![]() |
Het JusticeLover Plan © voor vrede in het Midden-Oosten
Nieuw plan voor vrede in het Midden-Oosten :-)
Ik stel een nieuw plan dat een einde moet maken aan de oorlog tussen de Israëliërs en de Palestijnen. Beide volkeren hebben recht op een menswaardig en vreedzaam leven. Here we go: Verplichtingen die Israël moet vervullen: 1. Erkennen van de Palestijnse staat (1) 2. Door het feit dat Hamas de democratische verkiezingen in Palestina heeft gewonnen. M.a.w, de Palestijnen hebben geschreeuwd dat ze niet tevreden zijn van de huidige situatie. Dan kan Israël niet negeren, en moet Israël actiever meewerken aan vrede. Israël moet Hamas dus erkennen, en het werk van Hamas zoveel mogelijk vergemakkelijken. (1) 3. Het internationaal atoomagentschap moet vrije toegang krijgen om de Israëlische kerncentrales te mogen onderzoeken. (1) 4. De Israëliërs moeten stap voor stap einde maken aan de nederzettingen op de Palestijnse grondgebied. Het zou een jeste zijn als ze aan de Palestijnen van wiens huizen,water, .. ze hebben afgepakt, schadevergoeding zouden betalen. (1) 5. De terugkeer van de vluchtelingen uit Jeruzalem. We zullen niet moeilijk doen, ze moeten niet per se hun oude huizen terugkrijgen. Als de Israëlische regering hun schadevergoeding zou betalen, dat de aankoop van een nieuw huis, opstarten van een nieuw leven, het herstel van het moreel, .. mogelijk maakt. (1) 6. Israël moet een einde maken aan de racistische wetgevingen. Of ze minder trots zijn op Israël. (1) 7. Het Israëlisch leger moet de Palestijnse grondgebied niet schenden. Ze mogen géén enkel operatie uitvoeren zonder de toestemming van de Palestijnse regering. (1) 8. Toegang tot de heilige gebouwen moet de moslims niet ontzegd mogen worden. (Aangezien het te maken heeft met veilgheid (2)) 9. De Palestijnse gevangenen moeten overgedragen worden aan de Palestijnse autoriteiten. (2) 10. De Palestijnse 'illegalen' in Israël moeten ofwel het land uitgewezen worden, of geregulariseerd worden. (2) 11. Israël moet haar defensie uitgaven fors verminderen. Een te sterk Israël in het midden-oosten zal de vredesonderhandelingen niet bevorderen. (2) 12. De extremisten moeten harder aangepakt worden, degene die al opgepakt zijn mogen wat zwaarder gestraft worden. (2) Verplichtingen die Palestina 'de Palestijnse autoriteit' moet vervullen: 1. De Palestijnse regering moet ervoor zorgen dat haar burgers geen aanslagen plegen in Israël. Degene die dat toch doen, moeten zwaar gestraft worden. Desnoods moeten ze uitgeleverd worden aan Israël. Veilgheid eerst!(1) 2. De Hamas-regering moet Israël erkennen. (1) 3. De haatzaaiers moeten streng gestraft worden, vooral de manipulators. Het antijudaisme moet verdwijnen uit de kranten, de tv, .. Het verbieden van de verkoop van antijoodse boeken zou een jeste zijn. (2) 4. De ontwapening van de burgers,vrouwen en kinderen. De militanten moeten allemaal een opleiding (in het buitenland: Israël,Arabische landen,...) hebben gevolgd hebben, vooraleer ze wapens mogen dragen. (2) (1) is de prioriteit, en (2) is de volgende stap. Afspraken waaraan beide landen zich moeten houden * Jeruzalem moet een aparte status krijgen. De stad moet zowel voor de Palestijnen, als voor de Israëliërs toegankelijk zijn. * Op Economische vlak moet men véél meer samenwerken. Israël kan bijvoorbeeld investeren in de Palestijns gebieden, om hun goede wil te tonen. De rol van de Amerikanen (x) Ongeacht de aanwezigheid van de rijke joden in de VS, moet