Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ontdopen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45217)

StevenNr1 23 januari 2006 14:43

Ontdopen

Ik ben eigenlijk al lang van plan om dat eens te 'laten' doen maar nu las ik het volgende op een webpagina (die al van 1998 is waarmee ik dus niet weet of het nu nog geldt):
Citaat:

Indien iemand zich later niet meer door het christendom aangesproken voelt, blijft de Staat evenwel de subsidies verder uitkeren want volgens de christelijke leer kan niemand zich laten ontdopen. Eénmaal gedoopt – altijd gedoopt. D�*t is een realiteit!
Weet iemand daar meer van?
Ik heb al wel zo'n standaardbrief die je aan het bisdom moet richten om gehoord te worden maar had dan toch graag voor ik het officiëel maakte eerst wat meer geweten over het bovenstaande.

skaldis 23 januari 2006 15:04

Echt ontdopen gaat naar het schijnt niet, ik heb me wel met zo'n standaardbrief laten uitschrijven. Dat zetten ze dan gewoon bij je naam in het doopregister ofzo dat je niet meer bij de kerk wenst te horen naar het schijnt. Ik heb toen een briefje van het bisdom terug gekregen waar op stond dat ze het in orde gingen brengen maar voor hetzelfde geld verbranden ze dat papier natuurlijk, kan me niet schelen. Moest ik ooit halsoverkop verliefd worden en trouwen heb ik een gegronde rede om niet voor de kerk te trouwen en geen kinderen te laten dopen. Dat zou normaal gezien niet meer mogen gaan denk ik.

Mitgard 23 januari 2006 15:51

ge kunt ook een crucifix bespuwen en omgekeerd in uw gat steken steven, dan zijt ge er ook vanaf.

Turkje 23 januari 2006 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1518302)
ge kunt ook een crucifix bespuwen en omgekeerd in uw gat steken steven, dan zijt ge er ook vanaf.

:lol:
't Probleem is dat er in mijn gat niet veel plaats meer is sinds daar al het Rode Boekje, de stamboom van de Von Saxen-Coburgs, en het ganse oeuvre van Hugo Claus inzitten... :?

skaldis 23 januari 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1518302)

ik heb da op mijn vege lijf getatoeëerd, zo'n crusifix in m'n aars :twisted:

StevenNr1 23 januari 2006 16:33

Mja, ik zou toch ook graag hebben dat de Kerk wat minder geld krijgt :)

Jampie 23 januari 2006 17:09

Wat kan mij het nu schelen dat ik ben gedoopt. Als niet-gelovige hecht daar geen belang aan. Dat beetje water op mijn hoofd, daar ben ik niet van gestorven. Na het water heeft de familie eens goed gegeten en gedronken op mijn gezondheid. Dus wat kan ik daar op tegen hebben. Mensen die zo hard fulmineren tegen het feit dat ze gedoopt zijn, twijfelen volgens mij nog te veel over het bestaan van God. Water op mijn hoofd heeft voor mij dus geen enkele betekenis. Dat dit gesubsidieerd wordt, kan mij niet schelen. Als mensen in hun geloof een beetje moed vinden mag dat van mij gesubsidieerd worden, zolang ze een ander er maar niet mee lastigvallen. Het voetbal wordt in België ook gesubsidieerd, niet tegenstaande het niveau nul is. Maar de als de mannen zich amuseren, laat het dan zo zijn.

vrijevlaming 23 januari 2006 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jampie (Bericht 1518419)
Wat kan mij het nu schelen dat ik ben gedoopt. Als niet-gelovige hecht daar geen belang aan. Dat beetje water op mijn hoofd, daar ben ik niet van gestorven. Na het water heeft de familie eens goed gegeten en gedronken op mijn gezondheid. Dus wat kan ik daar op tegen hebben. Mensen die zo hard fulmineren tegen het feit dat ze gedoopt zijn, twijfelen volgens mij nog te veel over het bestaan van God. Water op mijn hoofd heeft voor mij dus geen enkele betekenis. Dat dit gesubsidieerd wordt, kan mij niet schelen. Als mensen in hun geloof een beetje moed vinden mag dat van mij gesubsidieerd worden, zolang ze een ander er maar niet mee lastigvallen. Het voetbal wordt in België ook gesubsidieerd, niet tegenstaande het niveau nul is. Maar de als de mannen zich amuseren, laat het dan zo zijn.

