Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Racistische controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45021)

Carina 13 januari 2006 19:38

Racistische controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken

Racistische controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken op het De Coninckplein.

Beste,

Deze middag, vrijdag 13 januari, waren een aantal mensen van BastA!, Udep,
Groen!, de Acht vzw en Bewonersgroep Richardstraat en omgeving, wederom getuige van een zoveelste controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken op het De Coninckplein.

Met grote verontwaardiging stelden we vast dat het pleintje weerom gevuld werd door machtsvertoon, een twintigtal agenten, een zestal ambtenaren van DVZ. Het 'mobiele secretariaat' met de omringende combi's, ontnamen het pleintje weer één van zijn nobele functies: sport en spel. Basketbalpleintje volgeparkeerd, en een grimmige sfeer die de zin om te spelen snel doet vergaan. De gezelligheid die de bibliotheekbezoekers te beurt kan vallen was weer ver zoek. Onwetende voorbijgangers en bezoeker keken verschrikt op.

Degenen onder hen met een blanke huidskleur en Belgische looks konden rustig voorbijrijden en wandelen. Voorbijrijdende chauffeurs met een andere huidskleur of uitzicht dat een andere afkomst doet vermoeden, werden systematisch tegengehouden en aan een uitgebreide controle onderworpen. Identiteitskaart, andere persoonsdocumenten, autopapieren,... De combi's reden op en af, mensen 'afvoeren', leeg terug voor de volgende 'lading'.

Het is de taak van de politie om criminaliteit in onze stad op te sporen en te bestrijden, maar wij nemen het niet dat dit een voorwendsel wordt om een actieve opsporing van en jacht op mensen zonder papieren uit te voeren. Was het ditmaal onder het mom van controle om autozwendel op te sporen ? Onwaarschijnlijk, of ongeloofwaardig, immers ook voetgangers met een donkere huidskleur werden aan een controle onderworpen. Dit getuigt expliciet van selectie en andere behandeling van mensen op basis van afkomst en/of huidskleur. Daar bestaat een term voor: racisme, en dat is nog steeds strafbaar.

Wij protesteren dan ook met klem tegen dergelijke intimidatie, tegen dit machtsvertoon, tegen selectieve behandeling van mensen op basis van huidskleur, tegen deze actieve opsporing van mensen zonder papieren in onze stad, en eisen dat het bestuursakkoord geëerbiedigd wordt !

Elke Vandermeerschen (Udep)
Nico Volckeryck (Groen!)
Joost Van Langendonck (voorzitter Groen! district Antwerpen)
Lieve Stallaert (districtschepen Groen!)
Frank Hosteaux (Bewonersgroep Richardstraat en omgeving)
Edwin Delanoeye (BastA!)
Sam Mampaey (de Acht vzw)

http://www.vbwatch.org

Raven 13 januari 2006 19:48

huh... groen.

Die hebben totaal afgedaan voor de Antwerpse moslims, na hun decadente holebi-campagnes. Enkel de radicaal Islamitische stem is nog zinnig.

alberto 13 januari 2006 21:10

Geeeeeuw
Slaapwel

StevenNr1 13 januari 2006 21:27

Zie ook http://forum.politics.be/showthread.php?t=44256

lombas 13 januari 2006 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Carina (Bericht 1506888)
Nico Volckeryck (Groen!)
Edwin Delanoeye (BastA!)

Waw, de AUTORITEIT straalt er van af :-D

Mensen die de kiesdrempel net halen, wie zijn ze? Waar wonen ze? Waarom geven ze geen steun aan de BUB? ;-)

PS ooit al eens op het Coninckplein geweest?

Maar ik houd mijn mond en stem blanco.

Gargamel 13 januari 2006 22:48

Groen shit ?

Pamperke aandoen he,groen stinkt al genoeg

prutske 13 januari 2006 22:54

Citaat:

Racistische controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken op het De Coninckplein.

Beste,

Groen!, de Acht vzw en Bewonersgroep Richardstraat en omgeving, wederom getuige van een zoveelste controle-actie van politie en Dienst Vreemdelingenzaken op het De Coninckplein.

Met grote verontwaardiging stelden we vast dat het pleintje weerom gevuld werd door machtsvertoon, een twintigtal agenten, een zestal ambtenaren van DVZ. Het 'mobiele secretariaat' met de omringende combi's, ontnamen het pleintje weer één van zijn nobele functies: sport en spel. Basketbalpleintje volgeparkeerd, en een grimmige sfeer die de zin om te spelen snel doet vergaan. De gezelligheid die de bibliotheekbezoekers te beurt kan vallen was weer ver zoek. Onwetende voorbijgangers en bezoeker keken verschrikt op.

Degenen onder hen met een blanke huidskleur en Belgische looks konden rustig voorbijrijden en wandelen. Voorbijrijdende chauffeurs met een andere huidskleur of uitzicht dat een andere afkomst doet vermoeden, werden systematisch tegengehouden en aan een uitgebreide controle onderworpen. Identiteitskaart, andere persoonsdocumenten, autopapieren,... De combi's reden op en af, mensen 'afvoeren', leeg terug voor de volgende 'lading'.

Het is de taak van de politie om criminaliteit in onze stad op te sporen en te bestrijden, maar wij nemen het niet dat dit een voorwendsel wordt om een actieve opsporing van en jacht op mensen zonder papieren uit te voeren. Was het ditmaal onder het mom van controle om autozwendel op te sporen ? Onwaarschijnlijk, of ongeloofwaardig, immers ook voetgangers met een donkere huidskleur werden aan een controle onderworpen. Dit getuigt expliciet van selectie en andere behandeling van mensen op basis van afkomst en/of huidskleur. Daar bestaat een term voor: racisme, en dat is nog steeds strafbaar.

