Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Rijkrediet : weg fileprobleem ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45035)

Descartes Jr 14 januari 2006 14:42

Rijkrediet : weg fileprobleem ?
 
Verkeersplanners van de overheid
verdeelden de wegcapaciteit.
Wie liever wandelt
en sluw verhandelt
wordt schatrijk zonder dat hij nog rijdt

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GE3MQ75F

Ik heb zo'n vale indruk dat het wel eens kan werken ... ;-)

@lpha 14 januari 2006 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 1507682)
Verkeersplanners van de overheid
verdeelden de wegcapaciteit.
Wie liever wandelt
en sluw verhandelt
wordt schatrijk zonder dat hij nog rijdt

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GE3MQ75F

Ik heb zo'n vale indruk dat het wel eens kan werken ... ;-)

Ik ben 100% voorstander van dit concept.
We moeten de schaarste aan de totale milieugebruiksruimte, die we met zijn allen veroorzaken en ook samen ondergaan, fair verdelen.

Het kan ook anders door heffingen te innen op het gebruik en deze heffingen vervolgens te herverdelen in de vorm van het onvoorwaardelijk basisinkomen. Hier ben ik 300% voorstander van ;)

@lpha 14 januari 2006 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 1507682)
Verkeersplanners van de overheid
verdeelden de wegcapaciteit.
Wie liever wandelt
en sluw verhandelt
wordt schatrijk zonder dat hij nog rijdt

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GE3MQ75F

Ik heb zo'n vale indruk dat het wel eens kan werken ... ;-)

Ik ben 100% voorstander van dit concept.
We moeten de schaarste aan de totale milieugebruiksruimte, die we met zijn allen veroorzaken en ook samen ondergaan, fair verdelen.

Het kan ook anders door heffingen te innen op het gebruik en deze heffingen vervolgens te herverdelen in de vorm van het onvoorwaardelijk basisinkomen. Hier ben ik 300% voorstander van ;)

Desiderius 14 januari 2006 15:31

Kan mij eens iemand uitleggen wat het voordeel van dit systeem is t.o.v. het rekeningrijden? Want mij dunkt dat dit toch heel wat finesse mist. (verschillende tarieven voor verschillende wegen op verschillende momenten)

Chipie 14 januari 2006 15:35

In dat artikel staat letterlijk:
Citaat:

Iedere automobilist ontvangt een vast rijkrediet waarover hij vrij kan beschikken. Zonder rijkrediet mag niemand de weg op. Wie meer wil rijden dan het hem toegekende krediet toestaat, kan krediet bijkopen, wie weinig rijdt kan het overtollige krediet verkopen. Een digitale markt zorgt voor een vlotte verhandelbaarheid van de kredieten, waarbij de prijs varieert naargelang van de vraag en het aanbod.
In dit geval zijn de personen, die geen wagen bezitten, benadeeld... Zij kunnen immers geen 'geld verdienen door niet te rijden'... :wink:
De armen worden dus weeral benadeeld...

@lpha 14 januari 2006 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1507742)
In dat artikel staat letterlijk:

In dit geval zijn de personen, die geen wagen bezitten, benadeeld... Zij kunnen immers geen 'geld verdienen door niet te rijden'... :wink:
De armen worden dus weeral benadeeld...

Je hebt gelijk, iedereen zou een rijkrediet moeten krijgen.

Chipie 14 januari 2006 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 1507756)
Je hebt gelijk, iedereen zou een rijkrediet moeten krijgen.

Ik weet het... :wink:
Rijkrediet is een basisrecht...

Fozzie 14 januari 2006 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 1507756)
Je hebt gelijk, iedereen zou een rijkrediet moeten krijgen.

Goed idee. Kan misschien gekoppeld worden aan de electronische identiteitskaart. Je krijgt (vb.: begin elke maand of begin elk jaar) je rijkrediet op de chip van de electronische identiteitskaart. In elke auto wordt de sleutel om te starten omgeruild in een chiplezer met soort tacograaf: de eigenaar kan de rijksregisternummers van degenen die met de auto mogen rijden in voeren (wie geen toestemming heeft van de eigenaar kan dus niet eens vertrekken), zodra je begint te rijden zorgt de tacograaf ervoor dat je rijkrediet vermindert (rekening houdend met het soort weg - bij op en af ritten van autosnelwegen kan er een signaal verstuurd worden naar de tacograaf - en het tijdsstip: rijden tijdens spitsuren kost meer, 's nachts minder...). Wie te snel rijdt krijgt een waarschuwing en verliest rijkrediet per km/u dat hij te snel rijdt en per minuut dat hij te snel rijdt (onmiddellijke en automatische inning van boetes). Ambulances, brandweerwagens en politiewagens krijgen natuurlijk onbeperkt krediet (of verliezen geen krediet bij noodgevallen). Bussen van De Lijn hebben natuurlijk ook onbeperkt rijkrediet, bussen voor privévervoer verrekenen de prijs van het rijkrediet gewoon door aan de klanten.

