Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   wetenschappelijk bewezen: vroeg opstaan is ongezond en gevaarlijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=44971)

Mitgard 12 januari 2006 11:29

wetenschappelijk bewezen: vroeg opstaan is ongezond en gevaarlijk

Snel uit bed is niet gezond

Opstaan is het eerste en voor veel mensen lastigste en zelfs gevaarlijkste moment van de dag. Volgens serieuze wetenschappers moet dat groggy gevoel bij het ontwaken ernstiger benaderd worden, omdat het ons denken en ons geheugen verzwakt. Onderzoek aan de universiteit van Colorado (VS) heeft aangetoond dat de prestaties van mensen die pas wakker zijn slecht zijn, en zelfs slechter dan wanneer ze dronken zouden zijn. Het kortetermijngeheugen, het kunnen tellen en herkennen hebben fel te lijden onder het groggy gevoel van iemand die pas wakker is, wat slaapinertie heet. Mensen die pas wakker zijn na acht uur slapen, presteren zelfs slechter dan mensen die al 24 uur wakker zijn.

12/01/2006

-------------------------------

gedwongen levensritme is zowiezo slecht en onaangenaam, het wordt dan ook dringend tijd dat men van de werkgevers eens wat flexibiliteit eist in die zin dat de werknemer z'n uren vrij kan kiezen. hij kan immers een ochtend- of een avondmens zijn.
uitslapen is de boodschap.

Lof der Zotheid 12 januari 2006 11:38

De zoveelste propagandastunt van luilinks...

Mambo 12 januari 2006 11:45

Ochtendstond heeft goud in de mond.
Wakker worden met de vogeltjes, en er mee gaan slapen ook scheelt al veel.
(en wat minder aan de fles hangen scheelt nog veel meer)

Lof der Zotheid 12 januari 2006 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1505033)
Morgenstond heeft goud in de mond.
Wakker worden met de vogeltjes, en er mee gaan slapen ook scheelt al veel.
(en wat minder aan de fles hangen scheelt nog veel meer)

Inderdaad. Maar sommigen schijnen de voorkeur te geven aan de één of andere gedegenereerde bezopen hippie - levensstijl...

Mambo 12 januari 2006 11:55

Het is mss niet bewezen wetenschappelijk, maar na 12 uur in de middag werken is draaien op je halve kracht. Wie wat wil doen moet dat in de eerste uren van d e dag proberen. Al de rest van de dag is uitbollen.

Mitgard 12 januari 2006 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1505040)
Het is mss niet bewezen wetenschappelijk, maar na 12 uur in de middag werken is draaien op je halve kracht. Wie wat wil doen moet dat in de eerste uren van d e dag proberen. Al de rest van de dag is uitbollen.

ik denk dat dat van mens tot mens afhangt.
in den tijd dat ik nog moest blokken lag mijn concentratiepiek tussen 10 en 12 uur 's avonds.

Chipie 12 januari 2006 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1505088)
in den tijd dat ik nog moest blokken lag mijn concentratiepiek tussen 10 en 12 uur 's avonds.

Ha, hier onze zevenentwintigjarige student... die niet meer hoeft te blokken...

Mitgard 12 januari 2006 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1505090)

bemoeit gij u eens met uw eigen zaken, lege kapstok.

Jazeker 12 januari 2006 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1505006)
gedwongen levensritme is zowiezo slecht en onaangenaam, het wordt dan ook dringend tijd dat men van de werkgevers eens wat flexibiliteit eist in die zin dat de werknemer z'n uren vrij kan kiezen. hij kan immers een ochtend- of een avondmens zijn.

Kijk eens aan. Ik ben het eens volmondig met je eens. Ook voor het verkeersinfact is meer flextime gewenst.

Ik heb gelukkig een redelijk flexibele werkgever... ik kan tot 10.30 het werk binnenstappen zonder 'te laat' te zijn.

Brandaan 12 januari 2006 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1505006)

Dat klinkt leuk en aardig hoor, maar zelf de uren kiezen is praktisch niet haalbaar. In de meeste banen werk je namelijk samen met mensen en het is behoorlijk handig als deze mensen op hetzelfde moment aanwezig zijn als jezelf. Verder verhogen zulke gespreidde werktijden de vaste lasten van de werkgevers ook ontzettend.

1handclapping 12 januari 2006 13:25

Het is alleszins een nastrevenwaardig ideaal

Mambo 12 januari 2006 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1505088)

Blokken en zo van die dingen zullen mss beter s'avonds gaan.
Maar voor fysieke inspanningen is de vroege dag beter en voor het middagmaal zelfs. Dat is wat ik vind natuurlijk.

duveltje382 12 januari 2006 13:35

Nog nooit werden er zo veel slaapmiddelen genomen als nu.
De mensen worden zo opgefokt op het werk dat ze zwaar oververmoeid geraken en niet meer kunnen slapen.

Nynorsk 12 januari 2006 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1505090)

Djee man, spoel je kortzichtigheid eens door in je wc.
De laatste twee jaar van m'n licentiaatsstudies heb ik amper geblokt. Want wat moet je doen? Stages, papers schrijven, thesis, onderzoek doen...
De voorbije 3 jaar ben ik ook officieel student geweest en ik heb geen letter geblokt. Nochtans voldoende bezig geweest, maar ik veronderstel dat iemand die niet eens kan tellen dat niet kan snappen.

Nynorsk 12 januari 2006 13:39

Mijn 'piek' ligt trouwens tussen 9u 's avonds en 3u 's nachts.
Dan ben ik op m'n best.

Duvelke 12 januari 2006 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 1505138)
Blokken en zo van die dingen zullen mss beter s'avonds gaan.
Maar voor fysieke inspanningen is de vroege dag beter en voor het middagmaal zelfs. Dat is wat ik vind natuurlijk.

zeg dat maar eens tegen mensen die in drie ploegen staan :-)

Duvelke 12 januari 2006 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 1505147)
Mijn 'piek' ligt trouwens tussen 9u 's avonds en 3u 's nachts.
Dan ben ik op m'n best.

ik ook, ik ben ook een avond/nachtmens.

twordt tijd dat ze die vroege uren afschaffen om te gaan werken

Shizie 12 januari 2006 14:02

hopelijk ga ik binnen een paar jaar kunnen stoppen met werken en rustig van mijn leventje verder genieten... als ik tenminste voldoende spaargeld heb hehehe..

vroeg opstaan is erg, ik ben zo kwaad soms dat ik mijn wekker weg wil gooien als het mij wakker maakt uit mijn schoonheidslaap =)

wat een kutding dat het is

Katrientje 12 januari 2006 14:10

't zijn zotten die werken...

Mambo 12 januari 2006 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 1505152)
zeg dat maar eens tegen mensen die in drie ploegen staan :-)

Ik beklaag de mensen in 3 ploegen, feitelijk al wie op een fabriek staat.
Moest maar een stiel geleerd hebben gelijk ik, of verder studeren zoals ...:-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be