Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vlaams Blok: haat-liefde relatie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=4537)

Slimmy Slam Slimbo 13 juli 2003 19:11

Het Blok was zo’n tien jaar geleden de partij van de bokshandschoen, van de grove schuurborstel. Wat later kwam de agent, het gezin, en uiteindelijk het vredesteken: “Veilig Vlaanderen!”. Wat zich vandaag als de alternatieve gezinspartij wil presenteren, stak vroeger zijn extremisme nauwelijks onder stoelen of banken. Wat een mentaliteitsverandering! Kan dat zomaar op tien jaar tijd?

Ik geloof er weinig van. Herinneren we ons Guido Van Tastenhoye, die Brussel ‘desnoods wou uithongeren’, als het zich niet wilde aansluiten bij het onafhankelijk Vlaanderen. Denken we maar aan Roeland Raes, die zijn twijfels uitte over het verloop van de Holocaust. Hij werd wel uit zijn ambt ontzet, maar is nog steeds lid, en het extreem-rechtse blad “ ’t Pallieterke” had destijds geen goed woord over voor Dewinter, die in hun ogen hypocriet had gehandeld.

Alleen al de manier waarop het Blok de samenlevingsproblemen wil aanpakken, is bedenkelijk. Eigen volk eerst betekent vooral: eigen volk alleen. Een inwijkeling met een Belgisch paspoort mag blijven, maar het Blok wil wel alle naturaliseringen sinds 1991 ‘herzien’. Wat een mop! Een bedrijf dat wil afslanken, heeft het ook nooit over ontslagen, maar over ‘herstructureringen’.

Toch willen de meesten niet langer geloven dat het Blok extremistisch is, meer zelfs: sommigen raken uiterst geïrriteerd als je bovenstaande argumenten voorlegt. “Het Blok is een gewone partij die het iets harder formuleert dan de rest”, klinkt het dan vaak. Extreem-rechts kan dus op veel sympathie rekenen. Steeds vaker wordt het cordon sanitaire in vraag gesteld. “Laat ze eens in enkele gemeentes regeren, zoals Antwerpen, en we zullen wel zien of ze door de mand vallen.” Het Franse Front National (van Le Pen) heeft ook eens de leiding mogen nemen in steden zoals Toulouse. Resultaat: geen uitgangsleven meer, geen buitenlandse culturele manifestaties meer, islamkinderen worden op school verplicht om varkensvlees te eten. En zo’n toestanden willen we o.a. in Antwerpen binnenhalen, kom zeg! Je moet de moslims echt wel haten om zoiets fundamenteels, als het verplicht eten van varkensvlees, oogluikend toe te staan.

“Het Vlaams Blok zal nooit zo’n beleid voeren!” In het begin niet, neen. Gooi een kikker in een pot kokend water en hij springt er meteen weer uit. Maar zet hem in een kom water op een normale temperatuur, dat je echter slechts beetje bij beetje verhoogt, en je kan hem zonder problemen dood koken.

Maar de meesten zijn dit soort teksten met dit soort argumenten beu gehoord. Niemand wil nog geloven dat de Hitler-periode zich kan herhalen. Waarom? Dankzij de geschiedenislessen over fascisme, de anti-racisme-dagen,… Keer op keer werd het ons ingelepeld, en dan vooral door mensen die hun verhaal absoluut niet aan jongeren kunnen presenteren. Ik ben vele malen getuige geweest van gesprekken waarin 16-jarige Bloksympathisanten een 23-jarige organisator onder tafel babbelden, terwijl er nochthans voldoende tegenargumenten beschikbaar waren. Maar hij slaagde er gewoonweg niet in om deze deftig aan te wenden.

De media dragen ook schuld. Wie herinnert zich nog het debat tussen Filip Dewinter en Abou Jahjah? Wat een vondst! Laten we eens twee extremisten met elkaar op de vuist gaan, want dat lokt veel kijkers. Maar oplossingen komen er nooit uit. Nooit! Het enige wat we daarmee hebben bereikt, is dat de kloof tussen allochtonen en autochtonen nog maar eens is vergroot en dat een Knack-journalist kop van Jut werd. Fraaie prestatie!
Wanneer zullen de gematigde, maar toch charismatische leiders uit de Belgische en de migrantengemeenschappen eens rond de tafel gaan zitten, om concrete oplossingen voor concrete problemen uit te denken. Zo dom kunnen de mensen toch niet zijn, dat zoiets onmogelijk is? Maar de manier waarop we het vandaag aanpakken, waar iedereen vooral om zijn eigen hachje bekommerd is, heeft al voldoende bewezen dat het niet werkt.

