![]() |
Blauwvoetkruisjes
Weet er iemand goede en betrouwbare websites over de affaire van de Blauwvoetkruisjes?
|
De wat?
|
de affaire van de vernietigde de blauwvoetkruisjes :roll:
Marc Reynebeau doet er tamelijk schamper over, terwijl Geert Van Istendael moord en brand schreeuwt over wat er toen gebeurde. |
als de belgicist reynebeau der nogal schamper over doet, is er wel stront aan de knikker...
Maar ik had er nog nooit van gehoord... |
Blauwvoetkruisjes... nog nooit van gehoord.
|
Die dingen heten eigenlijk 'Heldenhuldezerkjes'... Het gaat om die zerken die de Frontbeweging tijdens WO I voor gesneuvelde Vlamingen wilde gebruiken. het ontwerp was, dacht ik, van Joe English, in de vorm van een Keltisch kruis, met het AVV-VVK logo en een blauwvoet erop.
|
Citaat:
Ik heb ooit eens zo'n zerk zien staan op een kerkhof in Turnhout. De zerk zelf was redelijk nieuw (zag er alleszins nog redelijk recent uit). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe bedoel je, Kim?
|
Citaat:
En wat weet gij nu wat er in mijn kraam past en wat niet? |
Citaat:
Maar goed, om even terug on topic te komen: geen flauw idee waar je betrouwbare websites kan vinden over die zerkjes. Heb je al eens via wikipedia gezocht? |
Citaat:
On topic: Wikipedia helpt mij niet verder. |
Citaat:
|
Citaat:
Geert Van Istendael beweerde in de begindagen van N-VA nog dat hij zich moest inhouden om niet op Helga Stevens van N-VA te stemmen. Het enige wat hem tegenhield, was dat hij Belgisch-nationalist was. :-) |
Alle Belgischgezinden vinden dat Vlamingen moeten opkomen voor hun taal.
|
Citaat:
Philippe Moureaux... Olivier Maingain... Christian Van Eycken... François Van Hoobrouck... ... En dan heb ik nog geen enkele Waal vernoemt... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"Ook in 1916 werd het Comité voor Heldenhulde opgericht, de voorloper van het huidige IJzerbedevaartcomité. Het was de bedoeling aan de Vlaamse gesneuvelden een eigen zerk te bezorgen. De zerken op het kerkhof van Oeren werden in 1918 met teer besmeurd en in 1925 werden verschillende zerkjes kapotgeslagen om een weg aan te leggen. Deze grafschennissen waren de aanleiding tot het bouwen van een groot gedenkteken." op http://www.ijzertoren.org |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be