Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   175/25: een succes? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45331)

vercetti 27 januari 2006 16:28

175/25: een succes?

2005 zou een groot feestjaar worden voor belgië. Helaas... De slotoptocht viel tegen, 21 juli in het water. De tentoonstelling in Brussel werd gekenmerkt door schabouwelijke vertalingen vanuit het Frans naar het Vlaams. Diverse recordpogingen faalden. Vlamingen en Walen verkozen elk afzonderlijk een grootse belg. Raar voor een land dat volgens sommigen eendrachtig is.

En dan vergeet ik nog het communautaire gekibbel waardoor veel mensen zich keer op keer een beetje minder belg voelden

Was 175/25 een succes? Ik denk het niet.

De Nachtuil 27 januari 2006 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1523277)
...De tentoonstelling in Brussel werd gekenmerkt door schabouwelijke vertalingen vanuit het Frans naar het Vlaams...

Naar een taal die niet bestaat, kan je IMHO ook niks vertalen.

Ambiorix 27 januari 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1523277)
2005 zou een groot feestjaar worden voor belgië. Helaas... De slotoptocht viel tegen, 21 juli in het water. De tentoonstelling in Brussel werd gekenmerkt door schabouwelijke vertalingen vanuit het Frans naar het Vlaams. Diverse recordpogingen faalden. Vlamingen en Walen verkozen elk afzonderlijk een grootse belg. Raar voor een land dat volgens sommigen eendrachtig is.

En dan vergeet ik nog het communautaire gekibbel waardoor veel mensen zich keer op keer een beetje minder belg voelden

Was 175/25 een succes? Ik denk het niet.

kheb er de ballen van gemerkt;-).
Om snel te vergeten dus.

Patriot! 27 januari 2006 18:33

aja 750.000 man zoals op 21 juli, dat krijgen jullie ook bijeen op de Vlaamse feestdag zeker hé? :roll:

Pelgrim 27 januari 2006 19:03

Ja als wij er ook enkele miljoenen euros en een hele défilé mogen tegenaan gooien wel.

Hertog van Gelre 27 januari 2006 19:38

175/25? De belgische overheid kan in ieder geval niet rekenen:

1832 - Verdrag van Londen, status Oost-Limburg en Luxemburg;
1839 - Ratificatie van het verdrag; Maastricht definitief bij Nederland; België heeft nu pas vorm.
1867 - Luxemburg zelfstandig
1890 - Luxemburg soevereine staat
1895 (ca) - Toenaderingspoging België-Nederland;
1917 - Vlaanderen eenzijdig onafhankelijk;
1921 - Oprichting BeLUx
1948 - Oprichting BeNeLux
1962 - Taalgrens vastgesteld;
1970 - staatshervorming België;
1988 - Indeling in gewesten;
1993 - België federaal

Terugrekenend vanaf 2005 kan ik nergens een 175 of een 25 ontdekken...

vercetti 27 januari 2006 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 1523413)
aja 750.000 man zoals op 21 juli, dat krijgen jullie ook bijeen op de Vlaamse feestdag zeker hé? :roll:

Als je er al een jaar op voorhand reclame voor maakt, (bijna) gratis openbaar vervoer regelt, gratis artiesten, enz. tegen aansmijt wel ja.

Trouwens. Uw 750.000 man waarover u spreekt. Hoeveel personen daarvan waren inwoners van Brussel en kwamen toevallig langs?

djaap 27 januari 2006 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1523540)
Als je er al een jaar op voorhand reclame voor maakt, (bijna) gratis openbaar vervoer regelt, gratis artiesten, enz. tegen aansmijt wel ja.

Trouwens. Uw 750.000 man waarover u spreekt. Hoeveel personen daarvan waren inwoners van Brussel en kwamen toevallig langs?

Brussel is in België hé..

mooie beelden :

Jan van den Berghe 27 januari 2006 21:40

Citaat:

Eigenlijk wel merkwaardig dat de bubbels steeds weer zich uitputten om te stellen dat de massale aanwezigheid op de Gordel (BETALEND dan nog!) niets met enig Vlaams gevoel te maken heeft, terwijl ze omgekeerd wel voortdurend herhalen dat de aanwezigheid op de GRATIS concerten en evenementen op belgicistische feestdagen aantonen dat België bij de mensen leeft. Nogal een tweeslachtige redenering.

Kim 27 januari 2006 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djaap (Bericht 1523589)
Brussel is in België hé..

mooie beelden :

Komt de tweede foto toevallig van mijn website?

Kim 27 januari 2006 21:45

Citaat:

1. Als men voor de nationale feestdag gratis openbaar vervoer regelt, gratis artiesten en er reeds een jaar op voorhand reclame voor maakt, dan is het wel duidelijk welke feestdag het meest in de smaak valt. Moest de Vlaamse feestdag na aan het hart van de mensen liggen, dan deed men dat ook wel op 11 juli (gratis vervoer e.d.).

