Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   werkelijke reden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45258)

liberalist_NL 25 januari 2006 12:31

werkelijke reden

Als het goed zou gaan met Wallonie, hadden jullie het dan niet erg gevonden in een federatie te zitten met hun?
Als Nlander weet ik nl. niet wat te werkelijke reden is.

vrijevlaming 25 januari 2006 12:41

Wel, zoals ik al in een andere topic had gezegd: moest er een redelijk goeie relatie geweest zijn tussen vlaanderen en wallonië dan zou de vlaamse beweging stukken kleiner geweest zijn. Er zouden er altijd wel een paar geweest zijn die een onafhankelijke staat wilden, maar toch veel minder dan nu. Alé, dat denk ik er toch van.
Maar nu is er quasi niet samen te werken met de walen, er kan nergens een deftig eigen beleid gevoerd worden, dus is die vlaamse beweging serieus gegroeid.

Cosmo 25 januari 2006 12:53

Belgie is maar een onnozel land.
Gewoon opdelen en de stukken bij Nederland, Duitsland en Frankrijk voegen.
Misschien dat Frankrijk slechter af is, maar voor de anderen zal het wel meevallen denk ik ;-)

lombas 25 januari 2006 12:57

Ik denk dat, als Wallonie het beter had, de Vlaamse Beweging véél sterker zou staan ;)

skaldis 25 januari 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1520334)
Ik denk dat, als Wallonie het beter had, de Vlaamse Beweging véél sterker zou staan ;)

Idem hier, moest Wallonië zo welvarend zijn op economisch gebied was de scheiding al een feit geweest.

LeMmOnN 25 januari 2006 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 1520346)
Idem hier, moest Wallonië zo welvarend zijn op economisch gebeid was de scheiding al een feit geweest.

Inderdaad, daar moet geen twijfel over bestaan...

Jaani_Dushman 25 januari 2006 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 1520292)
Als het goed zou gaan met Wallonie, hadden jullie het dan niet erg gevonden in een federatie te zitten met hun?
Als Nlander weet ik nl. niet wat te werkelijke reden is.

Omgekeerd.
Vandaag heeft Wallonië Vlaanderen nodig. Nu botst de drang naar onafhankelijkheid met onze plicht om solidair te zijn met Wallonië. Als Wallonië welvarend is, is er geen enkele reden meer om België te behouden.

lombas 25 januari 2006 13:28

Laten we dus een benefietactie houden, en wat belangrijke Vlaamse sectoren (pharmacie, ....) overhevelen naar ginder!

:D

Rr00ttt 25 januari 2006 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1520367)
Omgekeerd.
Vandaag heeft Wallonië Vlaanderen nodig. Nu botst de drang naar onafhankelijkheid met onze plicht om solidair te zijn met Wallonië. Als Wallonië welvarend is, is er geen enkele reden meer om België te behouden.

Waarom moeten wij 'verplicht' solidair zijn met Wallonië? Persoonlijk zie ik liever steun gaan naar bvb het Tsunami gebied dan naar de zakken van de PS. 1 jaartje 0 euro voor Wallonië en we kunnen op ons eentje de Tsunami regio heropbouwen. De kostprijs is gelijk, het verschil is dat dat geld ginder hopelijk toch enigszins rendeert..

Jaani_Dushman 25 januari 2006 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 1520375)
Waarom moeten wij 'verplicht' solidair zijn met Wallonië? Persoonlijk zie ik liever steun gaan naar bvb het Tsunami gebied dan naar de zakken van de PS. 1 jaartje 0 euro voor Wallonië en we kunnen op ons eentje de Tsunami regio heropbouwen. De kostprijs is gelijk, het verschil is dat dat geld ginder hopelijk toch enigszins rendeert..

Als wij niet solidair zijn met Wallonië, wie gaat het dan wel zijn? Europa?? Dat zou ik nog eens willen zien...

Jazeker 25 januari 2006 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1520392)
Als wij niet solidair zijn met Wallonië, wie gaat het dan wel zijn? Europa?? Dat zou ik nog eens willen zien...

Is dat onze zorg dan ?

Jaani_Dushman 25 januari 2006 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1520398)
Is dat onze zorg dan ?

