![]() |
Arabische lessen voor allochtonen zorgen voor fikse discussie
Een geanimeerde discussie op de gemeenteraad over het organiseren van Arabische lessen voor allochtonen. Raadslid Van Quickenborne had er zijn vragen bij. Schepen Destoop pareerde hem. Aanleiding voor de discussie was de goedkeuring van een minderhedenbeleidsplan. Raadslid Lano vond er géén actieplan in voor de komende jaren. Pierre Lano: "Hoe staat het met de islambegraafplaats? Met het jeugdhuis Bledi? Laat ons ophouden met de wildgroei aan bureaucratie, de territoriumstrijd in de welzijnssector, de dure studies en de dure instellingen. We gaan ons met de VLD onthouden, maar beloven beterschap als het beleidsplan een écht plan is." Het kwam tot een heftige stemverheffing tussen schepen Destoop en Pierre Lano, die vond dat onterecht de indruk werd gewekt dat hij geen geld over heeft voor integratie en vreemdelingenbeleid. Liever Nederlands "Het gaat om belastinggeld en we hebben het recht daarover iets te vragen, net zoals we dat voor andere dingen doen", aldus een boze Lano. Raadslid Van Quickenborne vond het ook eigenaardig dat het inburgeringsbeleid Arabische taallessen vermeldde. Volgens hem dient het overheidsgeld daarvoor niet. Van Quickenborne: "Laten we ze warm welkom heten, maar doe dat niet door de organisatie subsidies te geven om Arabisch aan te leren. Laat die mensen Nederlands leren." Schepen Frans Destoop vond dat een merkwaardige redenering voor een jongeman. "Ach, die enkele uurtjes Arabisch mogen voor mijn part gerust. Ik ben voor participatie van vreemdelingen aan het beleid, daar word ik zelfs in mijn eigen partij niet altijd gevolgd. Er zijn trouwens volkeren die na 2000 jaar diaspora hun cultuur behouden." Nieuwsblad ----------- en ik die dacht dat er zelfs geen geld vrij was voor NEDERLANDSE cursussen |
Citaat:
lap daar is ze weer :roll: als ik wil kan ik hier in Belgié zelfs engels duits chinees of turks gaan leren waarom mag ik dan ook geen Arabisch kunnen leren? :evil: |
Maar mijn beste Ali! Van mij mag jij er nog Swahili, Kantonees en Burundees en Amazigh bijpakken ook hoor!
Alleen vraag ik me af waarom we dat moeten SUBSIDIEREN als er te weinig geld beschikbaar is om mensen die hier willen komen WONEN en WERKEN Nederlands aan te leren? Kan jij daar aan uit? |
Citaat:
|
Sinds wanneer kan men gesubsidieerd ALLE andere talen aanleren? Als dat waar is, dan ga ik zo mijn subsidies voor mijn cursus Masais aanvragen, ik ben van plan om er ene te importeren zie je, en ik moet hem toch kunnen verstaan nietwaar!
En die bijlessen Frans die ik voor mijn dochter uit mijn eigen zak betaal zal ik dan ook maar indienen bij de gemeente veronderstel ik? Dat loopt op �* 50 euro per uur hoor! |
Citaat:
Citaat:
er zijn veel goedkopere instellingen waar je dochter frans kan bijleren, maar ja misschien vindt je die plaatsen te min voor je lieve dochtertje omdat er te veel vreemde mensen komen. als ik kies voor privé lessen Arabisch betaal ik ook veel geld hoor :roll: |
Ik vraag me trouwens af in hoeverre die ethnisch Marokkaanse gemeenschap Arabisch spreekt. Of spreken ze Tamazigh met hier en daar enkele Arabische uitdrukkingen ertussen?
Ik heb weet van enkele 'oude' Belgen (volledig autochtoon) die reeds geruime tijd bezig zijn aan een cursus Arabisch. Die hebben me verteld dat het net de enkele 'nieuwe Belgen' zijn die reeds na enkele lessen forfait geven. Dus ook daarvoor zijn ze niet gemotiveerd. Verder vind ik het een blamage voor de andere nieuwe Belgen die geen Arabische roots hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
[quote="Jan van den Berghe"]
Correctie: alwie een hoge scholingsgraad heeft, is er wel mee vertrouwd. Maar inderdaad, voor de man in de straat klinkt het vreemd in de oren. quote] Mja, de hoger-geschoolden zullen je wel verstaan. Maar ik vraag mijne weg niet aan de plaatselijke arts of bankdirecteur.... :wink: |
Jantje schreef:
Citaat:
|
Arabische lessen subsidiëren? Met mijn belastinggeld?
Goed zot zeker?????? :x |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dat weet jij even goed als ik Ali'erke! Wanneer ik naar Tunesië ga, heb ik de keuze tussen zo'n 50-tal gasten per dag, bij jou zal dat niet anders zijn bij de vrouwelijke populatie. En IK moet niet eens mijn mond opentrekken om te spreken. :wink: |
Citaat:
Ocharme die afrikanen! krijgen die geen lessen in het behoud van hun cultuur? Ocharme de chinezen! voor wanneer speciale programma's in chineese cultuur? Ocharme de vlamingen die het allemaal moeten bekostigen! |
Kijk, het aanvaarden en verwennen van vreemdelingen wordt ons hoedanook door de strot geduwd.
Als ze toch absoluut geen Nederlands willen kennen, en we moeten ze geld geven om een taal te leren, is het niet beter om ze Engels te leren? Daar kunnen ze tenminste nog wat mee doen. |
Citaat:
|
Belachelijk natuurlijk, gesubsidieerd allochtone talen leren onder schooltijd op de basisschool. Gelukkig is dat in Nederland nu afgeschaft.
Je mag alle talen van de wereld leren, maar dan wel in je eigen tijd en op eigen kosten, net als iedereen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be