![]() |
De Moslimsidentiteit
De Moslimsidentiteit
Hoeveel richtingen zijn er binnen de islam? Willen ze allemaal onze samenleving vernietigen (Djihad)? Wat denken die over ons? Hoe belijden ze hun geloof? … Dat zijn waarschijnlijk vragen die jullie zich afvragen en terecht vind ik. Als wij daar geen duidelijk antwoord op geven, dan moeten we jullie niet al te snel beschuldigen van islamofobie. Wat zeggen de moslims. Je hebt de soennieten en sji’ieten. Niet alle moslims zijn praktiserende moslims. En daar blijft het bij. Ik vind dat het niet duidelijk genoeg is. Ik ga wat voorbeelden uit het dagelijks leven schetsen: Er zijn moslims die de Sharia strikt naleven. Alles wat er in de Koran staat, is de wil van God en is perfect. Je mag het niet bekritiseren. Wat je wel mag doen is wetenschappelijke onderzoeken verrichten om te bewijzen dat de Koran gelijk heeft. De moslims die hen niet volgen zijn mensen die op het slechte pad zijn beland en moeten terug ‘gewonnen’ worden. Indien ze niet te winnen zijn, moet men geen contact onderhouden met hen. Zulke mensen zullen nooit vriendschap (communicatie gebeurt nog wel) aangaan met de niet-moslims. Ze zijn meestal niet te spreken over de Westerse waarden en normen. Ze vertrouwen de Westerlingen ook niet véél. Als je ze vraagt wat ze hier doen. Dan zeggen ze: de Europeanen hebben de moslimlanden geruïneerd ten tijde van kolonisatie, nu is het ons beurt. Het is ons recht om te genieten de Westerse welvaart. Meestal willen ze ook terugkeren naar het land van herkomst. Zulke moslims kunnen we best orthodox noemen. Je hebt moslims die de vijf pijlers van de islam naleven. Wat hen van de orthodoxen verschilt is dat ze de anderen niet dwingen om zoals hun te zijn. Ze maken niet al te grote onderscheid tussen de moslims en niet-moslims. Dat zijn moslims die hun best doen om te zorgen dat hun kinderen islamitische opvoeding krijgt. Ze sturen hun kinderen naar de koranscholen. Maar verwaarlozen hun andere onderwijs niet. Ik dacht éérst aan gematigde moslims. Maar dat klinkt negatief, alsof de andere richtingen duivels zijn . Laten we hen de conservatieven noemen. Er zijn ook véél moslims die niet praktiseren. Moslims die niet dagelijks bidden, alcohol drinken (bij gelegenheid), … Ondanks ze het leer onder de knie hebben. Ze hechten eigenlijk niet véél belang aan de naleving. Hoe komt het? Dat hangt sterk af van de opvoeding. De kans is groot dat hun ouders ook zo waren/zijn. Het kan ook zijn omdat ze sommige elementen binnen de islam zelf weglaten, en het aanpassen aan hun waarden en normen. Ik zal een voorbeeld geven: mensen die niet dagelijks bidden, maar wel de Koran lezen en proberen te begrijpen. Mensen die zich verdiepen in soefisme. Het kan dat zelfs die moslim de moslimgeschiedenis beter kent dan een orthodox. Weliswaar zijn het meestal die mensen die voor de andere moslims opkomen. Ze zijn dan véél beter geïntegreerd in de maatschappij dan de vorige groepen. Ik denk dat het begrip reformist de beste keuze is. Je hebt nog andere richtingen. Het aantal van zulke moslims in België is beperkt. Liberalen: darwinisten die zich laten beïnvloeden door geld. Alles wat geld oplevert is voor hen Halal. Zondaars: mensen die zich alleen naast de moslims islamitisch gedragen. |
Dit is een boodschap van algemeen nut!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
assalaam alaikum,