Als Vlaming, neen. Als mens, ja.

lombas 25 januari 2006 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 1520398)
Is dat onze zorg dan ?

Tenzij jij binnenkort een ontwikkelingsland in het zuiden wilt hebben wel ja.

Hoe dan ook gaat Europa ons dwingen te betalen.

Brandaan 25 januari 2006 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door skaldis (Bericht 1520346)
Idem hier, moest Wallonië zo welvarend zijn op economisch gebied was de scheiding al een feit geweest.

Misschien toch niet, er zijn namelijk behoorlijk wat vlaams-nationalisten die voor een groot deel door de transfers zijn afgeknapt op belgië. Dus als die er niet waren geweest, dan waren er minder vlaams-nationalisten en dan was de roep om onafhankelijkheid ook kleiner geweest.

Jaani_Dushman 25 januari 2006 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 1520447)
Misschien toch niet, er zijn namelijk behoorlijk wat vlaams-nationalisten die voor een groot deel door de transfers zijn afgeknapt op belgië. Dus als die er niet waren geweest, dan waren er minder vlaams-nationalisten en dan was de roep om onafhankelijkheid ook kleiner geweest.

En er zijn een hoop linksen die enkel voor het behoud van België zijn, omdat Wallonië arm is.
Waalse welvaart zou daarom wel voor een zeer positieve 'renversement des alliances' kunnen zorgen! :-D

Brandaan 25 januari 2006 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1520453)
En er zijn een hoop linksen die enkel voor het behoud van België zijn, omdat Wallonië arm is.
Waalse welvaart zou daarom wel voor een zeer positieve 'renversement des alliances' kunnen zorgen! :-D

Dat is inderdaad ook zo, maar nu is dus de vraag welk effect groter is. Ik zou het persoonlijk niet weten en heb zo het vermoeden dat niemand er iets zinnigs over kan zeggen

LeMmOnN 25 januari 2006 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 1520464)
Dat is inderdaad ook zo, maar nu is dus de vraag welk effect groter is. Ik zou het persoonlijk niet weten en heb zo het vermoeden dat niemand er iets zinnigs over kan zeggen

Over België valt inderdaad niets zinnigs te vertellen :twisted::twisted::twisted:

Brandaan 25 januari 2006 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN (Bericht 1520477)
Over België valt inderdaad niets zinnigs te vertellen :twisted::twisted::twisted:

Juist ja, maar dit ging net zoveel over België als over Vlaams-nationalisten;-)

Jazeker 25 januari 2006 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1520411)
Citaat:

Oorspronkelijk bericht door Jazeker
Is dat onze zorg dan ?
Als Vlaming, neen. Als mens, ja.

Ze hebben meer steun gehad dan welk volk dan ook en ooit. Het enige dat ervan kwam was corruptie en een klieder spuug in ons gezicht. O ja, en het blokkeren van ons beleid uiteraard. Wil je hen daar nog cadeautjes bovenop geven ? Zolang ze - vergeef me het chipie-isme - gepamperd worden gaan ze niet veranderen hoor.

En hoe je het ook draait... Europa zal dan wel wat bijdragen want Wallonie wordt dan een erkend ontwikkelingsgebied. Misschien gaan er daar dan ook eens wat oogjes open als men daar ineens leest dat hun 'gebied' door het loskoppelen van Vlaanderen is verworden tot een economische macht die Roemenie moet laten voorgaan.

Maar goed... we zullen nog 10 jaar een systeem hebben waarbij er in Vlaanderen een vrijwillige 'onnozelehalstaks' is die je al dan niet betaalt. De opbrengst gaat integraal naar de zuiderbuur.

Jazeker 25 januari 2006 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1520418)
Tenzij jij binnenkort een ontwikkelingsland in het zuiden wilt hebben wel ja.

Het is geen kwestie van willen. Zonder Vlaams geld IS het een ontwikkelingsland. En dat woordje 'ontwikkeling' is eigenlijk verkeerd want het veronderstelt vooruitgang.

Citaat:

Hoe dan ook gaat Europa ons dwingen te betalen.
Dan betaalt tenminste heel Europa mee. En ik denk dat Europa niet content gaat zijn met 40 jaar steun en nog geen resultaten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be