Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   islamgevaar: Onze tradities nogmaals onder vuur. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=44827)

Bobke 9 januari 2006 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501065)
Omdat die dagen nu bij wet worden vastgelegd natuurlijk... Daar gaat het nu juist om...

Helemaal niet, er zijn wel meer bedrijven waar doorgewerkt wordt.
Het zijn juist de vakbonden die collectieve sluiting eisen waar dat mogelijk is omdat anders te weinig werknemers vrij kunnen nemen.
Dat is ook de reden waarom in die bedrijven dubbel loon moet betaald worden.
Juist om te voorkomen dat die bedrijven meer mensen zouden verplichten te werken dan strikt noodzakelijk is.
(Raar dat de Pietjes zo stil zijn.)

Bobke 9 januari 2006 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501076)
Wie zegt er dat het bedrijf stil ligt? U beweert dat, omdat u er a priori van uitgaat dat ik de enige zal zijn die wil gaan werken. Waar haalt u dat toch uit?

Waar ik dat uithaal heb ik hier al genoeg uitgelegd.
Dan moet ge het natuurlijk wel lezen in plaats van fouten te verbeteren.
Citaat:

Inderdaad, zo heeft men er tenminste wat aan.
..
Duidelijk dat ge bij de gemeente werkt.
Citaat:

Nee, ze sluiten collectief op die feestdagen omdat de wet voorschrijft dat AL het personeel een vrije dag krijgt.
Welke wet zou dat voorschijven ?

Manuel* 9 januari 2006 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501096)
Helemaal niet, er zijn wel meer bedrijven waar doorgewerkt wordt.

Inderdaad. Wat is dan het probleem?

Manuel* 9 januari 2006 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501108)
Waar ik dat uithaal heb ik hier al genoeg uitgelegd.
Dan moet ge het natuurlijk wel lezen in plaats van fouten te verbeteren.

Misschien legde u het niet duidelijk genoeg uit...
Citaat:

Duidelijk dat ge bij de gemeente werkt.

Nee, mijn beste, ik werk niet bij de gemeente... :?
Citaat:

Welke wet zou dat voorschijven ?

Dezelfde wet die de wettelijke feestdagen vastlegt...

circe 9 januari 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501069)
Ja en? Wie weerhoudt hen ervan dat te doen?

verdomme jongen gij zijt wel dur de comprenure! indien het bedrijf NIET sluit dan zijn er slechts een paar mensen die tegelijk op verlof kunnen gaan: minder dan mensen die kinderen hebben en die dus moeten komen werken terwijl hun kinderen thuis zijn, gewoon omdat de moslim geen dagske eigen verlof wil nemen om zijn suikerfeest te vieren.

Manuel* 9 januari 2006 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1501290)
verdomme jongen gij zijt wel dur de comprenure! indien het bedrijf NIET sluit dan zijn er slechts een paar mensen die tegelijk op verlof kunnen gaan: minder dan mensen die kinderen hebben en die dus moeten komen werken terwijl hun kinderen thuis zijn, gewoon omdat de moslim geen dagske eigen verlof wil nemen om zijn suikerfeest te vieren.

Die mensen met kinderen moeten dan maar een dag vakantie nemen als ze persé bij hun kinderen willen zijn, zoals ze dat ook de rest van de paasvakantie moeten doen. Wie is er hier dur de comprenure?

circe 9 januari 2006 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501298)
Die mensen met kinderen moeten dan maar een dag vakantie nemen als ze persé bij hun kinderen willen zijn, zoals ze dat ook de rest van de paasvakantie moeten doen. Wie is er hier dur de comprenure?

Als slechts 10% bij een draaiend bedrijf verlof kan nemen, 45% heeft kinderen, en 5% is molsim, wie mag er dan van jou verlof nemen koekenbakker?

Manuel* 9 januari 2006 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1501319)
Als slechts 10% bij een draaiend bedrijf verlof kan nemen, 45% heeft kinderen, en 5% is molsim, wie mag er dan van jou verlof nemen koekenbakker?

