![]() |
een oefening in nederigheid
assalaam alaikum lieve vrienden,
in een tijdschrift van de geunieerde loge van theosofen (novemper 1979) las ik een uitspraak van de heer william quine judge die me waard leek om gedeeld te worden: Begin met te trachten de vrijwel algemene gewoonte uzelf op de voorgrond te plaatsen, te overwinnen. Dit komt uit de persoonlijkheid voort. Maak u niet meester van het gesprek. Blijf op de vachtergrond. Als iemand u begint te vertellen over zichzelf en over zijn doen en laten, grijp dan niet de eerste de beste gelegenheid aan om over uzelf te beginnen, maar luister naar hem en praat alleen om het gesprek gaande te houden. En als hij klaar is, onderdruk dan het verlangen om over uzelf te beginnen. Doe geen vraag, tenzij u van plan bent om naar het antwoord te luisteren en zijn waarde na te gaan. Tracht eraan te denken, dat u iets heel onbelangrijks in de wereld bent en uw omgeving weinig waarde aan u hecht en er zich weinig om bekreunt, of u er al dan niet bent. Uw enige ware grootheid ligt in uw innerlijke ware zelf en dat haakt er niet naar, de instemming van anderen te ontvangen. Als u deze aanwijzingen eens één week wilde volgen, dan zou u merken, dat zij heel wat inspanningen vergen en zou u beginnen ten dele de betekenis te beseffen van het gezegde: "Mens, ken uzelf." incha'allah kunnen we allen van deze wijze woorden, deze mooie oefening in nederigheid, veel leren. vrede, redwasp |
assalaam alaikum,
het lijkt me een beetje tekenend voor de sfeer op dit forum dat niemand reageert op een bericht over nederigheid. bedankt voor de stilte dan maar zeker. assalaam alaikum redwasp |
Citaat:
|
assalaam alaikum,
bedankt dat je me op dit foutje gewezen hebt. ik probeer zelf veganistisch te leven en stel voor dat je op een synthetische immitatie-konijnenvacht probeert. dit is natuurlijk slechts een suggestie. slm redwasp |
Citaat:
we bewaren gewoon een nederige stilte. 8) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be