Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   één euro op twee van onze belastingen gaat naar onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46325)

Karma 23 februari 2006 22:58

één euro op twee van onze belastingen gaat naar onderwijs
 
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?

Pieke 24 februari 2006 09:18

als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...

King of beggars and fleas 24 februari 2006 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1559108)
als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...

tja heb ik ook al geprobeerd. ik zou gemakkelijk godsdienst of zedenleer kunnen geven en geschiedenis zou mits wat opfrissen van mijn kennis dienaangaande ook wel moeten kunnen. Maar ja diplomafetisjesme he :roll:

Karma 24 februari 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 1559108)
als het in het onderwijs toch zo fantastisch is, wordt dan leerkracht...

Ondanks dat ik het diploma regentaat wel op zak heb verkies ik zelf niet in het onderwijs te gaan.
Ik wil juist aangeven dat het onderwijs wel een heel pak duiten kost en vraag me af of die verantwoord worden uitgegeven.

Tegendradigaard 24 februari 2006 21:18

zoals ik in een ander forum wist te zeggen : gewoon afschaffen.
dat heeft nog als bijkomend voordeel dat tegen de islam het hier voor het zeggen heeft wij ook al ineens terug in het stenen tijdperk leven...

snoodaard 24 februari 2006 21:56

Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.

Roots 24 februari 2006 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard (Bericht 1559909)
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.

van vakidiotie gesproken.

Sokkie 25 februari 2006 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard (Bericht 1559909)
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.

Ja, en dan kunnen we het niveau van ons basisonderwijs vergelijken met dat van.....Zimbabwe :lol:

Bobke 25 februari 2006 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sokkie (Bericht 1560045)
Ja, en dan kunnen we het niveau van ons basisonderwijs vergelijken met dat van.....Zimbabwe :lol:

Maar in Zimbabwe krijgen ze veel godsdienst en muziek dacht ik.

Cynicus 26 februari 2006 02:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1558901)
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?


Er moet inderdaad drastisch ingegrepen worden in de veel te hoge onderwijsuitgaven. Zoals ik een tijdje geleden reeds gesteld heb, is het mogelijk aanzienlijk te besparen op onderwijs, zonder dat de kwaliteit daar zou onder lijden.

cookie@vws 26 februari 2006 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard (Bericht 1559909)
Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.

Volledig mee eens... heel het onderwijssysteem is zo ingesteld op de flexibiliteit om zowat alles later te kunnen gaan studeren. Daarom komt het dat de meeste afgestudeerden uit het middelbaar onderwijs dan ook totaal geen vakbekwaamheid kunnen tentoon spreiden en dat maakt het felbegeerde A2 diplomake vrij waardeloos....

Cynicus 26 februari 2006 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws (Bericht 1561131)

[SIZE=1]Oorspronkelijk bericht door snoodaard [/SIZE][SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Heel wat lessen zijn nutteloos,godsdienst,L.O.,muziek en wat te denken van scheikunde en dergelijke in de hogere jaren van de handel.In de usa kan men reeds veel vroeger specialiseren,zo zijn daar 15-jarigen die 8 a 10 uur scheikunde per week hebben,ze moeten zich wel niet meer druk maken om economie en andere zaken waar ze later toch niks aan hebben.[/SIZE]


Volledig mee eens... heel het onderwijssysteem is zo ingesteld op de flexibiliteit om zowat alles later te kunnen gaan studeren. Daarom komt het dat de meeste afgestudeerden uit het middelbaar onderwijs dan ook totaal geen vakbekwaamheid kunnen tentoon spreiden en dat maakt het felbegeerde A2 diplomake vrij waardeloos....

Een A2 diploma ASO op zich is sowieso volstrekt waardeloos. Het is louter een ticket om hoger of universitair onderwijs te mogen aanvatten, evenwel zonder enige garantie op succes, daar er in het ASO veel te weinig natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden.

Wie op z'n 18-de wil stoppen met studeren en dan tegelijkertijds iets concreets wil kunnen, doet er beter aan beroeps- of technisch onderwijs te volgen.

cookie@vws 26 februari 2006 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 1561219)
Een A2 diploma ASO op zich is sowieso volstrekt waardeloos. Het is louter een ticket om hoger of universitair onderwijs te mogen aanvatten, evenwel zonder enige garantie op succes, daar er in het ASO veel te weinig natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden.

Wie op z'n 18-de wil stoppen met studeren en dan tegelijkertijds iets concreets wil kunnen, doet er beter aan beroeps- of technisch onderwijs te volgen.

Maar deze opleidingen schijnen ook niet het toonbeeld van beroepskwalificatie te zijn. Zie het zelf binnen het eigen bedrijf dat deze jongens blijkbaar te weinig bekwaamheid aan de dag leggen, terwijl ze wel met bewijsmateriaal (beroeps) aangenomen zijn. Desnoods zelfs met een specialisatiejaar. Natuurlijke selectie is een term die ik nooit zou willen gebruiken daar deze bol staat van vooroordelen. Concreet zou een beroepsopleiding meer stages moeten bevatten om de échte opleiding te garanderen. Echter dit tegen een eerlijke vergoeding ten overstaan van de leerling en niet ten voordele van de onderwijsinstelling. Anders spreekt men van uitbuiting en economische ondermijning.

