Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kloof arm-rijk wordt groter; 30% bezit 70% (https://forum.politics.be/showthread.php?t=42592)

kaatd 18 oktober 2005 20:25

Kloof arm-rijk wordt groter; 30% bezit 70%

Belgen horen tot de rijkste Europeanen. Ze bezitten gemiddeld 130.000 euro. Ik niet en u waarschijnlijk ook niet. Dan moeten er al 2 Belgen zijn die 260.000 euro bezitten. Die horen bij de 30% die 70% van die rijkdom bezitten.
Ondertussen groeit de kloof tussen rijk en arm. 15% van de Belgen zit onder de armoedegrens (minder dan 772 euro per maand), bij werklozen is dat 30%. 7 procent van de Belgen is structureel arm.

Als we die 30% die bijna alles bezitten nu eens extra zouden belasten, zouden we daarmee niet de armoede kunnen verlichten en de sociale zekerheid betaalbaar houden? 't Is maar een idee natuurlijk. Op dit forum zullen er wel veel mensen tegen zijn. Zij vinden waarschijnlijk dat die 30% rijksten dat allemaal 'verdienen' en dat die 15 % armen allemaal profiteurs zijn.

Rr00ttt 18 oktober 2005 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
Belgen horen tot de rijkste Europeanen. Ze bezitten gemiddeld 130.000 euro. Ik niet en u waarschijnlijk ook niet. Dan moeten er al 2 Belgen zijn die 260.000 euro bezitten. Die horen bij de 30% die 70% van die rijkdom bezitten.
Ondertussen groeit de kloof tussen rijk en arm. 15% van de Belgen zit onder de armoedegrens (minder dan 772 euro per maand), bij werklozen is dat 30%. 7 procent van de Belgen is structureel arm.

Als we die 30% die bijna alles bezitten nu eens extra zouden belasten, zouden we daarmee niet de armoede kunnen verlichten en de sociale zekerheid betaalbaar houden? 't Is maar een idee natuurlijk. Op dit forum zullen er wel veel mensen tegen zijn. Zij vinden waarschijnlijk dat die 30% rijksten dat allemaal 'verdienen' en dat die 15 % armen allemaal profiteurs zijn.

Ik weet niet hoe oud u bent, maar u zou er zich eens van bewust mogen zijn dat het vooral de ouderen zijn die er warmpjes inzitten. Mijn grootouders hebben 'oneindig' meer bezit dan ik maar die hebben dan ook al 40 jaar meer tijd gehad om bezit te verwerven.

Verder vind ik dat er vooral heel veel jaloezie uit uw post blijkt. U verwacht dat alles u maar in de schoot moet worden geworpen zonder er iets voor te doen? Zo zit de wereld niet in elkaar. De mensen die ik ken en die welstellend zijn hebben er door de band genomen keihard voor gewerkt.

Er zijn degenen die overerven en geboren worden met hun 'gat in de boter'. Maar als u consequent zou zijn zou u beseffen dat ook u al serieus met uw 'gat in de boter' bent gevallen door in dit landje geboren te zijn en niet in het een of ander ontwikkelingsland. ..

Ik kan eigenlijk geen enkel begrip opbrengen voor uw mening. Ik vind die vooral getuigen van een bijna ziekelijke jaloezie en een grote luiheid.

En vooraleer u tekeer gaat: ik ben ook maar een gewone werknemer. Ik heb wel niet de verwachting dat ik alles maar in mijn schoot geworpen moet krijgen zonder er iets voor te doen.

Mitgard 18 oktober 2005 20:41

blijkbaar is voor velen die kloof nog niet groot genoeg want werklozen moeten nog rapper geschorst worden, en de patroons moeten nog minder belastingen betalen.

Chipie 18 oktober 2005 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
blijkbaar is voor velen die kloof nog niet groot genoeg want werklozen moeten nog rapper geschorst worden, en de patroons moeten nog minder belastingen betalen.

