Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belgie ontneemt illegalen het stemrecht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=42113)

DemoCrates 9 oktober 2005 23:02

Belgie ontneemt illegalen het stemrecht

En welke gekken hebben die illegalen ooit een stemrecht gegeven?

Manuel* 9 oktober 2005 23:03

Waar heeft u het over?

DemoCrates 9 oktober 2005 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Waar heeft u het over?

Is lezen echt zo moeilijk?

Manuel* 9 oktober 2005 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DemoCrates
Is lezen echt zo moeilijk?

Wat zou ik moeten lezen, mijn beste?

Levertraan 9 oktober 2005 23:32

@democrates: Als je een onderwerp start, doe het dan goed. En maak er je werk van.

Ik neem aan dat je dit bedoelt:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nu.nl
België laat illegalen niet meer stemmen

Uitgegeven: 8 oktober 2005 11:11
BRUSSEL - Illegalen verliezen hun recht om te stemmen in België. De regering heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend. De illegalen hadden het recht gekregen door een aanpassing van de kieswet in februari 2004. Die geeft alle allochtonen die vijf jaar in België verblijven, het recht om te stemmen.

De kieswet zegt daarbij niets over illegaal of legaal. "Maar men kan geen rechten putten uit een onwettelijk verblijf", zei minister Dewael van Binnenlandse Zaken zaterdag in krant Het Laatste Nieuws.

Stemrecht voor buitenlanders is in België een gevoelig thema. Het Vlaams Belang en de liberale regeringspartij VLD probeerden invoering te verhinderen. België heeft over een jaar gemeenteraadsverkiezingen.

Ik was vooral geschokt over die "meer" in de titel. Ik dacht dat dat stemrecht aan strenge criteria moest voldoen ?

Knuppel 10 oktober 2005 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan
@democrates: Als je een onderwerp start, doe het dan goed. En maak er je werk van.

Ik was vooral geschokt over die "meer" in de titel. Ik dacht dat dat stemrecht aan strenge criteria moest voldoen ?

Er moest zelfs een formulier getekend worden dat ze de Belgische wetten zouden respecteren!!!
Maar door illegaal hier te zijn ze al overtreden!
Zo zie je maar weer dat die voorwaarde een doekje tegen het bloeden was, met de bedoeling er die wet hoe dan ook door te krijgen. De rotzakken!

Waarom wordt hier zo weinig heisa over gemaakt want het is een pure schande dat het nog maar mogelijk was dat illegalen stemrecht kregen. Dit terwijl de opkomstdwang voor Belgen overeind blijft.

Rechten voor de illegalen en dwang voor het eigen volk, als d�*t geen discriminatie is? :twisted:[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Knuppel on 10-10-2005 at 08:25
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Er moest zelfs een formulier getekend worden dat ze de Belgische wetten zouden respecteren!!!
Zo zie je maar weer dat die voorwaarde een doekje tegen het bloeden was, met de bedoeling er die wet hoe dan ook door te krijgen. De rotzakken!

Waarom wordt hier zo weinig heisa over gemaakt want het is een pure schande dat het nog maar mogelijk was dat illegalen stemrecht kregen. Dit terwijl de opkomstdwang voor Belgen overeind blijft.

Rechten voor de illegalen en dwang voor het eigen volk, als d�*t geen discriminatie is? :twisted:[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Zo zie je maar weer dat die voorwaarde een doekje tegen het bloeden was.

Rechten voor de illegalen en dwang voor het eigen volk, als d�*t geen discriminatie is? :twisted:[/size]
[/edit]

Patje48 10 oktober 2005 08:14

Ik kan me echt niet voorstellen dat een illegaal hier ooit stemrecht zou gehad hebben. Om te kunnen stemmen moet men ergens gedomicilieerd zijn en bij mijn weten k�*n een illegaal nooit een domicilie hebben in België (anders zou het natuurlijk geen illegaal meer zijn).

Knuppel 10 oktober 2005 11:46

Waarom wordt de wet dan aangepast?

Antoon 10 oktober 2005 11:56

Nu nog het stemrecht ontnemen van de 'legale' vreemdelingen die weigeren om onze nationaliteit te aanvaarden. Zo kan onze verkiezingswetgeving weer een beetje normaal worden.

Knuppel 10 oktober 2005 12:41

Hetzelfde stemrecht geven aan het eigen volk dat nationaliteitsweigeraars kregen zou nog stukken beter zijn.

Maar dat heeft natuurlijk NIET het beoogde effect voor onze 'democraten'.

