Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Eendracht maakt macht: schaamteloos plagiaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4515)

Tantist 12 juli 2003 23:28

De lijspreuk van België is "Eendracht maakt macht"

Wie daar aan twijfelt:

Een mooie spreuk!!!

Nu al beginnen de belgicisten in al hun domheid te joelen van pret, maar dat zal niet lang meer duren. Dit is immers pure plagiaat.

"Eendracht maakt macht" was immers de spreuk van de Republiek van de Verenigde Provinciën.

Dit werd vaak ook gebezigd in zijn Latijnse vorm "Concordia res parvae crescunt", zoals op vele oude geldstukken en wapens. Misschien zal de BUB (wie anders neemt het nog voor België op?) zeggen dat Latijn niet hetzelfde is als Frans (want op de Nederlandse spreuk was het -u had het nooit verwacht- nog wel even wachten). Uiteraard... "Pro aris et focis" is immers iets totaal verschillend dan "Voor outer en heerd" ;-)

Een totaal kunstmatig land moet zijn kenmerken gaan stelen van anderen. De taal, staatsinrichting en mentaliteit kwam van Frankrijk. De koning van Duitsland/Engeland. De vlag werd ter plekke geïmproviseerd op die van Frankrijk, met de Brabantse kleuren. En blijkbaar is ook de wapenspreuk al gestolen.

Bruno* 13 juli 2003 00:22

Citaat:

De taal, staatsinrichting en mentaliteit kwam van Frankrijk.
Net zoals in alle moderne 19e eeuwse-natiestaten (op de taal na dan, die kwam gewoon van hier).

Citaat:

De koning van Duitsland/Engeland
Dan vallen de Oost-Europese vorstenhuizen ook onder de factor "kunstmatigheid"? Om nog maar te zwijgen over Beieren en Schlesswig die die vreemde Pruis moesten aanvaarden. En de pauselijke staten de Savoyes, ongedaan maken die Italiaanse eenmaking. :roll:

Citaat:

De vlag werd ter plekke geïmproviseerd op die van Frankrijk, met de Brabantse kleuren.
Ter plekke? Er werd eerst de horizontale vlag gebruikt.

Citaat:

Concordia res parvae crescunt
Vertaling: Kleine zaken groeien door eendracht.

Tantist 13 juli 2003 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

De taal, staatsinrichting en mentaliteit kwam van Frankrijk.
Net zoals in alle moderne 19e eeuwse-natiestaten (op de taal na dan, die kwam gewoon van hier).

Vreemd, want ik dacht dat er in Vlaanderen Nederlands gesproken werd, en geen Frans.

Uw opmerking over natiestaten(??? Weet jij wel wat een natiestaat is ???) of bedoel je eenheidsstaten is wel terecht. Ook het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden was er eentje gebaseerd op Frans model, en dat terwijl het model van de Verenigde Provinciën nog duidelijk voor ogen stond.

Erg he, je nationale lijfspreuk is van het land dat je zo veracht (als Belgische separatist) :wink:

Dimitri 13 juli 2003 00:27

Citaat:

Dan vallen de Oost-Europese vorstenhuizen ook onder de factor "kunstmatigheid"? Om nog maar te zwijgen over Beieren en Schlesswig die die vreemde Pruis moesten aanvaarden. En de pauselijke staten de Savoyes, ongedaan maken die Italiaanse eenmaking. :roll:

Goh, alle landen die je opnoemt zijn nu republieken. Toeval? :wink:

Bruno* 13 juli 2003 00:31

Ja.

Tantist 13 juli 2003 00:34

Citaat:

Citaat:

De koning van Duitsland/Engeland

Het is de combinatie van al die factoren, Bruno. Elk apart voldoen ze niet, maar als je het plaatje in zijn geheel bekijkt...

Citaat:

Citaat:

De vlag werd ter plekke geïmproviseerd op die van Frankrijk, met de Brabantse kleuren.
Ter plekke? Er werd eerst de horizontale vlag gebruikt.
Fout!!!!!!

Er werd eerst een FRANSE vlag uitgehangen. Dan pas kwam men met een verhaspeling van de vlag die gebruikt werd bij de Brabantse omwenteling.

Die Brabantse omwentelingsvlag zag er zo uit:

Die horizontale zo:

Dat volstond niet voor de rattachisten, dus werd ze gecombineerd met het patroon van de Franse vlag, om de definitieve vlag te vormen.

