![]() |
Spellingswijziging
Het is een van de dagen weer zover. We gaan weer allemaal naar de schoolbanken. 10 Jaar na de vorige, krijgen we nu weer een wijziging in de maag gesplitst. Net nu iedereen gewoon was aan de aangepaste spelling komt er wéér een wijziging. Dit is gewoon geldklopperij.
Hebben ze al eens gedacht aan de scholieren die wéér die verdomde klote spellingsregels moeten gaan leren. Wie kan het een zak schelen of het pannekoek is of pannenkoek, harteloos of hartenloos. Wie zegt er nu op een terrasje voor mij een pannenkoek met suiker. En waarom mag je Christus nu niet met een hoofdletter schrijven. |
Uiteindelijk had men beter voor eens en voor goed een grondige spellingshervorming doorgevoerd. Nu echter past men om de zoveel jaar een aantal wijzigingen toe. Meestal dan nog gedeeltelijk: denken we maar aan "Nederlandsch en Belgisch" dat volgens de spellingsvoorstellen van de taalkundigen consequent "Nederlands" en "Belgies" hoorde te worden overeenkomstig de reeds bestaande spellingsregels. Een minister vond "Belgies" evenwel "niet staan", dus schrapt hij eenzijdig de verandering van -isch naar -ies.
Veel beter ware het dat men zich eens inspireert op de spelling van het Afrikaans. |
Het is een totaal belachelijke vertoning.
Het is dan ook geen wonder dat ongeveer niemand foutloos kan schrijven. |
Ik kan al een tijdje niet meer volgen. Welke leukerd verandert telkens de schrijfwijze van padde(n)stoel ?
|
Citaat:
Voor de rest, sluit ik me aan bij jvdb. un saludo |
Van mij mogen ze de c en de q afschaffen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De helft van de mensen kan al geen werkwoord juist vervoegen in het Nederlands, laat gaan staan dat ze de spellingsregels kunnen volgen...
|
Zou dat nu alleen voor Vlaanderen gelden of ook voor Nederland?
|
Citaat:
|
Citaat:
un saludo |
De vernieuwing is een vereenvoudiging tov de vorige editie, de meeste uitzonderingsregels zijn er nu uitgehaald.
Het groene boekje wordt trouwens steeds iedere 10 jaar hernieuwd, omwille van de nieuwe woorden die ontstaan, denk maar aan fotovoltaïsch, sms'en, updaten, en al die andere technologietermen... Vernieuwing van taal is dus nodig.[edit] [size=1]Edit:[/size]
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be