![]() |
Louis paul boon, Deans en pater damiaan kunnen al zeker op steun rekenen.
|
Stel je voor dat Ambiorix verkozen wordt :lol:
Eigenlijk is dat hele opgeklopte gedoe van grootste dit of dat toch wel belachelijk... |
We missen Leon Degrelle!
|
Enkele voorbeelden:
Zo zie je maar... |
Natuurlijk. Ze hebben geen interessante personen genoeg. Ze moeten zelfs 2000 jaar terug in de tijd gaan om iemand interessant te vinden: Ambiorix. En die man leefde in een gebied dat zich ruwweg uitstrekte van de Rijn tot de Seine in Parijs. :rofl:
|
Ik stem voor Julien Lahaut.
De man die zijn vroegtijdige dood te danken had aan het democratische koningdom dat de vrijheid van meningsuiting altijd al hoog in het vaandel voerde... Citaat:
|
Er is nu toch een top-10 samengesteld? Dan kun je alleen nog op één van die tien stemmen hoor.
De tien zijn: - Pater Damiaan - Ambiorix - Andreas Vesalius - Peter Paul Rubens - Paul Janssen - Eddy Merckx - Gerardus Mercator - Hendrik Conscience - Adolf Daens - Jacques Brel En de Rotterdammer Erasmus op plaats 11! :-) Als aankomend geograaf voel ik natuurlijk veel voor Mercator, maar in België zelf zal hij het niet worden denk ik. Althans in Vlaanderen, want ik heb begrepen dat er twee verkiezingen van de Grootste Belg zijn. :lol: Dat kan alleen in België... Als ik kijk naar de bekendheid in Nederland, springen Merckx, Brel en Rubens er natuurlijk bovenuit, gevolgd door Mercator en Vesalius. Minst bekend is ongetwijfeld Paul Janssen, ik had eerlijk gezegd nog nooit van de man gehoord. Ook Pater Damiaan, Ambiorix en Hendrik Conscience zijn in Nederland niet bekend, Daens hooguit van de film. Ambiorix is natuurlijk wel de enige echte 'Belg'. Vesalius, Rubens en Mercator hebben zelfs nooit van België gehoord! In Utrecht heb je een Rubenslaan, waar onder het straatnaambord toch duidelijk staat: "Vlaams schilder 1577-1640". De drie komen naar mijn smaak eerder in aanmerking voor de titel 'Grootste Vlaming'. Net als alle andere trouwens, want de Walen schitteren door afwezigheid. En in de Waalse top-10 staan maar drie van Vlaamse top-10: Eddy Merckx, Jacques Brel en 'Père Damien'. De Walen kiezen verder uitsluitend voor Franstalige grootheden. Opvallend is verder de afwezigheid van politici. In Nederland was de volledige top 3 politiek gekleurd, met Fortuyn, Willem van Oranje en Willem Drees. Het lijkt me dan ook eerder een lijstje voor 'Maatschappelijke Discussies' of 'Koetjes en Kalfjes'. |
Jacques Brel, uiteraard.
|
Citaat:
Oftewel; de Vlamingen hebben de Kelten en Ambirox zijn taal en cultuur ontnomen! :evil: Vlamingen buiten! Leve de kelten! Nu, jullie kijken blijkbaar toch allemaal naar dat gefoeffel op de VLAAMSE radio en televisie. |
Citaat:
|
Citaat:
De Germanen zien als VLamingen is niet alleen idioot, maar ook straalbelachelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Herstel: ...Daens hooguit van de film of van het boek. Het boek zou bijv. best op iemands literatuurlijst Nederlands van de middelbare school (voor het mondeling schoolexamen) kunnen staan. |
Tot nu toe enkel de hollander Leon de Winter (met zijn boek 'God's Gym', en 'de Aanslag' van Harry M., spijtig genoeg.
|
Erasmus! Gewoon een Nederlander kiezen :twisted:
Staat Kuifje er niet tussen? |
Citaat:
Ik moest er in totaal 25 doorwerken. Zes boeken van vóór 1800, 19 van daarna. En van die 19 moesten er weer minstens een x aantal uit elke periode. Er moest ook minstens één schrijfster tussen zitten en, schrik niet, minstens één Vlaming. Vooral de boeken van Elsschot waren erg populair, gezien hun geringe omvang. ;-) |
Citaat:
Maar een zanger kiezen als grootste der uwen landgenoten is dat niet een beetje zielig ?? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be