Wie geen auto heeft of niet/weinig met de auto rijdt verkoopt zijn overschot aan rijkrediet... De prijs van een eenheid rijkrediet wordt jaarlijks vastgesteld (rekening houdent met de index). Eventueel een goedkoper tarief voor wie met een weinig vervuilende wagen rijdt?

Rijkrediet kopen of verkopen zou kunnen via bankautomaten, selfbankings of telefooncellen met proton (of zelfs gewoon via gsm, zoals je een prepaycard via sms op laadt). De technologie bestaat al, maar moet gewoon wat aangepast worden...

Mambo 14 januari 2006 19:20

En uiteraard zal dat zo afgemeten zijn dat iedereen mag bijkopen.
tss..handig!
Opnieuw een aanslag op de portemonnee.

De schoofzak 14 januari 2006 19:42

Ik denk dat het beter is om niet meteen zo hoog te mikken (in Duitsland was het ook geen makkie om het systeem aldaar op poten te zetten ...).
Een mooi begin zou zijn om mee in te stappen in het Duits systeem en Vlaanderen te laten beschouwen als een uitbreidingsgebied ...
Als alles daar goed marcheert, kan men beginnen met minder tol te heffen op ogenblikken dat er zeer weinig hinder is, en omgekeerd ....
En langzaam uitbreiden naar meer voertuigen, of kombineren met het Londens systeem van tol voor het stadscentrum ....

TomT 14 januari 2006 20:55

Tol heffen, rekeningrijden, en rijkrediet zouden europees verboden moeten worden. Het zijn allemaal systemen die ingevoerd zijn door kapitaalkrachtige personen die het allemaal makkelijk kunnen betalen. Deze personen zijn er vooral op uit om het fileprobleem voor zichzelf op te lossen. Want wat heeft Jan Mondaal er aan dat het fileprobleem is opgelost maar niet meer de weg op kan omdat hij geen krediet meer kan bijkopen? Dan geraakt hij helemaal nergens meer! Dan gaat hij toch liever in de file staan.

Mambo 14 januari 2006 21:08

Precies het zijn uitsluiting mechanismen van de bourgeoisie t.o.v. het "plebs".
Zeg niet dat het niet waar is.

Chipie 14 januari 2006 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomT (Bericht 1508268)
Tol heffen, rekeningrijden, en rijkrediet zouden europees verboden moeten worden. Het zijn allemaal systemen die ingevoerd zijn door kapitaalkrachtige personen die het allemaal makkelijk kunnen betalen. Deze personen zijn er vooral op uit om het fileprobleem voor zichzelf op te lossen. Want wat heeft Jan Mondaal er aan dat het fileprobleem is opgelost maar niet meer de weg op kan omdat hij geen krediet meer kan bijkopen? Dan geraakt hij helemaal nergens meer! Dan gaat hij toch liever in de file staan.

Da's waar...
Luilinks ging zelfs in de Rode Paradijzen liever in de file staan voor een brood dan te gaan werken... :wink:

Jan van den Berghe 14 januari 2006 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 1507794)
Goed idee. Kan misschien gekoppeld worden aan de electronische identiteitskaart. Je krijgt (vb.: begin elke maand of begin elk jaar) je rijkrediet op de chip van de electronische identiteitskaart. In elke auto wordt de sleutel om te starten omgeruild in een chiplezer met soort tacograaf: de eigenaar kan de rijksregisternummers van degenen die met de auto mogen rijden in voeren (wie geen toestemming heeft van de eigenaar kan dus niet eens vertrekken), zodra je begint te rijden zorgt de tacograaf ervoor dat je rijkrediet vermindert (rekening houdend met het soort weg - bij op en af ritten van autosnelwegen kan er een signaal verstuurd worden naar de tacograaf - en het tijdsstip: rijden tijdens spitsuren kost meer, 's nachts minder...). Wie te snel rijdt krijgt een waarschuwing en verliest rijkrediet per km/u dat hij te snel rijdt en per minuut dat hij te snel rijdt (onmiddellijke en automatische inning van boetes). Ambulances, brandweerwagens en politiewagens krijgen natuurlijk onbeperkt krediet (of verliezen geen krediet bij noodgevallen). Bussen van De Lijn hebben natuurlijk ook onbeperkt rijkrediet, bussen voor privévervoer verrekenen de prijs van het rijkrediet gewoon door aan de klanten.

Wie geen auto heeft of niet/weinig met de auto rijdt verkoopt zijn overschot aan rijkrediet... De prijs van een eenheid rijkrediet wordt jaarlijks vastgesteld (rekening houdent met de index). Eventueel een goedkoper tarief voor wie met een weinig vervuilende wagen rijdt?

