Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   De "leidkultuur" van Fluppe Blok (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45336)

Doomy 27 januari 2006 21:59

De "leidkultuur" van Fluppe Blok

Filip Dewinter juicht het wereldvreemde voorstel toe van Rita Verdonck, de Nederlandse minister van Vreemdelingenzaken, om mensen te verplichten om op straat Nederlands tegen elkaar te praten. Mogen West-Vlamingen en Limburgers in hun eigen streek dan ook al geen West-Vlaams of Limburgs meer praten? Uiteindelijk is hun moedertaal geen Nederlands of zelfs maar een dialekt ervan, maar een volwaardige streektaal. En wat dan met de toeristen die geen Nederlands kennen? Moeten die dan ook maar weg blijven? De toeristische sektor zal er heel blij mee zijn!

Hij pleit ook voor een "leidkultuur"-model, waaraan zogezegde "sub"kulturen zich moeten onderwerpen. Dit doet verdacht veel denken aan de "demokratie" in stalinistische diktaturen zoals de voormalige DDR en China, waarbij niet-kommunistische partijen en groeperingen alleen maar worden geduld als ze het leiderschap van de kommunistische partij erkennen. Als moslims geen hoofddoeken meer mogen dragen, zullen punkers dan ook geen hanekammen, metalfans en motorijders ook geen leren jassen, en gothicfans ook geen zwarte kledij meer mogen dragen "omdat ze daardoor hun onwil bewijzen om zich te integreren in de leidkultuur"? Welke zaken heeft Filip Dewinter eigenlijk met het privéleven en de persoonlijke voorkeuren van anderen? Waar bemoeit hij zich eigenlijk mee? Straks loopt er niet alleen in Iran maar ook in onze kontreien een soort modepolitie rond die burgers bekeurt omdat ze niet voldoen aan de officiële kledingsvoorschriften die worden opgelegd door een betuttelende overheid die vind dat ze in de plaats van haar burgers moet nadenken en in hun plaats weet wat goed is voor hen.

colargo 27 januari 2006 22:15

Is toch een pracht van een voorbeeld dat er eigenlijk echt een PROBLEEM is.

Vlaams belang dit en dat, maar je ziet dat het elders in de EU ook zo is.
Hopelijk gaat RECHTS in de EU eens goed voorwaarts:-) .

stropkeuh 27 januari 2006 22:25

En tuns zou ne Genteneer gien Gens mier meuge klappe? Ela, mijn botte zé VB.

colargo 27 januari 2006 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 1523690)
En tuns zou ne Genteneer gien Gens mier meuge klappe? Ela, mijn botte zé VB.

Denk je dat die zuid-nederlanders het Fries verstaan!!!!
Maar is wel dezelfde cultuur.............westers.

Er is een probleem .....punt uit.

Vlaanderen Boven 27 januari 2006 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 1523656)
Filip Dewinter juicht het wereldvreemde voorstel toe van Rita Verdonck, de Nederlandse minister van Vreemdelingenzaken, om mensen te verplichten om op straat Nederlands tegen elkaar te praten. Mogen West-Vlamingen en Limburgers in hun eigen streek dan ook al geen West-Vlaams of Limburgs meer praten? Uiteindelijk is hun moedertaal geen Nederlands of zelfs maar een dialekt ervan, maar een volwaardige streektaal. En wat dan met de toeristen die geen Nederlands kennen? Moeten die dan ook maar weg blijven? De toeristische sektor zal er heel blij mee zijn!

Kom kom, dit moet niet weer in een oh-wat-worden-wij-West-Vlamingen-onderdrukt-onderwerp veranderen. (ben zelf van West-Vlaamse afkomst)

On-topic: Ik vond het wel grappig, net alsof er in Antwerpen Nederlands wordt gepraat.

colargo 27 januari 2006 23:01

Ik denk dat het meer over dit gaat;-)

http://www.filefarmer.com/quran/dua/DuaSudais10.mp3

:magniet:

Kim 27 januari 2006 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 1523699)
On-topic: Ik vond het wel grappig, net alsof er in Antwerpen Nederlands wordt gepraat.

SOMS doen we moeite om beschaafd te praten... ;)

Doomy 28 januari 2006 05:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colargo (Bericht 1523698)
Denk je dat die zuid-nederlanders het Fries verstaan!!!!
Maar is wel dezelfde cultuur.............westers.

Antwerpenaars hebben een andere kultuur dan West-Vlamingen en Limburgers.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colargo (Bericht 1523698)
Er is een probleem .....punt uit.

Ja, de monokulturele eenheidsworst die ekstreem-rechts wil opdringen aan iedereen die "anders" is dan zijzelf.

Jampie 28 januari 2006 07:14

Aan alle buitenlandse toeristen : Vooraleer u een bezoek brengt aan Antwerpen, gelieve eerst Nederlands te leren !

puud 28 januari 2006 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 1523877)

Pardon! Antwerpenaars hebben geen cultuur.

De Nachtuil 28 januari 2006 08:56

Hoewel het hier al ×maal neergeschreven is, zal ik het nog maar eens herhalen.
De voorstellen houden helemaal geen wettelijke verplichting in. Er is alleen gezegd dat het hoffelijk zou zijn, dat mensen die langdurig/permanent in Nederland wonen ook Nederlands tegen elkaar zouden spreken. Net zoals het hoffelijk is om bejaarden/zwangere vrouwen je zitplaats aan te bieden als de bus/trein volzet is(het is echter niet strafbaar om te blijven zitten).

alberto 28 januari 2006 09:42

Juist gesteld nachtuil, het is de normaalste zaak dat men in Vlaanderen nederlands praat in de omgang met elkander.
Iemand die mij in het arabisch de weg naar de Limburg vraagt die verwijs ik steevast naar West-Vlaanderen.

circe 28 januari 2006 10:25

Men kan twee kanten op. Ofwel moddert men voort zoals men (al te lang) bezig is, ofwel worden er duidelijke afbakeningen geplaatst.