over die categorie misdadigers misschien nog vlug een kort verhaaltje dat jezus (vzmh) zoon van maria ooit schijnt te hebben verteld: "‘Als een van u honderd schapen heeft en er één van verliest, laat hij dan niet de negenennegentig andere schapen in de eenzaamheid achter om op zoek te gaan naar het verloren schaap, totdat hij het vindt? En als hij het gevonden heeft, neemt hij het vol blijdschap op zijn schouders; thuisgekomen roept hij zijn vrienden en buren en zegt hun: “Deel in mijn blijdschap want ik heb mijn verloren schaap weer teruggevonden.” Ik zeg u, zo zal er in de hemel meer blijdschap zijn over één zondaar die zich bekeert, dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen bekering nodig hebben. Of als een vrouw die tien drachmen heeft, er één verliest, steekt ze dan niet een lamp aan, veegt het huis en zoekt zorgvuldig totdat zij die drachme vindt? En als zij die gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren en zegt: “Deel in mijn blijdschap, want de drachme die ik verloren had, heb ik teruggevonden.” Zo, zeg Ik u, is er blijdschap bij de engelen van God over één zondaar die zich bekeert." (luc 15;4-10) voor de mensen die niet meer zo goed weten wie die profeet jezus ook al weer was, hij is diegeen die zei dat wie zonder zonde is de eerste steen mocht werpen. (joh 8;7) assalaam alaikum |
Citaat:
Als we de koran en de jihad erbij nemen valt er immers niet veel anders te concluderen voor een "buitenstaander" (hoewel men er tegenwoordig, waar ook ter wereld, "middenin" staat). |
carlgustaaf
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zou wel verschieten als je een gefrustreerde riffijn bent!! P.S: Die namen zijn van uw gefrustreerde voorgangers die hier vroeger op het forum waren en er nu niet meer zijn ,ik zou afvragen waarom ???8) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
assalaam alaikum lieve vrienden,
het woord 'jihaad' betekent inspanning. klassiek wordt er in de islam over verschillende vormen van jihaad gesproken. zonder in details te willen treden, wil ik hier toch even deze klassieke indeling presenteren. de eerste vorm van jihad, de belangrijkste van allemaal, is jihad al nafs. dit is de strijd tegen zijn eigen verwaande zelf, tegen de negatieve kanten in de eigen persoonlijkheid. inspanningen om taqwa (vroomheid) taubah (berouw) khauf (ontzag voor god) te vergroten en om met zijn slechte gewoontes te breken zijn allemaal vormen van jihad al nafs. anu tharr meldde dat de profeet mohammed (vzmh) zei dat de beste jihaad deze is die tegen het eigen zelf en tegen de eigen verlangens is gericht. daarom wordt deze vorm van jihaad wel eens jihaad al akbar (de grote jihaad/inspanning) genoemd. jihaad ash shaitan is de tweede vorm van inspanning die in de koran wordt gepromoot. het is een inspanning gericht tegen shaitan (satan) de verleider die mensen op het slechte pad wil brengen. deze shaitan is natuurlijk geen persoon waartegen we een echt gevecht moeten aangaan. het is een kracht, en tegelijk een zwakheid in onszelf. we voeren jihaad ash shaitan telkens wanneer we proberen om aan de verleiding te weerstaan van iets wat slecht is voor ons. er wordt gezegd dat shaitan het gemakkelijkst kan toeslaan wanneer we de controle over onszelf verliezen. wanneer we bijvoorbeeld in woede uitbarsten krijgt de shaitan vaak vrij spel. de profeet mohammed (vzmh) zei dat wie een ander kan overmeesteren in het worstelen misschien wel sterk is, maar wie zichzelf overmeestert in tijden van woede is pas echt sterk (vermeld in bukhari). het is interessant om de onmiddellijke parallel te zien met de woorden van shakyamuni buddha in de dhammapada: "Hij die opkomende boosheid beheerst zoals een in het wilde weg voortbewegend rijtuig onder controle gehouden wordt, zo iemand noem ik een echte wagenmenner. De andere soort houdt slechts de teugels vast."