En dit alles zorgt ervoor dat extreem-rechts meer en meer op de gekke koeieziekte gaat gelijken: vrijwel iedereen weet ongeveer wat de gevaren zijn, maar bijna niemand is er nog persoonlijk bang van.

skye 13 juli 2003 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Slimmy Slam Slimbo
Resultaat: geen uitgangsleven meer, geen buitenlandse culturele manifestaties meer, islamkinderen worden op school verplicht om varkensvlees te eten. En zo’n toestanden willen we o.a. in Antwerpen binnenhalen, kom zeg!

Oh nee!!! Wat een schrikbewind!!! Geen uitgaansleven meer!!!! Ter uwer informatie, geldt er in Frankrijk een algemene sluitingsplicht voor cafés na 1 uur. Buitenlandse culturele manifestaties zijn er in Frankrijk sowieso al niet veel en uw verhaaltje over het verplichten om varkensvlees te eten is niet alleen een leugen, maar ook nog een ontzettend dwaze leugen. Zelfs als ze zouden willen, hebben de burgemeesters niet de macht om dit op te leggen in de scholen.
Stop eens met die fantasieverhaaltjes en doe normaal.

Slimmy Slam Slimbo 13 juli 2003 22:19

Uh.... Dat van dat varkensvlees heb ik ook maar uit een artikel van de meest onbetrouwbare bron van België, zijnde Marc Reynebeau... :roll:

skye 13 juli 2003 22:39

Citaat:

Uh.... Dat van dat varkensvlees heb ik ook maar uit een artikel van de meest onbetrouwbare bron van België, zijnde Marc Reynebeau... :roll:

Ha, Marc Reynebeau!!!

Man, je hebt jezelf nu wel helemaal ongeloofwaardig gemaakt!

jan hyoens 14 juli 2003 09:57

laps, weer eentje voor het clubje der malcontenten! Hoe lang gaat die dat hier uithouden! he bimbo boy? :lol:

Antoon 14 juli 2003 13:42

Citaat:

Wanneer zullen de gematigde, maar toch charismatische leiders uit de Belgische en de migrantengemeenschappen eens rond de tafel gaan zitten, om concrete oplossingen voor concrete problemen uit te denken.

Maar dat is net het probleem. De huidige leiders, hoe charismatisch ook, pakken de problemen niet aan. Ze beloven veel maar doen niets.

Ondertussen blijven de asielzoekers hier met duizenden binnenkomen, zijn er meer en grotere wijken in dorpen en steden die eruit zien als noord-afrikaans grondgebied eerder dan vlaanderen, blijft de criminaliteit en de onveiligheid stijgen, en blijft men de bevolking zeggen dat ze overdrijft en dat het allemaal niet zo erg is. Kijk maar zelf.

Het Blok komt met die problemen naar voor, en met oplossingen. Of die goed zijn moet nog blijken, maar al dat niets doen, goedpraten en toekijken helpt niet. Daarom blijft de aanhang van het Blok groeien.

Slimmy Slam Slimbo 14 juli 2003 21:26

Waarom is Reynebeau zo onbetrouwbaar volgens u, Skye?

Voor ne club der malcontenten heb ik gene schrik zenne. 't Is altijd simpel van de zaken aan te klagen. Oplossingen verzinnen, da's pas moedig. En in de praktijk brengen, maar da's natuurlijk boven mijn petje gegrepen. Immers, wat kan een simpele burger nu uithalen, newaar?

Een taak voor onze overheid die altijd alles op een verkeerde manier aanpakt (cfr. mijn openingsbericht). Maar of 't Blok het zoveel beter zal doen, is nog maar de vraag.

Geef toch toe: een groepering die mensen indeelt in vakjes en het enkel voor bepaalde vakjes opneemt, kan toch nooit met goede oplossingen afkomen. Een oplossing is pas goed als iedereen er wel bij vaart. Niet volgens het Blok en bv. de AEL. Maar ja, al zijn deze elkaars tegenpolen, ze hebben voor de echte democraat verontrustend veel met elkaar gemeen: extremisme.

Vandaar mijn oproep om alle gematigde & charismatische leiders samen te roepen. Helaas is het tot nu toe bij deze oproep gebleven. Neen, natuurlijk niet, we laten liever voor heel televisiekijkend Vlaanderen twee extremisten met elkaar op de vuist gaan (bij wijze van spreken). Lokt kijkcijfers, dat wel, maar geen oplossingen.

