![]() |
Gisteren zaten tienduizenden festivalgangers vast in Werchter door de staking bij de NMBS...
De Lijn, de Vlaamse vervoersmaatschappij, legde zomaar eventjes 300 extra busen in om de festivalgangers naar huis te brengen. Vanuit Werchter reden de bussen naar Leuven, vanwaar er andere bussen vertrokken naar de Vlaamse provinciehoofdsteden Antwerpen, Gent, Hasselt en Brugge. En voor de Nederlanders reden de bussen door naar Roosendaal. De Lijn krijgt een grote pluim van alle festivalgangers. Een greep uit het Rock Werchter-forum: Citaat:
Zo stelde De Lijn gisteren haar "masterplan mobiliteit" voor om de verkeersproblemen in de regio Antwerpen-Gent-Leuven-Brussel op te lossen. Het gaat hier om miljardeninvesteringen. ![]() Terwijl de Belgische NMBS, met een een schuldenberg en verouderd materieel, verwoede pogingen onderneemt om te overleven, doet het kerngezonde De Lijn nieuwe investeringen die de mobiliteit ten goede moeten komen (wat toch eigenlijk de taak is van openbaar vervoer!!). De Post, nog zo'n oer-Belgisch overheidsbedrijf dat bijna failliet is... Allemaal symbolen van de falende Belgische staat. (maar laten we het daar een andere keer over hebben) :wink: Het is dan ook geen toeval dat vandaag berichten verschijnen in de krant om alvast de stoptreinen te regionaliseren. Etienne Schouppe (ex-NMBS baas) van de CD&V stelt dit voor. Wat we zelf doen, doen we beter? Klinkt misschien arrogant, maar in dit geval 100% waar! |
Ja maar... Als we de bussen zouden regionaliseren, zouden ze telkens stoppen aan de taalgrens ;-)
Het verschil tussen spookbeeld en realiteit... |
Het is in elk geval duidelijk dat indien de door de PS gedicteerde vakbonden zich blijven verzetten tegen Vinck's hervormingen, de NMBS gedoemd is te verdwijnen. Een nieuw SABENA-scenario dient zich aan en faillissement lijkt onafwendbaar. Het gevolg is dat de buurttreinen volledig zullen verdwijnen en dat enkel nog een paar grote lijnen zullen gebruikt worden, uitgebaat door buitenlandse maatschappijen (het Duitse spoor en de SNCF staan reeds te trappelen). Is het dat wat Elio wil?
Het laatste grote staatsbedrijf lijkt gedoemd om te verdwijnen! |
...daarom is regionalisering de beste keuze.
Onze treinkaartjes zien er dan binnenkort misschien zo uit: ![]() 8) :wink: |
Citaat:
Ja de lijn is kerngezond. Die hebben nog nooit gestaakt. De werknemers zijn er heel tevreden :evil: Daarmee da ik dit jaar al heb kunnen thuisblijven van school omdat ik ineens geen bus kon zien. Die vriendelijke vlaamse busvervoerders willen dan nog geen attest "van eigen stupiteit" geven ook niet. Ach ja deze topic gaat te ver. Ik versta argumenten als Ecomomisch beter etc.. daar wil ik naar luisteren. Echter dit kinderachtig gedoe.. niveau van de vl. nationalist? Net zoals da vorige.. wat was het daar.. telenet? Ook zo een heel gezond bedrijf hé.. ja nu wel.. redelijk toch.. maar echt vlaams is het wel niet meer nu.. of wel soms? :roll: |
Nog een voordeel van het regionaliseren van de NMBS zou zijn dat er een goede samenwerking zou kunnen komen tussen De Lijn en de NMBS, waardoor ze nog beter op elkaar worden gestemd.