(dhamapada 222) een volgende vorm van inspanning is de jihaad ahlu ath thulm, de inspanning voor sociale verbetering en voor rechtvaardigheid. moslims worden verplicht om zich ten allen tijde tegen onrechtvaardigheid en onderdrukking te verzetten. het is hen uitdrukkelijk verboden om zelf te onderdrukken, uit te buiten of anderen onrechtvaardig te behandelen (jammer voor de familie saud en hun kompanen). de profeet mohammed (vzmh) zei dat de grootste jihaad het spreken van de waarheid tegen een tiran is (vermeld in mishkat). de jihad al kuffar, de strijd tegen ondankbaarheid, is weer een andere inspanning. het is belangrijk om duidelijk te maken dat dit ook een vorm van ongewapende strijd is. god zegt namelijk dat er geen dwang mag bestaan in de godsdienst (al baqarah 256). het is een strijd op het intellectuele niveau om (religieuze) onwetendheid te bestrijden door er (religieuze) kennis voor in de plaats te stellen. hoe zeer ik de pogingen hiertoe van sommige hedendaagse moslims ook bewonder, het is belangrijk dat we hierbij een aantal belangrijke opmerkingen maken. religieuze kennis is anders dan feitelijke kennis, het is volgens mij dan ook onzinnig om het darwinisme te 'bestrijden' met een scheppingsverhaal. je kunt een darwinist wel wijzen op een aantal mooie aspecten van het scheppingsverhaal die in zijn darwinistisch beeld geen plaats kunnen krijgen. woor een echte gelovige moeten wetenschap (feitenkennis) en religie (gnosis, kennis voorbij het kenbare) hand in hand gaan. uiteindelijk moet iedereen die de jihaad al kuffar wil voeren ook bescheiden genoeg zijn om geen enkel resultaat van zijn inspanningen te verwachten. wij kunnen slechts de boodschap doorgeven (vgl koran, al ghaashijah 21-22 en vele andere gelijkaardige verzen) en moeten nederig genoeg zijn om te snappen dat het resultaat alleen afhangt van de luisteraar zelf en van god, niet in het minst van de kwaliteit van onze inspanningen. god schrijft in de heilige koran "wie het wil moet dan maar geloven en wie het wil die moet maar ongelovig zijn" (al khaf 29) de jihaad al bidahs is de strijd tegen alle mogelijke veranderingen die het geloof bezoedelen. het is de strijd om het geloof zuiver te houden en er geen ellementen van bijgeloof in toe te laten. deze vorm van inspanning gaat samen met de jihaad al kuffar die hierboven werd besproken. het is een strijd tegen allerlei mensen die in naam van de godsdienst allerlei ongeoorloofde vernieuwingen willen aanvoeren. dit is de inspanning waar jezus (vzmh), zoon van maria het over had toen hij waarschuwde "Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels?" (mt 7, 15-16) er bestaat nog een vorm van inspanning die aangeraden wordt, deze wordt jihaad al munafiqeen, strijd tegen hypocrisie, genoemd. het is de inspanning om ijdel gepoch te doorprikken en schijheiligheid aan de kaak te stellen. god schrijft in de heilige koran: "o gij die gelooft! waarom zeggen jullie wat jullie niet doen? het wekt grote afschuw bij god als jullie zeggen wat jullie niet doen." (as saf 2-3). ook dit doet me denken aan wat in de dhammapada staat: "Wat iemand anderen onderwijst, zo moet iemand ook zichzelf gedragen. Het is de volledig gedisciplineerde persoon die anderen discipline kan bijbrengen. Jezelf beteugelen is inderdaad moeilijk."