vivanter007 |
30 augustus 2002 16:20 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kadé
Enerzijds tracht men de bevolking ervan te overtuigen dat de christen-democratie achterhaald is en stelt men dat de "C" uit onze naam had moeten verdwijnen. [...]
Hoe meer er om de christen-democratie wordt gestreden, hoe meer men bewijst dat de christen-democratie een stroming is met toekomst.
|
Het is ook niet verboden om CD&V te heten en christenen hebben zeker toekomst in de democratie, maar dat belet niet dat jullie naam een afstotend en limiterend effect heeft. Heeft de SP.a al niet langer zijn op arbeiders toegespitste doctrines verruimd naar het sociaal welzijn in het algemeen? Hun S kon dus blijven, da's goedkoop ;).
Jullie C van Christen laat uitschijnen dat jullie partij voor en door christenen is, en alle blabla die daar nog op volgt zal weinigen overtuigen. Het wekt de indruk dat de enen uitgesloten en anderen bevoordeeld worden, en ook dat jullie als enige inspiratie voor waarden het christendom opvoeren.
Voorts kan het mij niet schelen hoe lang die haring nog bakt, het kan maar smaken.
Citaat:
Maar er zijn nog meer contradicties. Men zegt te willen komen tot een volkspartij. Om dat te bereiken verlaat men de enige echte volkspartij om over te lopen naar een partij die nooit een volkspartij kan worden, omdat ze manifest de brug niet kan slaan tussen de diverse bevolkingsgroepen die onze samenleving rijk is. Ik begrijp niet dat zij die beweren dat CD&V te rechts wordt, overlopen naar een partij die niet bereid is om het sociaal overleg in ons land te respecteren, die het stakingsrecht fundamenteel wil aantasten en die met de gedachte speelt de privatisering van de ziekteverzekering.
|
Troost Kadé, die van de NCD heb ik ook nooit begrepen. Het begin klonk veelbelovend, maar als ik de naam zag (juist ja, *weer* die C) en die vrijage met de VLD, dan werd ik soms mottig in hun plaats.
Citaat:
Men zegt dat CD&V ethisch conservatief is. Zijn wij ethisch conservatief omdat wij de jongeren willen behoeden voor de gevaren van drugs? Zijn wij ethisch conservatief omdat we de stervende mens willen beschermen tegen mogelijke misbruiken? Zijn wij ethisch conservatief omdat we systematisch ijveren voor duurzame relaties en het huwelijk ook openzetten voor holebi's? Strijden voor waarden is strijden voor maatschappelijke vooruitgang.
|
Ik wil best geloven dat jullie opener en vrijdenkender zijn dan velen beweren, maar in de partijnaam durven jullie je niet openstellen, de mensen zijn niet blind.
Citaat:
Wij zijn dus geen standenpartij, wij zijn de enige partij die zonder pleinvrees kiest voor het middenveld en voor een democratie van verbondenheid. Gedaan met holle clichés, wij laten ons deze troef niet afnemen. Het is immers een fundamenteel kenmerk van de echte volkspartij.
|
Dus als ik het goed begrijp, dan is de CD&V er alleen maar om mensen tot verbondenheid te brengen? Wow... Weet je, er zijn ook wel partijen die iets willen verwezenlijken in de samenleving, die iets meer willen bereiken dan samen in de kring te gaan zitten om als christen tot "verbondenheid" te komen (wat ik me daar ook bij moet voorstellen).
Kadé, dit zijn kenmerken van een machtsgeile octopus, ook wel centrumpartij geheten.
|