Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Mister Proper is een Turk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45577)

Turkse Nederlander 3 februari 2006 20:51

Mister Proper is een Turk

Mister Proper is een Turk
Fazil Hammarat(79) is de Mister Proper van Beringen-Mijn: hij kreeg de milieuprijs van de stad Beringen omdat hij de omgeving van de moskee zo netjes houdt. De daaraan verbonden geldprijs schonk hij weg aan het goede doel: de moskeevereniging en het noodlijdende Pakistan.

De omgeving van de moskee en de oude spoorwegbedding is het werkterrein van Fazil. Twee- tot driemaal per week verzamelt hij zwerfvuil. Vaak werkt hij vier tot zes uren per dag, soms met de hulp van zijn vrouw.

,,Als hij van Turkije komt, is het er soms erg vuil'', weet dochter Belgin, die optreedt als tolk. ,,Dan heeft hij twee tot drie weken werk om de rommel op te ruimen, met schop en kruiwagen. Pa sorteert alle afval. Hij brengt het met de hulp van familie of vrienden naar het containerpark of geeft een seintje aan de gemeente. Hij is nog nooit naar de dokter moeten gaan. Een Turks spreekwoord zegt: ,,IJzer dat werkt, roest niet.''

Gooi het voor mijn deur

Vooral sinds Fazil in 1982 met pensioen ging, ruimt hij op. ,,Als jullie iets op straat gooien, gooi het dan voor mijn deur'', zegt hij tegen de buren. Mensen durven niets meer op straat gooien, ook de kinderen niet. Het zwerfvuil is sterk verminderd. Enkele wijkbewoners zijn mee beginnen opruimen. Als kinderen - wij zijn met acht - weten wij graag vooraf wanneer pa op bezoek komt. Mijn man begint al spontaan op te ruimen als vader op bezoek komt.''

Ook in de mijn van Beringen was Fazil een graag geziene gast omwille van zijn netheid: hij kreeg er zelfs een medaille voor. ,,Mijn vader bediende er de liften. Als er een panne was, stelden zijn collega's voor te schaften. Dan zei pa: ,,Wij kunnen beter wat opruimen.''

Na de nachtshift, als hij 's morgens thuis kwam, begon hij nog de afwas te doen. Bezoekers zeggen altijd: ,,Wat een proper huis hebben jullie.''

www.Gentenaar.be

Vlaanderen Boven 3 februari 2006 20:53

Dat is leuk. Maar waarom kan hij (blijkbaar) nog altijd niet voldoende Nederlands?

Shizie 3 februari 2006 21:03

zielig als je over zoiets een thread moet starten..

I guess alles wat niet negatief is, en iets met turken te maken heeft, verdient een thread..

right "turk4ever" ?

Internaut 3 februari 2006 21:36

Bedankt voor de tip. Ga ik voortaan geen Mr Proper meer kopen ;)

Gorefest 3 februari 2006 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever (Bericht 1532882)
Na de nachtshift, als hij 's morgens thuis kwam, begon hij nog de afwas te doen. Bezoekers zeggen altijd: ,,Wat een proper huis hebben jullie.''

Amai, ik doe tweemaal de afwas per dag, nu krijg ik ook een medaille? :mrgreen:

skaldis 3 februari 2006 21:50

Respect, zo ga ik mijn oude dagen ook slijten hoop ik.

skaldis 3 februari 2006 21:50

Alé ja, ni rond ne moskee, maar de scheldedijken ofzo dan.

duveltje382 3 februari 2006 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest (Bericht 1532973)

Ik doe altijd de afwas, wat krijg ik dan?8O
Ik woon alleen:lol:

Gorefest 3 februari 2006 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 1532984)
Ik doe altijd de afwas, wat krijg ik dan?

Op den duur uitgebeten handen :mrgreen:

Shadowman 3 februari 2006 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest (Bericht 1532973)

Spaart anders wel een beetje uit op de poetsploeg als je andere werknemers al wat ordelijker zijn.

JusticeLover 3 februari 2006 23:58

Seg T4E, kan jij géén interessantere topics openen? Ik vond je vroeger cooler :?

Turkse Nederlander 4 februari 2006 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JusticeLover (Bericht 1533190)
Seg T4E, kan jij géén interessantere topics openen? Ik vond je vroeger cooler :?

Ik ben tegenwoordig veel milder dan vroeger
:-D

Turkse Nederlander 4 februari 2006 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shizie (Bericht 1532900)
zielig als je over zoiets een thread moet starten..

I guess alles wat niet negatief is, en iets met turken te maken heeft, verdient een thread..

right "turk4ever" ?

Wanneer ga je mij nu eens een keer met rust laten?
;-)

Mephisto 4 februari 2006 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 1532884)
Dat is leuk. Maar waarom kan hij (blijkbaar) nog altijd niet voldoende Nederlands?

Verklaar u nader?

U weet [uit betrouwbare bron] dat hij geen NL spreekt en u vind dat NL spreken een fatsoenlijke bijdrage aan de cultuur is?
Of u weet niet of hij NL spreekt, danwel Turks en neemt aanstoot aan het feit dat de heer regelmatig terug gaat naar zijn heimat?

U zegt het maar..

Vlaanderen Boven 4 februari 2006 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto (Bericht 1533267)
Verklaar u nader?

U weet [uit betrouwbare bron] dat hij geen NL spreekt en u vind dat NL spreken een fatsoenlijke bijdrage aan de cultuur is?
Of u weet niet of hij NL spreekt, danwel Turks en neemt aanstoot aan het feit dat de heer regelmatig terug gaat naar zijn heimat?

U zegt het maar..

Ik ga af op 'zijn dochter, die optreedt als tolk'. Het kan natuurlijk dat het woord 'tolk' eerder bedoeld is als 'woordvoerder' en niets met taal heeft te maken. In dat geval ben ik in de fout.

Waarom probeer je te insinueren dat ik verderfelijk ben als ik vraag waarom hij (blijkbaar) nog steeds niet (voldoende) Nederlands kent?

democratsteve 4 februari 2006 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 1532884)

Als dat de maatstaf is........
De overgrote meerderheid van de Vlamingen kan niet eens deftig Nederlands praten, laat staan schrijven.

Groot Bakkes 5 februari 2006 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever (Bericht 1533257)
Wanneer ga je mij nu eens een keer met rust laten?
;-)

Seg Turkmans, heb zonet eens op de url's in uw signature geklikt, durft ge die praat ook verkondigen als er 4 grote Armeniërs een kring rond u vormen? :mrgreen:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be