Rijkrediet kopen of verkopen zou kunnen via bankautomaten, selfbankings of telefooncellen met proton (of zelfs gewoon via gsm, zoals je een prepaycard via sms op laadt). De technologie bestaat al, maar moet gewoon wat aangepast worden...

Hopeloos omslachtig en ook technisch niet toepasbaar (dit laatste geldt voor het bestaand wagenpark). Dan zwijg ik nog over heel de administratie die hierrond zal moeten worden opgezet.

Jan van den Berghe 14 januari 2006 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 1508090)
Ik denk dat het beter is om niet meteen zo hoog te mikken (in Duitsland was het ook geen makkie om het systeem aldaar op poten te zetten ...).
Een mooi begin zou zijn om mee in te stappen in het Duits systeem en Vlaanderen te laten beschouwen als een uitbreidingsgebied ...
Als alles daar goed marcheert, kan men beginnen met minder tol te heffen op ogenblikken dat er zeer weinig hinder is, en omgekeerd ....
En langzaam uitbreiden naar meer voertuigen, of kombineren met het Londens systeem van tol voor het stadscentrum ....

Het Duits systeem geldt enkel voor het vrachtvervoer, niet voor personenwagens en lichte bestelwagens. Wat in Londen toegepast wordt, is enkel te gebruiken in steden.

Duvelke 14 januari 2006 21:52

nog niet zo slecht voorstel, is veel beter voor het milieu aangezien er minder gereden wordt. Het openbaar vervoer zou dan wel nog iets goedkoper en beter uitgewerkt mogen worden.
en idd, zoals al eerder vertelt moet IEDEREEN zo'n krediet krijgen, zodat de mensen die geen auto hebben niet worden benadeeld, en hun krediet kunnen doorverkopen.

dat dit technisch niet haalbaar is geloof ik niet, met de moderne technologie van tegenwoordig zullen ze daar wel een systeem voor kunnen vinden. En die administratie er rond, zorgt weer voor extra jobs..

Jan van den Berghe 14 januari 2006 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 1508386)
dat dit technisch niet haalbaar is geloof ik niet, met de moderne technologie van tegenwoordig zullen ze daar wel een systeem voor kunnen vinden. En die administratie er rond, zorgt weer voor extra jobs..

Ik zeg niet dat het technisch niet mogelijk is, wel dat het praktisch onuitvoerbaar/toepasbaar wordt. Hoe gaat men immers bestaande wagens en andere voertuigen hiernaar inrichten? Zelfs in Duitsland heeft men niet zo ver willen en durven gaaf om het apparaatje voor personenwagens te verplichten. En dat apparaatje is daar enkel en alleen om rekeningrijden op de autosnelweg mogelijk te maken. Laat staan dat men er nog allerlei functies aan zal toevoegen...

Wees gerust, dergelijke systemen komen er niet. Al was het maar omdat geen enkele politicus een dergelijke, absoluut onverteerbare maatregel aan de bevolking zal willen opleggen.

Duvelke 14 januari 2006 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1508400)
Wees gerust, dergelijke systemen komen er niet. Al was het maar omdat geen enkele politicus een dergelijke, absoluut onverteerbare maatregel aan de bevolking zal willen opleggen.

tzal idd eerder daarom zijn :-)

De schoofzak 14 januari 2006 23:17

Groot licht vandenberghe is er gerust in dat dergelijke systemen er niet gaan komen.
Ik zeg daarentegen: dit of een ander vergelijkbaar systeem zal er komen. Het is niet de vraag of het er komt, het is alleen de vraag hoe snel het er zal komen.

Bij wijze van spreken: de mensen zullen erom smeken !! Het verkeersinfarkt is niet ver meer af.
In ieder dorp in Vlaanderen kennen ze nu irritante files tijdens de spitsuren, en irritante parkeerproblemen.
Het zit eraan te komen dat met het jaarlijks toenemend aantal voertuigen en toenemend aantal km per voertuig, gekombineerd met een of ander serieus incident, er eens een file gaat staan die wat langer zal duren dan een halve dag. De bevoorrading van de warenhuizen en fabrieken met just-in-time gaat in de knoei geraken en 't zal serieus gaan stinken.
Ik ben geen pessimistische ziener. De oplossing zal niet zo moeilijk zijn, lang niet zo moeilijk als sommige andere hedendaagse uitdagingen. Waarom zal de oplossing niet zo moeilijk zijn ? Omdat de mensen er zelf voor gaan kiezen, want in de file staan en voor middernacht of 's anderendaags 's morgens niet thuis geraken .... dat doet ge maar één keer.

Mambo 14 januari 2006 23:42

Wanneer heb je de file's? Als het school is!
Bij schoolvakantie nooit geen file. School begint en lap daar sta je.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be