![]() |
Pleidooi voor de herschikking van de rechterzijde in Vlaanderen: mijn voorstel
Het feit dat extreem-rechts in België(Vlaams Blok en in mindere mate ook het Front National) goed electoraal vertegenwoordigd is bij een flink aantal Belgen is het totaal ontbreken aan een volwaardig rechts alternatief. Sinds het aantreden van Paars-groen in 1999 is het beleid nog nooit zo "links" geweest als nu. De VLD is de laatste jaren met het opslorpen van het progressieve deel van de voormalige Volksunie en de progressieve strekking van oud CVP'ers o.l.v Johan van Hecke een links-liberale koers gaan varen want onlangs geleid heeft tot d met dissidenties van o.a Ward beysen met ze'n Liberaal Appel en Leo Govaerts met ze'n VeiligBlauw(goei partijke) :wink: . De NV_A bekleed wel een iets duidelijker rechtser profiel maar blijft vastgeroest in oudbollig radikaal Vlaams-Nationalisme dat voor véél mensen géén electorale bekommernis is. Het CD&V die nu reeds het 4de oppositiejaar tegenmoet zich gaan vragen zich af aan welke kant van het politieke spectrum ze zich nu moeten situeren. Rechts of Links??? Hoewel het voor de CD&V een goed idee zou zijn dat ze zich wéér aan de rechterzijde van het politieke spectrum zouden situeren wordt météén wéér het ACW uit de kast gehaald om de CD&V met het dreigende vingertje wéér terug naar af te wijzen. Waarom breekt CD&v gewoon niet met dat extreem-linkse ACW..de enigste functie van die organisatie is volgens mij de rechterzijde verdeeld houden en dat kan nooit de bedoeling zijn. Leterme(zelf ook ex-ACW'er)De Clerk, De Crem e.a moeten nu eens politieke "moed" tonen en volgens mij breken met het ACW zodat volgens mij het CD&V kan verruimt worden met nieuwe rechtse krachten uit zowel de NV_A, Vlaams Blok als het Liberaal Appel en Veilig Blauw. Het heeft absoluut géén zin om in 4 tot 5 kleine partijtjes naar de gunst van de kiezers te vissen. 1 groot "rechts" machtsblok, links van het Vlaams Blok ,maar rechts van alle andere partijen..Dat moet op termijn de bedoeling wil Vlaanderen binnen 4 jaar wéér niet opgezadeld zitten met een linkse regering. Langs Waalse kant lijkt het me best dat het CDH met de rechterzijde van het MR en alle democratische krachten binnen de rechtse tot extreem-rechtse splintergroepen zoals het RWF, het FNB en het Front National gaat samen zitten om tot 1 grote lijst te komen zodat "verstandig rechts' in België terug een vorm van betekenis gaat krijgen. |
zolang de CD&V geen echte Vlaamse standpunten inneemt is zij gedoemd om te verdwijnen.
|
Welnee, echte volkspartijen doen niet mee aan die dwaze economische breuklijn. Ze vertegenwoordigen het volk, en dat bestaat uit werknemers en werkgevers; uit ondernemers, arbeiders, huisvrouwen, studenten, boeren, werklozen,... Enkel christendemocratische en vooral nationalistische partijen kunnen echte volkspartijen zijn. Het ACW wortelt in de sociale leer van het christendom, en kan dus bezwaarlijk links genoemd worden. De linkse elementen erin zijn er nadien ingesijpeld en die moeten buitengegooid worden. Het ACW dient zich te herbronnen in z'n roots, ipv in de linkse (en dus materialistische) hoek geduwd te worden.
|
Yves Leterme, de nieuwe voorzitter, is juist van de progressievere, socialere, ACW kant van de CD & V hé... Joepie! Ze gaan er voor mij op vooruit! :D
|
Fijn dit te horen heren of moet ik Herren zeggen :wink: Het kartel staat al klaar om de acw'ers op te vangen. Resultaat: het kartel staat nog sterker dan het vandaag staat.
bedankt jongens :lol: |
Het Vlaams Blok blijt de enige volwaardige rechtse oppositiepartij! Hoe men het ook draait of keert! :wink:
|
Citaat:
|
.
Citaat:
Er zijn trouwens altijd klerikalen geweest die zich niet al te veel aantrokken van het klasseverzoenend krakter en ronduit de kant van het volk kozen (meestal tot groot ongenoegen van Rome). En met 'volk' bedoel ik uiteraard niet de interpretatie van Guderian. Het is trouwens een illusie te denken dat je een vakbond kan oprichten zonder aandacht te hebben voor de 'onderbouw' :wink: . De nazi's hebben dat geprobeerd alleen bleek dat de ondernemers op dat vlak marxistischer waren dan gedacht als je begrijpt wat ik bedoel. :wink: |
Mag ik je erop wijzen dat het ACW wel al heel lang bestaat! Minstes even lang als de sossen. Daens heeft deze stand echter laten oprichten toen een deel van de pk in zijn partij kwam. Zodanig kwamen er nog boeren bij. Ik denk dat het enkel mensen zijn die voor de CD&V stemmen ( stemden ) die dit werkelijk steunen. Ik ben voor een standenpartij. Die eens alle mensen vertegenwoordigt. Anders zou ik niet weten welke partij dat anders doet.
Thomas |
Citaat:
Welke partij doet dit tegenwoordig niet? Iedere partij verdedigt het 'algemeen' belang. In de SP-a hebben ze zelfs pastoors en immans in de kamer in tegenstelling tot de CD&V |
Citaat:
Een partij die alle mensen vertegenwoordigd is een utopie! |
Citaat:
mag ik je ook vragen: Waarom denk je dat ik niet meer sympathiseer voor de CD&V? en niet elke partij verdedigt het algemeen belang. Anders had ik al lang bij een andere partij gezeten. |
Citaat:
|
Citaat:
Johan C.: Mja, ik moet toch niet zomaar mijn vader zijn willeke volgen hé. Moest ik nu stemmen, mja.. Ik zou het niet weten. |
Waarom toch altijd ingaan op dat links-rechts spelletje...
De CD&V moet zich niet laten leiden in haar standpunten door de plaats die ze moet innemen op een denkbeeldige lijn. Ze moet gewoon voor elk thema een duidelijk en klaar standpunt innemen . Of dat nu links of rechts getint is is op zich onbelangrijk. Je kan niet alle problemen oplossen op een "rechtse" manier.. Evenmin als je alle problemen kunt oplossen op een "linkse" manier.. Elk thema vraagt een eigen aanpak. Het standpunt moet door de CD&V wel duidelijk naar voor worden gebracht zonder rekening te houden met eventuele tegenkanting van één of andere zijde van het politieke spectrum... |
Eer dat waarheid wordt bij de CDenV, zijn ze al lang verpulverd door die denkbeeldige lijn :?
|
Citaat:
En tegelijkertijd hebben ze schrik dat de CD&V er wel in slaagt.. Alleszins het proberen waard zou ik zeggen.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be