Ieder om beurt. En gelieve uw taal te matigen; ik ben niet gediend van uw gescheld.

Bobke 9 januari 2006 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501175)
Inderdaad. Wat is dan het probleem?

Geen in dat geval zoals ik al zo vaak schreef.
Dan kunnen de moslims gewoon doorwerken en de recup naar keuze nemen.
Daar is helemaal geen wetsvoorstel voor nodig.

Bobke 9 januari 2006 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501181)
Misschien legde u het niet duidelijk genoeg uit...

Of ge wilt het niet begrijpen.

Bobke 9 januari 2006 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501553)
Ik heb deze vraag ook al tot den treure herhaald: waar haalt u het uit dat al die werknemers tegelijk vakantie WILLEN nemen?

Zie #556
Zie ook wat circe daarover schreef.
Er heeft trouwens niemand gezegd dat alle werknemers tegelijk vakantie WILLEN nemen.
Wel dat er wellicht meer werknemers verlof willen nemen dan het bedrijf kan toestaan.

praha 9 januari 2006 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1500836)
Niet alleen veel christenen maar ook veel ongelovigen.
Het verlengd weekend van Pasen is de eerste toeristische topper van het seizoen.
Wanneer de bedrijven hun deuren niet meer moeten sluiten zullen er veel gegadigden geen dag vrij meer kunnen krijgen. Ge denkt toch niet dat ze voor Manuel alleen hun poorten zullen opendoen.

klopt... maar waarom is dat een toeristische topper ?
zelfs eentje dat jaarlijks verloopt in de tijd... wat eens temeer het relatieve karakter van het belang van 'vastegelegde' perioden voor de horica aan
denk je niet dat de horica precies zal volgen daar waar zich de gelegenheid/vraag zich zal voordoen ?
cfr. die paar goede nazomerse dagen die het horicajaar goed gemaakt hebben die lagen ook niet vast op voorhand

jehann 9 januari 2006 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501057)
Details ?
Als jij dat details wilt noemen voor mij niet gelaten.
Het gaat helemaal niet op het vaststellen van die dagen maar om voldoende mensen te doen werken om het bedrijf te laten draaien.

Waarom denkt ge dat bedrijven collectief sluiten op die dagen en collectief een brug maken wanneer een feestdag op dinsdag of donderdag valt?

Men kan bij het begin van het jaar dat laten vastleggen. Elk bedrijf weet goed genoeg wat het nodige personeel is om op minimumcapaciteit te draaien. Indien het bedrijf door dit nieuw systeem dan extra dagen zou moeten stilleggen, kan het altijd met de werknemers onderhandelen of eventueel teruggrijpen naar het dubbele loon.

De economische balans zal mijns inziens zeker niet negatief zijn, en in vele gevallen positief. Op een aantal feestdagen moet men dan geen dubbele lonen betalen en andere bedrijven kunnen aan een veel grotere capaciteit blijven draaien. Voor de bedrijven die schaalvoordelen nastreven kan dit wel enig verschil maken.

Maar zoals gezegd; indien er enkele kneldagen bij de planning zouden opduiken, heeft het bedrijf nog voldoende middelen ter beschikking die (in vergelijking met de huidige situatie) geen grotere meerkost eisen.

Manuel* 9 januari 2006 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501579)
Zie #556
Zie ook wat circe daarover schreef.
Er heeft trouwens niemand gezegd dat alle werknemers tegelijk vakantie WILLEN nemen.
Wel dat er wellicht meer werknemers verlof willen nemen dan het bedrijf kan toestaan.

Waarom "wellicht"? Waar haalt u dat?

praha 9 januari 2006 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501057)
Details ?
Als jij dat details wilt noemen voor mij niet gelaten.
Het gaat helemaal niet op het vaststellen van die dagen maar om voldoende mensen te doen werken om het bedrijf te laten draaien.
Waarom denkt ge dat bedrijven collectief sluiten op die dagen en collectief een brug maken wanneer een feestdag op dinsdag of donderdag valt?

misschien omdat men op voorhand weet dat er niet veel volk zal komen opdagen ? ;-)
volgens mij draai je hier oorzaak en gevolg om...

