Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Moeten de VS en Israël Hamas aanvaarden als gesprekspartner ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45293)

Pietje 26 januari 2006 14:22

Moeten de VS en Israël Hamas aanvaarden als gesprekspartner ?

De vraag lijkt mij vrij duidelijk. (zelfde poll staat op de VRT-Nieuwssite)

Piet Hein 26 januari 2006 14:27

Volgens mij wlit Hamas zelf niet onderhandelen.

Pascal L. 26 januari 2006 14:30

Zoals het Verenigd Koninkrijk net heeft verklaard, "Hamas must understand that with democracy goes renunciation of terror."
Zo simpel is het dus, stop de terreur en word een politieke partij of doe voort zoals voordien en aanvaard de consequenties ... Hoewel de keuze van de Palestijnen voor Hamas voor een deel te verklaren valt door de corruptie in Fatah was deze verkiezing ook een peiling naar de vraag "oorlog of vrede?" Tijd dat iedereen zijn illusies over de slachtofferrol van de Palestijnen laat vallen en de realiteit onder ogen durft te zien.

Chipie 26 januari 2006 14:31

Tja, onderhandelen met iemand die uw vernietiging wil is niet evident...
Denk ik...

Shizie 26 januari 2006 14:50

Ja indien Hamas vanaf NU Israel erkent en geen terreur meer gebruikt.

Anders is de kans op vrede minimaal en zal Israel gedwongen worden meer geweld te gebruiken.. en is alles naar de kloten.

Turkje 26 januari 2006 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door axel nort (Bericht 1521722)
Volgens mij wlit Hamas zelf niet onderhandelen.

Meer nog: de totale vernietiging van de "joodse staat" is een cruciaal punt in het Hamas-programma. Ik denk dus ook dat de vraag zoals in de poll gesteld, niet echt relevant is.

Lof der Zotheid 26 januari 2006 15:56

De vraag is retorisch.

garfield 26 januari 2006 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1521727)
Tja, onderhandelen met iemand die uw vernietiging wil is niet evident...
Denk ik...

klopt.
Net nog op CNN verklaarde een Hamas-lid die binnenkort een parlementswedde trekt dat er niet zal afgeweken worden van hun manifest.
Een andere man zei dat "verzet van Hamas" en politiek te combineren zijn.

Dus de VS en Israël gaan beter niet met de duivel aan tafel zitten in Taba.

Ambiorix 26 januari 2006 16:09

er is een keuze mogelijkheid vergeten:

"Ja, want Hamas vertegenwoordigt de rechtmatige eigenaars van het betwiste gebied".

Lof der Zotheid 26 januari 2006 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 1521877)

"Ja, want Hamas vertegenwoordigt de rechtmatige eigenaars van het betwiste gebied".

Dat is politiek niet correct...

Geertje 26 januari 2006 16:59

Dat Hamas het nu maar zelf eens oplost. I.p.v. een destructieve politiek te voeren zullen ze zich nu moeten bewijzen dat ze iets constructief kunnen opbouwen. Daarna kan men evalueren of ze het waard zijn om mee samen te werken.

De Nachtuil 26 januari 2006 17:16

(Vredes)gesprekken voeren met een terroristische partij, die bovendien openlijk oproept tot de totale vernietiging van Israel, lijkt mij een illusie.
't Is niet omdat ze een democratische verkiezing gewonnen hebben, dat Hamas ook een democratische beweging is.
Maar Hamas moet de kans krijgen om een andere koers te kiezen(al vrees ik dat ze dat niet zullen doen).
En met Hamas aan het roer zie ik de Israelische kiezer ook niet direct kiezen voor de gematigde kandidaten.

Vlaams-nationalist 26 januari 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 1521877)

Inderdaad!
En de VS en schurkenstaat Israël hebben helemaal geen eisen te stellen qua gesprekspartners. De Palestijnse bevolking heeft gekozen en het zijn diegenen geworden die staan voor een radikaal nationalisme en vrijheidsstreven.. Proficiat dus!!
Hopelijk kan Hamas Palestina in goede banen leiden en ervoor zorgen dat het onderdrukte Palestijnse volk zo snel mogelijk krijgt waar het recht op heeft: een vrije onafhankelijke staat.

Raven 26 januari 2006 18:04

Met de overwinning van hamas, zou het misschien gepast zijn effe hun slogan te roepen: Hamas! Hamas! ajag :D

Met zo'n groepering gaan ze in Israël zeker gaan willen praten

longhorn 26 januari 2006 18:10

Waarom staat er ook niet 'moet Europa Hamas aanvaarden als gesprekspartner?' Of heeft Europa geen probleem met Hamas? Ik hoop alleen dat Bush voor de verandering eens iets goeds doet en de $700 miljoen steun schrapt en dat geld stuurt naar een land zoals b.v. Haiti

Breydel 26 januari 2006 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist (Bericht 1522038)
Inderdaad!
En de VS en schurkenstaat Israël hebben helemaal geen eisen te stellen qua gesprekspartners. De Palestijnse bevolking heeft gekozen en het zijn diegenen geworden die staan voor een radikaal nationalisme en vrijheidsstreven.. Proficiat dus!!
Hopelijk kan Hamas Palestina in goede banen leiden en ervoor zorgen dat het onderdrukte Palestijnse volk zo snel mogelijk krijgt waar het recht op heeft: een vrije onafhankelijke staat.

Bijna volledig méé ééns, maar het is wel degelijk zo dat een de fundamentalisten de Palestijnse zaak géén zier gaan vooruit helpen wel integendéél. De Arabische nationalisten van de PFLP of de Al-Fatah hadden voor het Palestijnse volk wel een betere keuze gewéést al was het maar alléén om de zionistische identiteit niet vrij spel te geven om zich wéér ééns te gaan bezondigen aan illegale en buitensporige gewelddadige acties wat nu wel ééns het geval kan worden. Hamas kan beter zijn toon wat milderen en zeker tegen Europa enkel dan kunnen ze mss aanvaard worden als gematigde gesprekspartner.....

Ambiorix 26 januari 2006 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus (Bericht 1521959)
Dat is politiek niet correct...

:twisted:

Jozef Ostyn 26 januari 2006 22:06

Neen, het gaat hier om een uitgesproken terroristische en racistische organisatie die oorlog en haat predikt tegen Israel en het hele Westen.

democratsteve 26 januari 2006 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1522383)
Neen, het gaat hier om een uitgesproken terroristische en racistische organisatie die oorlog en haat predikt tegen Israel en het hele Westen.

Tja, in Washington zit een frisco die niet enkel oorlog predikt, maar daadwerkelijk voert.

djimi 26 januari 2006 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L. (Bericht 1521726)
Zoals het Verenigd Koninkrijk net heeft verklaard, "Hamas must understand that with democracy goes renunciation of terror."

Zegt de regering Blair, die zelf een oorlog begint tegen de wil van de meerderheid van de eigen onderdanen in, en zonder ook maar de minste 'legitimering' vanwege de internationale gemeenschap.

Dat noemen ze 'lef hebben', of - minder schijnheilig - 'onbeschaamdheid'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be