Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De virtuele vrijheid binnenkort bedreigd? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=46447)

lombas 28 februari 2006 11:15

De virtuele vrijheid binnenkort bedreigd?

Sommigen vinden het hier al erg, maar als ik dit zie, vrees ik dat we binnenkort misschien Chinese toestanden binnenhalen, waar internet zwaar gecontroleerd dan wel gecensureerd wordt:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrt-nieuws (Bericht 0000000)
1 op de 10 kinderen gepest via internet

di 28/02/06 - Een op de tien jongeren wordt gepest via het internet. Dat blijkt uit een studie van de Nederlandse internetleverancier Planet Internet.

Dat cyberpesten in opmars is, blijkt uit het onderzoek van de internetleverancier.
Daarom start het onderwijstijdschrift Klasse een campagne bij leerlingen, leerkrachten en ouders.

(foto PhotoNews)

Meestal wordt er gepest door anoniem mails te versturen, maar even vaak gaat het over scheldpartijen in chatboxen. Soms worden ook foto's van het slachtoffer bewerkt en op internet gezet.

Volgens Klasse is cyberpesten harder dan gewoon pesten omdat het anoniem gebeurt. "Omdat het anoniem is, durven pesters verder gaan, want ze weten dat daders moeilijk te betrappen zijn", zegt Michel Van Laere van Klasse.
Het onderwijstijdschrift zal deze week tips publiceren om cyberpesten te voorkomen. Zo moeten leerkrachten cyberpesten bespreekbaar maken in de klas. Ouders wordt aangeraden om de computer in de woonkamer te plaatsen om meer controle te hebben over het surfgedrag van zoon of dochter.

Bhairav 28 februari 2006 11:21

Het zou erg zijn moeten we onze vrijheden opgeven omdat er mensen te schijterig voor zijn. Dat ze kinderen dan beter inlichten, IPV op zijn Geertjes overal controle op willen.

lombas 28 februari 2006 11:30

Ik werd ook wel eens gepest. Tot ik groter was dan die mensen.

Iedereen heeft wel mensen met wie-ie 't minder vindt - get over it.

Bende aanstellerij.

Dave Brocatus 28 februari 2006 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563564)

Bende aanstellerij.

U hebt er geen problemen dat mensen gepest worden?
U vindt dat als mensen lijden omdat ze gepest worden, ze zich aanstellen?
Indien ja, dan vind ik dat een schandalige houding!

lombas 28 februari 2006 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1563622)

Bite me dan voor mijn schandalige houding, ik ben gepest - heb daar nooit over geklaagd. Als je daar niet mee kan omgaan, heb je een aanstellerige persoonlijkheid. Ik zeg dus niet dat het feit dat ze lijden, aanstellerij is - maar het aanklagen er van is dat wel. Je moet jezelf leren opvoeden, en jezelf boven dat soort gedrag plaatsen. Je kan daar best hulp voor zoeken, maar niet het soort hulp dat bepaalde vrijheden aan banden legt. Niemand gaat je helpen in de boze wereld hoor - werk dus eerst aan jezelf, in plaats van altijd die andere proberen te veranderen en daarmee de vrijheid van derden aan banden legt.

Khalid 28 februari 2006 12:53

Citaat:

Bite me dan voor mijn schandalige houding, ik ben gepest - heb daar nooit over geklaagd. Als je daar niet mee kan omgaan, heb je een aanstellerige persoonlijkheid.
gij bekijk het vanuit u standpunt en ervaring. ik vind het egoistich. ik heb ook geen problemen met mensen die mij pesten, ik vind het zelfs leuk :lol: , maar men moet het niet vanuit onze eigen persectief bekijken, want ieder mens verschilt van karakter, situatie waarin ze zich bevinden, opvoeding, constante discriminatie,...

lombas 28 februari 2006 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Khalid (Bericht 1563671)
gij bekijk het vanuit u standpunt en ervaring. ik vind het egoistich. ik heb ook geen problemen met mensen die mij pesten, ik vind het zelfs leuk :lol: , maar men moet het niet vanuit onze eigen persectief bekijken, want ieder mens verschilt van karakter, situatie waarin ze zich bevinden, opvoeding, constante discriminatie,...

