ilfalco |
18 oktober 2005 12:47 |
Bourgeois wil meer mensen warm maken voor de krant
Bourgeois wil meer mensen warm maken voor de krant
© BELGA
Externe links bij dit artikelwww.krantenindeklas.be
Het budget voor projecten die ertoe aanzetten kranten te lezen, gaat van 500.000 naar 1,2 miljoen euro.
De minister van Media, Geert Bourgeois (N-VA), maakte dat gisteren bekend bij de ondertekening van het protocol met de geschreven pers. Met de forse budgetverhoging wil hij de bestaande projecten uitbreiden en nieuwe doelgroepen aanspreken.
Een van de projecten die nu al lopen, is Kranten in de Klas (Kik). Dat houdt in dat klassen tien dagen lang gratis exemplaren krijgen van de verschillende kranten om de leerlingen ermee vertrouwd te maken. Dit jaar werden er 975.175 kranten verdeeld, grotendeels in het secundair onderwijs en gelijkmatig verspreid over de afdelingen.
Onderzoek bij de deelnemers leert dat Kik een succes was. 85 procent van de leerlingen zegt nu positiever te staan tegenover kranten en 46,6 procent zegt ook effectief vaker een krant te lezen. Die effecten zijn het sterkst aanwezig in het beroepssecundair onderwijs. ,,Het wijst erop dat Kik voor veel jongeren, die anders nooit een krant in handen zouden nemen, een eerste en succesvolle kennismaking betekent met die krant'', zegt Bourgeois.
Ook de jongste cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) wijzen erop dat jongeren nu meer dan vroeger de krant lezen. Sinds 2003, nog voor de eerste editie van Kik van start ging, leest van de twaalf- tot achttienjarigen vijftien procent meer de krant. ,,De stijging komt ook wel door de inspanningen van de krantensector zelf, maar het toont toch dat het de moeite loont om erin te investeren.''
Daarom besliste Bourgeois om het budget voor dergelijke initiatieven fors te verhogen. Met het extra geld wil hij ook nieuwe doelgroepen bereiken. Hij denkt aan de hoogste klassen van het basisonderwijs, het volwassenenonderwijs en het tweedekansonderwijs.
Bourgeois beoogt twee doelen. Door het lezen van kranten, en dan vooral de duiding en opinie erin, worden jongeren meer politiek en maatschappelijk bewust. Maar bovendien is het voor de krantensector zelf ook belangrijk op korte en lange termijn. Dankzij Kik krijgen ze van de Vlaamse overheid extra inkomsten voor de kranten die ze aan de klassen bezorgen. Maar op lange termijn is het nog belangrijker dat jongeren warm gemaakt worden voor kranten. ,,In een sector die haar verkoopscijfers sinds 2000 met 2,5 procent zag afnemen, is dat cruciaal voor de economische leefbaarheid.''
(dbj)
Bourgois koopt zich weer eens in de gunst van de linkse pers... eerder gaf hij ook al een forse subsidie om up-to-date te bijven. Een onafhankelijke pers , wat een giller. Dat hij het internetgebruik subsidieert... daar kan ieder zelfs z'n info zoeken , uit alle bronnen
Het is tegenwoordig heel duidelijk dat ALLE kranten onder politieke censuur te lijden hebben, en dat kritiek op bewoners van ivoren torens hun machtsmisbruik steeds vertikaal geklasseerd wordt, (behalve als het ophemelende kritiek is natuurlijk).
In deze context is het dus niet moeilijk te begrijpen dat de politici (en zeker met verkiezingen in de aantocht), willen dat iedereen de krant leest, tot baby's toe.
Zo kunnen ze naar hartelust machtsspelletjes spelen met het 'gepeupel'.
Deze spelletjes waar ze zo op kicken wordt 'volksmanipulatie' via de media genoemd.
i reactie van mark spandel
|