Duvelke 26 februari 2006 13:09

Er kan niet genoeg geld in onderwijs worden gestoken. Degene die het afbreken sta ZELF maar is voor een klas..Voor een goede les te geven heb je veel didactisch materiaal voor nodig, en dat kost geld.
Hoe kleiner de groep, des te beter.

Dave Brocatus 26 februari 2006 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 1558901)
één euro op de twee gaat naar onderwijs

is een uitspraak van Tobback enkele jaren terug (kan dus momenteel wel wat gewijzigd zijn).
Nochtans hebben leerkrachten 16 weken per jaar vakantie en moeten ze maar half zo veel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende.

Leerkrachten die al enkele jaren in dezelfde klas staan moeten kunnen teren op lesvoorbereidingen van de vorige jaren. L.O. leerkrachten en leerkrachten beroepsgerichte vakken moeten nog veel minder voorbereidingen maken.

Toch klagen ze steen en been dat het een zwaar beroep is en weigeren ze steeds meer om bijkomende taken zoals toezichten tijdens speeltijden op te nemen.
Moet er niet drastisch worden ingegrepen in het onderwijs?

Tijdens de schoolvakantie hebben leekrachten die hun job ernstig nemen, ook heel wat werk.
Het klopt niet dat leerkrachten slechts half zoveel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende. U denkt enkel aan de lesopdracht van leerkrachten, maar vergeet daarbij alle andere opdrachten.
Wanneer je al enkele jaren voor de klas staat, moet je je lessen aanpassen aan de laatste vernieuwingen binnen het onderwijs.

Welke drastische ingrepen stelt u voor?

@lpha 26 februari 2006 13:23

Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt

Chipie 26 februari 2006 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 1561257)
Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt

Tja...

@lpha 26 februari 2006 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1561271)
Tja...

Tja...?

Karma 26 februari 2006 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1561252)
Tijdens de schoolvakantie hebben leekrachten die hun job ernstig nemen, ook heel wat werk.
Het klopt niet dat leerkrachten slechts half zoveel uren presteren als een doorsnee arbeider of bediende. U denkt enkel aan de lesopdracht van leerkrachten, maar vergeet daarbij alle andere opdrachten.
Wanneer je al enkele jaren voor de klas staat, moet je je lessen aanpassen aan de laatste vernieuwingen binnen het onderwijs.

Welke drastische ingrepen stelt u voor?

Ik hoor het je graag zeggen maar durf dit toch enigszins tegenspreken.
Bij ons werken opvoeders en leerkrachten samen elk met zijn specifieke opdrachten. De leerkrachten vallen onder "onderwijs" en de opvoeders vallen onder "Vlaams Fonds".
Wat ik constateer is dat leerkrachten gewoon veel meer statutair zijn beschermd.
De opmerking die ik hierboven maakte klopt als een bus. Leerkrachten BGV (beroepsgerichte vakken) en LO maken nauwelijks voorbereidingen, moeten 22 uren (van 50 minuten) les geven, hebben ongeveer tweemaal op een week toezicht, hebben twee uren "wacht" (vervanging zieke collega's) en hebben 16 weken vakantie. De opvoeders moeten op jaarbasis gewoon meer dan het dubbele presteren en staan even dicht (en dus onder de stress) bij de jongeren.
Toch moet ik constateren dat het net de leerkrachtengroep is die het meest klagen en het meest ziek zijn.
Een leerkracht die na twintig jaar zou beslissen om opvoeder te worden krijgt de volle encienniteit mee, omgekeerd echter (opvoeder die naar onderwijs overstapt) krijgt helemaal geen encienniteit mee.
Tja, en dan maar zeggen dat het een zwaar beroep is. Ik heb toch maar mijn twijfels.
Trouwens als het zo zwaar zou zijn, waarom niet minder vakantie en daaraan gekoppeld kleinere klasgroepen?
Maar o wee, als er aan de vakanties wordt geraakt!

cookie@vws 26 februari 2006 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door @lpha (Bericht 1561257)
Ik gruwel van het idee dat het tot de taak van het onderwijs behoort om kant en klare vakidioten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dient jongeren een zo breed mogelijke vorming mee te geven die als basis dient om zich later makkelijk te kunnen ontplooien en specialiseren in een bepaald vakgebied. Overdreven specialisatie in een vroeg stadium is in darwinistische termen eigelijk een degeneratie omdat het de kansen om zich gemakkelijk aan te passen in een totaal nieuwe omgeveing te zeer inperkt

Tja...wilde enkel het systeem aanklagen dat die kant en klaar gediplomeerden in de praktijk helemaal niet kant en klaar zijn...... Zo kan je dus stellen dat iemand met een managementsdiploma even goed (of beter) gekwalificeerd is als iemand zonder diploma. Het gezond verstand werkt trouwens vaak beter in deze functies....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be