Een stad als Rotterdam heeft nu al een meerderheid aan allochtonen. Stel dat men het taalgebruik blijvend totaal vrijlaat, kan me iemand dan eens komen uitleggen waarom allochtonen überhaupt nog Nederlands zouden moeten aanleren? Uiteindelijk dient een taal enkel om met elkaar te communiceren. Wat als het overgrote deel van Rotterdam het arabisch machtig is en het Nederland niet? Waarom zouden die dan nog in het Nederlands les moeten volgen? Waarom zou men op het stadhuis gewoon de bevolking niet in het arabisch te woord staan etc...
Om een vergelijking te maken: zie Brussel, ooit een "Vlaamse" Stad.

Begin dus niet te zeveren met dialect hier en dialect ginder: als je naar Limburg emigreert, doe dan ook pogingen om het "limburgs dialect" onder de knie te krijgen. Idem dito voor Westvlaanderen en uiteindelijk �*lle streekdialecten. Hoéft niet noodzakelijk als je je verstaanbaar kunt maken, maar je kinderen zullen het dialect wel overnemen (d.i. als je het als ouder TOELAAT). Nu is het nog al te dikwijls zo dat Turkse en Marokkaanse kinderen thuis en tussen broertjes en zusjes géén Nederlands MOGEN praten van de ouders. Allochtone ouders die weldegelijk het Nederlands reeds zelf hier op school hebben geleerd, blijven gewoon hun kinderen in de ooit-moederlandstaal opvoeden. En wij mogen de herstellingskosten betalen in de scholen. Dit is dus een hopeloze zaak.

Stel je voor dat alle amerikaanse inwijkelingen generatie na generatie hun eigen taaltje voortbrabbelden: de zevende knoopsgat italianen blijven thuis italiaans spreken, de grieken grieks, de polen pools en natuurlijk ook de uitgeweken vlamingen wiens voorouders in 1870 vertrokken spreken nu ook nog steeds vlaams!
Het gaat hem erom of we onze steden "onze" steden willen blijven noemen. Als ik naar Marrakech ga verwacht ik ook niet dat ik in het Nederlands word aangesproken of dat ik op straat overal rondom me Nederlands hoor praten. Als ik in Antwerpen rondloop wil ik wel het gevoel hebben in mijn eigen land te zijn. Magdanog?

Ik vermoed echter wel dat Berbers en Arabieren als ze mekaar tegenkomen in dit land gemakkelijk het Nederlands als overkoepelende taal zullen gebruiken (d.i. als ze al tegen mekaar willen spreken!) Zo zag ik laatst op het station in Gent een groepje allochtonen van diverse pluimage die weldegelijk Nederlands praatten. Spijtig genoeg ben ik er niet naartoe gestapt om ze een complimentje te geven, want ik vond dat echt verfrissend.

Ke Nan 28 januari 2006 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1523928)
Zo zag ik laatst op het station in Gent een groepje allochtonen van diverse pluimage die weldegelijk Nederlands praatten. Spijtig genoeg ben ik er niet naartoe gestapt om ze een complimentje te geven, want ik vond dat echt verfrissend.

Bang om in het Nederlands overvallen te worden?

colargo 28 januari 2006 12:00

Chapter Sixteen

Understanding Dishonesty and Deceit in Islam

Moslims horen in een moslimland te zitten.
Mensen beginnen het eindelijk door te krijgen en zijn niet meer bang om in heel europa voor een partij te kiezen die er echt iets gaat aan doen.

Nederlands in nederland!!!!!!!! Waar ligt de oorzaak van heel dit onderwerp!

Kim 28 januari 2006 13:24

Citaat:

Tja, separatisme is de enige oplossing dan. Ik stel voor dat we Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen onafhankelijk maken. Verschillende culturen kunnen niet samenleven.

(dit is dus sarcastisch bedoeld, even de lijn doorgetrokken van het separatistische discours dat men voert over Vlaanderen-Wallonië).

Kim 28 januari 2006 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 1523909)
Iemand die mij in het arabisch de weg naar de Limburg vraagt die verwijs ik steevast naar West-Vlaanderen.

Begrijp jij arabisch dan? :)

colargo 28 januari 2006 14:00

t'is heel simpel, alles wat niet met islam & moslims te maken heeft hebben we geen problemen mee.

http://www.filefarmer.com/quran/dua/DuaSudais10.mp3

Stel je voor dat wij dagelijks naar zo'n kattegejank moet luisteren.
Misschien ook een goed idee om arabische muziek & preken in het openbaar te verbieden in geheel Europa. Want dit is het verheerlijken van het fundamentalistische islam regime:-P .

circe 28 januari 2006 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 1523948)
Bang om in het Nederlands overvallen te worden?

Nee hoor, maar ze moesten zich haasten voor hun trein en alhoewel ik aangenaam verrast was, vond ik het tevens niet meer dan normaal dat men in Gent Nederlands sprak.

Vlaanderen Boven 28 januari 2006 15:23

Citaat:

En Bruggelingen hebben een andere cultuur dan in de Westhoek,...wat is je punt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be