Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ik hoor hier vaak de termen 'Europa der volkeren/regio's" gebruiken. Hoe zien jullie dan concreet deze evolutie van Europa, m.b.t. -meer specifiek-de Europese naties van nu (Nederland, Luxemburg,Duitsland,Oostenrijk,Zwitserland,Italie, Portugal,Spanje,O-Europa etc...)?
|
Dit is mijn visie: Het Europa van de Provincies
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Darwin, je bespreekt slechts de finaliteit, hoe zie je dat tot stand komen, concreet?
|
Mijn eerste uitgangspunt is dat Europa best samengesteld is uit Regio's die GELIJKWAARDIG zijn. Dat houdt in dat deze regio's een gelijkwaardig gewicht in de schaal kunnen werpen als het er op aan komt om op Europese schaal gezamenlijke beslissingen te nemen.
Mijn tweede uitgangspunt is dat deze Regio's best zo dicht mogelijk bij de burger staan. Zo weet deze zich het meest betrokken bij de besluitvorming en ziet die ook beter het resultaat van de besluitvorming in zijn Regio. Dit houdt in dat deze Regio's best zo klein mogelijk zijn qua oppervlakte en qua bevolkingsaantal.
Mijn derde uitgangspunt is dat de Regio's best een zo groot mogelijke autonomie hebben. Ze moeten zoveel mogelijk in hun eigen economische, culturele en sociale behoeften kunnen voorzien. Het zouden eigenlijk echte landen zijn die in feite autonoom kunnen functioneren. Dit houdt in dat deze Regio's een minimumafmeting qua oppervlakte en qua bevolking moeten hebben.
Als we bij deze drie uitgangspunten nog de voorwaarde toevoegen dat de Regio's ook een stabiele structuur moeten zijn, moet bovendien gezorgd worden dat de grenzen van deze Regio's volgens etnisch-geografische lijnen lopen die ervoor zorgen dat achteraf de Regio's zelf intern cultureel zo homogeen mogelijk zijn.
Het resultaat is een verzameling van ongeveer even grote 'culturele' eilandjes', die tesamen één grote Europese archipel vormen. De kracht van Europa is namelijk zijn 'eenheid in verscheidenheid'.
We zullen dus eerst moeten gaan uitzoeken welke eilandjes we kunnen gaan uittekenen. Dat is natuurlijk stof voor een grote discussie die op fora zoals deze kan gevoerd worden.
Eens dat er een grote consensus bestaat over de grenzen van die Regio's kan dan begonnen worden met het instellen van Regiobesturen, die eerst misschien naast de bestaande administratieve en politieke structuren werken en daarna, afhankelijk van het geval, geleidelijk aan de bevoegdheden overnemen van de oude politiek/adminstratieve constellaties (staten, Länder, provincies, gewesten, départements, gemeenten, etc.).
Wat dat concreet uittekenen van die Regio's betreft, denk ik dat een goed voorbeeld van de dimensies van zo'n Regio de verenigde provincie Limburg zou kunnen zijn. Over de andere Regio's tast ik zelf ook nog altijd wat in het duister. Moet Antwerpen best met Noord Brabant en Vlaams Brabant samengaan? Of kan dat nog kleiner? Moet Zeeland best bij Oost en West en Frans Vlaanderen? Of gaan die beter allen hun eigen weg? Of moet enkel Zeeuws Vlaanderen bij Vlaanderen? Waar liggen dus die ideale of optimale etnisch-geografische grenzen? Nog veeeel stof tot nadenken en discussie in ieder geval.