Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Geloof hoe belangrijk is dat voor U, voorbeeld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45961)

duveltje382 12 februari 2006 15:31

Geloof hoe belangrijk is dat voor U, voorbeeld

Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.
Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.
Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.
Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.
Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad

redwasp 14 februari 2006 22:36

assalaam alaikum,

mas'allah voor het reformatorisch dagblad.

slm

alberto 15 februari 2006 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 1544761)
Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.
Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.
Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.
Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.
Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad

Geloof in godsdienst vind ik onbegrijpelijk, boeken zoals de bijbel of de koran die "geschreven" zijn in een tijd dat men dacht dat de aarde plat was en gedragen werd door een schildpad, hoe kunnen die geloofwaardig zijn, de wereld is ondertussen al duizend maal veranderd, maar wat er toen opgeschreven werd dat zou de absolute waarheid zijn waar we naar moeten leven, sorry, daar kan ik niet in geloven.

Dave Brocatus 15 februari 2006 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 1548093)
Geloof in godsdienst vind ik onbegrijpelijk, boeken zoals de bijbel of de koran die "geschreven" zijn in een tijd dat men dacht dat de aarde plat was en gedragen werd door een schildpad, hoe kunnen die geloofwaardig zijn, de wereld is ondertussen al duizend maal veranderd, maar wat er toen opgeschreven werd dat zou de absolute waarheid zijn waar we naar moeten leven, sorry, daar kan ik niet in geloven.

Waarin gelooft u dan wel? Waar moeten we volgens u vandaag de dag dan wel naar leven?

Supe®Staaf 15 februari 2006 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1548132)
Waarin gelooft u dan wel? Waar moeten we volgens u vandaag de dag dan wel naar leven?

Volgens onze instincten, noden en behoeften, strevend naar de grootst mogelijke vrijheid met als enige restricties:
gelijkberechtiging voor iedereen
respect voor mekaars fysieke integriteit

Dave Brocatus 15 februari 2006 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 1548228)
Volgens onze instincten, noden en behoeften, strevend naar de grootst mogelijke vrijheid met als enige restricties:
gelijkberechtiging voor iedereen
respect voor mekaars fysieke integriteit

Als christen ben ik het uiteraard eens met gelijkberechtiging voor iedereen en respect voor mekaars fysieke integriteit. Maar ik zou ze niet beschouwen als restricties, zoals u dat doet. Voor mij behoren ze tot een groter geheel van waarden, die men moet trachten na te streven.

Als we volgens u volgens onze instincten moeten leven, waarom dan restricties opleggen? Of waarom geen derde restrictie? De door u genoemde restricties lijken me vrij willekeurig gekozen.

Desiderius 15 februari 2006 15:34

Citaat:

"Doe niet aan andere wat ge zelf niet wilt aangedaan worden."

Vind ik een principe dat in al z'n algemeenheid het leven wel een stuk aangenamer kan maken. Je kan het nooit opleggen, anders zou het huichelachtig zijn, maar het blijkt in de praktijk toch ook geen enorme hypotheek op dat heilige dogma van de "individuele vrijheid".

redwasp 15 februari 2006 16:30

assalaam alaikum,

wie religieuze verhalen leest en enkel oog heeft voor de historische context waarin ze ontstonden, krijgt volgens mij een vrij eng beeld van die teksten. de kern van een leer is iets dat door de eeuwen heen overeind blijft, om het even hoe veel stod er op de uitdrukkingsvormen is gaan liggen.

assalaam alaikum

redwasp

StevenNr1 15 februari 2006 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 1547784)
assalaam alaikum,

mas'allah voor het reformatorisch dagblad.

slm

Nederlands?

drosophila 15 februari 2006 17:44

Religion ist das Opium des Volkes

Supe®Staaf 15 februari 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1548275)
Als we volgens u volgens onze instincten moeten leven, waarom dan restricties opleggen?

Om de voorwaarde van gelijkberechtiging te kunnen vervullen, moeten er op het fysieke vlak restricties afgedwongen worden.
Als we b.v. iedereen gelijkelijk het recht op leven gunnen, dan moeten we per definitie ook iedereen recht op eten toekennen. Schematisch gesproken betekent dat: het voedsel dat ik eet kan niet meer door een ander gegeten worden. Dus moeten we restrictief optreden om ervoor te zorgen dat iedereen aan zijn trekken komt. Als we met twee zijn, en er is één brood, dan is het fair dat we elk slechts een half nemen.

Citaat:

Of waarom geen derde restrictie? De door u genoemde restricties lijken me vrij willekeurig gekozen.
Misschien.
Het zijn de enige die mij nuttig lijken op het eerste gezicht.
Verzin er gerust andere, en dan bekijk ik of ze noodzakelijk zijn. ;-)

Bhairav 15 februari 2006 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1548576)
Religion ist das Opium des Volkes

Het kan evengoed de cocaïne zijn...

Supe®Staaf 15 februari 2006 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1548701)
Het kan evengoed de cocaïne zijn...

Klopt.
Niks zo opwekkend als de tienurenmis.

Bhairav 15 februari 2006 18:46

Haha!
Ik had het over opgehitste moslims enzo... Voor religieuze redenen ten stijde trekken in het algemeen: de Amerikanen kunnen er ook wat van.

Supe®Staaf 15 februari 2006 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 1548719)
Haha!
Ik had het over opgehitste moslims enzo... Voor religieuze redenen ten stijde trekken in het algemeen: de Amerikanen kunnen er ook wat van.

Vergeet den Duitsch niet: Gott mitt Uns!

alberto 15 februari 2006 19:18

Citaat:

Geloven, ik weet het niet, ik leef wel van de hoop, ik hoop dat ik honderd jaar wordt, dat ik de lotto eens win, dat ik gezond mag blijven, maar geloven doe ik dat niet echt, morgen kan alles voor mij gedaan zijn.
Ik leef de dag en hoop dat ik er nog vele kan bij doen.

En naar waar we moeten leven: hetzelfde, leef de dag waarin je bent en hou je aan de regels en wetten van de tijd waar je in leeft.

Het aards paradijs is niet voor niets het aards paradijs, profiteer ervan het is hier op aarde en nergens anders.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be