ik denk dat het eerder een symbolische betekenis heeft, in de zin van: "ik wil met jullie echt niets meer te maken hebben"

Jampie 23 januari 2006 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 1518429)
ik denk dat het eerder een symbolische betekenis heeft, in de zin van: "ik wil met jullie echt niets meer te maken hebben"

Ik heb met heel die onzin nooit iets te maken gehad, niet in letterlijke zin, niet in symbolische zin. Niks nougabollen. En dat ondanks een paar druppels water op mijn hoofd.

BigF 23 januari 2006 19:47

Citaat:

:thumbsup:

skaldis 23 januari 2006 19:57

Ik neem liever afstand van die sekte, voor mij geen weg terug. Een mens kan veranderen maar ik zal nooit terug keren onder de mantel van de kerk. Wanneer je niet duidelijk afstand neemt kan je je later nog steeds bedenken en dat weiger ik. Ik heb nu al iets van man, wanneer je ouder bent en je staat met 1 voet in je graf en je nijpt ze, neen, god blijft dood, geen hemelgedoe. Geen laatste sacrament, ... Neen. Weg met het ritueel, weg met de leugen, lang leve de leegte en het rottende lijk, de ziel of geest is kul.

StevenNr1 23 januari 2006 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jampie (Bericht 1518437)
Ik heb met heel die onzin nooit iets te maken gehad, niet in letterlijke zin, niet in symbolische zin. Niks nougabollen. En dat ondanks een paar druppels water op mijn hoofd.

Tja, ik heb ook nog een eerste communie en een vormsel achter de kiezen en ik zou graag duidelijk maken aan de Katholieke Kerk dat ik hen niet genegen ben. Daarom dat ik het graag officiëel maak, waarbij het financiële toch ook meespeelt, ik bedoel dat ik niet vind dat die instelling geld moet ontvangen omdat mijn ouders nog vasthielden aan familietradities.
Dat druppeltje op mijn hoofd doet het mij ook niet, wel dat ik nu officiëel als aanhanger van de Kahtolieke Kerk geregistreerd sta.

Groot Bakkes 23 januari 2006 20:50

Steven, gij hebt echt te veel tijd. Kijk ik ben ook niet heel gelovig ofzo, maar mensen hebben belangrijkere dingen in het leven dan zich zorgen te maken of de katholieke kerk nu 1,000,000 € of 1,000,001 € krijgt, dat zijn dingen waar gij u als mens beter niet met bezighoudt. Forget about it.

StevenNr1 23 januari 2006 21:03

Mja, maar ik wil ook niet als Katholiek aanzien worden, en dat vind ik nog veel belangrijker.

En ja, ik heb veel tijd.

Bhairav 23 januari 2006 21:05

Ik heb al eens een bijbel in de fik gestoken, zou dat meetellen als "ontdopen"? :(

skaldis 23 januari 2006 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 1518748)
Mja, maar ik wil ook niet als Katholiek aanzien worden, en dat vind ik nog veel belangrijker.

En ja, ik heb veel tijd.

Niet mekkeren, opsturen die handel, zodat binnen 15 jaar, wanneer de fundies het hier weer voor het zeggen hebben en ze de wereld gaan verbeteren (veroveren) je als subversieve tegen de muur gezet wordt en je niet mee hoeft te doen.

Nick_ 23 januari 2006 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1518754)
Ik heb al eens een bijbel in de fik gestoken, zou dat meetellen als "ontdopen"? :(

Ik heb ooit eens zo'n boek met liedjes ontvreemd. 8O:oops:

skaldis 23 januari 2006 21:15

ik heb in het weiwater gepist

Jazeker 23 januari 2006 21:18

Citaat:

:thumbsup:

(maar dat ze wel eens rap die voetbalsubsidies afschaffen...)

skaldis 23 januari 2006 21:34

voetbal en sportsubsidies moet kunnen voor jongerenvoetbal, zolang trainers en spelers ed niet betaald worden, voor de breedtesport.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be