(dhammapada 159). net zoals god in de koran waarschuwt de buddha er ons voor dat we echt moeten doen wat we zeggen, en niet alleen maar een goed beeld van onszelf proberen te creëren. jihad al asghar, de kleine jihaad, is de laatste vorm van inspanning waarover sprake is. dit is een vorm van jihaad die alleen maar is toegestaan in heel specifiek omschreven situaties. het is de gewapende strijd tegen hen die de islam of de moslims aanvallen. god schrijft in de heilige koran "Aan hen die bestreden worden is [de strijd] toegestaan omdat hun onrecht is aangedaan; God heeft de macht hen te helpen, die zonder recht uit hun woningen verdreven zijn, alleen maar omdat zij zeggen: "Onze Heer is God" - en als God de mensen elkaar niet had laten weerhouden dan waren kluizenaarsverblijven, kerken, synagogen en moskeeën waarin Gods naam vaak genoemd wordt zeker verwoest. Maar God zal hen die Hem helpen zeker helpen; God is krachtig en machtig." (al hadj 39-40). in deze twee verzen worden de voorwaarden voor de gewapende strijd duidelijk uiteengezet. als één van die voorwaarden niet vervuld is, mag er niet gevochten worden. de voorwaarden zijn: 1. de moslims moeten bestreden worden, ze mogen dus niet zelf het gevecht beginnen. 2. er moet hen onrecht worden aangedaan (bijvoorbeeld het feit dat ze uit hun huizen gezet worden) 3. het onrecht moet hen om religieuze redenen worden aangedaan. als aan één van die voorwaarden niet voldaan is, is de gewapende strijd niet toegestaan. ik hoop dat deze korte opsomming het mogelijk maakt om het begrip 'jihaad' in een iets ruimere context te snappen en te appreciëren. assalaam alaikum redwasp |
|
assalaam alaikum,
lieve colargo, ik wou zo zeer dat ik je pijn kon verlichten. ik voel aan wat je schrijft dat je niet gelukkig bent, maar ik kan niets doen. incha'allah vind je het geluk. ik weet dat dit voor jouw niet via de islam zal zijn, maar er zijn 84.000 poorten tot de dharma, er zijn 84.000 wegen naar god en één daarvan is voor jou bestemd. ik begrijp dat je het niet ziet zitten om te lezen wat ik schrijf. broeders of zusters van mij hebben je zo pijn gedaan, zo'n angst voor de islam in je doen ontstaan, dat je bijna allergisch bent aan onze woorden. ik kan dat begrijpen, ik kan je niets kwalijk nemen. toch zou ik je willen vragen om je hart terug open te zetten voor alle mensen, ook voor moslims. ik weet zeker dat je dat als kind kon. probeer het nu alstublieft te doen. je moet het niet met mij of met mijn moslimbroeders en -zusters eens zijn, maar probeer ons graag te zien. wij zijn namelijk allemaal een stuk van jou en jij bent een stuk van ons. als jij pijn hebt en als jij niet in staat bent iedereen graag te zien, dan voelen wij dat ook. lieve colargo, ik weet dat de liefde ook op een dag zal winnen in jouw hart. misschien kan dat nog even duren, maar ik geloof echt dat het zal gebeuren. als die pure, absolute liefde eindelijk is doorgebroken, zal er geen plaats meer zijn voor concepten als 'moslims' en 'niet-moslims' dan zullen er alleen nog mensen bestaan. schitterende druppels leven in een eindeloze oceaan die ook wel eens god genoemd wordt. ik hoop voor jou echt dat je die liefde terug kunt vinden. ik weet dat er nog duizenden moslimbroeders en -zusters van mij zullen zijn die het jou daarbij moeilijk maken, doordat zij ook nog heel veel fouten maken en veel onnodig lijden veroorzaken. weet dat zij ook heel feilbare mensen zijn die het goede proberen te doen. probeer mededogen voor hen te ontwikkelen en manieren te zoeken om hen te helpen geen lijden meer te veroorzaken. ik hoop dat mijn tekst niet opnieuw te lang is. ik hoop ook dat je je niet aangevallen voelt. als ik arrogant of betweterig overkom met deze tekst, weet dan dat dit niet mijn bedoeling was en dat het alleen maar een gevolg is van het feit dat ik mij niet goed uitdrukte. assalaam alaikum redwasp |