Daarom dat ik zeg dat je moet proberen jezelf beter en sterker te maken, in plaats van de andere aan te pakken.

Want je kan jezelf dan nog zo induffelen in bescherming tegen pesterij - je eigen mentaliteit blijft dan even breekbaar... Zie je?

Mitgard 28 februari 2006 13:04

pesten heeft al vaak tot zelfmoord geleid.
misschien toch iets minder lichtzinnig over doen, lombas.

lombas 28 februari 2006 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1563688)
pesten heeft al vaak tot zelfmoord geleid.
misschien toch iets minder lichtzinnig over doen, lombas.

Zelfmoord, het zegt het euh zelf. Zie je dan niet wat ik wil zeggen? Mijn bedoeling is niet het effect van pesten te kleineren, maar om de persoonlijkheid van de gepeste te veranderen - dat is, tja, het eigenbelang van de gepeste.

lombas 28 februari 2006 13:07

PS Mitgard: Ayreon... stoer!

Dave Brocatus 28 februari 2006 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563636)
Bite me dan voor mijn schandalige houding, ik ben gepest - heb daar nooit over geklaagd. Als je daar niet mee kan omgaan, heb je een aanstellerige persoonlijkheid. Ik zeg dus niet dat het feit dat ze lijden, aanstellerij is - maar het aanklagen er van is dat wel. Je moet jezelf leren opvoeden, en jezelf boven dat soort gedrag plaatsen. Je kan daar best hulp voor zoeken, maar niet het soort hulp dat bepaalde vrijheden aan banden legt. Niemand gaat je helpen in de boze wereld hoor - werk dus eerst aan jezelf, in plaats van altijd die andere proberen te veranderen en daarmee de vrijheid van derden aan banden legt.

Met uw uitspraak die ik hier in het vetgedrukt heb gezet, kan ik absoluut niet akkoord gaan! Je moet je proberen te weren, maar als dat niet lukt dan is daar niets aanstellerigs aan.

Ik geloof er sterk in dat men moet opkomen voor diegenen die niet voor zichzelf kunnen/durven opkomen. Andere mensen aan hun lot overlaten en zeggen: "Pech, ge moet maar wat meer karakter hebben", is iets dat voor mij niet kan.

lombas 28 februari 2006 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1563693)
Met uw uitspraak die ik hier in het vetgedrukt heb gezet, kan ik absoluut niet akkoord gaan! Je moet je proberen te weren, maar als dat niet lukt dan is daar niets aanstellerigs aan.

Ik geloof er sterk in dat men moet opkomen voor diegenen die niet voor zichzelf kunnen/durven opkomen. Andere mensen aan hun lot overlaten en zeggen: "Pech, ge moet maar wat meer karakter hebben", is iets dat voor mij niet kan.

Voor jezelf opkomen kan je perfect leren.

Herr Flick 28 februari 2006 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563555)
Sommigen vinden het hier al erg, maar als ik dit zie, vrees ik dat we binnenkort misschien Chinese toestanden binnenhalen, waar internet zwaar gecontroleerd dan wel gecensureerd wordt:

Wat is cyberpesten nu in vergelijking tot echt pesten,

stop dat emailadres gewoon in uw junkfilter en ge hebt er gene last meer van.

echt pesten is duizenden keren erger. Hebben ze daarvoor de scholen afgeschaft, of de speeltijd verkort ?

lombas 28 februari 2006 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 1563706)
Wat is cyberpesten nu in vergelijking tot echt pesten,

stop dat emailadres gewoon in uw junkfilter en ge hebt er gene last meer van.

echt pesten is duizenden keren erger. Hebben ze daarvoor de scholen afgeschaft, of de speeltijd verkort ?

Mooi gezegd.

Herr Flick 28 februari 2006 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563564)

Bende aanstellerij.

