriendelijke technologie worden uitgezocht.''

De roetfilters kunnen niet de uitstoot van stikstofoxyden (NOx) voorkomen. Behalve fijne roetdeeltjes stoten dieselmotoren nog steeds te veel NOx uit, de hoofdveroorzaker van smog. Volgens cijfers van het Franse ministerie van milieuzaken was de hoeveelheid smog afgelopen zomer boven een groot deel van Europa royaal boven het niveau dat nog als gezond wordt beschouwd. Door de ongeremde groei van het aantal dieselmotoren zal dit niveau volgens het Franse ministerie de komende jaren steeds vaker en langduriger worden overschreden. [/font]WAAR blijven die roetfilters in België? WIE heeft er een op zijn diesel, op zijn huisbrandschouw? Wanneer worden ze verplicht, zoals de catalyzator?
(dat was in 2003) Japan verbood al lang geleden dieselmotoren in steden)

[font=Arial][size=3][/size][/font]
[font=Arial][size=3]De kritische mobilist 2003[/size][/font]
http://www.dekritischemobilist.nl/dies0312.htm
(er zijn bronnen genoeg die dezelfde, al lang gekende, conclusie vermelden)
Juist eens diesel + kanker in Google intikken in enkele talen...[/size]
[/edit]

Gray 25 september 2005 16:27

Diene rommel komt op mijnen oto ni op ze.

Dankzij de EGR klep af te sluiten heb je ook minder roet EN een propere motor EN zuiniger [size=1](en ook een pak meer NOx:-) )[/size]

filosoof 25 september 2005 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gray
Diene rommel komt op mijnen oto ni op ze.

Dankzij de EGR klep af te sluiten heb je ook minder roet EN een propere motor EN zuiniger [size=1](en ook een pak meer NOx:-) )[/size]

EGR?? Enne, waarom is een roetfilter "rommel" volgens jou?:-o Uitleg graag...
en stikstofoxides, die storen jou misschien niet, maar ben je wel alleen in dit land?

oliepiek 25 september 2005 17:51

De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Maar effe serieus. Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 25-09-2005 at 18:53
Reason:
--------------------------------

De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Maar effe serieus. Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 25-09-2005 at 18:52
Reason:
--------------------------------

De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 25-09-2005 at 18:52
Reason:
--------------------------------

De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder diesel-motor was u nu een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder diesel-motor was u nu een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels please.[/size]
[/edit]

Groentje-18 25 september 2005 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Maar effe serieus. Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.


Is dat zo?

En als dat zo is, is daarmee dan alles goedgepraat?

Chipie 25 september 2005 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Is dat zo?

En als dat zo is, is daarmee dan alles goedgepraat?

Neen, niet alles, maar wel de terroristische aanslagen... :wink:

Levertraan 25 september 2005 18:10

Alle moslims opstoken door gebruik te maken van een roetvrije filter is imho dé oplossing, Fileauseauf..

kelt 25 september 2005 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Is dat zo?

En als dat zo is, is daarmee dan alles goedgepraat?

Er wordt niks goedgepraat,en voor de tijd dat er nog met verbrandingsmotoren gewerkt wordt moeten er logische maatregelen komen in plaats van beschuldigingen....


Zorg dat benzine evenveel kost als diesel,desnoods wat minder zelfs.....
Doordat het benzinegebruik van motoren om technische reden wat hoger ligt ,en benzinemotoren wat fragieler zijn dan diesels zal de vrachtsektor wel blijven dieselen.

Het personenvervoer echter kan dan kompleet terug gaan op benzine....

Want dat is de eenvoudige reden,benzinerijden is te duur !

democratsteve 25 september 2005 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.
.

Sjonge jonge. Wat jij allemaal uitkraamt, de verbanden die jij legt.....hilarisch gewoon.

Mambo 25 september 2005 21:37

Het enige dat de roetfilter (catalysator) doet is de zware metalen er een beetje uithalen.
In de praktijk is dat een rooster in uw uitlaat gemaakt van een bepaald metaal. ( je kan dat een beetje vergelijken men zo'n frietensnijder waar je de patat door duwt)
De uitlaatgassen gaan door dat rooster en de zware metalen blijven daar een beetje aan plakken. Da's al, en je wagen verliest tot 30% vermogen, dat ook nog eens natuurlijk.
In werkelijkheid is zo'n rooster al redelijk rap beladen met die deeltjes en plakt er niks meer aan feitelijk maar geraakt dat ding gans verstopt. (Precies een ader die toeslibt)
Resultaat? Veel hoger verbruik en veel lager vermogen en dan geven de mensen veel meer gas natuurlijk en krijg je zo van die zwarte rookpluimen achter je wagen.
Kuch kuch!

Enid. 25 september 2005 21:38

-fiets fiets fiets fietsfiets fiets fiets-

daiwa 25 september 2005 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enid.
-fiets fiets fiets fietsfiets fiets fiets-

Juist ja, probeer gij maar eens met het openbaar vervoer 50 km verder te geraken tegen 5u45 om te gaan werken. :roll:

Sofietje 25 september 2005 22:06

en wat speelt een fietser allemaal niet naar binnen ? misschien met een masker...

[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sofietje on 25-09-2005 at 23:08
Reason:
--------------------------------

en wat speelt een fietser allemaal niet naar binnen ? misschien met een masker...