de koek herverdeeld worden. Als de Amerikanen willen dat ze gezien worden als een objectief supermacht, dan mogen ze kiezen: a) Evenveel geldstoom naar beide landen en/of autoriteiten b) de huidige steun aan beide landen optellen en verdelen in twee c) Géén steun aan de twee landen Het feit dat de Amerikanen zoveel VN-resoluties hebben geblokkeerd, dat ze technologische apparatuur hebben verkocht/gegeven aan de Israëliërs zodat ze de Palestijnen makkelijker kunnen afmaken, .. schaadt het imago van de Amerikanen enorm. Zeker als we weten dat ze Islamitisch landen, Irak en Afghanistan aan het bezetten zijn. De Europeanen (y) 1. Israël moet onderhevig worden aan de EU. Aangezien Israël, als niet-Europees land, het meest profiteert van de Europese landen. 2. Het Midden-Oosten is de perfecte locatie om de Europese troepen te installeren, testen of de Europeanen ook kunnen bemiddelen zonder de Amerikanen. Want de VN, de Navo, .. zijn niet Europees en verergeren meestal de situatie. Het Europese leger kan geïnstalleerd worden in Jeruzalem. De Arabische wereld De olie-exporterende landen moeten (x) en (y) dreigen met de oliekraan dicht te draaien als ze de afspraken niet naleven. Want een imperialistisch Israël zal evenwel de Arabische landen schaden. De culturele band (taal,religie, ..) tussen de Arabieren en de Palestijnen is ook niet te verwaarlozen. Voor zolang ik het weet is olie niet bederfbaar. Integendeel, de prijs stijgt naarmate het aanbod vermindert. De olie-exporterende landen hebben niets te verliezen. Ze zullen hun geld toch krijgen, en kunnen hun dienst bewijzen aan de Palestijnen. Sorry, ik ben het Israëlisch-Palestijns conflict kotsbeu. Ik wil toch mijn kennis over de kwestie testen/refreshen .. ;-) |
Het idee klinkt leuk, maar ik heb er toch maar voor gekozen dat u loopt te zwansen. U verwacht namelijk van beide kanten dat ze dingen opgeven die ze nooit op zullen geven. bv: Israel zal nooit en te nimmer Jeruzalem opgeven en naar alle waarschijnlijkheid de gekoloniseerde gebieden op de westoever ook nooit.
|
![]() |
Tja er zitten veel goede zaken in maar uiteindelijk maakt jouw plan geen schijn van kans omdat je teveel problemen wil oplossen.
* De vluchtelingen zullen nooit in Jeruzalem mogen terugkeren * Israël zal nooit ontwapenen * Israël zal nooit onderhevig worden aan de EU. * Europa is momenteel niet in staat om een vredesakkoord te waarborgen. Je krijgt de 25 lidstaten nooit allemaal op één lijn en heel weinig landen zullen hun troepen naar dat wespennest willen sturen. * Dat dreigen met olie heeft OPEC al geprobeerd na de oorlog van 1973. Dat is niet voor herhaling vatbaar. Het Westen heeft olie nog altijd nodig maar in mindere mate als in 1973. De marktaandeel van de OPEC-landen is ook kleiner dan toen. Ook al wordt de kraan dichtgedraaid, het zal minder pijn doen dan in 1973. Hou het simpel en beperk je tot wat absoluut noodzakelijk is : - Israël en Palestina moeten elkaar wederzijds erkennen en geweld afzweren. - Israël moet de nederzettingen verwijderen en de laatste bezette gebieden opgeven. Vergeet de vluchtelingen. Dat zal moeilijk genoeg zijn. Meer vragen is niet realistisch. Het moet ook werkbaar kunnen zijn hé, anders heb je niets aan een plan. |
Het is een mooi idealistisch plan, maar het gaat inderdaad nooit gebeuren. Ze zullen zichzelf nooit verloochenen en de dingen opgeven waar ze jarenlang voor streden.
|
Dit plan zou het einde van Israel betekenen op een vrij korte termijn.
