Max van Dietschland |
1 oktober 2005 20:11 |
Ik ben voorstander van een Rijksleider. Iemand die verkozen wordt door het Dietse volk, maar die in tegenstelling tot een president, niet beperkt is qua ambtstermijnen en die een behoorlijke macht heeft.
Na de rechtstreekse verkiezing van de Rijksleider door het Dietse volk, is er periodiek een referendum (om de 5 of 10 jaar) waarin het volk het vertrouwen kan geven of kan opzeggen in de Rijksleider. Indien het volk het vertrouwen opzegt in de Rijksleider, dan pas volgen nieuwe verkiezingen. Een goede Rijksleider, die grote steun heeft bij het Dietse volk kan in principe aanblijven voor het leven. Na zijn overlijden volgen uiteraard ook weer nieuwe verkiezingen. Dus er zijn enkel verkiezingen met meerdere kandidaten als het volk zijn steun opzegt of als de Rijksleider komt te overlijden. Zo combineer je de voordelen van een monarchie en een presidentieel systeem. Het volk heeft het laatste woord, waardoor de volkssouvereiniteit gewaarborgd blijft en je hebt het stabiele karakter van een monarchie.
Bovendien is de Rijksleider een niet politieke figuur, hij staat boven het dagelijkse politieke gekrakeel. De Rijksleider kan als politieke figuur naar de verkiezingen gaan, maar eens hij verkozen is, wordt de Rijksleider verplicht zijn lidmaatschap van zijn partij op te zeggen. De Dietse Rijksleider moet de leider zijn van alle Dietsers en niet van een bepaalde partij (zoals vaak voorkomt bij presidentiële regimes). De Dietse Rijksleider is opperbevelhebber van de Dietse strijdkrachten en heeft een behoorlijke politieke macht. Zo kan de Dietse Rijksleider een gestemde wet van het parlement blokkeren en voorleggen ter referendum aan het volk, zeker als een bepaalde wet ingaat tegen belangrijke etische waarden van het Rijk (homohuwelijk, euthanasie, enz...).
Nu kan het voorkomen dat de Rijksregering (meerderheid in het parlement) en de Rijksleider ideologisch totaal tegenover elkaar staan. Dan kan de Rijksleider zijn goedkeuring niet geven voor een bepaalde coalitie en wordt dat opnieuw ter referendum voorgelegd aan het volk. Het is duidelijk dat indien het volk kiest voor de coalitie dat dan de positie van de Rijksleider onhoudbaar wordt en dan komen er nieuwe Rijksleiderverkiezingen, indien het volk kiest voor de Rijksleider, wordt het parlement opnieuw ontbonden en komen er nieuwe parlementsverkiezingen. Een Rijksleider zal dus zeer voorzichtig moeten omspringen met deze privilege, want indien het niet zeker is dat de meerderheid van het volk tegen een bepaalde coalitie is, dan kan het de kop van de Rijksleider zelf kosten.
Je merkt het dat het een systeem is waar het volk het laatste woord heeft, maar die toch een sterk staatshoofd heeft.[edit]
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by max4westland on 01-10-2005 at 21:14
Reason:
--------------------------------
Ik ben voorstander van een Rijksleider. Iemand die verkozen wordt door het Dietse volk, maar die in tegenstelling tot een president, niet beperkt is qua ambtstermijnen en die een behoorlijke macht heeft.
Na de rechtstreekse verkiezing van de Rijksleider door het Dietse volk, is er periodiek een referendum (om de 5 of 10 jaar) waarin het volk het vertrouwen kan geven of kan opzeggen in de Rijksleider. Indien het volk het vertrouwen opzegt in de Rijksleider, dan pas volgen nieuwe verkiezingen. Een goede Rijksleider, die grote steun heeft bij het Dietse volk kan in principe aanblijven voor het leven. Na zijn overlijden volgen uiteraard ook weer nieuwe verkiezingen. Dus er zijn enkel verkiezingen met meerdere kandidaten als het volk zijn steun opzegt of als de Rijksleider komt te overlijden. Zo combineer je de voordelen van een monarchie en een presidentieel systeem. Het volk heeft het laatste woord, waardoor de volkssouvereiniteit gewaarborgd blijft en je hebt het stabiele karakter van een monarchie.