Er zijn zelfs vrijwillige pamperfielen die voor de komende winter pampers met lange pijpen willen... Natuurlijk gratis... :wink:

Sfax 18 oktober 2005 20:50

Citaat:

Als we die 30% die bijna alles bezitten nu eens extra zouden belasten, zouden we daarmee niet de armoede kunnen verlichten en de sociale zekerheid betaalbaar houden?

Wat is er dan misdadig aan bezit en rijkdom? Het feit dat jij het niet hebt en een ander wel?

voicelesscharlie 18 oktober 2005 20:53

Citaat:

De patroon betalen MEER belastingen .
Nooit gehoord van het progressief belastingsysteem?
Of is uw slogan iedeen even arm?

Alvader 18 oktober 2005 20:59

Het huis van mijn ouders alleen al is waarschijnlijk 350.000 euro waard, dus 130.000 gemiddeld is niet zo veel.

Internaut 18 oktober 2005 21:00

Citaat:

je moet er ook iets voor doen. Je maakt me niet wijs dat die ondernemers hun kloten niet afdraaien. Dat er toezicht is op werklozen word gewoon gedaan omdat de kosten van de sociale zekerheid de pan uit vliegen. Dat is in andere landen ook zo, hier is men enkel te gul geweest wat nu zen sporen nalaat.
Daarom is het Vlaams Belang voor minder lasten zodanig dat je zoals in bijvoorbeeld Engeland meer verdient ipv dat geld naar integratie, wallonië enz te zien gaan. Als je meer verdient ben ik er zeker van dat mensen ook rapper zullen gaan werken, nu verdien je soms evenveel als een dopper bij wijze van spreken.
K'ben het beu om maar gemiddeld 1000 € netto te verdienen terwijl dat veel meer kon zijn, maar ja ons links beleid hé :roll:

voicelesscharlie 18 oktober 2005 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Het huis van mijn ouders alleen al is waarschijnlijk 350.000 euro waard, dus 130.000 gemiddeld is niet zo veel.

Ja,maar een baksteen kan je niet opeten.;-)
Die sossiesen willen allen maar CASH,net als de hoeren.

neutron 18 oktober 2005 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Wat is er dan misdadig aan bezit en rijkdom? Het feit dat jij het niet hebt en een ander wel?

la proprieté c'est le vol
ik wil niet veralgemenen maar
alle rijkdom is niet altijd eerlijk verdiend
door te werken wordt je zelden rijk
met corruptie en oneerlijkheid wel

www.neutr-on.be

Distel 18 oktober 2005 21:06

1. Als ik vandaag 100.000 euro netto per maand zou verdienen, en mijn buurman 1.000.000.000 euro per maand, dan is de kloof tussen ons beiden ook enorm. Ik zie echter niet in waarom dat een probleem zou zijn. Integendeel.

2. Als die buurman zoveel verdient, dan wil dat zeggen dat iemand zo zot is om daar zoveel voor te betalen. Dat is zijn zaak.

Sfax 18 oktober 2005 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron
la proprieté c'est le vol

Dus éénieder die zichzelf iets koopt, is een dief? Mooie redenering is dat...

Citaat:

ik wil niet veralgemenen maar
alle rijkdom is niet altijd eerlijk verdiend
Ik wil evenmin veralgemenen, maar alle uitkeringen en lonen, zijn ook niet altijd eerlijk verdiend.
Vraag is wat in uw ogen eerlijk is? Is eerlijk iets waar jij zelf ook wel bij vaart, of is dat gewoonweg egoïsme?

Citaat:

door te werken wordt je zelden rijk
met corruptie en oneerlijkheid wel

www.neutr-on.be
Dus iedereen die genoeg geld verdient, is corrupt? Elke ondernemer, die de eerste 20 jaar van zijn leven heeft opgeofferd om zijn bedrijf groot te maken, en die daar nu de vruchten van plukt, is oneerlijk? Leuke standpunten heeft u daar.
Laat ik er zelf ook eentje lanceren: door enkel op je lui gat te zitten, en te zitten klagen over wat anderen hebben en jij niet, wordt je evenmin rijk...

kaatd 18 oktober 2005 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik weet niet hoe oud u bent

42

Citaat:

dat het vooral de ouderen zijn die er warmpjes inzitten. Mijn grootouders hebben 'oneindig' meer bezit dan ik maar die hebben dan ook al 40 jaar meer tijd gehad om bezit te verwerven.

