Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het Boze Oog, merkwaardig experiment ivm racisme. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4476)

thePiano 11 juli 2003 20:16

Maandagavond 14 juli op Canvas TV in Kwesties om 21u00:

[size=6]Het Boze Oog [/size]van Jane Elliott

[size=6]The "Brown Eyes/Blue Eyes" experiment.[/size]

Jane Elliott, een Amerikaanse lerares doet een doodeenvoudig en tegelijkertijd erg vernederend experiment i.v.m. racisme. Een tiental blanke studenten met blauwe ogen wordt als domme, minderwaardige kleurlingen behandeld. De confrontatie met de superieure groep - studenten met bruine ogen - is zo onthutsend reëel dat enkele 'blanke' proefpersonen een zenuwinzinking nabij zijn.

Jane Eliott

Jane Elliott is lerares op rust. Ze ontwikkelde een soort shockprogramma tegen racisme. In haar sessies vernedert ze blanke Amerikaanse studenten opdat ze aan den lijve zouden voelen wat hun gekleurde leeftijdgenoten voortdurend meemaken.
"Ik wil dat de ervaring zo erg is, dat als je in de toekomst ooit een situatie meemaakt waar iemand gediscrimineerd wordt, dat je dan meteen in opstand komt en zegt: 'Hé, dit kan niet.' Omdat je weet hoe erg het is."

De sessie duurt een hele dag. In de wereld van Jane Elliott worden de studenten verdeeld in een groep met blauwe ogen en een groep met bruine ogen. Studenten met een andere kleur ogen doen niet mee, zij zijn observator. De Bruine Ogen zijn in de meerderheid en hebben de macht. De Blauwe Ogen zijn dom, minderwaardig. Ze zijn niet in staat om iets te leren, ze zijn lui en onbetrouwbaar en als je ze niet in het oog houdt, stelen ze.

Meer info: http://195.0.110.55/canvas_master/pr...028/index.html

English:
http://www.uncp.edu/news/2002/jane_elliott_2.htm
http://www.admireentertainment.com/s.../elliott_j.htm

PAJOT 11 juli 2003 20:23

Waar halen ze het. :lol:

Raf 11 juli 2003 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann

Bij mensen zoals jij!

thePiano 11 juli 2003 20:28

Citaat:

Ik heb deze fascinerende en onthutsende documentaire een tijd geleden gezien, en het is een absolute must voor iedereen die begaan is met racisme. :!:

thePiano schreef op Ma 14 Okt 2002, 19:46 op PI-forum:
"Seffens op Canvas: Opmerkelijk racisme-experiment op basis van uiterlijk"
http://www.politicsinfo.net/nl/forum...jane%2A#141351

H. Guderian 11 juli 2003 22:41

Citaat:

:lol: Inderdaad!

Typisch linkse onzin.

Afgunst van de superieuren, rijkeren, beteren,... is altijd al de voornaamste drijfveer voor linksen geweest.

thePiano 11 juli 2003 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:

Typisch linkse onzin.

Afgunst van de superieuren, rijkeren, beteren,... is altijd al de voornaamste drijfveer voor linksen geweest.

Is er een reden waarom wij afgunstig op jou zouden/kunnen zijn Guderian? :P

H. Guderian 11 juli 2003 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Citaat:

Typisch linkse onzin.

Daar kan jij ongetwijfeld beter op antwoorden dan ikzelf. :twisted:

thePiano 11 juli 2003 22:52

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Typisch linkse onzin.

Daar kan jij ongetwijfeld beter op antwoorden dan ikzelf. :twisted:

euh... laat eens zien Guderian: superieur, rijk, beter.... nee, laat maar zitten Guderian, jij hebt niks van dat alles, misschien alleen wat last van het Boze Oog :P

H. Guderian 11 juli 2003 22:54

Citaat:

euh... laat eens zien Guderian: superieur, rijk, beter.... nee, laat maar zitten Guderian, jij hebt niks van dat alles, misschien alleen wat last van het Boze Oog :P

Tuurlijk datte...

Den Duisteren Duikboot 11 juli 2003 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Bij mensen zoals jij!

Inderdaad: Elliott koos voor de kleur van de ogen omdat dit tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de nazi's soms mee bepaalde of iemand al dan niet naar de gaskamer moest.

thePiano 11 juli 2003 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mirco
Citaat:

Citaat:

Bij mensen zoals jij!

Inderdaad: Elliott koos voor de kleur van de ogen omdat dit tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de nazi's soms mee bepaalde of iemand al dan niet naar de gaskamer moest.