[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

en wat speelt een fietser allemaal niet naar binnen ? misschien met een masker...[/size]
[/edit]

oliepiek 25 september 2005 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Is dat zo?

En als dat zo is, is daarmee dan alles goedgepraat?

Neen, de negatieve effecten van de diesel moeten weggewerkt worden, en dat gebeurt ook.

Maar fundamenteel heeft u de keuze tussen ofwel alle diesels afschaffen en terug een door honger uitgeteerde keuterboer worden, ofwel in een moderne maatschappij leven die technische vooruitgang maakt, u een lang en gezond leven biedt en waar u zelfs op Zondag eens met Jenny vanhierneffen kunt flirten omdat ze uwe nieuwen turbodiesel wel ziet zitten.

oliepiek 25 september 2005 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Sjonge jonge. Wat jij allemaal uitkraamt, de verbanden die jij legt.

We zullen maar zwijgen over uw zwavelzuurverbindingen zeker.... ;-)


Tja, de geschiedenis van de verbrandingsmotor is natuurlijk geen voer voor conspiracy theorists... Maar goed ook.

Of ga je toch eens proberen? Diesel en nieuwe wereld orde? Ik ben benieuwd.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by oliepiek on 25-09-2005 at 23:28
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Sjonge jonge. Wat jij allemaal uitkraamt, de verbanden die jij legt.

We zullen maar zwijgen over uw zwavelzuurverbindingen zeker.... ;-)


Tja, de geschiedenis van de verbrandingsmotor is natuurlijk geen voer voor conspiracy theorists... Maar goed ook.

Of ga je toch eens proberen? Diesel en nieuwe wereld orde? Ik ben benieuwd.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Sjonge jonge. Wat jij allemaal uitkraamt, de verbanden die jij legt.

We zullen maar zwijgen over uw zwavelzuurverbindingen zeker.... ;-)


Tja, de geschiedenis van de verbrandingsmotor is natuurlijk geen voer voor conspiracy theorists... Maar goed ook.

Of ga je toch eens proberen? Diesel en nieuwe wereld orde? Keep it coming.[/size]
[/edit]

Gray 25 september 2005 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
EGR?? Enne, waarom is een roetfilter "rommel" volgens jou?:-o Uitleg graag...
en stikstofoxides, die storen jou misschien niet, maar ben je wel alleen in dit land?

Mambo heeft de vraag beantwoord:-)

democratsteve 25 september 2005 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
We zullen maar zwijgen over uw zwavelzuurverbindingen zeker.... ;-)


Tja, de geschiedenis van de verbrandingsmotor is natuurlijk geen voer voor conspiracy theorists... Maar goed ook.

Of ga je toch eens proberen? Diesel en nieuwe wereld orde? Ik ben benieuwd.

Neen beste, dat ga ik niet proberen, omdat de geschiedenis van de dieselmotor wel degelijk mijn terrein niet is. Maar that's not the point.
Jij insinueert dat de gemiddelde levensverwachting hier iets mee te maken heeft.
Net zoals dat andere ding op die andere topic, (waar je een 'model' had om (ik niet meer wat het was) te berekenen.
Maar doe vooral voort hier .
U bent zeer amusant met momenten.
(btw, wat was dat ook weer dat u met een computerprograma kon berekenen/bepalen?)

filosoof 25 september 2005 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Maar effe serieus. Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling. Zonder de uitvinding van de diesel-motor was u een arme keuterboer met een levensverwachting van 40 jaar.

Een beetje meer respect voor alle diesels dus.

Voor géén van je twee stellingen voer je ook maar een begin van een bewijs aan..
Waarom denk je dat Japanse steden het zeer goed zonder kunnen? Is de levensverwachting daar dan maar 40 jaar? Zijn het arme keuterboeren? Nogal wat minder vervuiling in hun steden dan in de Europese!! Een diesel heeft ongetwijfeld zijn nut...buiten de steden en dichtbevolkte gebieden!

Grellig 25 september 2005 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
De benzinemotor doodt zelfs meer dan dat!

Maar effe serieus. Laten we niet vergeten dat de diesel-motor de belangrijkste drijfveer is achter de menselijke ontwikkeling.

Dit is dus een hart onder de riem voor de astmalijder die heel de dag met een pompje moet rondlopen.:|

skailimiet 25 september 2005 23:49

drink texaco
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Neen, de negatieve effecten van de diesel moeten weggewerkt worden, en dat gebeurt ook.

Maar fundamenteel heeft u de keuze tussen ofwel alle diesels afschaffen en terug een door honger uitgeteerde keuterboer worden, ofwel in een moderne maatschappij leven die technische vooruitgang maakt, u een lang en gezond leven biedt en waar u zelfs op Zondag eens met Jenny vanhierneffen kunt flirten omdat ze uwe nieuwen turbodiesel wel ziet zitten.

dankzij het olielobby, het kapitalisme en onze regering, heb ik fundamenteel nog steeds geen waterstofmotor. Het nieuws nog gevolgd dezer dagen ? koolzaad ? aanmaken van waterstof zonder electriciteit, kernfusie, wind, getijden, water, zon, ...? spieren ?

Ik zie de prijs van onze olie-brandstof nog niet dalen in de toekomst. Nochtans zijn er toch nog zO veel onontgonnen olievelden, er is nog zeker genoeg voor 15 jaar. Misschien nog een chequeske als het te duur wordt.

en jenny is een slet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be