Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Godsdienstvrijheid is geen basisrecht. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46029)

Mahdi 14 februari 2006 23:05

Godsdienstvrijheid is geen basisrecht.

Wie het hier niet mee eens is mag mij met argumenten trachten te overtuigen.

King of beggars and fleas 14 februari 2006 23:41

hoeft niet

Desiderius 14 februari 2006 23:45

Simpel: de gedachten zijn vrij, de meningen zijn vrij, de meningsuiting is vrij én er is een vrijheid van vereniging. Stuk voor stuk hoekstenen van een moderne, open en vrije democratie.

Hoeveel meer argumenten heb je nog nodig?

colargo 14 februari 2006 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 1547857)
Simpel: de gedachten zijn vrij, de meningen zijn vrij, de meningsuiting is vrij én er is een vrijheid van vereniging. Stuk voor stuk hoekstenen van een moderne, open en vrije democratie.

en dit is allemaal in gevaar

ps : hoeft idd niet.

Desiderius 14 februari 2006 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door colargo (Bericht 1547862)
en dit is allemaal in gevaar

Dus zullen we er nog maar eens voor moeten vechten zeker?
Ik had nog zo gehoopt dat die ellende een paar generaties zou overslaan, maar ik voel de bui al hangen...

Dave Brocatus 15 februari 2006 06:44

Ieder individu heeft een menselijke waardigheid. Die menselijke waardigheid geeft ons het recht op persoonlijke vrijheden. Die persoonlijke vrijheden omvatten ook het recht van iedere individu om vrij en dus zonder dwang zijn of haar godsdienst te boefenen.

redwasp 15 februari 2006 16:26

assalaam alaikum,

sterke gast die mij mijn godsdienstvrijheid kan beknotten.

natuurlijk wil dit niet zeggen dat ik IN NAAM VAM die godsdienst dingen zou mogen die normaal niet door de beugel komen.

slm

redwasp

waarnemer 19 februari 2006 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mahdi (Bericht 1547818)
Wie het hier niet mee eens is mag mij met argumenten trachten te overtuigen.

Weet echt niet waar je naartoe wil.

Meer algemeen, overtuig mij eens van eender welk ander basisrecht of plicht. Waarom zou ik geen bankoverval plegen, in de veronderstelling dat ik niet gepakt zou worden (anders gaat het niet over een moreel princiepe).

Over het wel of niet verantwoord zijn van morele princiepes kan je niet discuteren. Anders zouden hier een aanzienlijk aantal discussies snel afgelopen zijn...

Basy Lys 19 februari 2006 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 1548442)
... sterke gast die mij mijn godsdienstvrijheid kan beknotten.

natuurlijk wil dit niet zeggen dat ik IN NAAM VAM die godsdienst dingen zou mogen die normaal niet door de beugel komen. ...

In de Vrije Wereld zal niemand daar moeite voor doen. Daarvoor moet je in een islamitische omgeving leven, of eerder: overleven.

Phrea|K 19 februari 2006 14:57

Het enige aspect van godsdienstvrijheid waar ik het (soms) moeilijk mee heb is de vrijheid van ouders om hun kinderen van jongsaf te hersenspoelen met allerlei religieuze waarheden waar ze later nooit meer vanaf raken. Begrijp me niet verkeerd: ik weet dat alle opvoeding een vorm van brainwashing is, ook met atheïstische ouders ontkom je er niet aan. En je kunt er weinig aan doen zonder maatregelen te nemen die regelrecht naar totalitarisme leiden (wie zou er trouwens moeten bepalen welke de 'goeie' waarden zijn die in de kinderhoofdjes gepompt moeten worden?)

Maar ondertussen zijn de kinderen van Jehova's getuigen in vele gevallen toch leuk gedoemd om ook in die toffe club van nutcases te blijven hangen. Idem voor sommige van die bijbelvaste protestanten die vrolijk hun kroost opzadelen met debiele ideeën over zondigheid, predestinatie (voor de calvinisten dan), creationisme,... Ik begrijp dat mensen hun kinderen willen opvoeden binnen hun eigen geloofsopvattingen, maar men zou toch het verstand moeten hebben om een klein beetje respect te hebben voor de godsdienstvrijheid van zo'n kind.

Vlaanderen Boven 19 februari 2006 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K (Bericht 1553120)
Het enige aspect van godsdienstvrijheid waar ik het (soms) moeilijk mee heb is de vrijheid van ouders om hun kinderen van jongsaf te hersenspoelen met allerlei religieuze waarheden waar ze later nooit meer vanaf raken. Begrijp me niet verkeerd: ik weet dat alle opvoeding een vorm van brainwashing is, ook met atheïstische ouders ontkom je er niet aan. En je kunt er weinig aan doen zonder maatregelen te nemen die regelrecht naar totalitarisme leiden (wie zou er trouwens moeten bepalen welke de 'goeie' waarden zijn die in de kinderhoofdjes gepompt moeten worden?)

Maar ondertussen zijn de kinderen van Jehova's getuigen in vele gevallen toch leuk gedoemd om ook in die toffe club van nutcases te blijven hangen. Idem voor sommige van die bijbelvaste protestanten die vrolijk hun kroost opzadelen met debiele ideeën over zondigheid, predestinatie (voor de calvinisten dan), creationisme,... Ik begrijp dat mensen hun kinderen willen opvoeden binnen hun eigen geloofsopvattingen, maar men zou toch het verstand moeten hebben om een klein beetje respect te hebben voor de godsdienstvrijheid van zo'n kind.

Mee eens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be