Bobke 9 januari 2006 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* (Bericht 1501546)
Laten we het eens met een bevattelijk voorbeeldje proberen:

Jef, een christelijke werknemer van bedrijf Huppeldepup heeft 20 vakantiedagen.
Abdul, een islamitische werknemer van bedrijf Huppeldepup heeft ook 20 vakantiedagen.

So far so good...

Jef wil op paasmaandag met zijn gezin paaseitjes gaan rapen bij de KWB; geen probleem, want Jef is een dag thuis, aangezien paasmaandag een wettelijke feestdag is.
Nettoresultaat: Jef is een dagje thuis om aan zijn religieuze verplichtingen te voldoen en heeft daarbuiten nog steeds 20 vakantiedagen over.

Abdul wil op 4 november met zijn gezin het suikerfeest vieren. Abdul neemt daarvoor een van zijn 20 vakantiedagen op.
Nettoresultaat: Abdul is een dagje thuis om aan zijn religieuze verplichtingen te voldoen, maar heeft daarbuiten nog slechts 19 vakantiedagen over.

D�*�*r zit 'm het probleem dus.

Als paasmaandag nu een gewone werkdag was, zoals 4 november dat ook is, en Jef had 21 i.p.v. 20 jaarlijkse vakantiedagen, dan kon Jef nog altijd een vakantiedag opnemen om met zijn gezin paaseitjes te gaan rapen bij de KWB en wordt Abdul niet langer achtergesteld omdat zijn religieuze feesten toevallig NIET samenvallen met wettelijke feestdagen.

Bijkomend voordeel: voor mij, overtuigd atheïst, kunnen paasmaandag èn het suikerfeest gestolen worden. Ik neem mijn vakantiedagje liever ergens in de zomer op om gezellig met mijn vrouw en de kinderen een dagje naar het strand te gaan, terwijl ik nu verplicht ben om op paasmandag thuis te blijven, een "vrije dag" waar ik hoegenaamd NIETS aan heb.

Hier zijn we het over eens maar het heeft niets met mijn post te maken waar ge op reageert.
In een continubedrijf moet Abdul helemaal niet thuisblijven op Paasmaandag en kan hij die recup gerust op 4 november nemen.
Jef daarentegen zal waarschijnlijk naar zijn Paasmaandag kunnen fluiten omdat hij geen verlof meer kan krijgen.

Manuel* 9 januari 2006 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501600)
Hier zijn we het over eens maar het heeft niets met mijn post te maken waar ge op reageert.
In een continubedrijf moet Abdul helemaal niet thuisblijven op Paasmaandag en kan hij die recup gerust op 4 november nemen.
Jef daarentegen zal waarschijnlijk naar zijn Paasmaandag kunnen fluiten omdat hij geen verlof meer kan krijgen.

Waarom?

Manuel* 9 januari 2006 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 1501600)
Hier zijn we het over eens

Mooi zo, want dat is al de hele tijd de essentie van mijn betoog.

Bobke 9 januari 2006 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 1501584)
klopt... maar waarom is dat een toeristische topper ?
zelfs eentje dat jaarlijks verloopt in de tijd... wat eens temeer het relatieve karakter van het belang van 'vastegelegde' perioden voor de horica aan
denk je niet dat de horica precies zal volgen daar waar zich de gelegenheid/vraag zich zal voordoen ?
cfr. die paar goede nazomerse dagen die het horicajaar goed gemaakt hebben die lagen ook niet vast op voorhand

Het gaat om de verlengde weekends die samenvallen met het schoolverlof.

Bobke 9 januari 2006 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jehann (Bericht 1501587)
Elk bedrijf weet goed genoeg wat het nodige personeel is om op minimumcapaciteit te draaien.

Dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken.
Er kan maar een beperkt aantal verlof nemen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be