Amaai, dan moeten ze per ongeluk toch ook veel Duitsers mee hebben vergast vrees ik zo 8O 8)

Alvader 11 juli 2003 23:36

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mirco
Citaat:

Citaat:

Bij mensen zoals jij!

Amaai, dan moeten ze per ongeluk toch ook veel Duitsers mee hebben vergast vrees ik zo 8O 8)

dom , dommer, piano.

KempensBoerke 12 juli 2003 00:19

Laat die madame eliott toch haar zever verkondigen, anders weet ze niet wat doen. :roll:

Marie-José 12 juli 2003 08:23

Piano,

Experimenten die hier erg op lijken, waren een tijd geleden al te zien op één van de zenders .

Het leert ons één ding, dat niemand maar dan ook niemand het recht heeft anderen buiten te sluiten!

michr.oscoop 12 juli 2003 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie-José
Experimenten die hier erg op lijken, waren een tijd geleden al te zien op één van de zenders .

Het leert ons één ding, dat niemand maar dan ook niemand het recht heeft anderen buiten te sluiten!

Als er een persoon of groep personen mij bedreigt zal ik die met plezier buitensluiten ongeacht ras.

Over dat experiment: typisch post-modernistische onzin om te bewijzen wat iedereen al lang weet. Racistische reflexen zitten in onze genen en piano zal die daar niet uithalen!

Pat 12 juli 2003 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Als er een persoon of groep personen mij bedreigt zal ik die met plezier buitensluiten ongeacht ras.

Over dat experiment: typisch post-modernistische onzin om te bewijzen wat iedereen al lang weet. Racistische reflexen zitten in onze genen en piano zal die daar niet uithalen!

Het experiment bevestigt niet alleen datgene wat iedereen reeds weet. Het bevestigt nog een tweede en veel belangrijker feit: dat racisme in alle culturen en bij alle "rassen" aanwezig is.

In Indonesië bijvoorbeeld bestaat er Aziatisch racisme: Chinezen die zich in Indonesië komen vestigen zijn meestal succesvol en kunnen zich meestal opwerken in no time. Daarbij kom nog dat Chinezen doorgaans christelijk zijn. Bij radicale Indonesische Moslims wekt dit wrevel en afgunst op: afgunst omdat ze succesvol zijn, wrevel omdat het Christenen zijn. Uiteraard vormen deze radicale Moslimjongeren een kleine minderheid, maar toch ontstond hierdoor een typisch fenomeen van systematische groepsverkrachtingen van Chinese meisjes. Het racisme zit uiteraard in het feit dat die meisjes eruit gepikt werden omwille van hun typisch Chinees uiterlijk.

circe 12 juli 2003 10:38

Het experiment bevestigt enkel en alleen maar dat indien een bepaalde groep personen de ondersteuning krijgt door een "hogere" macht, om een andere groep personen te ondermijnen, te bekritiseren, negatief te beschouwen, die groep de meest negatieve dingen k�*n uitvoeren zonder enige scrupules.

In de "mensentuin" werd dit experiment ook uitgevoerd, echter zonder specifieke politiek-correcte verwijzing naar racisme. Het is gewoon een psychisch verschijnsel waar de meeste religies grandioos gebruik van maken.

Marie-José 12 juli 2003 11:05

circe schreef

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe
Het experiment bevestigt enkel en alleen maar dat indien een bepaalde groep personen de ondersteuning krijgt door een "hogere" macht, om een andere groep personen te ondermijnen, te bekritiseren, negatief te beschouwen, die groep de meest negatieve dingen k�*n uitvoeren zonder enige scrupules.

In de "mensentuin" werd dit experiment ook uitgevoerd, echter zonder specifieke politiek-correcte verwijzing naar racisme. Het is gewoon een psychisch verschijnsel waar de meeste religies grandioos gebruik van maken.

Het is dit experiment in de “ mensentuin” dat ik bedoelde.

Ooit een experiment gezien op één van de Vlaamse zenders, die de kuddegeest aantoonde die in ieder van ons schuilt.

Het was een ludiek gebeuren, maar het bevestigde eingszins de stelling dat de meeste mensen zich gedragen als kuddewezens.

filosoof 12 juli 2003 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Citaat:

Ben jij dan een bedreigde soort?wat spijtig, zeg! :lol: :lol: :lol: :lol:

Onbekende 12 juli 2003 11:41

Iedereen heeft de vrijheid van om het even wie uit te sluiten.

Als ik met jou niet wil om gaan dat is dat mijn goed recht!
Jij bent een racist in de ware zin van het woord. Ik vraag mij af of je dat leert bij je Georgische beschermelingen. :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be