![]() |
Zondebok : militair schuldig voor misbruik Aboe Ghraib
26/09 Amerikaans militair schuldig voor misbruik Aboe Ghraib
![]() Een Amerikaanse militaire rechtbank heeft maandag de Amerikaanse soldate Lynndie England (22) schuldig bevonden aanmishandeling. England, die centraal staat in het schandaal rond de Iraakse gevangenis Aboe Ghraib in 2003, is schuldig bevonden aan zes van de zeven aanklachten met betrekking tot de behandeling van Iraakse gevangenen aldaar. Lynndie England schuldig bevonden aan misbruik in Aboe Ghraib Lynndie England. Een Amerikaanse militaire rechtbank heeft maandag de Amerikaanse soldate Lynndie England (22), die centraal staat in het schandaal rond de Iraakse gevangenis Aboe Ghraib, schuldig bevonden aan zes van de zeven aanklachten met betrekking tot de behandelingen van Iraakse soldaten aldaar. England riskeert tot tien jaar gevangenisstraf.![]() De foto van de 22-jarige soldate, die lachend een Iraaks gevangene aan de leiband houdt, is zowat het symbool geworden van de mishandelingen die plaatsvonden in de gevangenis nabij de Iraakse hoofdstad Bagdad. England werd schuldig bevonden aan een aanklacht van samenzwering om gevangenen te mishandelen, een aanklacht van onbehoorlijk gedrag en vier aanklachten over mishandeling. Ze werd niet schuldig geacht van samenzwering om gevangenen te mishandelen in het geval van de gevangene aan de leiband. In totaal werden zeven soldaten beschuldigd naar aanleiding van het verschijnen van foto's uit Aboe Ghraib. Vier van hen hebben schuldig gepleit in ruil voor strafvermindering. Het ex-vriendje van England, Charles Graner, werd in januari veroordeeld tot tien jaar cel. Het schandaal, dat ontstond in april 2004, bracht ernstige schade toe aan de geloofwaardigheid van de VS, een land dat zichzelf beschouwt als een leider inzake mensenrechten. (belga)</STRONG></EM></U></I></B> ![]() ![]() en de hoogsten in rang gaan vrijuit |
Grote klucht. Dacht niet dat er doden of zwaar gewonden bij gevallen waren. Enkel wat gekrenkte eer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Amerikanen maakten ong. een beetje hetzelfde mee in Irak. Beide kampen misdroegen zich alleen waren de verschillen nogal duidelijk merkbaar. Van beide kampen eigenlijk best stom om zulke zaakjes te fotograferen of te filmen. Hoort niet. Citaat:
Was koepelschutter van een AMX 10RC en .50cal schutter. Bij mijn weten hebben de para's zulke voertuigen niet dus als dit een poging is om de para's wat zwart te maken ben je verkeerd bezig. Tis moeilijk praten over iets dat je zelf nooit meegemaakt hebt hé Pietje.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Ik vind het nogal laf van die soldate om zich te verschuilen achter haar minnaar. Ze is in de fout gegaan en moet daar dan maar zelf de verantwoordelijkheid voor dragen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
|
De AMX is Frans. In't legioen geweest, Riksken?