Wij protesteren dan ook met klem tegen dergelijke intimidatie, tegen dit machtsvertoon, tegen selectieve behandeling van mensen op basis van huidskleur, tegen deze actieve opsporing van mensen zonder papieren in onze stad, en eisen dat het bestuursakkoord geëerbiedigd wordt !

Nico Volckeryck (Groen!)
Edwin Delanoeye (BastA!)

Als je het over wetten hebt,ok.Dan is een illegaal ook strafbaar,of is dat niet?

StevenNr1 13 januari 2006 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1507100)
PS ooit al eens op het Coninckplein geweest?

Ja, en?

lombas 13 januari 2006 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1507138)
Ja, en?

Tot voor kort was het daar niet zo geweldig.

Shizie 13 januari 2006 23:08

Illegala parasieten moeten uit de samenleving uitgevist worden. Zulke acties moeten massaal gebeuren.

StevenNr1 13 januari 2006 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1507140)
Tot voor kort was het daar niet zo geweldig.

Mja, soms voelt het er niet zo prettig aan maar ik heb er nog nooit echt problemen ervaren. Behalve dan die ene keer met een bende zatte daklozen ofzo. Nu ja, dat was eigenlijk wel lachen. Maar dat heeft toch helemaal niet van doen met wat de openingspost aanklaagt?

rookie 14 januari 2006 09:07

Citaat:

.../

M'n Russische vriendin en ik waren daar ook. Ook gecontroleerd (ondanks onze blanke huidskleur en Belgische looks ?). Vriendin had er totaal geen probleem mee. INTEGENDEEL , maar ja zij heeft geen crimineel verleden .....

De schoofzak 14 januari 2006 10:59

En heb ik nu een uurtje geleden niet in de krant (vlug-vlug weinig tijd) gelezen dat bij die politieaktie drie mensen aangehouden waren, waarvan één - als mijn geheugen goed is - gezocht werd voor verkrachting.
En er waren ook heel wat problemen met niet-verzekerde auto's, en een kleine uitleg hoe je bij je pietje genomen wordt als je een aksident hebt met een tegenpartij die niet verzekerd is.

Ge moet mij dus vreed verekskuseren, maar van mij mogen verkrachters niet los rondlopen en mogen onverzekerde autos niet rondrijden. Dus, meer van die politiekontroles a.u.b.

Jozef Ostyn 14 januari 2006 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1507100)
Maar ik houd mijn mond en stem blanco.

Dat is jammer en onverstandig.

Jozef Ostyn 14 januari 2006 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 1507466)
En heb ik nu een uurtje geleden niet in de krant (vlug-vlug weinig tijd) gelezen dat bij die politieaktie drie mensen aangehouden waren, waarvan één - als mijn geheugen goed is - gezocht werd voor verkrachting.
En er waren ook heel wat problemen met niet-verzekerde auto's, en een kleine uitleg hoe je bij je pietje genomen wordt als je een aksident hebt met een tegenpartij die niet verzekerd is.

Ge moet mij dus vreed verekskuseren, maar van mij mogen verkrachters niet los rondlopen en mogen onverzekerde autos niet rondrijden. Dus, meer van die politiekontroles a.u.b.

Inderdaad.

Jonas Elossov 14 januari 2006 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 1507387)
M'n Russische vriendin en ik waren daar ook. Ook gecontroleerd (ondanks onze blanke huidskleur en Belgische looks ?). Vriendin had er totaal geen probleem mee. INTEGENDEEL , maar ja zij heeft geen crimineel verleden .....

Tiens, enkele van onze leden die er passeerden werden niet gecontroleerd tot het moment dat zij de flikken zijn gaan verwijten dat ze op basis van huidskleur selecteerden.

De schoofzak 14 januari 2006 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 1508355)
Tiens, enkele van onze leden die er passeerden werden niet gecontroleerd tot het moment dat zij de flikken zijn gaan verwijten dat ze op basis van huidskleur selecteerden.

Tiens, ik heb nog eens herlezen wat in het artikel in De Standaard staat vandaag.
En ik heb zo de neiging om meer te geloven wat daarin staat, dan van wat "enkele van uw leden zijn gaan verwijten ...".
Vanwaar zou mijn vooringenomenheid wel komen zeg ????

Derk de Tweede 15 januari 2006 19:00

Citaat:

Beste,

Nico Volckeryck (Groen!)
Edwin Delanoeye (BastA!)

Kijk eens naar een aflevering van Opsporing Verzocht op de Nederlandse TV, waar "kleine criminele" zaken worden opgelost.
90% van de verdachten heeft een "getinte huidskleur". Een zeer politiek correcte Groen Linkser dacht dat het wellicht ook wel een door een zonnebank getinte huidskleur kon zijn.
Die verdachten zijn natuurlijk voor 90% Marokkanen.

Antoon 15 januari 2006 19:06

Citaat:

Nico Volckeryck (Groen!)
Edwin Delanoeye (BastA!)

En ik protesteer met klem tegen de aanwezigheid van illegale vreemdelingen, tegen de lakse houding tegenover deze mensen die hier in strijd met de wet zijn, tegen de distributie van geld en andere financiele middelen aan deze illegalen, etc....

Met andere woorden : er is niets mis met controles om mensen op te sporen die het recht niet hebben om hier te zijn.

Bhairav 15 januari 2006 19:10

Ik hou van vreemdelingen, die maken die rechtse seuten lekker kwaad.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be