Dat betwist ik niet. En ik heb het ook niet over de Belgen die 130.000 euro bezitten, dat lijkt me niet eens overdreven veel als je bijvoorbeeld een huis bezit. Voor mijn part praten we niet eens over mensen die 500.000 euro bezitten. Laat ons de lat maar gelijk heel hoog leggen en voorstellen dat we een extra belasting invoeren voor zij die meer dan 1.000.000 euro bezitten. Dat verdien je dus niet door gewoon te werken. Die mensen een extra belasting opleggen doet hen geen pijn. Ze voelen het niet eens.

Citaat:

Verder vind ik dat er vooral heel veel jaloezie uit uw post blijkt.

De belangrijkste zin uit de Internationale vind ik "begeerte heeft ons aangeraakt". Ik vind 'begeerte' een mooier woord dan 'jaloezie'. Maar ik vind dat àlle mensen rechten hebben op een rijk en zinvol leven, ja. Ik begrijp dat ze daarnaar verlangen.

Citaat:

U verwacht dat alles u maar in de schoot moet worden geworpen zonder er iets voor te doen?

Schrijf ik dat ergens? Nee. Ik werk voor mijn boterham en ik voel mij daar goed bij. Maar ik vind dat we een sociale zekerheid moeten uitbouwen voor zij die (even) pech hebben. En ik vind dat die sociale zekerheid vooral door sterke schouders moet gedragen worden.

Citaat:

De mensen die ik ken en die welstellend zijn hebben er door de band genomen keihard voor gewerkt.

Ik heb het niet over welstellend maar over stinkend rijk. Dat is meer dan een nuanceverschil. Over die 30% die 70% bezit. Dat krijg je niet door werken. Kijk maar naar het koningshuis.

Citaat:

Maar als u consequent zou zijn zou u beseffen dat ook u al serieus met uw 'gat in de boter' bent gevallen door in dit landje geboren te zijn en niet in het een of ander ontwikkelingsland.

Ik beklaag mezelf niet. En ik heb genoeg ontwikkelingslanden bezocht om te weten dat wat u schrijft waar is. Dààrom beklaag ik me niet. Maar ik schreef dit niet voor mezelf, ik zit niet onder de armoedegrens.

Citaat:

Ik kan eigenlijk geen enkel begrip opbrengen voor uw mening. Ik vind die vooral getuigen van een bijna ziekelijke jaloezie en een grote luiheid.

Ik ventileer geen mening, ik zet wat cijfers op een rijtje. Mag ik eens vragen waarom u 30% van de Belgen die 70% van de rijkdom bezit, verdedigt? Bent u één van die 30% misschien? Neen, zo blijkt. Waarom verdedigt u mensen die de anderen in armoede storten? Sadisme of zo? Masochisme misschien?

kaatd 18 oktober 2005 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
De patroon betalen MEER belastingen .
Nooit gehoord van het progressief belastingsysteem?
Of is uw slogan iedeen even arm?

Ik zou me over dat belasting betalen niet teveel illusies maken.

Citaat:

Forfaitaire belasting voor bedrijven die geen belastingaangifte indienen?

BRUSSEL - De federale regering gaat de bedrijven die geen belastingaangifte indienen, forfaitair belasten. De maatregel werd tot nu toe enkel genomen voor buitenlandse bedrijven.

Het Rekenhof klaagde aan dat veel bedrijven geen belastingaangifte indienen. In de provincie Antwerpen gaat het om tien procent van de bedrijven, in Brussel en Charleroi loopt dit op tot vijftien procent.
Of de coördinatiecentra, kent u dat?

