![]() |
Daklozen in Kasjmir mogen niet eten overdag.
Daklozen in Kasjmir mogen niet eten overdag.
Eten koken overdag mag niet van de Mullah's, laat staan eten. De dakloze slachtoffers van de aardbeving moeten maar op hun kin kloppen. Mijn conclusie: De ene ramp vult de andere naadloos aan (dwz: aardbeving + mullah's = straf van God) |
Citaat:
|
Citaat:
Zwangere of zogende vrouwen, kinderen, zieken, ouderen, zwakkeren, reizigers ( bepaalde daklozen zou men onder deze noemer kunnen plaatsten ) ... e.a. met geldige redenen zijn sowieso vrijgesteld van het vasten, m.a.w. ze mogen -in sommige gevallen moeten!- eten. Voor zij die perfect in staat zijn om zoals alle anderen te vasten, zie ik geen redenen om dat niet te doen. Of zal eten een oplossing brengen voor je dakloos-zijn ofzo? |
Citaat:
|
Citaat:
De Heilige Koran: O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft. De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. Allah wenst gemak voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij Allah's grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn. Een ander voorbeeld is bvb. het gebed wanneer men op reis is, daar is ook een speciale, comfortabele uitzondering voor. Het is dan niet de bedoeling - met de gedachte om extra vroom te zijn- deze uitzondering naast je neer te leggen, neen, als reiziger moet je het vergemakkelijkte reizigersgebed uitvoeren. Of als zieke kan je al zittend, liggend, enkel met je gedachten, ... bidden. De Koran zegt: "Geen ziel wordt boven haar vermogen belast" |
Een mooie aanvulling op mijn vorige post, is de hadieth van de 3 vrome mannen die extreem ver wilden gaan in hun aanbidding van God. Na een bezoek aan het huis van de profeet Mohammed (v.z.m.h.) hadden ze elk een voornemen gedaan om in de gunst van hun Heer te vallen, nl.:
1) één wilde een jaar lang dag in dag uit vasten 2) twee wilde een jaar lang elke nacht volledig (aan)biddend doorbrengen 3) drie wilde nooit trouwen zodat hij al zijn tijd maximaal aan zijn godsdienst en aanbidding kon besteden en zich geen zorgen hoefde te maken om zijn gezin. Waarop de profeet dit verbood in zijn vrijdagspreek en zijn eigen als voorbeeld aanbracht, de profeet die op sommige dagen eet en op andere vast, die 's nachts zijn God aanbidt, maar toch ook rust en die huwt. |
Panther
Citaat:
Jongens, jongens, wat een gezever, to ramadan or not to ramadan... Overdag ramadan en 's nachts ram madam zoveel ge kunt. Allez, als ze klaar is met den afwas, de koekskes, de botermelk, het potje voor 's morgens voor zonsopgang enz. Weeral eens de beste job voor de madammen tijdens de ramadan hé. Panther, nu kunt ge zoveel theorie verkopen als ge wilt beste gast, maar uit ervaring weet ik dat ook zwangere vrouwen (schoonzus in casu), zieke oude mensen (schoonmoe in casu) en reizigers (schoonbroer in casu) de ramadan doen. Zij zijn vrij goed te bezien als vertegenwoordigers van de modale moslimfamilie. Nu wat die arme sukkelaars na de aardbevingen betreft, die zitten zo al diep in de miserie dat het op nen ramadan meer of minder nie zal aankomen zeker. Enfin, 't staat op geen beteren, één oplossing : weg met die islam, liever vandaag nog dan morgen. Dan kunnen we uiteindelijk allemaal mekaar eens op gelijke voet benaderen, dat wordt stillekesaan toch tijd. |
Citaat:
Wel, dan zitten die familieleden van jouw fout. Mijn familieleden die op het moment aan het reizen zijn, zijn niet aan het vasten zoals de Koran opdraagt. Wat betreft de zieken: mijn o.a. suikerzieke opa vast gedurende de hele maand niet mee en is ook niet in staat om dat later, na de ramadan, te doen. Dus hij is vrijgesteld van het vasten, maar per dag dat hij niet vast geeft hij een bepaald bedrag voor de minderbedeelden. |
Citaat:
Citaat:
|
[quote=Panther]Bron?
________ Owen Bennet Jones, BBC radio, Pakistan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be