Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Meerderheid Vlamingen vindt prins Filip onbekwaam (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45517)

vercetti 2 februari 2006 17:30

Meerderheid Vlamingen vindt prins Filip onbekwaam

Citaat:

Filip vooral koning der Walen
Koningshuis verdeelt België meer dan ooit
Zestig procent van de Belgen wil niet van het koningshuis af, zo blijkt uit een enquête die gisteren in opdracht van onze krant bij 1.144 burgers werd afgenomen. Toch zijn de Vlaamse en Waalse meningen over Albert II en co meer dan ooit verdeeld. In Vlaanderen wordt prinses Astrid meer en meer als alternatief gezien, terwijl Wallonië prins Filip op handen blijft dragen.
De recente toespraak van de koning deed vooral in Vlaanderen heel wat stof opwaaien. Opnieuw gingen stemmen op om de bevoegdheden van het koningshuis nog sterker te beknotten en de koning een louter ceremoniële functie toe te kennen. De Belgische bevolking blijft het koningshuis steunen maar de meningen zijn verdeeld per gewest. Veel meer dan in Vlaanderen (56 procent) en zelfs Brussel (58 procent) staan vooral de Walen (68 procent) achter de monarchie.

Er zijn nog meer verschillen. Prins Filip is voor 61 procent van de ondervraagde Walen het meest bekwaam als koning, in Vlaanderen vindt hij geen meerderheid (46 procent). In Vlaanderen kiest 39 procent al voor prinses Astrid.

Ook een nieuwe mogelijke staatshervorming splitst ons land in tweeën. Meer dan de helft van de Vlamingen wil meer autonomie voor de gewesten, in Wallonië stoot de vraag naar meer bevoegdheden op een welgekend ,,non'' bij 60,7 procent van de ondervraagden.

Meer dan 37 procent van de Vlamingen wil de macht van koning Filip I beperken, in Wallonië maar 11 procent. Bij de zuiderburen is er zelfs een kwart die hem méér macht wil geven.

Zelfs over de huidige koning en zijn voorganger-broer zijn de meningen verdeeld. De Vlamingen vinden Albert II beter, de Walen hebben het voor Boudewijn I.
Zo is dat. Als Filip de troon bestijgt zal het zéér rap gedaan zijn met belgikske. :D :vlaander:

Het Nieuwsblad

joske 2 februari 2006 17:38

Het koningshuis voor de walen,en zeggen dat het spijtig genoeg dank zij de vlamingen is dat ze nog op de troon zitten.Ondank is s'werelds loon ,zegt men,wel dat is hier zeker van toepassing.

LeMmOnN 2 februari 2006 17:52

Onbekwaam, of wat dacht ge?! :twisted:

Ik heb het al gezegd en ik zal het nog eens zeggen:

AFSCHAFFEN DIE HANDEL
(het kost handenvol geld en opbrengen doet het NIET)

Trouwens waarom een koningshuis als er geen land is?!

Hans1 2 februari 2006 17:57

3/4 van onze politici zijn onbekwaam en het zijn deze laatste die het land besturen.

Zo, wat is het probleem?

vercetti 2 februari 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1531062)
3/4 van onze politici zijn onbekwaam en het zijn deze laatste die het land besturen.

Zo, wat is het probleem?

Die politici hebben we gekozen.
Het koningshuis niet...

Manuel* 2 februari 2006 18:11

Ik zie geen reden om aan te nemen dat die man onbewaam is of dat hij minder bekwaam zou zijn dan Astrid. Anderzijds mogen de weinige machten die de koning nu nog heeft wat mij betreft helemaal teniet gedaan worden, zodat het koningschap een louter protocollaire functie wordt.

Hans1 2 februari 2006 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1531077)
Die politici hebben we gekozen.
Het koningshuis niet...

Ah, als ze gekozen zijn mogen ze onbekwaam zijn. Is het zo?

Ik zou juist zeggen: als je gekozen bent, is het om je best te doen.

Hans1 2 februari 2006 18:25

Dat is het nu al, Manuel.

longhorn 2 februari 2006 18:32

En wie zal dan ons land verdedigen? Vergeet niet dat Filip zowel para-commando als F-16 piloot is. Zijn broer is gevechtsduiker en helikopterpiloot. Zonder hen stond den Duits hier al voor de 3e keer.

Hans1 2 februari 2006 18:33

In persoonlijke aanvallen zijn jullie sterk. Maar daar graven jullie alleen maar jullie eigen graf mee.

Vlaams-nationalist 2 februari 2006 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1531124)
In persoonlijke aanvallen zijn jullie sterk. Maar daar graven jullie alleen maar jullie eigen graf mee.

:lol: Nog even geduld, we spreken nog wel 8 oktober :lol:

Manuel* 2 februari 2006 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1531114)
Dat is het nu al, Manuel.

Nee, dat is het nu niet. De koning heeft op dit ogenblik nog steeds de macht om de (in)formateur te benoemen en om wetten te bekrachtigen. Dat moet dringend afgeschaft worden.

Hans1 2 februari 2006 18:54

"Dringend". Wat is hier in godsnaam dringend aan? Als het al nodig of belangrijk zou zijn...

Jobs creëren, milieu reinigen, gewesten afschaffen. Dat is dringend.

Manuel* 2 februari 2006 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1531167)
"Dringend". Wat is hier in godsnaam dringend aan? Als het al nodig of belangrijk zou zijn...

Jobs creëren, milieu reinigen, gewesten afschaffen. Dat is dringend.

Het ene sluit het andere niet uit, beste. Het is toch wel duidelijk dat de monarchie niet meer dezelfde rol kan spelen als 100 jaar geleden?

MagereHein 2 februari 2006 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 1531121)
En wie zal dan ons land verdedigen? Vergeet niet dat Filip zowel para-commando als F-16 piloot is. Zijn broer is gevechtsduiker en helikopterpiloot. Zonder hen stond den Duits hier al voor de 3e keer.

We konden ze toch ook nog verjagen met... stokken ? =d

Tavek 2 februari 2006 20:41

Prins Filip heeft het hart op de juiste plaats, dat hebben zijn uitspattingen wel bevestigd. De meeste politici behoren in mijn ogen toch maar tot de klasse der ordinair rioolgespuis aka volksbedriegers.

Liever een eerlijke dictator dan een oneerlijke verkozen politicus.

Weisse Wolf 2 februari 2006 21:02

Bekwaam of niet... afvoeren die ouderwetse en geldverspillende koekendoosromantiek. Het is niet meer van deze tijd. Het Belgische koningshuis is al even muf en dof als die lelijke vod waarmee die rare belgicisten dwepen.

FallenByTheHand 2 februari 2006 21:17

Ik vind dat er eigenlijk niemand "bekwaam" is om koning te zijn.

instromaniac 2 februari 2006 21:39

Dat Fluppe maar gauw koning wordt, dan helpt hij België des te vlugger naar de verdoemenis.

instromaniac 2 februari 2006 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 1531354)
Prins Filip heeft het hart op de juiste plaats, dat hebben zijn uitspattingen wel bevestigd. De meeste politici behoren in mijn ogen toch maar tot de klasse der ordinair rioolgespuis aka volksbedriegers.

Liever een eerlijke dictator dan een oneerlijke verkozen politicus.

Ben jij vergeten waaronder hij z'n handtekening een tijdje geleden gezet heeft? Ik denk dat die "juiste plaats" eerder het grootkapitaal is en niet "het volk".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be