Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Spellingswijziging (https://forum.politics.be/showthread.php?t=42389)

vercetti 13 oktober 2005 17:23

Spellingswijziging

Het is een van de dagen weer zover. We gaan weer allemaal naar de schoolbanken. 10 Jaar na de vorige, krijgen we nu weer een wijziging in de maag gesplitst. Net nu iedereen gewoon was aan de aangepaste spelling komt er wéér een wijziging. Dit is gewoon geldklopperij.

Hebben ze al eens gedacht aan de scholieren die wéér die verdomde klote spellingsregels moeten gaan leren.

Wie kan het een zak schelen of het pannekoek is of pannenkoek, harteloos of hartenloos. Wie zegt er nu op een terrasje voor mij een pannenkoek met suiker. En waarom mag je Christus nu niet met een hoofdletter schrijven.

Jan van den Berghe 13 oktober 2005 17:29

Uiteindelijk had men beter voor eens en voor goed een grondige spellingshervorming doorgevoerd. Nu echter past men om de zoveel jaar een aantal wijzigingen toe. Meestal dan nog gedeeltelijk: denken we maar aan "Nederlandsch en Belgisch" dat volgens de spellingsvoorstellen van de taalkundigen consequent "Nederlands" en "Belgies" hoorde te worden overeenkomstig de reeds bestaande spellingsregels. Een minister vond "Belgies" evenwel "niet staan", dus schrapt hij eenzijdig de verandering van -isch naar -ies.

Veel beter ware het dat men zich eens inspireert op de spelling van het Afrikaans.

PelgrimForever 13 oktober 2005 17:41

Het is een totaal belachelijke vertoning.

Het is dan ook geen wonder dat ongeveer niemand foutloos kan schrijven.

Geertje 13 oktober 2005 19:15

Ik kan al een tijdje niet meer volgen. Welke leukerd verandert telkens de schrijfwijze van padde(n)stoel ?

Miguelito 13 oktober 2005 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
En waarom mag je Christus nu niet met een hoofdletter schrijven.

Is in de nieuwe spelling ook zo, maar enkel als het over de persoon Christus gaat. Bij bv. christusbeeld is dat dan niet zo, de regel volgend zoal bij boeddhabeeldje <-> Boeddha.
Voor de rest, sluit ik me aan bij jvdb.

un saludo

skaldis 13 oktober 2005 19:34

Van mij mogen ze de c en de q afschaffen.

Jan van den Berghe 13 oktober 2005 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Van mij mogen ze de c en de q afschaffen.

Men had gewoon de progressieve spelling moeten volgen en zich voor het geheel inspireren op de spelwijze van het Afrikaans. Dan waren we voor eens en voorgoed af van iedere verdere spellingsknutselarij.

Grellig 13 oktober 2005 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Men had gewoon de progressieve spelling moeten volgen en zich voor het geheel inspireren op de spelwijze van het Afrikaans. Dan waren we voor eens en voorgoed af van iedere verdere spellingsknutselarij.

Maar geef toe beste Jan,voor jullie is het onrechtstreeks een bron van werkzekerheid.:-)

Jan van den Berghe 13 oktober 2005 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Maar geef toe beste Jan,voor jullie is het onrechtstreeks een bron van werkzekerheid.:-)

Dat vind ik niet, daar het leerlingen onverschillig maakt. Ik ben een groot voorstander van een volledig logische spelling zoals men kent in het Hongaars en het Fins. Het Afrikaans is niet volledig logisch, maar is veel samenhangender dan het Nederlands. Omdat de taalnabijheid Afrikaans-Nederlands groot is alsook de leesbaarheid van oudere werken door de Afrikaanse spellingsregels niet in het gedrang komt, had men hiervoor moeten kiezen. Dan zijn we ook af aan die ronduit idiote regels over de tussen-n.

Diether 13 oktober 2005 21:55

De helft van de mensen kan al geen werkwoord juist vervoegen in het Nederlands, laat gaan staan dat ze de spellingsregels kunnen volgen...

phoebe 13 oktober 2005 22:11

Zou dat nu alleen voor Vlaanderen gelden of ook voor Nederland?

Diether 13 oktober 2005 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Zou dat nu alleen voor Vlaanderen gelden of ook voor Nederland?

Nederland en Vlaanderen werken daar samen aan dacht ik.

Miguelito 13 oktober 2005 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diether
Nederland en Vlaanderen werken daar samen aan dacht ik.

ja via de Taalunie waarvan Nederland, Vlaanderen en nu ook Suriname deel uit maakt.

un saludo

Chrisis 14 oktober 2005 08:28

De vernieuwing is een vereenvoudiging tov de vorige editie, de meeste uitzonderingsregels zijn er nu uitgehaald.

Het groene boekje wordt trouwens steeds iedere 10 jaar hernieuwd, omwille van de nieuwe woorden die ontstaan, denk maar aan fotovoltaïsch, sms'en, updaten, en al die andere technologietermen...

Vernieuwing van taal is dus nodig.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Chrisis on 14-10-2005 at 09:28
Reason:
--------------------------------

De vernieuwing is een vereenvoudiging tov de vorige editie, de meeste uitzonderingsregels zijn er nu uitgehaald.

Het groene boekje wordt trouwens steeds iedere 10 jaar hernieuwd, omwille van de nieuwe woorden die ontstaan, denk maar aan fotovoltaïsch, sms'en, updaten, en al die andere technologietermen...

Vernieuwing van taal is dus nodig.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Het groene boekje wordt trouwens steeds iedere 10 jaar hernieuwd, omwille van de nieuwe woorden die ontstaan, denk maar aan fotovoltaïsch, sms'en, updaten, een al die andere technologietermen...

Vernieuwing van taal is dus nodig.[/size]
[/edit]

Geertje 14 oktober 2005 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis

Vernieuwing van taal is dus nodig.

Het constant wel of niet gebruiken van de tussen-n laat alleszins een zeer amateuristisch beheer van de taal zien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be