Karma |
28 februari 2006 19:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janhaagskens
(Bericht 1564182)
Als je de criminaliteitsstatistieken bekijkt, kan je er niet omheen.
Jonge mannen blijken de grootste potentiele misdadigers te zijn.
Daarom ben ik voorstander om jonge mannen strenger te controleren en zorgen dat ze binnen de lijnen van de wet blijven.
Wie kan hier nu tegen zijn?
|
Als je controle bedoeld in de vorm van investeringen in speelpleinwerking, scoutgroeperingen, jeugdclubs, zelfs internetcafé's, sportcentra voor jongeren enz ... dan ben ik volmondig akkoord. Op die manier ontstaat er een bepaalde natuurlijke controle. Verder weet ik ook wel dat er een bepaalde groep tussen de mazen van het net vallen die op één of andere manier beginnen met kleine criminaliteit. Wat dit betreft pleit ik voor een strengere aanpak waar de ouders volledig in betrokken worden. Zware criminaliteit begint immers meestal vrij vroeg (met kleine diefstalletjes enzo).
Ik ben echter niet akkoord als de schuld volledig in de schoenen wordt geschoven van die uit de kluiten gewassen ukkies .
Eigenlijk leren we hen zelf dat ze materieel gezien niets tekort mogen hebben en geven hen dan onbewust het slechte voorbeeld. Eigenlijk worden kinderen (of jongeren) op die manier geleerd dat men niet genoeg waard is als men niet veel bezit. Vermits jongeren echter meestal nog niet genoeg geld hebben om zich van alles aan te schaffen zit er maar één ding op, nl. stelen.
Deftige opvoeding en ouders die beide uit werken gaat ook dikwijls gepaard met moeilijkheden. Ze hebben nu eenmaal dikwijls geen tijd genoeg voor de kinderen waardoor deze vaak aandacht moeten missen en die aandacht dan maar gaan zoeken bij vrienden. Vaak op een goede manier, regelmatig ook op een slechte manier.
Dancings en café's starten hun fuiven op een uur dat kinderen eigenlijk thuis horen te komen. Dit brengt mee dat er geen controle meer kan worden gehouden op die uren dat het vaak uit de hand loopt (alhoewel overdag ook veel kan mislopen).
|