![]() |
Is dit Waals racisme?
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelid=GS8NQKCI
Ik wil me als Nederlander niet teveel bemoeien met onze zuiderburen, maar ik vind dit een rare zaak. Voor alle zekerheid plak ik het desbetreffende artikel: Vlamingen weggepest op Waalse luchthaven mhDe pagina uit de krant als PDF document.write(''); De Waalse regering wil geen Vlaamse ondernemers op de luchthaven van Cerfontaine. De Waalse minister André Antoine (CDH), bevoegd voor luchthavens, nodigde deze week de pers uit voor een rondleiding op de luchthaven van Cerfontaine (DS 2 februari). In 2003 investeerde de Waalse regering onder impuls van de toenmalige minister Serge Kubla (MR) 12 miljoen euro in de 59 hectare grote site ten zuiden van Charleroi. De voorbije drie jaar stond een groot deel van de luchthaven leeg. Een deel werd gebruikt door Limair, een Vlaams bedrijf dat onder meer kleine vliegtuigen herstelt. Antoine riep woensdag bedrijven die een deel van de luchthaven willen huren op om projecten in te dienen. Limair-directeur Robert Crets waarschuwt kandidaten om dat vooral niet te doen. Volgens Antoine verzuimde Limair niet alleen de huur te betalen, zelfs de gebruikte brandstof werd niet vergoed, klonk het. Crets is verbolgen over de houding van de Waalse regering. ,,Het zijn gangsters.'' ,,Kubla heeft ons in 2003 naar Cerfontaine gehaald. We zouden hier vlieglessen kunnen geven, toestellen kunnen bouwen en herstellen. Er werd een huurprijs van 1.000 euro per maand afgesproken.'' ,,Toen we arriveerden, bleek de site maar half afgewerkt, er lag niet eens een weg. De landingsbaan lag vol stenen en oud ijzer en is vier maanden per jaar onbruikbaar omdat de grond te drassig is'', klinkt het. ,,Toen ik de eerste factuur kreeg, heb ik geantwoord dat ik niet wilde betalen zolang alles niet in orde was. Ik heb nooit meer een factuur gekregen.'' ,,Na de regionale verkiezingen van 2004 die een regering van socialisten en christen-democraten opleverden, kregen we het signaal dat ze ons niet meer wilden in Cerfontaine. Sowaer, het financieringsverhikel voor de Waalse luchthavens, wilde niet weten van Vlaamse ondernemers op een Waalse luchthaven.'' ,,Vervolgens hebben ze rechtszaken aangespannen om ons weg te krijgen.'' Maar Limair heeft tot dusver twee keer gelijk gekregen. Eén procedure loopt nog. ,,Zolang ze geen gelijk krijgen van de rechter kunnen ze niet veel op de site doen. Kandidaat-huurders dreigen dus jaren te moeten wachten voor ze de luchthaven of de hangars kunnen gebruiken.'' ,,Daarna hebben ze de landingsbaan gesloten. Op die manier hoopten ze mij financieel droog te leggen. Ik kon geen lessen meer geven of klanten ontvangen die hun toestellen wilden laten herstellen.'' Crets ging uiteindelijk op zoek naar een nieuwe locatie voor zijn onderneming en vond die in Limburg. Over enkele maanden bouwt hij er een fabriek om een nieuw éénmotorig vliegtuig te produceren. ,,Ik versta het echt niet. Ze zijn op zoek naar banen in Wallonië, maar de bedrijven die er zitten, jagen ze weg.'' |
Citaat:
|
Citaat:
Dit is héél duidelijk : protectionisme van/voor het eigen waalse volk. Ondanks de regels van de EU. Verfoeilijk... |
Citaat:
Maar ik krijg het het idee, dat als het andersom was, dat de zaken er dan heel anders zouden uitzien. |
Citaat:
|
Citaat:
Als de Walen de volledige controle willen over hun eigen economie, dan is daar toch niets mis mee? Dat is gewoon gezond protectionisme. Of zijn we ineens voorstander van Vlaamse soevereiniteit maar tegen de Waalse??? Vlaanderen zou er een voobeeld aan moeten nemen: "Suez, bol het af! Vanaf heden zijn de nutsmaatschappijen genationaliseerd door het Vlaams Gewest." |
Citaat:
Het Marshall-plan voor Wallonië is al decennia bezig Per Amerikaan gaf de VS 20 euro aan België (geindexeerd) verdeeld over een periode van ongeveer 5 jaar. Elke Vlaming geeft elk jaar 1833 euro aan Wallonie, 91 keer zoveel. In totaal gaf elke Amerikaan aan Europa 496 euro. Of nog beter, op 7 jaar tijd zal Vlaanderen meer uitgeven aan Wallonie dan de VS uitgaven voor het volledige Marshall-plan ! |
Citaat:
In het Amerikaanse Marshallplan kregen de Euopese staten goedkope leningen om Amerikaanse producten te kopen. Met andere woorden: Amerikaans consumptie-kolonialisme en de uiteindelijke doodsteek van de Europese economie. Door het Marshallplan kon de Europese economie nauwelijks profiteren van de wederopbouw (zij konden immers geen goedkope leningen geven). Maar ik geef je gelijk dat de Vlaams-Waalse transfers te vergelijken zijn met het Marshallplan. Net zoals het Marshallplan helpen de transfers in hun huidige vorm de Waalse economie om zeep. |
Citaat:
Het verschil ligt m.i. in 1. efficientie van het bestede geld en 2.mentaliteit van de bevolking. De mentaliteit van mijn grootouders als het op werken aankwam was héél, héél anders dan de gemiddeld mentaliteit van de dag van vandaag. Die is namelijk: 'de overheid (i.e. de andere mensen) heeft de plicht om mij te helpen, ook als ik er zelf niks voor doe.' In wallonië is die houding meer verspreid dan hier, maar ook hier is dat zeker een feit. Ik verdenk de linkse kerk ervan doelbewust een klasse dom en afhankelijk te houden om zichzelf zo van de macht te verzekeren. Desnoods wordt die klasse wel geimporteerd... |
Citaat:
|
Citaat:
En de belgicistische kerk houdt eveneens een aantal mensen afhankelijk. Maar dan hebben we het eerder over politici dan kiezers. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. |
Citaat:
|
Citaat:
Een ander gevolgtrekking : of we ze nu platbombarderen of niet, het maakt geen moer verschil, want nu is het al net of ze platgebombardeerd zijn (door hun profetariaat der SZ en VL !!??) :roll: :roll: :roll: :roll: |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be