|
Citaat:
SPLITS is toch wel het eerste woord in jullie woordenboek hé.. splits en alles is opgelost.. euh.. glazen bol.. ? ach.. |
Citaat:
Of ga je nu ontkennen dat De Lijn het beter doet dan de Belgische NMBS? :lol: Dus wat is er dan verkeerd aan het voorstellen om ook de NMBS te regionaliseren? Wil jij ook geen beter treinvervoer dan? PS: Telenet is nog altijd "Vlaams", ja. Het Amerikaanse Callaghan heeft slechts 21,8% van de aandelen. |
Citaat:
zoals de stoptreinen.. het moet vlaams zijn zegt de ex spoorwegbaas.. het moet maar door iets bepaald worden hoe en hoeveel die treinen moeten rijden maakt niet uit wat als het maar vlaams is.. daar stel ik mij vragen bij.. 'als het maar vlaams is' en ja wat had er anders met telenet gebeurt??? Telenet is echt geen gezond bedrijf !!!! |
Citaat:
PS: Wij willen de treinen niet splitsen "omdat het dan Vlaams is", maar "omdat het dan beter zal gaan"! De bussen zijn hier een perfect voorbeeld van. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat nu het een vlaams bedrijf is alles weer zoveel beter is. Dat het nu wel goed gaat. Dat Belgie nu wereldtop is kwa breedband. Nu dat laatste is zo. Maar op welke manier dan? Ik vind dat niet de goeie. Het grote vlaame bedrijf hebben ze al moeten overnemen. gedeeltelijk toch. En ja ook bij de lijn zie ik stakingen.. en die MODERNE 'de lijn' das is vrij relatief. In limburg enzo valt dat goed mee.. maar elder?? Oude vuile bussen.. mensen die niet steeds vriendelijk zijn.. meestal geen airco of koeling. Ja dan rijd ik liever met de NMBs |
Citaat:
Wat is nu het grote probleem bij de NMBS? En waarom kan regionalisering een oplossing bieden? |
Citaat:
Het is maar wat hij zei. En ja zo een glazen bol als jullie hebben wil ik ook ja. Proximus en Belgacom werken die niet goed? waarschijnlijk niet nee.. Als een partij het woord splitst uitspreekt dan gaan de sepperatisten op hun achterste poten staan.. ik neem nota :roll: |
Citaat:
Als ik problemen heb met mijn vriendin zoek ik oplossingen. En dump ik die niet direkt. Jullie probleem is gewoon zo jaloers zijn als wat op alles wat frans is. Waarom weet ik niet.. jullie hebben echt een fobie. En willen alles maar voor jezelf. Ik zou zeggen good luck you will need it! En nu sprak ik uit eigen ondervinding en gevoel en helemaal voor mezelf. |
Citaat:
Wat loopt er wel mis: elk jaar stijgende tarieven en altijd weer die dekselse stakingen. Het grote probleem is echter de enorme schuldenberg. Inderdaad, die zal helemaal niet verdwijnen door de NMBS te splitsen. Mogelijk scenario hier is faillissement aan te vragen en vervolgens 2 nieuwe spoorwegmaatschappijen op te richten, een Vlaamse en een Waalse. De grote reden waarom een splitsing van NMBS echter voordelig zou zijn is een algemeen mobiliteitsbeleid. Bus, tram, trein en auto moeten op een zo goed mogelijke manier op elkaar worden afgestemd. Men kan echter niet ontkennen dat de noden van Vlaanderen en Wallonië hier verschillend zijn. Vlaanderen is meer verstedelijkt en heeft baat bij enkele grote treinverbindingen (stad tot stad) met daarrond een bus- en tramnetwerk (dorp tot stad). In Wallonië is de bevolkingsdichtheid veel minder groot en is men bv. meer gebaat met meerdere stoptreinen (vandaar ook de onwil van Elio di Rupo om de NMBS te hervormen). |
Waarom zou een Belgische spoorwegmaatschappij geen mobiliteitsplan kunnen maken dat aan de eventuele verschillende noden voldoet?
Splitsing hoeft toch helemaal niet? |
Citaat:
|
Citaat:
Prijsverhogingen gebeuren overal. een brood wordt ook duurder. Dan is er inderdaad die schuldenberg. Daar moet ik u natuurlijk gelijk in geven. Maar hoe is die er gekomen? Was er toen niet zo iemand aan de 'macht' die nu schreeuwd dat het gesplitst moet worden? Een partij aan de 'macht' die nu ineens wil splitsen? Awel laat de NMBS falliet gaan. en zet een BSM op (Belgische spoorweg maatschappij). Je regelt uw treinverkeer zoals je zegt. Treinen van stad tot stad in vlaanderen en veel stoptreinen in Wallonie. je laat de lijn in vlaanderen zich afstemmen op op BSM met zijn stad tot stad verbindingen. En de TEC zich afstemmen op BSM met de daar meer voorkomende stoptreinen. Dan kan ik hier in vl. de bus van de lijn pakken en tot aan het station van lier gevoerd worden met lijnen die op de vlaamse wegennet zijn afgestemd. de BSM trein nemen naar Dinant. en daar de bus van de TEC de bus aan het station nemen naar weet ik waar. Deze bus rijd dan over langere afstanden enzo omdat het daar minder bevolkt is. maar dit kan natuurlijk niet zeker? nee er moet gesplitst worden.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be