M.a.w.: als 't van de 'misnoegden' onder ons afhangt, gebeurt er wel iets, maar zeker nie positief, eerder seropositief, vrees ik.

numarx 14 juli 2003 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
laps, weer eentje voor het clubje der malcontenten! Hoe lang gaat die dat hier uithouden! he bimbo boy? :lol:

Haha, zij zijn wel het "clubje der malcontenten"!

"Boehoe, ze discrimineren ons! Boehoe, ze leggen een cordon sanitair en we mogen nooit meedoen en boehoe het is hier zo slecht in dit islamland waar we al ons geld aan de Walen moeten geven!"

Is dat niet iets malcontenter?

coosie 14 juli 2003 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Wanneer zullen de gematigde, maar toch charismatische leiders uit de Belgische en de migrantengemeenschappen eens rond de tafel gaan zitten, om concrete oplossingen voor concrete problemen uit te denken.

Het Blok komt met die problemen naar voor, en met oplossingen. Of die goed zijn moet nog blijken, maar al dat niets doen, goedpraten en toekijken helpt niet. Daarom blijft de aanhang van het Blok groeien.

Oplossingen waarvan nog niet gebleken is dat het oplossingen zijn...Ehhh ???

Patriot! 14 juli 2003 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
Citaat:

"Boehoe, ze discrimineren ons! Boehoe, ze leggen een cordon sanitair en we mogen nooit meedoen en boehoe het is hier zo slecht in dit islamland waar we al ons geld aan de Walen moeten geven!"

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

jan hyoens 15 juli 2003 09:04

Citaat:

Geef toch toe: een groepering die mensen indeelt in vakjes en het enkel voor bepaalde vakjes opneemt, kan toch nooit met goede oplossingen afkomen.

Over wie heb je het nu? Spa, vld,cd&v,... het Blok neemt het voor iedereen op van ons volk ongeacht zijn afkomst of situatie! :roll:

jan hyoens 15 juli 2003 09:09

Citaat:

Citaat:

Uw oplossing voor al onze problemen kennen we al nulmarx! 8O

numarx 15 juli 2003 09:30

U weet geen fuck van mij of mijn ideeën. Volgens mij heb ik hier op dit forum trouwens al meer dan genoeg kritiek op Stalin gegeven. Stop dus met insinuaties en het verkeerd schrijven van mijn naam. Dank.

jan hyoens 15 juli 2003 09:59

Citaat:

U weet geen fuck van mij of mijn ideeën. Volgens mij heb ik hier op dit forum trouwens al meer dan genoeg kritiek op Stalin gegeven. Stop dus met insinuaties en het verkeerd schrijven van mijn naam. Dank.

Nulmarx, jouw ideeën kennnen we wel en ik zal ze blijven bestrijden in naam van de democratie en vrijheid! Nie wieder communismus!

numarx 15 juli 2003 10:01

Okee. Graag had ik dan van u vernomen wat mijn ideeën zijn. Ik ben benieuwd. En probeer mijn naam een beetje juister te schrijven. Hoeveel keer vraag ik dit nu al?

jan hyoens 15 juli 2003 10:11

:lol:

Pink Terror 15 juli 2003 11:40

Je moet ook niet téveel gaan verwachten, eh! Het is al te moeilijk om iets intelligents te zeggen, laat staan je naam juist te schrijven!

':lol: ' Je blaast me weg met je argumenten, Jan! :scatter:

jan hyoens 15 juli 2003 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Je moet ook niet téveel gaan verwachten, eh! Het is al te moeilijk om iets intelligents te zeggen, laat staan je naam juist te schrijven!

':lol: ' Je blaast me weg met je argumenten, Jan! :scatter:

Ha, miss terror en nulmarx zijn dezelfde persoon? :lol:

Pink Terror 15 juli 2003 12:02

Nope, ik vind het gewoon fijn om af te geven op gemakkelijke prooien.
Je hebt het mij extreem gemakkelijk gemaakt, dat moet je toch toegeven! Hij vraagt je naar zijn ideeën die je beweert zo goed te kennen en je antwoordt met ' :lol: '

TomB 15 juli 2003 12:48

Citaat:

Citaat:

Geef toch toe: een groepering die mensen indeelt in vakjes en het enkel voor bepaalde vakjes opneemt, kan toch nooit met goede oplossingen afkomen.

Over wie heb je het nu? Spa, vld,cd&v,... het Blok neemt het voor iedereen op van ons volk ongeacht zijn afkomst of situatie! :roll:

Hehe, dat is zeer mooi gezegd: Ik discrimineer helemaal niet, ik neem het op voor ALLE Ariers, ongeacht hun afkomst!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be