Bovendien is de Rijksleider een niet politieke figuur, hij staat boven het dagelijkse politieke gekrakeel. De Rijksleider kan als politieke figuur naar de verkiezingen gaan, maar eens hij verkozen is, wordt de Rijksleider verplicht zijn lidmaatschap van zijn partij op te zeggen. De Dietse Rijksleider moet de leider zijn van alle Dietsers en niet van een bepaalde partij (zoals vaak voorkomt bij presidentiële regimes). De Dietse Rijksleider is opperbevelhebber van de Dietse strijdkrachten en heeft een behoorlijke politieke macht. Zo kan de Dietse Rijksleider een gestemde wet van het parlement blokkeren en voorleggen ter referendum aan het volk, zeker als een bepaalde wet ingaat tegen belangrijke etische waarden van het Rijk (homohuwelijk, euthanasie, enz...).
Nu kan het voorkomen dat de Rijksregering (meerderheid in het parlement) en de Rijksleider ideologisch totaal tegenover elkaar staan. Dan kan de Rijksleider zijn goedkeuring niet geven voor een bepaalde coalitie en wordt dat opnieuw ter referendum voorgelegd aan het volk. Het is duidelijk dat indien het volk kiest voor de coalitie dat dan de positie van de Rijksleider onhoudbaar wordt en dan komen er nieuwe Rijksleiderverkiezingen, indien het volk kiest voor de Rijksleider, wordt het parlement opnieuw ontbonden en komen er nieuwe parlementsverkiezingen. Een Rijksleider zal dus zeer voorzichtig moeten omspringen met deze privilege, want indien het niet zeker is dat de meerderheid van het volk tegen een bepaalde coalitie is, dan kan het de kop van de Rijksleider zelf kosten.
Je merkt het dat het een systeem is waar het volk het laatste woord heeft, maar die toch een sterk staatshoofd heeft.[/size] |
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by max4westland on 01-10-2005 at 21:13
Reason:
--------------------------------
Ik ben voorstander van een Rijksleider. Iemand die verkozen wordt door het Dietse volk, maar die in tegenstelling tot een president, niet beperkt is qua ambtstermijnen en die een behoorlijke macht heeft.
Na de rechtstreekse verkiezing van de Rijksleider door het Dietse volk, is er periodiek een referendum (om de 5 of 10 jaar) waarin het volk het vertrouwen kan geven of kan opzeggen in de Rijksleider. Indien het volk het vertrouwen opzegt in de Rijksleider, dan pas volgen nieuwe verkiezingen. Een goede Rijksleider, die grote steun heeft bij het Dietse volk kan in principe aanblijven voor het leven. Na zijn overlijden volgen uiteraard ook weer nieuwe verkiezingen. Dus er zijn enkel verkiezingen met meerdere kandidaten als het volk zijn steun opzegt of als de Rijksleider komt te overlijden. Zo combineer je de voordelen van een monarchie en een presidentieel systeem. Het volk heeft het laatste woord, waardoor de volkssouvereiniteit gewaarborgd blijft en je hebt het stabiele karakter van een monarchie.
Bovendien is de Rijksleider een niet politieke figuur, hij staat boven het dagelijkse politieke gekrakeel. De Rijksleider kan als politieke figuur naar de verkiezingen gaan, maar eens hij verkozen is, wordt de Rijksleider verplicht zijn lidmaatschap van zijn partij op te zeggen. De Dietse Rijksleider moet de leider zijn van alle Dietsers en niet van een bepaalde partij (zoals vaak voorkomt bij presidentiële regimes). De Dietse Rijksleider is opperbevelhebber van de Dietse strijdkrachten en heeft een behoorlijke politieke macht. Zo kan de Dietse Rijksleider een gestemde wet van het parlement blokkeren en voorleggen ter referendum aan het volk, zeker als een bepaalde wet ingaat tegen belangrijke etische waarden van het Rijk (homohuwelijk, euthanasie, enz...).
