kaatd |
18 oktober 2005 21:21 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik weet niet hoe oud u bent
|
42
Citaat:
dat het vooral de ouderen zijn die er warmpjes inzitten. Mijn grootouders hebben 'oneindig' meer bezit dan ik maar die hebben dan ook al 40 jaar meer tijd gehad om bezit te verwerven.
|
Dat betwist ik niet. En ik heb het ook niet over de Belgen die 130.000 euro bezitten, dat lijkt me niet eens overdreven veel als je bijvoorbeeld een huis bezit. Voor mijn part praten we niet eens over mensen die 500.000 euro bezitten. Laat ons de lat maar gelijk heel hoog leggen en voorstellen dat we een extra belasting invoeren voor zij die meer dan 1.000.000 euro bezitten. Dat verdien je dus niet door gewoon te werken. Die mensen een extra belasting opleggen doet hen geen pijn. Ze voelen het niet eens.
Citaat:
Verder vind ik dat er vooral heel veel jaloezie uit uw post blijkt.
|
De belangrijkste zin uit de Internationale vind ik "begeerte heeft ons aangeraakt". Ik vind 'begeerte' een mooier woord dan 'jaloezie'. Maar ik vind dat àlle mensen rechten hebben op een rijk en zinvol leven, ja. Ik begrijp dat ze daarnaar verlangen.
Citaat:
U verwacht dat alles u maar in de schoot moet worden geworpen zonder er iets voor te doen?
|
Schrijf ik dat ergens? Nee. Ik werk voor mijn boterham en ik voel mij daar goed bij. Maar ik vind dat we een sociale zekerheid moeten uitbouwen voor zij die (even) pech hebben. En ik vind dat die sociale zekerheid vooral door sterke schouders moet gedragen worden.
Citaat:
De mensen die ik ken en die welstellend zijn hebben er door de band genomen keihard voor gewerkt.
|
Ik heb het niet over welstellend maar over stinkend rijk. Dat is meer dan een nuanceverschil. Over die 30% die 70% bezit. Dat krijg je niet door werken. Kijk maar naar het koningshuis.
Citaat:
Maar als u consequent zou zijn zou u beseffen dat ook u al serieus met uw 'gat in de boter' bent gevallen door in dit landje geboren te zijn en niet in het een of ander ontwikkelingsland.
|
Ik beklaag mezelf niet. En ik heb genoeg ontwikkelingslanden bezocht om te weten dat wat u schrijft waar is. Dààrom beklaag ik me niet. Maar ik schreef dit niet voor mezelf, ik zit niet onder de armoedegrens.
Citaat:
Ik kan eigenlijk geen enkel begrip opbrengen voor uw mening. Ik vind die vooral getuigen van een bijna ziekelijke jaloezie en een grote luiheid.
|
Ik ventileer geen mening, ik zet wat cijfers op een rijtje. Mag ik eens vragen waarom u 30% van de Belgen die 70% van de rijkdom bezit, verdedigt? Bent u één van die 30% misschien? Neen, zo blijkt. Waarom verdedigt u mensen die de anderen in armoede storten? Sadisme of zo? Masochisme misschien?
|