2. Sinds wanneer doet dat ertoe? Zijn Brusselaars geen Belgen misschien?

djaap 27 januari 2006 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1523630)
Komt de tweede foto toevallig van mijn website?

ik heb deze foto's na de défilé genomen ;-)

Jan van den Berghe 27 januari 2006 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1523634)
1. Als men voor de nationale feestdag gratis openbaar vervoer regelt, gratis artiesten en er reeds een jaar op voorhand reclame voor maakt, dan is het wel duidelijk welke feestdag het meest in de smaak valt. Moest de Vlaamse feestdag na aan het hart van de mensen liggen, dan deed men dat ook wel op 11 juli (gratis vervoer e.d.).

Dat is pas larie. Niet de mensen bepalen of er gratis vervoer komt en/of bepaalde "dagtrips" aan lage prijzen. Dat doen een klein aantal toplui.

Met smaak voor een bepaalde feestdag heeft dat niet veel te maken. Ook ik heb immers al goedkope treinkaarten gekocht op een van die feestdagen en van de belgicistische "promoties" gebruik gemaakt. Waarom niet trouwens? Maakt me dit tot een belgicist? Volstrekt niet.

Kim 27 januari 2006 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1523658)
Dat is pas larie. Niet de mensen bepalen of er gratis vervoer komt en/of bepaalde "dagtrips" aan lage prijzen. Dat doen een klein aantal toplui.

Met smaak voor een bepaalde feestdag heeft dat niet veel te maken. Ook ik heb immers al goedkope treinkaarten gekocht op een van die feestdagen en van de belgicistische "promoties" gebruik gemaakt. Waarom niet trouwens? Maakt me dit tot een belgicist? Volstrekt niet.

Ik heb nergens gezegd dat die mensen allemaal Belgicisten zijn. Ik zeg alleen maar dat de overheid het blijkbaar wel de moeite waard om tijd en geld in de nationale feestdag te steken, wat niet van 11 juli gezegd kan worden.

Kim 27 januari 2006 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djaap (Bericht 1523655)
ik heb deze foto's na de défilé genomen ;-)

Als je nog van die foto's hebt mag je ze altijd eens doorsturen! :)

Pelgrim 28 januari 2006 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1523731)
Ik heb nergens gezegd dat die mensen allemaal Belgicisten zijn. Ik zeg alleen maar dat de overheid het blijkbaar wel de moeite waard om tijd en geld in de nationale feestdag te steken, wat niet van 11 juli gezegd kan worden.

is wat de overheid denkt een argument? Ooit dacht de regering dat het vlaams maar een keuterboerentaaltje was, niet de moeite waard om als voertaal te gelden in het onderwijs.

Jan van den Berghe 28 januari 2006 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1523731)

Dat zei u helemaal niet. U had het over de mensen.

Ik citeer uzelf:

Citaat:

... dan is het wel duidelijk welke feestdag het meest in de smaak valt. Moest de Vlaamse feestdag na aan het hart van de mensen liggen ...
U heeft het weldegelijk over "het hart van de mensen"!

Bij mijn weten is het echter zo dat jullie - toen u nog deel uitmaakte van de bubbelsmurfen - luidkeels van leer trok tegen de feestcheques voor 11 juli. Nu hemelen jullie echter een overheid op die veel geld uittrekt voor allerlei manifestaties... belgicistische wel te verstaan. Alweer de zoveelste tegenspraak in jullie discours.

Knuppel 28 januari 2006 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 1523485)
175/25? De belgische overheid kan in ieder geval niet rekenen:

1832 - Verdrag van Londen, status Oost-Limburg en Luxemburg;
1839 - Ratificatie van het verdrag; Maastricht definitief bij Nederland; België heeft nu pas vorm.
1867 - Luxemburg zelfstandig
1890 - Luxemburg soevereine staat
1895 (ca) - Toenaderingspoging België-Nederland;
1917 - Vlaanderen eenzijdig onafhankelijk;
1921 - Oprichting BeLUx
1948 - Oprichting BeNeLux
1962 - Taalgrens vastgesteld;
1970 - staatshervorming België;
1988 - Indeling in gewesten;
1993 - België federaal

Terugrekenend vanaf 2005 kan ik nergens een 175 of een 25 ontdekken...

Zelfs een officiële onafhankelijkheidsverklaring is er nooit gekomen. Belgique viert zijn onafhankelijkheid ter gelegenheid van de kroning tot oppergaai van de eerste Saksen Coburg.

Patriot! 28 januari 2006 10:11

4 oktober.

Mitgard 28 januari 2006 10:37

Citaat:

Naar een taal die niet bestaat, kan je IMHO ook niks vertalen.
et vloms? das toh uk 'n toale? klappn ze da bejulderdani?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be