|
Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
|
Lynndie England moet drie jaar de cel in
wo 28/09/05 - De Amerikaanse soldate Lynndie England is veroordeeld tot drie jaar cel voor het mishandelen van gevangenen in de Iraakse gevangenis Aboe Ghraib. Ze is ook ontslagen uit het leger. |
Citaat:
U kan u geen beeld vormen van hoe het er in een oorlogssituatie aan toe gaat, ik gelukkig ook niet, maar kan me wel voorstellen dat de normen en zeden daar een paar verdiepingen lager liggen dan in onze westerse maatschappij. Ik kan me goed voorstellen dat een para nadat hij voor de 7' keer bijna door een kindsoldaat voor zijn raap geschoten is, de 8 ste kindsoldaat vastgrabeld, die wat bijwerkt, al dan niet boven een vuurtje houd voor te weten te komen waar die 7 anderen zitten, zodat hij ze kan opruimen. Dat is nu eenmaal oorlog. Als ge weet dat die zandmannekes, in Irak, hun bek niet opendoen, behalve als ge ze wat op een oneervolle manier mishandeld, wel, ja, dan gebeurd dat , en wordt dat oogluikend door officieren toegestaan. Denkte dat soldaten foto's gaan nemen van dergelijke dingen, als het niet als normaal aanzien word, of er ergens geen hogere officier van op de hoogte is , .. . Die natuurlijk wel slimmer is, en zorgt dat er niks op papier staat en hij zelf nie op de foto staat... |
Citaat:
Is dit objectief gedrag? Ik denk dat er minder 'idiote para's' dan 'idiote burgers' zijn. Alleen werkt het woord 'para' als een rode lap op een stier. Ik stel mij nog altijd de vraag 'waarom?' Ik keur 'volledig' de manier van behandelen af, is niet menswaardig, maar ik stel mij wel in vraag; - wat aan deze handelingen vooraf ging? - wie in deze aanleiding/opdracht gaf? - en wie uiteindelijk de straffen mag gaan uitzitten. mvg Raja |
Het pleit voor de Amerikanen, hun pers en hun gerechtelijk apparaat dat dergelijke uitwassen streng bestraft worden. De Aboe Ghraib gevangenis was onder Sadam één van de vele centra waar andersdenkenden gemarteld werden en nadien vermoord.
We hoorden daar toen bitter weinig over in de Arabische en Europese linkse pers. |
Citaat:
Het winnen van de 'hearts and minds' was vanaf het begin een van de objectieven de VS campagne.. Wat een schade hebben die beelden niet toegebracht aan het VS imago ?[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Er wordt hier terecht naar Belgische para's verwezen omdat Belgische para's in Somalië over de schreef zijn gegaan op een manier die vergelijkbaar is met wat wij hebben kunnen zien van Abou Ghraib.
Dus wat hebben wij eigenlijk te zeggen over de Amerikanen? Het is toch het toppunt van hypocrisie dat dezelfde feiten in ons land de meesten totaal onverschillig laat maar dat de passies pas echt losbreken als een Amerikaan het doet. |
de straf is verdiend , ze heeft de erecode van de militaire dienst overtreden. Natuurlijk kunnen we omgevingsfactoren aanhalen zoals Riksken reeds zei. We kunnen niet weten hoe deze soldaten reageren in zulke conflicten, stress en ontsporing gebeuren nu eenmaal.
|
Allemaal mis!
Waar het omgaat is het feit dat de Iraakse gevangene niks merkt van de bevrijding van Saddam. Weet je wel, democratie en mensenrechten invoeren? Herinnert u dat nog? Zit het nog ergens in de vergeethoek in de hersenen ofzo? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Enkele vragen, geen verwijten. Ik wil hier niet als VB-er afgeschilderd worden! Deze Iraakse gevangen, wie of wat waren zij onder Saddam zijn regime? Waarom werden zij gevangen genomen? Hoe zijn hun reacties binnen de gevangenismuren t.o.v. de, al of niet militaire, cipiers? Waarom worden Iraakse werkwilligen voor de aanwervingslokalen "opgeblazen"? Als zij allen een democratie, volgens "echte" Islamitische waarden, willen, waarom zijn alle conflicten dan nog niet opgelost? Waarom blijven Soenieten en Sjiieten elkaar de duvel aandoen? Ik dacht dat de Islam voor iedere Islamiet hetzelfde betekende? Ik vindt het gemakkelijk het Westen de schuld te geven - wat niet wil zeggen dat ik Bush of Blair hun daden goedkeur, nee, ik spreek in het algemeen - door de onwil van machtsgeile stamhoofden om samen te werken. Zijn het dan niet dezelfde "zakkenvullers" zoals politici hier bij ons genoemd worden? |
Citaat:
Wat hebde gij uitgespookt om daarin te belanden?[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be