De Zuiveraar |
19 oktober 2005 11:30 |
Juliette 63 stopt allochtone boeven van 11 en 13 jaar
Vrouw stopt rooftocht kinderboeven
Politie snapt daders na spectaculaire achtervolging
ZOMERGEM - Hoewel ze niet meer zo goed te been is, slaagde de koelbloedige Juliette De Mits (66) erin om de rooftocht van twee uit de kluiten gewassen kinderboeven te stoppen. Toen ze in haar woning oog in oog stond met een van hen, dwong ze hem met een mes naar buiten. Na een helse achtervolgingstocht kon de politie beide jongetjes, elf en dertien jaar oud, vatten.
De feiten dateren van afgelopen weekeinde maar het gerechtelijke onderzoek is op dit moment nog volop aan de gang. Nu ze een beetje van de klap bekomen is, wil slachtoffer Juliette De Mits voor het eerst haar verhaal doen. ,,Het ging allemaal bijzonder snel'', zucht de 66-jarige gepensioneerde dame uit de Kleitstraat in Zomergem, die uit veiligheidsoverwegingen niet met haar gezicht in de krant wil. ,,Het was pas vier uur in de namiddag. Ik zat rustig aan de livingtafel wat savooikolen te snijden, toen ik plots op de zolder een vreemd geluid hoorde. Dit is pure verbeelding , dacht ik eerst bij mezelf. Maar plots hoorde ik opnieuw twee voetstappen. Nu wist ik het zeker: boven, op zolder, was een boef aan het werk.''
Julliette greep onmiddellijk in. ,,Ik nam meteen een mes en ging naar de trap. Daar begon ik te roepen, te schreeuwen en te bulderen. Opgeschrikt en duidelijk van de kaart, kwam de dader een kijkje nemen op de bovenste trede. Ik bleef maar schreeuwen en dreigde met een mes. Kom naar beneden , beval ik hem.'' De dader daalde voorzichtig af. ,,Hij passeerde tot op tien centimeter voorbij mij'', zucht Juliette. ,,Eens beneden dwong ik hem naar buiten. Ik bleef hem nog een tijdje volgen en zag hoe hij met een metgezel, die iets verderop stond te wachten, wegsnelde.''
Achtervolging
Hoewel Juliette bijzonder onder de indruk was, greep ze haar telefoontoestel en belde haar zoon en de politie. Die zette meteen een grootscheepse achtervolging in. Zowat een uur later werden de twee gevat: een aan het Motje en een ter hoogte van de Durmstraat. De twee kindboeven - elf en dertien jaar oud - zijn van Afghaanse en Irakese afkomst en wonen in Gent. De jeugdrechter heeft nu hun lot in handen. Juliette is in ieder geval nog altijd niet bang. ,,Al is het een geruststelling dat de politie zo stevig én snel in de bres springt'', besluit ze.
Nicholas LATAIRE19/10/2005
In wat voor land leven we hier ?
|