Manuel* 10 oktober 2005 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DemoCrates
En welke gekken hebben die illegalen ooit een stemrecht gegeven?

Illegalen hebben nooit stemrecht gehad...

Knuppel 10 oktober 2005 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Illegalen hebben nooit stemrecht gehad...

Citaat:

BRUSSEL - Illegalen verliezen hun recht om te stemmen in België. De regering heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend. De illegalen hadden het recht gekregen door een aanpassing van de kieswet in februari 2004. Die geeft alle allochtonen die vijf jaar in België verblijven, het recht om te stemmen.

Manuel* 10 oktober 2005 13:44

Dat bericht is onjuist. Illegalen hebben nooit stemrecht gehad in België.

Patje48 10 oktober 2005 14:23

Volgens mij is dat bericht idd. een kwakkel. Waar zou dat in gestaan hebben ?

ilfalco 10 oktober 2005 14:25

jwadde en wanneer stemrecht voor de huisdieren ....Dat vreemdelingenstemrecht is krankzinnig. P Janssens kan er z'n sjerp mee behouden en van antwerpen verder een vreemde stad maken. De VLD draagt een verpletterende verantwoordelijkheid. Snel-belg wet , vreemdelingenstemrecht, subsidie islam etc...

Manuel* 10 oktober 2005 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patje48
Volgens mij is dat bericht idd. een kwakkel. Waar zou dat in gestaan hebben ?

Ik heb daar in de pers toch nog nergens iets van gelezen... Ik vermoed dat de topicstarter (of zijn bron) "illegalen" met "allochtonen" verwart.

Khonnor 10 oktober 2005 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Nu nog het stemrecht ontnemen van de 'legale' vreemdelingen die weigeren om onze nationaliteit te aanvaarden. Zo kan onze verkiezingswetgeving weer een beetje normaal worden.

Laat me er even op wijzen dat met België er al een achttal landen zijn in de EU die een stemrecht voor vreemdelingen hebben in één of andere vorm.....
Dus zo abnormaal zijn we in belgië niet bezig.

Ik ga hier heel de polemiek niet opnieuw opstarten, maar mensen die op gemeentelijk vlak belastingen betalen hebben ook het recht van mee te kunnen beslissen wat er met dat geld gebeurt, Belg of niet.

Trouwens, waarom zou men een onderscheid maken tussen EU leden en niet EU leden, zoals voorheen het geval was.

Dat vreemdelingen niet aan federale verkiezingen kunnen deelnemen (zoals nog altijd het geval is... ben benieuwd hoeveel mensen dit weten) lijkt me nogal wiedes. Op federaal niveau worden beslissingen genomen die gelieerd zijn aan de nationaliteit.

Khonnor 10 oktober 2005 16:07

Dat van die illegalen zal wel een kwakkel zijn in de huidige wetgeving..... Ze zullen vergeten zijn van expliciet het woordje LEGAAL te vermelden voor "verblijft", of iets in die aard

Maar de facto kan je als illegaal niet stemmen. Om te stemmen moet je gedomicilieerd zijn, en als illegaal kan je je namelijk niet domiciliëren.

Antoon 10 oktober 2005 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor
Ik ga hier heel de polemiek niet opnieuw opstarten, maar mensen die op gemeentelijk vlak belastingen betalen hebben ook het recht van mee te kunnen beslissen wat er met dat geld gebeurt, Belg of niet.

Dan ga ik heel de polemiek ook niet opnieuw verderzetten, maar mensen die een Belgische paspoort gratis voor niks kunnen krijgen , maar ze liever weigeren hebben geen recht om mee te kunnen beslissen. Want dat is dan net hun eigen keuze geweest.
Om die daarna toch stemrecht op een bord te gaan serveren heeft alleen maar te maken met zoveel mogelijk stemmen halen uit schrik voor het Vlaams Belang.

Niets meer en niets minder.

Khonnor 10 oktober 2005 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Dan ga ik heel de polemiek ook niet opnieuw verderzetten, maar mensen die een Belgische paspoort gratis voor niks kunnen krijgen , maar ze liever weigeren hebben geen recht om mee te kunnen beslissen. Want dat is dan net hun eigen keuze geweest.
Om die daarna toch stemrecht op een bord te gaan serveren heeft alleen maar te maken met zoveel mogelijk stemmen halen uit schrik voor het Vlaams Belang.

Niets meer en niets minder.

Och daar gaan we weer, het eeuwige VB dat weggepest wordt.
Mensen die hier gemeentebelasting betalen hebben het recht mee te kunnen beslissen wat er in hun gemeente met dit belastingsgeld gedaan wordt. Simpel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be