Zeg mij eens, uit de Brabançonne
Citaat:

A reconquis par son courage
Son nom,ses droits et son drapeau.
heeft zijn vlag heroverd... Heeft ze ter plekke uitgevonden ja, en 't was nog niet eens de definitieve van in het begin.

Bruno* 13 juli 2003 00:38

Citaat:

Dat volstond niet voor de rattachisten, dus werd ze gecombineerd met het patroon van de Franse vlag, om de definitieve vlag te vormen.
Correctie: er werden Franse vlaggen uitgehangen, vergeet niet dat een pretendent ook lange tijd de hertog van Nemours is geweest, en deze werden onmiddellijk door de revolutionaire kleuren vervangen. Vergeet niet dat de Belgische vlag op een ander formaat is dan de Franse. Het is dus louter een kwestie van heraldiek. Ik zie geen reden om het tegendeel te geloven.

Bruno* 13 juli 2003 00:40

Citaat:

reconquis par son courage

heeft zijn vlag heroverd... Heeft ze ter plekke uitgevonden ja, en 't was nog niet eens de definitieve van in het begin.
U zijt er toch mee aan het lachen hoop ik? Dat is 19e eeuws taalgebruik, net als "après des siècles d'esclavage" (mythe van de vreemde overheersingen).

Tantist 13 juli 2003 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

A propos...

De link met de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden is wel duidelijk dacht ik zo...

Bruno* 13 juli 2003 00:41

Citaat:

Citaat:

A propos...

De link met de vlag van de Oostenrijkse Nederlanden is wel duidelijk dacht ik zo...

Weet je dat je zo terug kan gaan tot Romeinse standaarden :roll: ?

Tantist 13 juli 2003 00:41

Citaat:

Citaat:

reconquis par son courage

U zijt er toch mee aan het lachen hoop ik? Dat is 19e eeuws taalgebruik, net als "après des siècles d'esclavage" (mythe van de vreemde overheersingen).

Tja, jammer dat u niet zoveel begrip heeft voor dat 19e eeuws taalgebruik als het over de Vlaamse Leeuw gaat... Selectieve verontwaardigheid? Verbaast me niks...

Bruno* 13 juli 2003 00:46

Citaat:

Tja, jammer dat u niet zoveel begrip heeft voor dat 19e eeuws taalgebruik als het over de Vlaamse Leeuw gaat... Selectieve verontwaardigheid? Verbaast me niks...
De Vl. leeuw is nog een stuk gewelddadiger. Persoonlijk stoor ik me er geenszins aan, ik ken zelfs passages uit het hoofd.

Tantist 13 juli 2003 00:48

Citaat:

Citaat:

De Vl. leeuw is nog een stuk gewelddadiger.

Dat is 19e eeuws taalgebruik, vergeef het de Vlamingen... :P

Bruno* 13 juli 2003 00:51

:) ...
Op volksliederen, folklore, plaatselijke gebruiken, cultuur etc... heb ik nooit iets op aan te merken gehad, hoogstens een venijnige stamp tegen de schenen, vaderlijk bedoeld 8) , het is dit dat me zorgen baart:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4733&start=15

Tantist 13 juli 2003 00:54

Wat bedoelt u nu?

Bruno* 13 juli 2003 00:55

Hebt gij eigenlijk die twee liejes eens naast mekaar gelegd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar veelal is er ook een zeer groot verschil.

Of is dit teveel gevraagd van een Libanees-Belg ? LOL

Tantist 13 juli 2003 00:59

Dus u durft geen culturele opmerkingen maken, omdat u Libanese roots heeft? Wasmedanu? Ik denk dat ik te moe ben

Bruno* 13 juli 2003 01:00

Het gaat erom dat een andere op een schaamteloze manier naar mijn persoon verwijst, "of is dat teveel gevraagd van een Libanees-Belg" is niet meteen een flatterende opmerking, integendeel het is hooghartig...

Dimitri 13 juli 2003 01:03

Citaat:

(...)het is hooghartig...

Geheel in jouw stijl dus. Wat is nu het probleem? 8)

Tantist 13 juli 2003 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:

(...)het is hooghartig...

Geheel in jouw stijl dus. Wat is nu het probleem? 8)

Touché...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be