groene flamingant |
2 oktober 2005 20:52 |
Ontstaan België - Waarheid en Leugen
Naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van België werd hier nogal wat afgediscussieerd over de periode rond het ontstaan van België. Vlaamsgezinden en belgicisten slaan mekaar met tegengestelde verhalen rond de oren. Communisten vertellen dan weer het verhaal van een Belgische revolutie die 'proletarisch' was.
Tijd om zelfs eens wat op te steken over die ontstaansperiode van België.
Daarom mijn vraag: Met de boekenbeurs in het vooruitzicht: Heeft hier iemand tips voor interessante (en liefst objectieve; geen mythische verhalen die kilometers van de werkelijkheid staan) lectuur over het ontstaan van België? Belangrijk punt ook: ik heb niet de bedoeling een volledig naslagwerk door te wroeten. Bedoeling is gewoon iets op te steken. Niet om alles te weten.[edit]
[size=1] Edit:[/size] [size=1]After edit by groene flamingant on 02-10-2005 at 21:53
Reason:
--------------------------------
Naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van België werd hier nogal wat afgediscussieerd over de periode rond het ontstaan van België. Vlaamsgezinden en belgicisten slaan mekaar met tegengestelde verhalen rond de oren. Communisten vertellen dan weer het verhaal van een Belgische revolutie die 'proletarisch' was.
Daarom mijn vraag: Met de boekenbeurs in het vooruitzicht: Heeft hier iemand tips voor interessante (en liefst objectieve; geen mythische verhalen die kilometers van de werkelijkheid staan) lectuur over het ontstaan van België? Belangrijk punt ook: ik heb niet de bedoeling een volledig naslagwerk door te wroeten. Bedoeling is gewoon iets op te steken. Niet om alles te weten.[/size] |
[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------
Daarom mijn vraag: Met de boekenbeurs in het vooruitzicht: Heeft hier iemand tips voor interessante (en liefst objectieve; geen mythische verhalen die kilometers van de werkelijkheid staan) lectuur over het ontstaan van België? Belangrijk punt ook: ik heb niet de bedoeling een volledig naslagwerk door te wroeten. Bedoeling is gewoon iets op te steken. Niet om alles te weten.[/size] |
[/edit]
|