Zo dom zijn de joden niet :) Amen. PS. Dit is ZEER naief EL Turco. Zeer naief. No offense, ik weet dat je je best gedaan hebt... |
Dit is géén vredesplan maar een capitulatie voor Israël
|
hoe te hoog gegrepen ook, Justicelover stuurt aan op een OPLOSSING. De reacties die erop volgden, sturen aan op een status quo: geen vrede dus.
Mooi is dat. Verdomde kankerlijers. Aan Justicelover: hou vast aan uw idealisme, vrede zal het misschien niet brengen maar het zal op zijn verhinderen dat ook jij een kankerlijer wordt. p.s. mooie verwijzingen in de kleuren. |
Tja, Ik vind het plan mooi in theorie (vandaar Keuze 2), maar ik betwijfel héél sterk de haalbaarheid ervan in de praktijk.
|
Dit is min of meer de inhoud van de akkoorden van Oslo, die dus door een meerderheid van de bevolking van Palestina afgewezen is. Ik zou Hamas atoomwapens geven, zodat men één absolute zekerheid heeft : het voort escaleren van dit conflict zal als gevolg hebben dat de regio inclusief alle heilige plaatsen vernietigd zal worden door de inwoners zelf en bovendien
voor de volgende duizenden jaren totaal onbewoonbaar wordt. (De huidige kernwapens in handen van zoel moslims, christenen, hindoes en joden zijn vele malen krachtiger en vuiler dan de hiroshima antiquiteiten). In plaats van zich te vergapen aan het zeer pijnlijke geweld van een trage dood waarin men zijn jongeren aanzet tot zelfmoordterrorisme en met wat "conventioneel" wapentuig wat kogels en haat laat zaaien : kies toch voor korte pijn - vervuld van haat kan je inderdaad je heel volk uitroeien (o wat een holocaust zal dit toch zijn !) en een serieus stuk "ongelovigen" mee naar het paradijs helpen. De Denen hebben gelijk : er zijn zeker onvoldoende maagden in het hiernamaals om de martelaren te belonen. Maar ja : de ware martelaren hebben geen nood aan maagden - bloedwraak volstaat. |
"Bepaalde onderwerpen zoals Jeruzalem, vluchtelingen, nederzettingen en grenzen waren nadrukkelijk uitgesloten in de akkoorden." bron: Wikipedia over de Oslo-akkoorden
Niet moeilijk dat de Palestijnen dat niet aanvaarden. Wat JusticeLover voorstelt is wel echt iets anders. |
Jouw plan bevat heel wat 'realiseerbare' elementen, maar heel veel hangt wel af van de eventeel op het terrein aanwezige 'wil', en helaas wringt het schoentje precies daar !
Ik zou je graag de Nobelprijs geven, hoor, maar ik hou het voorlopig op keuze nr. 2. Ik mag wel nog niet stemmen. Spijtig. |
Citaat:
|
Turkmans, ge hebt echt uw best geprobeerd, maar uw "plan" is langs geen kant haalbaar. De kolonisten zullen de Bezette Gebieden aan de Westelijke Jordaanoever nooit opgeven, evenmin als Oost-Jeruzalem, en de (toekomstig) regerende partij en verzetsgroep Hamas zal de joodse staat nooit ofte nimmer erkennen en de wapens niet inleveren. Op zo'n manier is een oplossing gewoon niet haalbaar, ondanks goede wil en idealisme.
|
Mja, dat van de kolonisten zei men ivm de Gazastrook ook. Maar uiteindelijk heeft Sharon, en de politiek toch 'gewonnen'. Het verschil is natuurlijk dat er ivm het verwijderen van de kolonies op de W. Jordaanoever en in O.-Jeruzalem ook geen politieke wil is.
Hamas zal volgens mij Israël wel erkennen naarmate de Palestijnse bevolking meer en meer aanstuurt op een vreedzame oplossing, het gros van de mensen daar wil ook maar gewoon een vredige toekomst, iets waar ze al drie/vier generaties op wachten. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
1. Eerst zien, dan geloven. 2. De tijd zal het leren. |
Citaat:
Citaat:
|
We moeten Hamas een kans geven.
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
2. Ze hebben veel problemen en ze veroorzaken er nog veel meer... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be