Karma |
24 januari 2006 12:26 |
"Waarom arresteren ze het slachtoffer"
'Waarom arresteren ze het slachtoffer?'
Toen Andrea Pesantes Orteja op 15 januari zwaar toegetakeld naar de politie stapte, verwachtte ze dat haar belagers in de cel zouden vliegen. Dat gebeurde ook, maar toen de agenten ontdekten dat de transseksuele Orteja illegaal in het land is, vloog ze zelf naar het gesloten centrum in Steenokkerzeel. 'Ongehoord', zo vindt advocaat Tom Van Dyck, die Orteja behoedde voor onmiddellijke repatriëring.
De Ecuadoraanse Andrea Pesantes Orteja (24) weet nog altijd niet goed wat haar overkomen is. Op zondag 15 januari trapte een tiental mannen omstreeks vier uur de deur van haar kamer in Brussel in. Orteja lag op dat moment te slapen. De mannen vielen haar aan en deelden rake klappen uit. Later in haar verhoor zou Orteja verklaren dat ze enkele van de mensen kende en dat een ervan haar al een achttal maanden lastigviel. "Toen ze vertrokken waren, ben ik onmiddellijk naar het ziekenhuis gegaan om mijn verwondingen door een dokter te laten vaststellen", vertelt Orteja. "Ik ben vervolgens naar de politie gegaan om een klacht in te dienen. Daarna wilde ik bij mijn zuster gaan slapen, want in mijn eigen huis voelde ik mij niet meer veilig."
Maar bij haar zus zou Orteja niet meer raken die avond. Nadat ze haar verhaal gedaan had aan de politie en de woonplaats van een belager had getoond, bleek dat de politie contact had opgenomen met de Dienst Vreemdelingenzaken. Zij liet Orteja, die illegaal in het land is, onmiddellijk overbrengen naar het gesloten centrum in Steenokkerzeel. Even later kreeg de verbouwereerde Orteja te horen dat ze vijf dagen later op een vlucht naar Quito gezet zou worden. "Het is toch ongelooflijk", foetert ze. "Ik ben hier het slachtoffer. Waarom arresteren ze mij? Ik begrijp er niets van. Ik had er geen moment bij stilgestaan dat ik niet naar de politie kon gaan als mij iets overkwam. Geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht dat ze mij zouden uitwijzen."
Orteja beslist een advocaat in de arm te nemen. "Ze nam contact op met de advocate die haar eerder bijgestaan had in het dossier voor haar asielaanvraag", vertelt advocaat Tom Van Dyck. "Omdat ik in deze materie al enkele van die zaken pro bono behandeld had, kwam die advocate bij mij te rade. Ik heb meteen het dossier overgenomen. De zaak interesseert mij."
Hamvraag is of de Dienst Vreemdelingenzaken in deze in de fout is gegaan. Met andere woorden: riskeert een illegaal die slachtoffer wordt van een misdaad echt om zelf de pineut te worden als hij naar de politie stapt? "Wel, als je volgens de letter van de wet redeneert, dan zou dit inderdaad kunnen", moet Van Dyck toegeven. "In de vreemdelingenwet uit 1980 staan geen uitzonderingen voor slachtoffers van gewelddaden. Maar als je het Verdrag van de Rechten van de Mens erbij neemt, dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat dit niet de bedoeling geweest kan zijn. Een duidelijk slachtoffer maakt zichzelf louter en alleen door aangifte te doen een tweede maal slachtoffer. Dit zet de deur wijd open voor misbruik, op alle mogelijke wijzen, van de vaak alleenstaande moeders die hier 'illegaal' zijn. Als men zichzelf de facto opsluit door aangifte te doen van slagen en verwondingen of verkrachting, wie zal dat risico dan nog nemen?"
De Morgen 24/1/2006
|