assalaam alaikum,
ik wou eerlijk waar dat ik iets kon doen om mijn broeders en zusters te laten inzien dat geweld, doodslag, plundering, machtsmisbruik, verkrachtingen... helemaal niet goedgekeurd worden door islam. als die misdadigers echt de koran zouden lezen en tijdens het gebed hun hart echt voor god zouden openzetten, zouden ze niet kunnen moorden en plunderen. helaas bestaat er bij hen vaak een even schrijnende onwetendheid over gods liefde als bij de niet gelovingen. sterker nog, veel moslims zouden nog heel wat over allah kunnen leren door nederig op te kijken naar het voorbeeld van niet moslims als mahatma ghandi, norman bethune en martin luther king. ik voel met jou de pijn en de angst van de arme mensen die het slachtoffer werden van een verkeerd begrepen islam en van machtmisbruik door mensen die denken dat ze in naam van god handelen. maar ik voel ook de pijn van de zogenaamde daders, ik probeer om geen onderscheid te maken. als er pijn wordt veroorzaakt, zijn er alleen maar slachtoffers. we moeten leren liefde ontwikkelen voor die mensen aan wie onrecht wordt aangedaan, maar ook voor de mensen die onrecht doen. ik geloof persoonlijk niet dat iemand bewust onrecht doet omdat hij dat leuk vindt, als we diep naar het onrecht kijken, dan zien we hoe ook de dader eerst slachtoffer was. omdat hij met zijn pijn geen blijf wist, transformeerde het lijden, de pijn en de angst tot bitterheid, haat, woede. uit die haat en die woede ontstaan daden die weer pijn veroorzaken. als we die kringloop willen doorbreken, mogen we niet meer denken in termen van 'dader' en 'slachtoffer'. we moeten zien dat iedereen een broeder of een zuster van ons is en dat hun pijn onze pijn is. we moeten misdaad bestrijden, niet de misdadigers. als we dat echt willen, kunnen we volgens mij alleen maar liefde voelen voor de misdadigers. we moeten hen door onze liefde leren om zelf weer liefdevol en vriendelijk te zijn. jij hebt de angst en de pijn van duizenden slachtoffers van een verkeerd begrepen islam gezien. ik heb bij mijn jongens in de wijk ook gezien hoe diezelfde godsdienst hen terug op het rechte pad heeft gezet. een aantal van hen zijn iets meer dan een jaar geleden terug beginnen bidden en houden zich sinsdien afzijdig van misdaad. door het gebed hebben ze een deur in hun ziel geopend, een deur waarlangs gods liefde en mededogen kon binnenstromen. de energie die ze zo kregen heeft anderen aangestoken om ook te bidden (één christelijke gast werd hierdoor geinspireerd om weer naar de kerk te gaan). ik weet dat dit kleine voorbeeld helemaal niets is in vergelijking met het grote leed dat door macho-mujaheddin wereldwijd wordt veroorzaakt, maar ik denk dat het kleine voorbeeld toont dat de islam, net als iedere andere religie, een pas voorstelt dat naar een goed leven leidt. assalaam alaikum, redwasp |
Verkeerde islam idd, er is geen enkele islam goed!! Want er is er maar ENEN!
Raar dat de "goede" islam nog nooooit geen deftige stappen heeft ondergaan om diegenen die aansprakelijk zijn voor aanslagen te veroordelen!!! Ze prutellen wel iets maar is eigenlijk kronkelen zoals ze dat steeds doen! Want jullie zijn bang van de mullahs in iran. Als zij zeggen zo, dan zult gij lekker springen en vragen hoe hoog. |
Citaat:
Als de profeet het mag doen, dan doen de navolgingen het ook. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be