Nu kan het voorkomen dat de Rijksregering (meerderheid in het parlement) en de Rijksleider ideologisch totaal tegenover elkaar staan. Dan kan de Rijksleider zijn goedkeuring niet geven voor een bepaalde coalitie en wordt dat opnieuw ter referendum voorgelegd aan het volk. Het is duidelijk dat indien het volk kiest voor de coalitie dat dan de positie van de Rijksleider onhoudbaar wordt en dan komen er nieuwe Rijksleiderverkiezingen, indien het volk kiest voor de Rijksleider, wordt het parlement opnieuw ontbonden en komen er nieuwe parlementsverkiezingen. Een Rijksleider zal dus zeer voorzichtig moeten omspringen met deze privilege, want indien het niet zeker is dat de meerderheid van het volk tegen een bepaalde coalitie is, dan kan het de kop van de Rijksleider zelf kosten.
Je merkt het een systeem waar het volk het laatste woord heeft, maar die toch een sterk staatshoofd heeft.[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------
Ik ben voorstander van een Rijksleider. Iemand die verkozen wordt door het Dietse volk, maar die in tegenstelling tot een president, niet beperkt is qua ambtstermijnen en die een behoorlijke macht heeft.
Na de rechtstreekse verkiezing van de Rijksleider door het Dietse volk, is er periodiek een referendum (om de 5 of 10 jaar) waarin het volk het vertrouwen kan geven of kan opzeggen in de Rijksleider. Indien het volk het vertrouwen opzegt in de Rijksleider, dan pas volgen nieuwe verkiezingen. Een goede Rijksleider, die grote steun heeft bij het Dietse volk kan in principe aanblijven voor het leven. Na zijn overlijden volgen uiteraard ook weer nieuwe verkiezingen. Dus er zijn enkel verkiezingen met meerdere kandidaten als het volk zijn steun opzegt of als de Rijksleider komt te overlijden. Zo combineer je de voordelen van een monarchie en een presidentieel systeem. Het volk heeft het laatste woord, waardoor de volkssouvereiniteit gewaarborgd blijft en je hebt het stabiele karakter van een monarchie.
Bovendien is de Rijksleider een niet politieke figuur, hij staat boven het dagelijkse politieke gekrakeel. De Rijksleider kan als politieke figuur naar de verkiezingen gaan, maar eens hij verkozen is, wordt de Rijksleider verplicht zijn lidmaatschap van zijn partij op te zeggen. De Dietse Rijksleider moet de leider zijn van alle Dietsers en niet van een bepaalde partij (zoals vaak voorkomt bij presidentiële regimes). De Dietse Rijksleider is opperbevelhebber van de Dietse strijdkrachten en heeft een behoorlijke politieke macht. Zo kan de Dietse Rijksleider een gestemde wet van het parlement blokkeren en voorleggen ter referendum aan het volk, zeker als een bepaalde wet ingaat tegen belangrijke etische waarden van het Rijk (homohuwelijk, euthanasie, enz...).
Nu kan het voorkomen dat de Rijksregering (meerderheid in het parlement) en de Rijksleider ideologisch totaal tegenover elkaar staan. Dan kan de Rijksleider zijn goedkeuring niet geven voor een bepaalde coalitie en wordt dat opnieuw ter referendum voorgelegd aan het volk. Het is duidelijk dat indien het volk kiest voor de coalitie dat dan de positie van de Rijksleider onhoudbaar wordt en dan komen er nieuwe Rijksleiderverkiezingen, indien het volk kiest voor de Rijksleider, wordt het parlement opnieuw ontbonden en komen er nieuwe parlementsverkiezingen.
Je merkt het een systeem waar het volk het laatste woord heeft, maar die toch een sterk staatshoofd heeft.[/size] |
[/edit]
|