Ik ook en al die nitwits van toen zitten nu zowat gootniveau of iets hoger, met andere woorden ik kan ze nogal serieus vanuit de hoogte bekijken als ik dat wil.

En toen zelf hadden ze serieus veel schrik om in mijn handen te vallen, en ik nam altijd wraak, en die was altijd veel pijnlijker, ;-) er zijn er verschillende geweest, die tijdelijk de zwaartekracht overwonnen hebben, ik was 2 koppen groter dan normaal, dus ik gooide daar gewoon mee.

Dave Brocatus 28 februari 2006 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563705)
Voor jezelf opkomen kan je perfect leren.

Ik wou dat dat waar was voor iedereen. Veel mensen kunnen dat inderdaad leren. Maar sommige mensen kunnen dat, om welke reden dan ook, niet. Pestgedrag kan zware gevolgen hebben en daarom moet het volgens mij steeds aangepakt worden.

lombas 28 februari 2006 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1563717)
Ik wou dat dat waar was voor iedereen. Veel mensen kunnen dat inderdaad leren. Maar sommige mensen kunnen dat, om welke reden dan ook, niet. Pestgedrag kan zware gevolgen hebben en daarom moet het volgens mij steeds aangepakt worden.

1 Dat mag de vrijheid van anderen niet beklemmen...
2 Dat is de aard van het beestje - kinderen missen gewoon de maturiteit om op een degelijke, respectvolle manier hun gevoelens te uiten: dat is jammerlijk, en pesters moeten gestraft worden, en respect moet hen aangeleerd worden, maar gepesten moet evengoed het principe "ik sta daarboven" en "de maatschappij kan toch klote zijn maar ik trek het me niet aan trouwens zijn schoenen zijn lelijk en zijn mama is een hoer" leren...

Herr Flick 28 februari 2006 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 1563622)

Ik heb daar wel problemen, mee en kan het ook niet zien, omdat ik weet wat het is,

Ik kan u echter wel zeggen dat mij dat gesterkt heeft, ik heb ze nooit laten doen, heb altijd voor de smakelijke zoete smaak van de wraak gekozen, soms was dat er ies goe op kloppen maar dat kon evengoed, door een cunning plan gebeuren, of dagen , weken of maanden later op slinkse wijze...

Ze hebben mij geleerd nooit genade te hebben en altijd keihard terug te slaan.

Hmm, als ik er zo aan terugdenk, moet ik zeggen dat de sadistische trekjes in mijn brain, heel tevreden zijn... (alhoewel mijn lijstje nog niet afgewerkt is. )

lombas 28 februari 2006 13:46

Inderdaad, ik heb ook zo nog een zwarte lijst liggen... Mocht ik ooit aan de macht komen: deze mensen hun levensgenieterij is geteld.

Dave Brocatus 28 februari 2006 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563727)
1 Dat mag de vrijheid van anderen niet beklemmen...

In uw openingspost, citeerde u vrt-nieuws:

"Het onderwijstijdschrift zal deze week tips publiceren om cyberpesten te voorkomen. Zo moeten leerkrachten cyberpesten bespreekbaar maken in de klas. Ouders wordt aangeraden om de computer in de woonkamer te plaatsen om meer controle te hebben over het surfgedrag van zoon of dochter."

Ik zie niet in hoe er hier vrijheden van anderen belemmert worden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1563727)
2 Dat is de aard van het beestje - kinderen missen gewoon de maturiteit om op een degelijke, respectvolle manier hun gevoelens te uiten: dat is jammerlijk, en pesters moeten gestraft worden, en respect moet hen aangeleerd worden, maar gepesten moet evengoed het principe "ik sta daarboven" en "de maatschappij kan toch klote zijn maar ik trek het me niet aan trouwens zijn schoenen zijn lelijk en zijn mama is een hoer" leren...

Ook "volwassenen" kunnen de nodige maturiteit missen om respectvol met andere mensen om te gaan.
En ik ben het ermee eens dat men mensen moet leren om voor zichzelf op te komen. Allleen zijn er nu eenmaal mensen die dat nooit zullen kunnen leren, hoe hard ze dat ook willen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be