Citaat:

Een coördinatiecentrum is een bedrijf dat onderdeel is van een multinational, waarvoor het administratieve en vooral financiële taken uitvoert. Het is zowat de bankier van de groep. In 1982 vaardigde de regering een koninklijk volmachtsbesluit uit (zonder dat het ooit door een parlement is aangenomen) dat een bijna volledige vrijstelling van belastingen verleende aan deze centra.

Als de 207 coördinatiecentra aan de normale vennootschapsbelasting zouden hebben betaald, dan zouden ze in 2002 meer dan 2,15 miljard euro aan de fiscus hebben moeten geven, want toen bedroeg die belasting 40,17 procent. Vergelijk dat met de 73 miljoen effectief betaalde belasting en je komt op een verschil van 2,08 miljard euro. Dat is een gemiddelde aanslagvoet van... 1,36 procent. Daarmee betaal je bijna de helft van alle werkloosheidsvergoedingen

Een voorbeeldje?
Op een winst van 17 miljoen euro betaalde Glaverbel in 2004 niet alleen geen belastingen, maar kreeg het nog 1.000 euro terug van de fiscus. Op een totale winst van 279 miljoen euro (sinds 2000) betaalde het bedrijf welgeteld 81.000 euro belasting ofte 0,03%.

neutron 18 oktober 2005 21:28

slechts 1% van de bedrijven wordt fiscaal gecontroleerd,

schaf alle fiscale paradijzen af

www.neutr-on.be

boer_bavo 18 oktober 2005 21:31

Citaat:

.
700 euro. Voor een studentenkot betaal je 200 euro in de maand.

Nog 500 euro/maand over om van te leven.

Ach, wat zijn we arm meneer...

Sfax 18 oktober 2005 21:32

Citaat:

www.neutr-on.be

Is Belgiê dan zo soeverein dat het andere landen kan opleggen hoe hun belastingstelsel te organiseren?

voicelesscharlie 18 oktober 2005 21:34

Citaat:

www.neutr-on.be

Als er fiscale paradijzen zijn ,wil dat zeggen dat er ook fiscale inferno's zijn.(diepdenkertje)

kaatd 18 oktober 2005 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
1. Als ik vandaag 100.000 euro netto per maand zou verdienen, en mijn buurman 1.000.000.000 euro per maand, dan is de kloof tussen ons beiden ook enorm. Ik zie echter niet in waarom dat een probleem zou zijn. Integendeel.

"Als ons koe een kat was, kon je ze melken achter de stoof" zei mijn moeder altijd. Het gaat over mensen die geen 722 euro per maand hebben en anderen die 70% van alle kapitaal bezitten. Uw vergelijking is er geen, het is wat men noemt 'de-ma-go-gie'

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
2. Als die buurman zoveel verdient, dan wil dat zeggen dat iemand zo zot is om daar zoveel voor te betalen. Dat is zijn zaak.

Het gaat niet om wat een werknemer verdient omdat iemand hem zoveel betaalt maar om wat iemand aan kapitaal kan vergaren (zonder te werken). Kapitalisten werken niet, hé pipo. Een kapitalist leeft van de opbrengst van de rente van zijn kapitaal. Daarover gaat het, niet over werknemers.

In algemene zin: ik begrijp niet dat hier mensen zoveel tijd en moeite steken in het verdedigen van 30% Belgen die 70% van alle kapitaal bezitten. Daar is niets nobels of eerlijks of verdienstelijks aan. Die mensen hebben trouwens jullie verdediging niet nodig, die lachen daar eens mee. Dat zijn profiteurs, beste vrienden. Zij zijn het probleem in onze samenleving, niet die 15 % onder de armoedegrens of die 7 is structurele armoede die jullie de hele tijd uitschelden. Jullie zijn een beetje zoals fietsers: buigen voor wat van boven komt en trappen naar beneden. Niet bepaald een (edel)moedige houding...

boer_bavo 18 oktober 2005 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Als er fiscale paradijzen zijn ,wil dat zeggen dat er ook fiscale inferno's zijn.(diepdenkertje)

En een land kan tegelijk fiscaal paradijs en inferno zijn...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be